Кібернація на експорт: кого «лікують» українські хакери
Інтерес до теми кібербезпеки у світі зростає, але для створення WOW-проектів українським фахівцям не вистачає бізнес-навичок

Масивні кібератаки, з якими Україна зіткнулася останніми роками, і наявність сильних технічних фахівців створюють передумови для того, аби країна очолила напрямок кібербезпеки в Східній Європі. Насправді ці чинники виявляються менш важливими, ніж наявність бізнес-навичок і внутрішнього ринку. Mind опитав провідних фахівців і з'ясував, що являє собою український ринок кібербезпеки, скільки в країні стартапів і на кого вони працюють.
Скільки в Україні кіберстартапів? Засновник компанії Berezha Security і етичний хакер Володимир Стиран розповідає, що український ринок кібербезпеки дуже розрізнений – невеликі команди виникають постійно, але вони часто не знайомі одна з одною і жодних звітів про їх кількість немає. За його відчуттями, йдеться про десятки проектів. В основному це не стартапи, а працюючі компанії. Вони не створюють продукти і послуги, що руйнують традиційний ринок, не розраховують на венчурні інвестиції. Натомість пропонують замовникам перевірені часом послуги аудитора загроз і побудови захисту і намагаються вже зараз на себе заробляти.
Щодо стартапів, то, за оцінками Стирана, їх можна порахувати на пальцях однієї руки. До стартапів від відносить, наприклад, львівський проект UnderDefence, у якого є офіси в США, Польщі, Україні та на Мальті. «На сьогоднішній день внутрішній ринок кібербезпеки в Україні слабкий, співтовариство невелике і кількість проектів вимірюється десятками», – підтверджує оцінку колеги співзасновник компанії Hacken Єгор Аушев. При цьому він бачить позитивні тенденції і вважає, що кількість українських кіберпроектів ростиме.
На кого працюють українські кібер-гуру? В Україні немає ринку для проектів у галузі кібербезпеки, тому українські фахівці відразу працюють на світовий ринок. Як розповідає Володимир Стиран, з трьох десятків замовників його компанії Berezha Security тільки двоє – з України. Решта – міжнародні бренди.
Більшість українських стартапів у сфері кібербезпеки працюють на ринки Європи і США, розповідає виконавчий директор Української асоціації венчурного бізнесу і приватного капіталу Ольга Афанасьєва. Наприклад, у США активно розвивається стартап SOC Prime, хоча його команда знаходиться в Києві. Також на США орієнтується проект Ekran Systems, що розробляє софт для моніторингу кіберзагроз. У цей проект вже інвестували уряд американського штату Вірджинія і низка європейських інвесторів. А в Україні недоступний навіть сайт компанії. Також Афанасьєва згадує компанію Hideez, що створює рішення для захисту паролів та облікових записів. Нещодавно вона підписала два технологічних партнерства з великими профільними компаніями Centrify і CyberArk. Крім того, за даними Hideez, вона запустила «пілот» у госпіталі ArchCare в США.
Ще один приклад: компанія Hacken Єгора Аушева надає послуги кіберзахисту для азійської авіакомпанії або великого банку, перебуваючи в офісі в Києві. «Сфера кібербезпеки не має географічних кордонів», – каже він.
Скільки платять за кіберзахист в Україні? Засновник компанії «Октава Кіберзахист» Олександр Кардаков розповідає, що після атаки вірусу Petya/Not Petya в 2017 році істотних змін у сфері забезпечення кібербезпеки не відбулося. «У нашій країні ставлення до кіберзагроз знаходиться на рівні «пронесе/не пронесе», – нарікає він. За оцінками Кардакова, лише 15-20% усіх компаній в Україні серйозно поставилися до питання власного кіберзахисту – проводять послідовну організаційну і технічну роботу, виділяють бюджети. Решта «наполегливо намагаються заховати голову в бетонну підлогу і думають, що їх не помітять».
