mind
Зняли замки: для чого аеропорт Бориспіль відкриває термінал F

Зняли замки: для чого аеропорт Бориспіль відкриває термінал F

І на який сервіс можуть розраховувати пасажири

Цей матеріал також доступний російською
Зняли замки: для чого аеропорт Бориспіль відкриває термінал F
Фото: DR

31 березня Міжнародний аеропорт Бориспіль відкриває термінал F. Туди переведуть частину авіакомпаній, що виконують регулярні прямі та чартерні рейси з терміналу D. На підготовку до запуску другого терміналу пішло півроку. Mind розбирався, для чого аеропорту знадобилося відкривати F і який сервіс в ньому очікує пасажирів.

Невдалий старт

У терміналу F скандальна історія. Його побудували у 2010 році, у межах підготовки до чемпіонату з футболу Євро-2012. Бюджет будівництва склав близько $50 млн (або 400 млн грн за тодішнім курсом).

Термінал замислювався як одноповерхова будівля з легких конструкцій, але в процесі будівництва плани підкоригували – і добудували другий поверх. Це істотно змінило технологію і здорожило фінальний кошторис. Після чемпіонату з футболу з'ясувалося, що кількості виконуваних рейсів недостатньо для утримання терміналу, і восени 2013 року F законсервували.

Ключова авіакомпанія Борисполя – МАУ, яка спочатку розглядала цей термінал як базовий, «переїхала» в термінал D. Слідом за МАУ в D з F вирушило і майже все обладнання.

Останні кілька років адміністрація використовувала термінал F для проведення різних івентів – тест-драйвів, презентацій та інших заходів, що в сукупності приносило аеропорту близько 30 млн грн на рік.

Про те, щоб відновити використання терміналу за прямим призначенням, заговорили в 2017 році, коли на український ринок зайшов лоукостер Ryanair. Але перевізник стартував з 32 рейсів на тиждень. А за словами Павла Рябікіна, гендиректора МА Бориспіль, відкривати термінал F економічно доцільно починаючи з 15 рейсів на день для класичних перевізників або 30 для лоукостерів.

З другого разу

За рік авіакомпанія Ryanair відкрила ще кілька рейсів з Борисполя. Загалом за минулий рік аеропорт залучив і відновив співпрацю з десятком авіакомпаній, отримав 62 додаткових рейси, 25 нових напрямків і обслужив 12,6 млн пасажирів. «Попит зростає, і аеропорт заздалегідь створює авіаперевізникам умови для розвитку. Наразі відкриття терміналу F економічно доцільно, і найближчим часом він буде завантажений на повну потужність», – повідомили Mind ву прес-службі Борисполя.

«Відкриття другого терміналу і переведння в нього частини авіакомпаній зніме з терміналу D навантаження в пікові години, коли термінал працює на межі своїх пропускних спроможностей», – говорить Олександр Кава, транспортний експерт.

Планується, що в F переведуть всі свої рейси авіакомпанії Ryanair, Laudamotion, Aigle Azur. Також через F виконуватимуть частину рейсів Air Serbia, YanAir, FANair, Bravo Airways, Bukovyna, IrakyAirways, Wind Rose. Українська авіакомпанія Sky Up вирішила зробити цей термінал точкою базування – на початку цього року авіаперевізник пішов з МА Київ ім. І. Сікорського (Жуляни).

Спочатку з F виконуватиметься 15 рейсів на день. «На етапі запуску ми не можемо визначити, скільки пасажирів там буде обслуговуватися, бо ми стартуємо не з повної проектної потужності терміналу, а поступово збільшуємо кількість рейсів і пасажиропотік», – повідомили в прес-службі Борисполя. Представники аеропорту кажуть, що 15 рейсів на день достатньо, аби окупити роботу терміналу.

План D

За даними держпідприємства, після відходу частини авіакомпаній у F термінал D зосередять в основному на обслуговуванні трансферних рейсів і перевізників, що працюють за угодою code-sharing з іншими авіакомпаніями.

План вписується в хабову концепцію аеропорту, яку той офіційно затвердив у 2015 році. У Борисполі збільшується пасажиропотік, але йому складно конкурувати на цьому ринку з іншими авіахабами за часом обслуговування пасажирів – зараз для аеропорту вважається хорошим показником обслужити трансфер за годину. Але, наприклад, його конкурент – Віденський міжнародний аеропорт – встигає це зробити на 35–45 хвилин.

Менеджмент Борисполя каже, що включення в D таких лоукост-технологій, як піша посадка на борт, дозволить підвищити операційну діяльність терміналу.

Термінал D буде сконцентрований на головному перевізнику підприємства – МАУ, який поставляє Борисполю понад 95% всіх трансферних пасажирів і в цілому приносить йому близько 60% загального пасажиропотоку.

Минулого року в авіакомпанії озвучили плани: до 2021-го перевізник збирається наростити свій пасажиропотік до 13,3 млн пасажирів, з яких не менше 7,9 млн будуть трансферними (близько 60%). У 2018 році МАУ перевезла понад 8 млн пасажирів (з них трансфер – 53%).

Зняли замки: для чого аеропорт «Бориспіль» відкриває термінал F

МАУ дійсно розвивається – активно нарощує флот, збільшує пасажиропотік на 15–20% в рік і відкриває нові напрямки. Але є нюанс: два останні роки авіакомпанія завершує зі збитками. Втім, в інтерв'ю виданню «Ліга.Бізнес» президент МАУ Юрій Мірошников сказав, що 2019 рік стане «роком стабілізації авіакомпанії». Але не виключив, що перевізник у майбутньому може змінити свою модель – зараз МАУ розвивається як мережевий перевізник.

Бюджетний варіант

У терміналі F не буде телетрапів, замість них обладнають піші виходи на посадку і організують підвіз перонними автобусами. Крім того, пасажирам, які приїхали в Бориспіль на електричці (вона прибуває до першого рівня терміналу D), щоб дістатися до F, доведеться підлаштовуватися під розклад руху Shuttle Bus – безкоштовного трансферу. Між терміналами автобус курсуватиме з 30-хвилинним інтервалом.

На іншому сервісі в Борисполі обіцяють не економити – збережуть ті зручності, які є в терміналі D: ескалатори, ліфти, Wi-Fi, магазини і ресторани (на першому і другому поверхах), вендингові та кавові автомати, банкомати та ін. Час на проходження контролю авіабезпеки, можливо, буде меншим, ніж зараз у терміналі D, бо F компактніший. Бізнес-зал залишається на тому ж місці, що і до консервації терміналу.

На підготовку до запуску терміналу в Борисполі вже витратили близько 100 млн грн: потрібно було закупити обладнання для роботи об'єкта і облаштувати місця для партнерів – прикордонної служби, хендлінгових компаній та ін.

У міру зростання пасажиропотоку термінал F буде доукомплектовуватись персоналом і технікою, уточнюють в прес-службі. Але серйозних перетворень найближчими роками навряд чи варто чекати – цей термінал при реалізації повноцінної хабової концепції аеропорту може потрапити в зону забудови.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті