Тестування Mind: якою швидкістю 4G дивують абонентів мобільні оператори
І яким G насправді користуються юзери, оплачуючи зв'язок четвертого покоління

У січні телеком-регулятор відрапортував, що мобільні оператори заздалегідь перевиконали першу умову 4G-ліцензії в діапазоні 1,8 ГГц. Не минуло й 12 місяців, а «велика трійка» вже надала можливість користування 4G не менше ніж 90% жителів кожного обласного центру України. «Київстар», «Vodafone Україна» і lifecell не обмежилися обов'язковими за ліцензією обласними центрами: покрили і невеликі населені пункти. На сайті НКРЗІ з'явився перелік населених пунктів, у яких «велика трійка» запустила 4G. Mind вирішив перевірити, яка ж реальна швидкість довгоочікуваного зв'язку четвертого покоління. Видання попросило читачів, у яких смартфон і SIM-карта підтримують 4G, провести Speedtest і поділитися його результатами з редакцією. Тепер ми підбиваємо підсумки нашого міні-дослідження.
Теорія. «4G-мережа забезпечує швидкість завантаження даних до 700 Мбіт/с і передачі – до 90 Мбіт/с», – підкреслюється на сайті «Київстар». Перед запуском зв'язку четвертого покоління оператори обіцяли, що швидкість зросте в 5–7 разів порівняно з 3G (максимум цього стандарту – 42,2 Мбіт/с).
Головний виконавчий директор lifecell Ісмет Язиджі розповідав, що абоненти зможуть розраховувати на середню швидкість у 50 Мбіт/c. Екс-глава «Київстар» Петро Чернишов давав більш стримані прогнози. «Середня швидкість 3G у Києві – 5–8 Мбіт/c. Коли дуже велике завантаження мережі – вона опускається до 2–3 Мбіт/c. Думаю, у 4G-мережах середня швидкість буде 20–25 Мбіт/c», – раніше пояснював Чернишов.
Гендиректор «Vodafone Україна» Ольга Устинова не ризикувала прогнозувати середню «температуру по лікарні».
Що на практиці? Синій і червоний оператори не розкривають кількість своїх 4G-юзерів. lifecell повідомив, що наприкінці січня у нього було 1 589 944 клієнта, які користуються 4G.
Mind зібрав 85 тестів швидкості від абонентів «Київстар», 62 – «Vodafone Україна» і 52 – lifecell з усіх областей України. Лідером за швидкістю завантаження виявився lifecell з середньою «температурою» в 37,71 Мбіт/с. А пальма першості з вивантаження у «Київстар» – 16,41 Мбіт/с.

Усереднені дані по багатьох містах нашої країни зібрані на цій інтерактивній карті. Для перегляду потрібно клацнути на значок населеного пункту.
У синього оператора найвищі середні показники завантаження в Луцьку (87,2 Мбіт/с), Херсоні (81,2 Мбіт/с) і Вінниці (77,9 Мбіт/с). У червоного оператора в топі – Тернопіль (100 Мбіт/с), Кременчук (60,4 Мбіт/с) і Буковель (59,8 Мбіт/с). lifecell «запалює» в Острозі Рівненської області (65 Мбіт/с), Вінниці, Харкові, Козятині Волинської області та Новояворівську Львівської області (усі – близько 60 Мбіт/с).
Рекорди. Читачі Mind надали нам чимало тестів як з дуже високими, так і з вкрай низькими показниками.
«Літаючий» download-інтернет «спіймано» на мережі «Київстар» у Вінниці (217,93 Мбіт/с), Луцьку (125 Мбіт/с), Києві (114 Мбіт/с), Мукачевому (103 Мбіт/с). У «Vodafone Україна» – у Харкові (149 Мбіт/с) і Тернополі (100 Мбіт/с). На мережі lifecell – у Києві (146 Мбіт/с), Вінниці (115 Мбіт/с) і Харкові (105 Мбіт/с).

Здивували оператори й іншими рекордами. Швидкість завантаження менше 1 Мбіт/с періодично «радує» абонентів «Київстар» з Житомира (0,92 Мбіт/с), Ужгорода (0,56 Мбіт/с) і Запоріжжя (0,67 Мбіт/с). Користувачі «Vodafone Україна» скаржаться на «швидкісний» 4G у Донецькій області (0,07 Мбіт/с), Львові (0,5 Мбіт/с) і Харкові (0,13 Мбіт/с). Абоненти lifecell не надіслали тести швидкості з нульовими «досягненнями». Але диво може пояснюватися невеликою вибіркою.

4G на швидкості 3G. Mind отримав 54 Speedtest (27% результатів) зі швидкістю завантаження менше 8 Мбіт/с (26 тестів – від абонентів «Київстар», 22 – «Vodafone Україна» і 6 – lifecell). Фактично це середня швидкість зв'язку третього покоління.

Думка зацікавлених сторін. Mind попросив телеком-регулятора і мобільних операторів прокоментувати результати нашого невеликого тестування.
Глава НКРЗІ Олександр Животовський не ризикнув аналізувати підсумки. «Незрозуміла методика, наприклад, час і місце вимірювання. Адже швидкість передачі даних залежить від багатьох факторів, серед іншого від кількості користувачів у радіусі дії конкретної базової станції, тобто від рівня завантаженості мережі в конкретному місці в конкретний час», – відповів він.
У «Київстар» також підкреслили, що на репрезентативність дослідження і швидкість передачі даних впливає дуже багато чинників:
- обмеження самого смартфона абонента (показник LTE Cat і підтримувані частоти – лише 1800 МГц, 2600 МГц або 1800/2600 МГц);
- час проведення тестування. Наприклад, у години пік швидкість буде нижчою, ніж у години низького навантаження на мережу;
- налаштування телефону (обраний режим мережі) і місце розташування абонента (у 2G, 3G або 4G-мережі). У телефоні абонента, який підтримує 4G, може бути обраний режим 2G/3G або абонент під час тесту міг перебувати за межами 4G-покриття. За доданими скринами видно, що далеко не всі тести проводилися виключно в 4G-мережі (такі тести Mind не брав до уваги);
- віддаленість абонента від базової станції та наявність перешкод між абонентом і БС. Наприклад, результати тестів у будівлі відрізнятимуться (у менший бік) від результатів тестів на вулиці;
- далеко не всі тести виконувалися через застосунок компанії Ookla. Судячи зі скринів, були тести c використанням Speedtest.net.ua і Speedtest.org.ua;
- навіть щодо тестів через застосунок Ookla для «Київстар» у ряді випадків обирався не сервер цієї компанії.
У «Vodafone Україна» вважають, що швидкість мобільного інтернету 3G і 4G практично неможливо фізично відчути. «Швидкості вище 1 Мбіт/с непомітні для людського сприйняття. Немає повільного мобільного інтернету – він або є, або його немає. Тому важлива не швидкість як така, а наявність стабільного сервісу. Середня швидкість, яку ми забезпечуємо в нашій мережі, дозволяє комфортно користуватися будь-якими популярними сервісами – від перегляду онлайн-відео, онлайн-трансляцій до онлайн-ігор і завантаження важкого контенту, наприклад, фото 360», – підкреслили в прес-службі «Vodafone Україна».
Чи має регулятор право застосовувати батіг за скаргами абонентів на низькі показники? Читачі Mind опублікували під дослідженням чимало «приємних» відгуків про якість зв'язку, підтвердивши свою думку скриншотами тестів швидкості. За словами Олександра Животовського, претензії до якості зв'язку (і не тільки 4G) були і є. Лише за 2018 рік до НКРЗІ надійшло 570 скарг на відсутність або низьку якість мобільного зв'язку (загалом 13 455 звернень). «У ліцензійних умовах з надання послуг мобільного зв'язку не вказується мінімальна швидкість. Це загальносвітова практика. Зобов'язання, які оператори отримали разом з ліцензіями на 4G, – покриття території без показників швидкості. Крім ліцензійних умов оператори зобов'язані дотримуватися загальних нормативів якості та надавати регуляторному органу звіти із зазначенням даних показників, серед яких є і середня швидкість передачі і прийому даних», – зазначив глава НКРЗІ.
За рахунок чого оператори могли б знизити число скарг на низьку швидкість? На думку глави телеком-регулятора, у більшості випадків проблеми пояснюються пробілами в покритті території сигналом базових станцій. «Будівництво БС саме по собі дороге. І ще нерідкі випадки опору місцевих жителів розміщенню БС поблизу їхніх будинків. Також операторам потрібно мати достатньо спектра для прискорення сигналу і збільшення пропускної здатності. Тут історія складніша: вільного спектра в придатних для даних технологій діапазонах частот замало, а реорганізовувати і оптимізувати його ефективне використання при діючих користувачах – процес вкрай тривалий. НКРЗІ як регулятор і менеджер спектра проходив ці два етапи перед підготовкою до тендерів на 3G і 4G. А зараз йде робота з оптимізації діапазону 800–900 МГц», – розповів Животовський.
