Без євроблях і «Богданів»: як Uber запускає шаттли в Україні

Без євроблях і «Богданів»: як Uber запускає шаттли в Україні

Яку частку ринку пасажирських перевезень Києва може зайняти Uber Shuttle і чи буде сервіс доступний в інших містах України

Цей матеріал також доступний російською
Без євроблях і «Богданів»: як Uber запускає шаттли в Україні
Фото: Євгенія Підгайна/Mind

«У Києві – транспортний колапс. Ми маємо намір закрутити гайки з неправильним паркуванням: порушники ПДР платитимуть дуже високі штрафи, автомобілі безвідповідальних водіїв евакуюватимемо», – заявив мер Києва Віталій Кличко на прес-конференції, відповідаючи на питання, як міська влада може допомогти мотивувати киян користуватися новим сервісом Uber Shuttle – альтернативою маршруток.

Крім такого «батога», столичний градоначальник пообіцяв використовувати і «пряник»: біля в'їзду в місто будуються парковки, що мають розвантажити центр Києва. «Створення комфортної та безпечної транспортної системи – серед наших пріоритетів. А нові технології (Uber Shuttle) – одна з її цеглинок», – сподівається мер міста.

Регіональний менеджер Uber у Великобританії, Північній та Східній Європі Джеймі Хейвуд пояснив, що мета компанії – скорочення кількості приватних авто на дорогах для збереження екології. Першим етапом був запуск сервісу електромобілів Uber Green, 14 травня прийшла черга Uber Shuttle.

Mind спробував з'ясувати більш приземлені «речі»: очікуваний попит на послугу, окупність інвестицій у проект, а також те, як Uber реагуватиме на опір з боку конкурентів нового сервісу – напівлегальних маршрутників, і багато іншого

Без евроблях и «Богданов»: как Uber запускает шаттлы в Украине
Перед початком прес-конференції (сидять у першому ряду, зліва направо): регіональний менеджер Uber у Великобританії, Північній та Східній Європі Джеймі Хейвуд, мер Києва Віталій Кличко, міністр інфраструктури Володимир Омелян, виконуючий обов'язки заступника голови Місії США в Україні Джозеф Пеннінгтон
Фото: Євгенія Підгайна//Mind

Скільки коштують перевезення в шаттлах?

Джеймі Хейвуд повідомив, що вартість послуг на 75% нижче, ніж в таксі. Тариф встановлюється за відстанню: 15 грн – за поїздки до 8 км, 20 грн – до 12 км, 25 грн – до 16 км і 30 грн – понад 16 км. Ціна не залежить від часу доби та кількості пасажирів у мікроавтобусі. Оплатити проїзд можна як через мобільний додаток, так і готівкою або банківською картою в салоні маршрутки.

«Вартість буде трохи вищою, ніж в громадському транспорті. Ми не хочемо з ним конкурувати. Навпаки, його доповнити», – пояснив Mind глава з розвитку Uber у країнах Центральної та Східної Європи Георгій Соколянський.

За якими маршрутами курсуватимуть шаттли?

За місяць до запуску сервісу Uber почав вивчати попит на популярні напрямки, створивши опитувальник на сайті компанії.

За його результатами 14 травня запустили два тестові маршрути: просп. Перемоги, 100 – площа Перемоги і вул. Каунаська, 10 – ст. м. «Либідська». Незабаром перелік напрямків поповниться ще чотирма: вул. Солом'янська, 24 – вул. Еспланадна; просп. Володимира Маяковського, 97/15 – ст. м. «Харківська»; вул. Ревуцького, 19/1 – вул. Велика Васильківська, 28; просп. Володимира Маяковського, 97/15 – Контрактова площа, 1.

Георгій Соколянський повідомив Mind, що компанія не обмежиться цими напрямками: «У тестовому режимі ми вивчимо, наскільки популярний продукт. У міру наявності попиту запускатимемо нові «гілки». При побудові маршрутів спираємося на два джерела інформації: запити користувачів і дані Uber про перевезення зі спальних районів до місця роботи або навчання. Ліміту за маршрутами не буде. Єдине: не хочу знижувати якість пропонованих авто, щоб просто розширити маршрутну мережу».

Графік маршрутів

У компанії обіцяють, що шаттли їздитимуть кожні 15 хвилин з 7:00 до 21:00 у будні дні. Мікроавтобуси курсуватимуть навіть порожніми, якщо не буде заявок на рейс. Де саме знаходиться авто і коли воно прибуде до потрібної зупинки, користувачі зможуть бачити в онлайн-режимі на мапі мобільного додатка.