«Октава Кіберзахист» працює на середній бізнес, якому надає послуги, і на великий, для якого будує системи. Вартість окремих контрактів Кардаков не озвучував, але натякає, що тим, хто ніколи не приділяв увагу своїй ІТ-інфраструктурі, доведеться неабияк витратитися. «Наприклад, коли одному власникові компанії ми сказали, що йому необхідно буде вкласти у приведення ІТ-інфраструктури до ладу (навіть не на додатковий захист!) до $100 000, він сказав, що це дорого. Ну що, якщо ти 15 років нічого не вкладав, то можна поділити згадану цифру на 15 і порахувати – дорого це чи ні...», – розповідає Кардаков.
Олександра Гладишевська – також одна з тих, хто в останні роки відкрив бізнес у галузі кібербезпеки і працює на внутрішній ринок. Її компанія Insart IB займається страхуванням кібер-ризиків.
Як пояснює Гладишевська, вартість страхування базується на двох речах. Перша – заповнений опитувальник, в якому клієнт сам розповідає, які системи у нього є, з яким обсягом персональних даних він працює. Друга – страховик може вимагати проведення аудиту або скористатися послугами компаній, які роблять пен-тести (перевірка, наскільки легко можна проникнути в мережу). Наприклад, такими тестами займається Berezha Security Володимира Стирана.
Як правило, великі компанії самі замовляють пен-тести раз на рік або раз на півроку, у них ці висновки є. «У такому разі, бізнесу не потрібно проходити ніякого додаткового аудиту – страхова скористається висновком компанії, яка проводила пен-тест. Для компаній, які після пен-тесту закрили знайдені «дірки» в безпеці, страхування буде дешевшим. Якщо компанії важлива терміновість, і вона не готова зараз допрацьовувати систему безпеки, ми готові покрити її в тому стані, в якому вона є. Хоча такий поліс коштуватиме дорожче», – каже Гладишевська.
Середній страховий ліміт (максимальний розмір виплати), який просять найчастіше – на рівні $5 млн. Хоча у Insart IB зустрічалися і запити на $20 млн. «Це був великий бізнес умовно з Forbes-200. При цьому ми розуміємо, що коли мова йде про такі суми, компанія хоче захиститися від ризиків, пов'язаних з GDPR (регламент про захист даних, що діє в ЄС з 2016 року. – Mind), штрафи за порушення якого величезні», – розповідає Олександра Гладишевська.
Так, наприклад, цього року Французька Національна комісія у справах інформаційних технологій і прав людини (CNIL) оштрафувала за порушення GDPR компанію Google. Сума штрафу склала 50 млн євро. Українські компанії, які працюють з даними європейських споживачів, також підпадають під GDPR. Щоб отримати компенсацію в $5 млн, компанії потрібно заплатити страхову премію (вартість поліса) в розмірі близько $50 000. Але сума дуже залежить від того, на якому виді діяльності спеціалізується даний конкретний бізнес. Найбільш ризикові – ті, хто обробляє велику кількість персональних даних, а також об'єкти стратегічної інфраструктури.
Зараз у Insart IB понад десяток клієнтів, усі вони – великі компанії. «Ринок в Україні поки дуже маленький», – констатує Гладишевська.
Коли в Україні з'явиться ринок? Володимир Стиран з Berezha Security пояснює, що українському бізнесу доводиться існувати в умовах сильної економічної волатильності. Коли перед компаніями стоїть вибір – вкласти мільйон гривень у розвиток компанії або витратити на кібербезпеку, зазвичай обирають перше. Адже інвестиції в кібербезпеку – це не те, що можна відобразити у звітах для інвесторів. Це не актив. У кращому випадку з вашою компанією нічого не станеться.
На думку Єгора Аушева, український ринок кібербезпеки гальмує відсутність законів – наприклад, закону про кібербезпеку, в якому будуть чітко прописані сучасні підходи і вимоги, а також відповідальні за халатне ставлення до зберігання персональних даних у приватних підприємствах, кіберзахисту держорганів. Разом з тим інтеграція України в Євросоюз і його цифровий простір, на його думку, призведе до того, що Україна обмінюватиметься величезною кількістю даних з країнами ЄС, а значить потрібно відповідати їх вимогам. «Чим більше ми інтегруємося в ЄС і НАТО, тим краще для кіберпростору нашої країни», – вважає Аушев.
CEO та засновник стартапу Hideez Олег Науменко підтверджує, що в США і Євросоюзі з'являються закони і регуляторні вимоги в багатьох вертикалях, які вимагають значного оновлення технологій кіберзахисту: GDPR, Open Banking, PSD2 тощо. Це підштовхує організації активніше проводити аудити з кібербезпеки і вживати реальних заходів.
Керуючий директор в Startup Wise Guys CyberNorth Accelerator Фарид Сінх каже, що в багатьох країнах, не лише в Україні, бізнес не приділяє достатньої уваги безпеці. «Я не знаю жодної країни або регіону, який був би повністю захищений. Просто в якийсь момент до вас приходить усвідомлення, що саме потрібно зробити. Це вимагає часу. На жаль, зараз у багатьох країнах обізнаність компаній дуже низька», – розповів він Mind.
Технарі проти бізнесменів: які навички важливіші? Фарид Сінх вважає, що Україна – дуже сильна країна з точки зору технічних компетенцій. Це підтверджує статистика Startup Wise Guys: 17% проектів у акселераторі – з України.
Те, що країна опинилася на передовій конфлікту з Росією, впливає на фокус стартапів. «Ви фокусуєтесь на тому, де можна застосувати технологію, як захистити цифрову інфраструктуру, приватність людей», – зазначає Фарид Сінх. У грудні 2018 року акселератор відкрив окрему програму для стартапів у сфері кібербезпеки – CyberNorth. Серед учасників акселерації будуть і українські проекти, які саме – стане відомо після 18 березня, зараз набір ще триває. CyberNorth базується в Таллінні, а значить стартапам буде доступний європейський ринок.
З досвіду Сінха, більшість українських стартапів після акселерації повертаються в Україну і створюють компанії тут. Але стартапів у галузі кібербезпеки в Україні поки що мало. Як говорить Фарид Сінх, проблема в тому, що країна сфокусована на технологіях, а не на бізнесі. Більшість людей, які зараз розробляють технології кіберзахисту, – це технарі, студенти. Виходить, що вага технарів у галузі дуже велика, але лише одиниці перетворюють це на бізнес, створюють продукти і компанії. Створення продукту вимагає іншого набору навичок. Ти повинен здогадатися, в що загорнути цей продукт, як його просувати і продавати. «Навіть якщо ви відкриваєте маленьку компанію, це означає, що вам доведеться думати, як продавати, як проводити випробування своїх продуктів, як будувати бізнес навколо цього», – зазначає Сінх.
Як допомогти українським кіберпроектам? Поява напрямку CyberNorth – це також спроба навчити технарів думати як підприємці. «Ми говоримо: «Гей, як ми можемо допомогти вам перетворити свої технології на продукти?» А потім ми допомагаємо перетворити цей продукт у компанію», – розповідає Сінх.
Ці спостереження підтверджує і Єгор Аушев. «У нас є сильні технічні фахівці з академічною освітою, але слабка менеджмент-складова в компаніях. Іншими словами, у хлопців є багато ідей, але вони не знають, як зробити з ідей продукт і успішний бізнес», – розповідає він. На його думку, сильний поштовх розвитку можуть дати державні замовлення, зокрема й військового напрямку, а також попит з боку іноземних компаній.
Як вважає Аушев, з часом міжнародні стартап-акселератори будуть все більше приходити в Україну, вибирати кращі проекти і допомагати їм ставати великими компаніями. За його словами, в Україні не вистачає серійного підприємництва. Технічні фахівці мають професійно монетизувати свої ідеї та продавати свої проекти по всьому світу як «гарячі пиріжки», адже попит на кіберстартапи величезний у всьому світі й потрібно просто зайняти свою нішу.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].