Що зараз робить «велика трійка» для підвищення нижньої «швидкісної планки»? На це питання Mind отримав неоднозначні відповіді. «Для когось швидкість 10 Мбіт/с є достатньою/високою, а для когось і 50 Мбіт/с – низькою. Для перегляду онлайн-відео у Full HD (c роздільною здатністю 1920х1080p) досить швидкості від 8 до 12 Мбіт/с. При цьому, якщо у абонента старий смартфон з низькою категорією LTE (LTE Cat), користувач може збільшити швидкість передачі даних, просто купивши новий сучасний 4G-смартфон. «Київстар» зі свого боку регулярно проводить акції, які дозволяють абонентам на вигідних умовах придбати нові гаджети», – відповіли в прес-службі «Київстар».
У «Vodafone Україна» розповідають, що менше, ніж за рік, компанія побудувала в Україні мережу, порівнянну з європейськими, на будівництво яких пішло декілька років. «Українські оператори – на початку шляху. Ми постійно працюємо над розширенням мережі та збільшенням ємності, продовжуємо активно будувати 4G і добудовувати 3G. З приводу скарг на швидкість: ми більше орієнтуємося не на цифри, а на досвід користувача. Для клієнта важливі стабільність, надійність мобільного інтернету, який дозволяє користуватися звичними послугами», – вважають у прес-службі «Vodafone Україна».
І уточнюють, що інвестують великі кошти в надійність мережі. «20 млрд грн за останні три роки – це рекордні інвестиції на ринку. Забезпечивши швидкість, достатню для користування будь-якими популярними сьогодні інтернет-сервісами, ми робимо основний акцент на стабільності роботи інтернету, його постійній доступності та відсутності аварій, при яких мережа не справляється з навантаженням. Ще одним показником надійності нашої 4G-мережі є тарифи з безлімітним інтернетом і кількість абонентів, які ними користуються (компанія поки не розкриває їх число. – Mind). Далеко не всі оператори можуть дозволити собі підтримувати безлімітне користування мобільним інтернетом», – тролять конкурентів представники червоного оператора.
У lifecell запевняють, що практично в 90% випадків їх абоненти мають більше 10 Мбіт/с у закачуванні. «Звичайно, є випадки, коли користувачі отримують меншу швидкість. Основні причини цього – низький рівень сигналу або висока ступінь завантаженості стільника (часто проявляється в місцях скупчення великої кількості абонентів). У першому випадку ми продовжуємо розширювати покриття 4G, перш за все орієнтуючись на локації з високою завантаженням 3G-мережі та населені пункти, де є потенціал (абонентські термінали підтримують 4G)», – розповідають представники lifecell.
За їх словами, у разі високої завантаженості стільника компанія застосовує різні методи вирішення проблеми залежно від ситуації: встановлення нової БС; комплектування БС додатковим діапазоном LTE (+ 2600 МГц); додавання сектора (поділ одного сектора на два); комплектування базової станції радіомодулями з більшою пропускною здатністю (MIMO4x4 і більше).
Для порівняння. Нещодавно дві дослідницькі компанії опублікували підсумки тестування швидкості мобільного інтернету. За даними звіту OpenSignal, Україна посіла 38-ме місце серед 77 країн за швидкістю завантаження даних у мережах 4G. У «повільні» години середня швидкість у нашій країні – 18,8 Мбіт/с, а в «швидкі» – 31 Мбіт/с. Дослідники зробили 585 738 011 995 замірів по країнах у період з 1 січня по 31 грудня 2018 року.

За даними дослідження компанії Ookla, середня «температура» завантаження по Україні 16,17 Мбіт/c. Компанія отримала понад 4,7 млн тестів швидкості, проведених у 2018 році. Ookla збирала тести не тільки 4G, а й 2/3G. Дані цих досліджень майже вдвічі нижчі за отримані нами показники.


Втім, як написав виданню спікер, що побажав залишитися неназваним, результати дослідження Ookla трохи зрежисовані. «Думаю, один з операторів зробив у своїй мережі настроювання пріоритизації тестів швидкості. Тобто якщо мережа «бачить» запит на вимірювання швидкості, то надає йому пріоритет, а всі інші запити ставляться в чергу. Будь-яку мережу можна налаштувати таким чином, щоб виміри швидкості проводилися таким чином і реєстрували більш високу швидкість», – зазначає спікер.
Mind попросив учасників «Телеком-гуртка» (закритої Facebook-групи) розповісти, наскільки реальний такий сценарій. Експерти повідомили, що можливість встановлювати пріоритет для Speedtest є в усіх операторів.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].