«На відміну від громадського транспорту шаттли  курсуватимуть динамічніше, тобто зупинятимуться тільки там, де пасажиру потрібно зайти або вийти», – уточнив Соколянський.

Без евроблях и «Богданов»: как Uber запускает шаттлы в Украине

«Начинка» автопарку. На прес-конференції представники Uber, мер Києва і міністр інфраструктури Володимир Омелян дружно повторювали, що компанія використовуватиме безпечні та комфортні авто.

З'ясувалося, що попервах по маршрутах курсуватимуть близько 50 Mercedes-Benz Sprinter. Якому перевізнику належить цей автопарк, у Uber не розголошують. «Не наші – партнера», – лаконічно уникнув відповіді Джеймі Хейвуд. Його колеги також не вважали за потрібне розсекретити цю інформацію.

Георгій Соколянський уточнив, що в подальшому будь-який перевізник, чиї авто відповідають критеріям комфорту і безпеки, зможе співпрацювати з проектом Uber Shuttle. Автомобілі повинні бути з працюючим опаленням або кондиціонуванням, ременями безпеки на кожному сидінні, зручним входом для посадки, вміщати до 20 посадкових місць, бути не старше 2011 року випуску тощо. «Зараз спираємося на Mercedes-Benz Sprinter як еталон для запуску. Незабаром працюватимемо з декількома іншими моделями еквівалентної якості інших виробників. «Евроблях» точно не буде (сміється). Усі авто – на українській реєстрації», – розповів Mind глава з розвитку Uber у країнах Центральної та Східної Європи.

Яку комісію отримуватимуть перевізники? «Конкретні цифри, на жаль, не можу розкрити. Ми гарантуємо певну рентабельність партнерам, щоб мати можливість запускати на маршрути мікроавтобуси потрібного рівня якості. Таких, на жаль, на ринку небагато», – зазначив Георгій Соколянський.

За якими критеріями обирали третю локацію для запуску?

Київ став третім містом світу і першою столицею Європи, в якій запустили Uber Shuttle. Чому компанія віддала перевагу Україні? «Uber Shuttle працює в Каїрі (Єгипет) і Монтерреї (Мексика). Це дуже великі та цікаві міста, але вони ментально і демографічно відрізняються від європейських. А Київ нам ідеально підходить. Досвід і уроки, які ми винесемо звідси при просуванні продукту, застосовуватимемо для запуску Shuttle в інших містах Європи», – відповів на питання Георгій Соколянський.

Чи курсуватимуть шаттли по інших містах України?

Представники компанії розповіли, що поки хочуть сфокусуватися на столиці, щоб відточити продукт. А для просування в регіони повинні збігтися декілька моментів. «Ми підемо в інші міста, якщо побачимо, що є попит від пасажирів, пропозиція з боку автопарків та водіїв, і міська влада буде рада нас бачити», – уточнив глава з розвитку Uber в країнах Центральної та Східної Європи.

Яку частку ринку пасажирських перевезень Києва можуть зайняти шаттли?

Віталій Кличко вважає, що попит на шаттли буде, але громадський транспорт залишиться ключовим перевізником пасажирів. «Шаттли – вузький сегмент. У ціновій політиці вони знаходяться між маршрутками і таксі. Не можу сказати, яку частку їм вдасться завоювати», – розповів Mind мер Києва.

За словами Георгія Соколянського, у Каїрі та Монтерреї Uber Shuttle користується величезним попитом (конкретні дані – також під грифом «секретно»): «Такий самий попит сподіваємося побачити в Києві. Наша ЦА – люди, які зараз не кожен день використовують Uber, але щодня їздять зі спальних районів у центр на роботу або навчання. Сподіваємося, що вони пересядуть з громадського транспорту або власних авто на шаттли. У нас немає мети захопити будь-який ринок. Хочемо, щоб місто, спираючись на свою систему громадського транспорту, мало додаткові опції: повну лінійку Uber (від економ до преміального сегмента)», – зазначив спікер».

Концепція і реальність 

Раніше київська влада заявляла, що хоче прибрати з доріг міста малогабаритні маршрутні таксі та замінити їх автобусами підвищеної місткості. Як «вписуються» в цю концепцію невеликі шаттли Uber? Відповідаючи на це питання, Віталій Кличко «перевів стрілки»: «Shuttle – не громадський транспорт або маршрутки. Це таксі. Дешевші, ніж звичайні таксі. Не секрет, що сьогодні дуже багато маршруток і таксі працюють без ліцензії. А Uber – у законодавчому полі».

Нагадаємо, що сьогодні Uber працює в Україні з місцевими партнерами, власниками автопарків, за договором про надання інформаційних послуг. Компанія сплачує на рахунки партнерів лише ту частину оплат пасажирів, що здійснюється в безготівковій формі. Готівкові оплати не обліковуються, Uber лише враховує їх під час розрахунку комісії (25% від тарифу). Переважна більшість автопарків зареєстровані як ФОП на III групі платників податків, і сплачують лише 5% з обороту. Вже більше року, як Uber не вимагає від перевізника будь-яких ліцензій на перевезення.

Без евроблях и «Богданов»: как Uber запускает шаттлы в Украине

Скільки вкладено в Uber Shuttle і коли окупляться інвестиції?

На прес-конференції спікери не раз підкреслювали важливість того, що Uber вкладає в Україну. «Ця інвестиція демонструє прихильність американського бізнесу до українського ринку. Це також зміцнює імідж Києва як ділової та інноваційної столиці», – зазначив виконуючий обов'язки заступника голови Місії США в Україні Джозеф Пеннінгтон. Скільки ж саме інвестували та коли інвестори зможуть отримувати прибуток – залишилося без конкретної відповіді. Мабуть, після нещодавнього падіння акцій Uber компанія перейшла в режим суворої секретності.

«Ми не фокусуємося на реагуванні на щоденні зміни ціни акцій. Для нас важливо побудувати довгостроковий працюючий бізнес, який допомагає містам і дає прибуток інвесторам. Той факт, що Shuttle якийсь час не буде рентабельним, не зупиняє нас», – зазначив Георгій Соколянський.

Юридичні нюанси

Перед запуском Uber Shuttle в деяких ЗМІ з'явилися статті з провокаційними заголовками про те, що компанія надаватиме сервіс нелегально. «На якому паркані ви це прочитали?!», – обурився Віталій Кличко, відповідаючи на питання Mind про достовірність цієї інформації.

Володимир Омелян пояснив виданню, що поки Uber запускає пілотний проект. Усі необхідні документи (сертифікація та ліцензії) незабаром будуть отримані: «Ми дуже раді відкритому і оперативному підходу КМДА до запуску. У перші 2–3 місяці протестуємо технологію і сертифікуємо всі автобуси».

Подібне пояснення видав і Джеймі Хейвуд: «Продукт ще знаходиться на пілотній стадії, тому Uber тісно співпрацюватиме з місцевою та національною владою, аби узгодити законодавчі вимоги з урахуванням інноваційного характеру сервісу».

Чи очікує компанія опору місцевих напівлегальних перевізників?

«Очевидно, що завжди будуть люди, які незадоволені нашою присутністю в місті. Але ми не фокусуємося на відбитті атак конкурентів. Йдемо іншим шляхом – прагнемо зробити хороший, комфортний і безпечний продукт, щоб задоволені пасажири і водії вибирали нас. Також дуже вдячні за підтримку меру Києва і міністру інфраструктури», – підкреслив глава з розвитку Uber у країнах Центральної та Східної Європи.

Що далі?

Uber працює в Україні з 2016 року. Раніше запустив свої сервіси Green, UberX, Select, Black, Van і Eats. Компанія присутня в Києві, Одесі, Львові, Дніпрі, Харкові, Запоріжжі та Вінниці.

За словами Володимира Омеляна, незабаром Uber запустить ще два сервіси. Які саме, міністр інфраструктури не став заздалегідь розповідати. Ймовірно, йдеться про POOL (спільні поїздки в таксі за розділеною між пасажирами ціною).

Також на прес-конференції Джеймі Хейвуд зауважив, що компанія зацікавлена в запуску сервісу електровелосипедів та скутерів. Мер Києва не проминув нагоди підхопити одну зі своїх улюблених тем, розхвалив цей сервіс і запитав, коли ж кияни зможуть ним користуватися. «Для нас важлива наявність безпечних маршрутів. Моє завдання – завезти транспорт, а ваше – гарантувати безпеку користувачів», – парирував Джеймі Хейвуд.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті