Зняли замки: для чого аеропорт Бориспіль відкриває термінал F
І на який сервіс можуть розраховувати пасажири

31 березня Міжнародний аеропорт Бориспіль відкриває термінал F. Туди переведуть частину авіакомпаній, що виконують регулярні прямі та чартерні рейси з терміналу D. На підготовку до запуску другого терміналу пішло півроку. Mind розбирався, для чого аеропорту знадобилося відкривати F і який сервіс в ньому очікує пасажирів.
Невдалий старт
У терміналу F скандальна історія. Його побудували у 2010 році, у межах підготовки до чемпіонату з футболу Євро-2012. Бюджет будівництва склав близько $50 млн (або 400 млн грн за тодішнім курсом).
Термінал замислювався як одноповерхова будівля з легких конструкцій, але в процесі будівництва плани підкоригували – і добудували другий поверх. Це істотно змінило технологію і здорожило фінальний кошторис. Після чемпіонату з футболу з'ясувалося, що кількості виконуваних рейсів недостатньо для утримання терміналу, і восени 2013 року F законсервували.
Ключова авіакомпанія Борисполя – МАУ, яка спочатку розглядала цей термінал як базовий, «переїхала» в термінал D. Слідом за МАУ в D з F вирушило і майже все обладнання.
Останні кілька років адміністрація використовувала термінал F для проведення різних івентів – тест-драйвів, презентацій та інших заходів, що в сукупності приносило аеропорту близько 30 млн грн на рік.
Про те, щоб відновити використання терміналу за прямим призначенням, заговорили в 2017 році, коли на український ринок зайшов лоукостер Ryanair. Але перевізник стартував з 32 рейсів на тиждень. А за словами Павла Рябікіна, гендиректора МА Бориспіль, відкривати термінал F економічно доцільно починаючи з 15 рейсів на день для класичних перевізників або 30 для лоукостерів.
З другого разу
За рік авіакомпанія Ryanair відкрила ще кілька рейсів з Борисполя. Загалом за минулий рік аеропорт залучив і відновив співпрацю з десятком авіакомпаній, отримав 62 додаткових рейси, 25 нових напрямків і обслужив 12,6 млн пасажирів. «Попит зростає, і аеропорт заздалегідь створює авіаперевізникам умови для розвитку. Наразі відкриття терміналу F економічно доцільно, і найближчим часом він буде завантажений на повну потужність», – повідомили Mind ву прес-службі Борисполя.
«Відкриття другого терміналу і переведння в нього частини авіакомпаній зніме з терміналу D навантаження в пікові години, коли термінал працює на межі своїх пропускних спроможностей», – говорить Олександр Кава, транспортний експерт.
Планується, що в F переведуть всі свої рейси авіакомпанії Ryanair, Laudamotion, Aigle Azur. Також через F виконуватимуть частину рейсів Air Serbia, YanAir, FANair, Bravo Airways, Bukovyna, IrakyAirways, Wind Rose. Українська авіакомпанія Sky Up вирішила зробити цей термінал точкою базування – на початку цього року авіаперевізник пішов з МА Київ ім. І. Сікорського (Жуляни).
Спочатку з F виконуватиметься 15 рейсів на день. «На етапі запуску ми не можемо визначити, скільки пасажирів там буде обслуговуватися, бо ми стартуємо не з повної проектної потужності терміналу, а поступово збільшуємо кількість рейсів і пасажиропотік», – повідомили в прес-службі Борисполя. Представники аеропорту кажуть, що 15 рейсів на день достатньо, аби окупити роботу терміналу.
План D
За даними держпідприємства, після відходу частини авіакомпаній у F термінал D зосередять в основному на обслуговуванні трансферних рейсів і перевізників, що працюють за угодою code-sharing з іншими авіакомпаніями.
План вписується в хабову концепцію аеропорту, яку той офіційно затвердив у 2015 році. У Борисполі збільшується пасажиропотік, але йому складно конкурувати на цьому ринку з іншими авіахабами за часом обслуговування пасажирів – зараз для аеропорту вважається хорошим показником обслужити трансфер за годину. Але, наприклад, його конкурент – Віденський міжнародний аеропорт – встигає це зробити на 35–45 хвилин.
Менеджмент Борисполя каже, що включення в D таких лоукост-технологій, як піша посадка на борт, дозволить підвищити операційну діяльність терміналу.
Термінал D буде сконцентрований на головному перевізнику підприємства – МАУ, який поставляє Борисполю понад 95% всіх трансферних пасажирів і в цілому приносить йому близько 60% загального пасажиропотоку.
Минулого року в авіакомпанії озвучили плани: до 2021-го перевізник збирається наростити свій пасажиропотік до 13,3 млн пасажирів, з яких не менше 7,9 млн будуть трансферними (близько 60%). У 2018 році МАУ перевезла понад 8 млн пасажирів (з них трансфер – 53%).
МАУ дійсно розвивається – активно нарощує флот, збільшує пасажиропотік на 15–20% в рік і відкриває нові напрямки. Але є нюанс: два останні роки авіакомпанія завершує зі збитками. Втім, в інтерв'ю виданню «Ліга.Бізнес» президент МАУ Юрій Мірошников сказав, що 2019 рік стане «роком стабілізації авіакомпанії». Але не виключив, що перевізник у майбутньому може змінити свою модель – зараз МАУ розвивається як мережевий перевізник.
Бюджетний варіант
У терміналі F не буде телетрапів, замість них обладнають піші виходи на посадку і організують підвіз перонними автобусами. Крім того, пасажирам, які приїхали в Бориспіль на електричці (вона прибуває до першого рівня терміналу D), щоб дістатися до F, доведеться підлаштовуватися під розклад руху Shuttle Bus – безкоштовного трансферу. Між терміналами автобус курсуватиме з 30-хвилинним інтервалом.
На іншому сервісі в Борисполі обіцяють не економити – збережуть ті зручності, які є в терміналі D: ескалатори, ліфти, Wi-Fi, магазини і ресторани (на першому і другому поверхах), вендингові та кавові автомати, банкомати та ін. Час на проходження контролю авіабезпеки, можливо, буде меншим, ніж зараз у терміналі D, бо F компактніший. Бізнес-зал залишається на тому ж місці, що і до консервації терміналу.
На підготовку до запуску терміналу в Борисполі вже витратили близько 100 млн грн: потрібно було закупити обладнання для роботи об'єкта і облаштувати місця для партнерів – прикордонної служби, хендлінгових компаній та ін.
У міру зростання пасажиропотоку термінал F буде доукомплектовуватись персоналом і технікою, уточнюють в прес-службі. Але серйозних перетворень найближчими роками навряд чи варто чекати – цей термінал при реалізації повноцінної хабової концепції аеропорту може потрапити в зону забудови.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].