Лайкни мене негайно: скільки кандидати в президенти витрачають на рекламу в Facebook
Mind порахував, скільки грошей у березні вклали в рекламу на сторінках соцмережі головні кандидати на пост президента України

У середині березня соціальна мережа Facebook ввела в Україні нові правила публікації політичної реклами. Тепер рекламодавець зобов'язаний вказувати, хто цю рекламу оплачує. А самі пости і бюджети на їх просування зазначаються в спеціальному розділі – «Бібліотеці політичної реклами».
Mind вирішив порахувати, скільки грошей витратила на просування трійка найбільш рейтингових кандидатів: Петро Порошенко, Юлія Тимошенко і Володимир Зеленський.
При аналізі враховувалися пости, які перебували в рекламі з 1 березня по 27 березня включно. Варто враховувати, що «Бібліотека політичної реклами» Facebook працює неідеально. При завантаженні одного й того самого запита може відображатися різна кількість постів. Редакція Mind спробувала зробити огляд максимально точним, але через технічні проблеми бібліотеки похибки не виключені.
Для більшості постів джерело фінансування не вказано. Також Facebook не показує точні охоплення і обсяг витрачених грошей, тільки орієнтовні – максимальні, а іноді й мінімальні. Цього достатньо, щоб оцінити масштаби кампаній. Ми вирішили відштовхуватися від максимальних цифр, вказаних у «Бібліотеці політичної реклами».
3-те місце: Петро Порошенко

Mind проаналізував п'ять сторінок з передвиборною агітацією нинішнього президента країни: «Петро Порошенко», «Успішна Україна», «Порошенко2019», «Блок Петра Порошенка Солідарність» та «Україна – Солідарність – НАТО».
Лідером з «викачування» грошей у березні стало відео про результати діяльності президента. У його просування двічі вливали до $5000. Але пост кожен раз блокувався за те, що він «порушує правила рекламної діяльності Facebook», без уточнення деталей.

У топі незабаненої реклами – два наступні пости, у поширення кожного з яких вклали до $5500. Відео зі слоганом «Кандидатів багато – Президент один!» показали аудиторії до 2 млн разів.

А пост «Нова українська армія – гарантія нашої незалежності!» набрав до 1,5 млн показів.

До $5000 витрачено на розкручування відео про стратегію Порошенка.

Також до $5000 влито в поширення відео зі слоганом «Сильна армія. Боротьба з бідністю. Підвищення зарплат. Є тільки один лідер, який виконує свої обіцянки». Пост просували п'ять разів. Один з них невдало – реклама забанена. Сумарно відео набрало до 2,5 млн показів.

35 з 67 знайдених редакцією рекламних постів оплачені з Facebook-сторінки компанії «Петро Порошенко» і «Порошенко2019». Решта – невідомими спонсорами.
2-ге місце: Юлія Тимошенко

Редакція промоніторила сім сторінок з рекламою лідера БЮТ: «Юлія Тимошенко», «Батьківщина», «Я за Тимошенко – Фанклуб», «Юлю у президенти», «Свободная Тимошенко», «Кияни за Тимошенко» та «Сергій Тарута – Sergiy Taruta».
Найбільше грошей (до $20 000) у березні витрачено на просування трьох однакових постів з відео прес-конференції, на якій розповідали про результати опитування 2,5 млн українців.

До $10 600 влито в неодноразове поширення поста про корупцію в армії.

Сергій Тарута вклав до $9000 в заклики голосувати за лідера БЮТ. Цей меседж політик не безкоштовно просував 17 разів.

До $5500 спущено на рекламу двох постів з цитатами волонтера Геннадія Друзенка на підтримку Тимошенко.

Близько третини з усіх 133 оплачених постів були присвячені дискредитації нинішнього президента: «Юлія Тимошенко про Порошенка та Луценка: Тупий та ще тупіший…», «Порошенко зрадив Україну, заробляючи на крові! Згодні? Ставте лайк!», «Чинна влада наживається на людях і буде покарана за це! Підтримуєте? Ставте лайк!», «…проти чинного президента України в Європейському Союзі, у Великій Британії та у США відкрито справи зі звинуваченнями у відмиванні коштів». До слова, «факти» з останнього твердження виявилися фейком.

Кілька постів з такими меседжами, наприклад, із закликами до імпічменту президента, були забанені. «Ця реклама більше не показується, бо вона порушує правила рекламної діяльності Facebook», – наголошується в «Бібліотеці реклами».

Хто оплачував більшу частину реклами Тимошенко – невідомо: 89 з 133 виявлених постів просувалися без вказівки джерела фінансування. З інших постів 21 оплатило ТОВ «Сучасні рекламні рішення», 6 – ГО «Я за Тимошенко – Фанклуб»; Сергій Тарута у всіх своїх 17 рекламних постах відзначав себе джерелом фінансування.
1-ше місце: Володимир Зеленський

Володимир Зеленський став рекордсменом за кількістю рекламних постів у Facebook. Лише в березні їх було приблизно 600. Реклама кандидата йшла як мінімум з 11 сторінок. Найактивніша з них називається «Команда Зеленського», з неї в рекламу запущено 445 постів, які показали аудиторії 22,4 млн разів. Витрати на пости з цієї сторінки склали до $73 300 – це майже 80% усіх витрат на Facebook-просування Зеленського в березні.

На цій сторінці є як загальні пости, розраховані на всю Україну, так і спрямовані на конкретний населений пункт. До того ж крім налаштувань геотаргетинга такі пости містять звернення до жителів – наприклад, «Привіт, Буча!» або «Привіт, Горішні Плавні».
Окремо рекламу на свої регіони давали сторінки «Команда Зеленського в Чернігові» (57 постів на $8000), «Команда Зеленського у Хмельницькому» (16 постів на $1999), «Команда Зеленського у Харкові» (18 постів на $ 2598) та ін.

Для тих постів, де вказано платника реклами, це завжди ГО «Команда Зеленського» і його представництва в регіонах.
Найдорожчим за весь досліджуваний період став пост з презентаційним відеороликом «Новий президент – скоро». Його бюджет склав $ 1000-5000, а охоплення – до мільйона показів. Цей же ролик проходив і в інших рекламних постах, але з меншими бюджетами.

Для більшості постів про Зеленського вартість просування в березні склала до $100.
Про що Зеленський говорить з підписниками. Ключовий меседж кампанії Зеленського зараз – це «йди на вибори і проголосуй» у різних інтерпретаціях. Очевидно, «команда Зе» розраховує, що більш висока явка забезпечить її кандидату кращі результати. Частина постів мають освітній характер (наприклад, як проголосувати, якщо ти моряк і перебуваєш у плаванні, або які документи взяти з собою на дільницю).

Частина постів закликають передплатників брати участь у виборах не тільки як виборці, а й як спостерігачі.

Частина постів містять абстрактні заклики («Ми готові змінити все. А ти готовий?») або підштовхують виборців до комунікації з кандидатом.

З нестандартних для кампанії Зеленського постів можна відзначити опитування, створене сторінкою «Зе Айтишник», де кандидат намагається з'ясувати у аудиторії, чи вважають його «маріонеткою Коломойського».

Бюджети на антирекламу
У «Бібліотеці політичної реклам» Mind знайшов також декілька сторінок з невідомими «меценатами», заточених під антирекламу певних кандидатів. На сторінці Карусель2019 з «втішними» відгуками про нинішнього президента країни було розміщено 26 рекламних постів з невеликим бюджетом (до $2600). У рекламі просувалися чотири теми: «Сітки» Петра Порошенка», «Структура, штатний розпис, адреси штабів, імена та деталі про тих, хто купує виборців у столиці», «На Хмельниччині запустили схему агітації священників і лікарів на користь Порошенка», «Як в день голосування завести адмінресурс на виборчі дільниці».
На сторінці Петро Incognito теж негусто: 7 постів із загальним бюджетом до $700. Ключові меседжі: «Виборчі штаби Порошенка лише на зарплати в місяць витрачають щонайменше 6,4 мільйонів доларів!», «15 фактів про те, як Петро Порошенко та його оточення тісно пов’язані з Росією!».
Більш значні вливання редакція виявила на сторінці НевірЮ. 13 постів витягли з кишені «доброзичливців» до $25 193 у березні. У лідерах за витратами пости з відео «Куди Юля поділа 389,9 мільйонів?!», «Нова-Стара Брехня», «Тепер ви розумієте, чому її рейтинг впав на 15% за 10 днів. Тимошенко видає чужі ідеї за «Новий економічний курс». У просування кожного з них вклали до $5000.
Найактивніше антирекламою Зеленського займалася сторінка під назвою «Слуга урода». У березні від імені цієї сторінки було опубліковано лише 28 рекламних постів, проте бюджет просування склав до $47 900. Головні меседжі, які транслювалися: «Зеленський – не Голобородько» (персонаж Зеленського із серіалу «Слуга народу». – Mind), «Зеленський – маріонетка Ігоря Коломойського»,«Смішний? – так. Чи варто довіряти йому? – ні». Хто фінансував цю рекламу, в бібліотеці не вказано.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].