Бомба з відкладеною детонацією: 5 міфів про стратегію в компанії
Які переконання точно варто відкинути

Міфи являють собою тонку пастку, яка може впіймати у свої тенета навіть розумних людей. Зазвичай вони засновані на переконливій напівправді, і лише з плином часу приходить усвідомлення того, що в основі своїй – помилкові. Але на той час неправильний вибір вже не може бути скасовано, а тому збиток неминучий.
Ми стикаємося з міфами в більшості сфер людської діяльності, і дисципліна стратегічного мислення не є винятком. Mind пропонує переклад і адаптацію опублікованої в Harvard Business Revew статті про п'ять найбільш згубних міфів у бізнес-стратегії.
Міф 1: довгострокова перспектива
Чому це правдоподібно? У деяких галузях основа конкуренції може залишатися незмінною протягом десятиліть, і лідери, які дотримуються своєї стратегії в періоди спадів і підйомів, ігноруючи поверхневий шум, процвітають.
Чому це неправильно? Розуміючи стратегію як певне довгострокове зобов'язання, ви можете не побачити необхідності змін. Стратегія – не про довгострокову або короткострокову перспективу, а про основи роботи бізнесу: джерела створення вартості, драйвери витрат. Щоб оволодіти стратегією, нам потрібно збільшити не часовий горизонт нашого мислення, а його глибину. Стратегія – це не те, що ми збираємося робити в майбутньому, а то, що ми збираємося робити зараз, щоб формувати майбутнє.
Міф 2: гіганти постійно змінюють стратегію
Чому це правдоподібно? Схоже, що такі гіганти, як Amazon, Google або Facebook постійно змінюють стратегію, витрачаючи величезні суми, пропонуючи нові продукти та послуги щороку. Інновації легко сплутати зі зміною стратегічного напрямку, і іноді вони дійсно викликають такі зміни.
Чому це неправильно? У випадку з Amazon та іншими великими гравцями більшість нових інноваційних продуктів і послуг відображають єдину послідовну стратегію, яка була знайома діловим людям принаймні з 1960-х років. Саме тоді Брюс Хендерсон, засновник BCG, зауважив, що в багатьох компаніях витрати знижуються на передбачувану величину з кожним подвоєнням сукупного обсягу.
Малося на увазі, що, очікуючи зниження цін у майбутньому, компанія може пожертвувати поточним прибутком, щоб отримати частку, досягти лідерства на ринку, а потім пожинати плоди (прибуток). Саме так в основному і діють сучасні платформні компанії. Це лише більш радикальна версія стратегії, яка налічує понад півстоліття у своїй історії.
Міф 3: конкурентна перевага мертва
Чому це правдоподібно? Існують докази того, що період часу, протягом якого перевага може підтримуватися, скорочується.
Чому це неправильно? Повідомлення про смерть від конкурентних переваг надто перебільшені. Конкурентні переваги Amazon, Alphabet, Apple, Facebook і Microsoft величезні, а бар'єри на шляху їх подолання – високі. За дуже короткий час стало важко уявити, як одні ринкові сили можуть їх приборкати. Вся правда не в тому, що конкурентна перевага мертва, а в тому, що потрібно покладатися на безліч переваг, а не лише на одну. І одна з причин того, що Amazon & Co і далі буде важко ігнорувати, полягає в тому, що вони зрозуміли це. Вони роблять ставку не на будівництво однієї великої стіни, а на зведення безлічі невеликих.
Міф 4: стратегія не потрібна, краще просто бути моторним
Чому це правдоподібно? Agile-фірми – особливо початківці – не дотримуються будь-якого плану. Таким чином, створюється враження, що запорука успіху – гнучкість компанії, що діє на високій швидкості. А підтримка високого темпу на тлі дуже великої чуйності – єдиний її козир.
Чому це неправильно? Спритність – це не стратегія. Це можливість, яка має експлуатаційні переваги, але не може назавжди вплинути на конкурентну позицію фірми, якщо немає стратега, що приймає правильні рішення про те, куди скерувати цю здатність. Відсутність плану не означає, що в успішних стартапів немає стратегій. Стратегія – це не план, а основа для прийняття рішень, набір керівних принципів, які можуть застосовуватися в міру розвитку ситуації. Стартапи вчиняють так тому, що їхні ресурси украй мізерні. Якщо у них немає послідовної стратегії, вони ухвалюватимуть погані рішення про розподіл ресурсів, і для них це означатиме не падіння доходів, а смерть.
Міф 5: цифрова стратегія необхідна
Чому це правдоподібно? Цифрові технології – це спосіб збирання, зберігання і використання інформації, а інформація зараз перебуває всюди. На ранніх стадіях це дозволяє робити те, що ми вже вміли, але краще. У сучасному світі ці можливості такі ж вражаючі, як і заплутані.
Чому це неправильно? Компанія – це організм, і якщо ви спробуєте оптимізувати його частини, ви маєте оптимізувати й ціле. Вам не потрібна стратегія в царині цифрових технологій, ІТ, фінансів, персоналу або чогось ще. Необхідна просто стратегія для бізнесу. Тому не думайте, що ви зможете розробити стратегію для цифрової частини вашої компанії і залишити все інше в спокої. Цифрові технології та більш специфічні технології, які вони породжують, в корені міняють джерела споживчої цінності. Спосіб вирішення проблеми цифрових технологій полягає в тому, щоб продумати і викласти всі основні припущення про те, як працює ваш бізнес, і запитати себе, чи всі вони є релевантними існуючим викликам.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].