Економіка асфальту: на що впливає погана якість доріг

Економіка асфальту: на що впливає погана якість доріг

І з чим пов'язана смертність у ДТП

Цей матеріал також доступний російською
Економіка асфальту: на що впливає погана якість доріг
Фото: Думская.net

Експертні організації, що займаються вивченням якості доріг, відносять Україну до країн з  найгіршими у світі автошляхами. Наприклад, у рейтингу Global Competitiveness Index за 2017–2018 роки серед 137 країн за цим показником Україна посіла 130-те місце.

В Україні зазвичай пов'язують погану якість доріг з підвищеною аварійністю, але це не так – основний фактор ДТП в Україні, за даними патрульної поліції, – людський. Однак погана якість дорожного полотна впливає на економіку бізнесу, збільшує кількість поломок авто, випадки розкрадання і псування вантажів, що перевозяться.

Стримуючий фактор

В Україні близько 170 000 км доріг, з яких близько 50 000 км – дороги державного значення. За якість останніх з 1 січня 2018 року відповідає «Укравтодор». Решта 120 000 км передані в підпорядкування обласних державних адміністрацій. Понад 90% доріг давно не відповідають нормам експлуатації і єдиний ремонт, який на них проводився за всі роки незалежності України, в кращому випадку – поточний. Але найчастіше – ямковий.

Mind звернувся до трьох провідних логістичних компаній – «Укрпошти», «Нової Пошти» та «Ін Тайм» – з проханням назвати найгірші для них дороги. Такими виявилися шляхи в Миколаївській, Черкаській, Чернігівській та Кіровоградській областях. У державному агентстві автомобільних доріг «Укравтодор» до таких доріг ще віднесли кілька ділянок в Одеській, Дніпропетровській і Закарпатській областях. Серед них, наприклад, частина траси Н-09 на ділянці Мукачеве – Рахів, Н-08 на Бориспіль – Дніпро – Запоріжжя (через Кременчук) – Маріуполь та М-16 на під'їзді до Одеси.

Економіка асфальту: на що впливає погана якість доріг

При цьому статистика ДТП на згаданих дорогах набагато нижча, ніж на інших, що не увійшли до топ-5 нашого рейтингу найгірших шляхів в Україні. Так, на трасі Н-16 (Олександрівка – Кропивницький – Миколаїв), відрізок якої увійшов до нашого антирейтингу, минулого року зафіксовано 11 ДТП. А на трасі Київ – Одеса, теж поганої якості, але, на думку опитаних логістичних компаній, не найгіршій в Україні – 343 аварії. Дорогою з найвищою аварійністю, за даними патрульної поліції, виявилася траса Київ – Чоп: там у 2018 році відбулося 681 ДТП, в яких загинуло 897 осіб.

Економіка асфальту: на що впливає погана якість доріг

«Погана якість покриття – психологічно стримуючий фактор для водія не їхати на високій швидкості. А перевищення швидкості – основна причина всіх ДТП в Україні», – говорить Дмитро Беспалов, директор консалтингової компанії «А + С Україна» (спеціалізується на моделюванні та прогнозуванні транспортних потоків). За даними патрульної поліції, через перевищення швидкості в Україні відбувається близько 30% всіх аварій на дорогах.

Відсутність підвищеної аварійності на поганих дорогах пов'язана і з більш низьким трафіком на них – якщо це можливо, водії намагаються не їздити такими трасами.

Повз траси

Ризики для водіїв підвищуються в зимовий період. «Найбільша небезпека – незадовільний стан проїжджої частини», – дипломатично відповідають в «Укрпошті». Ще однією проблемою доріг у держкомпанії називають відсутність освітлення та дорожньої розмітки. «Ями та ямища», – менш стримано коментують стан доріг в компанії «Ін Тайм». «У нас є свій антирейтинг доріг. Основні проблеми на них – це глибокі ями, які важко об'їхати, погане освітлення, а також аварійний стан мостів. Ось, наприклад, дорога Миколаїв – Кривий Ріг – там найкритичніша ситуація. Глибокі ями, у темний час доби проїзд небезпечний», – кажуть в «Новій Пошті». Вантажі з Харкова і Дніпра до Одеси в компанії відправляють через Мелітополь.

Чи впливає погана якість доріг на аварійність у логістів? У «Ін Тайм» незадовільний стан доріг називають основною причиною поломок авто. «Кожен третій вантажний автомобіль після повернення з поштового магістрального маршруту потрібно ремонтувати», – відзначають в «Укрпошті». Найчастіше в машин «летить» ходова частина. У «Ін Тайм» кажуть, що знос гуми на «убитих» дорогах удвічі-тричі вище, ніж там, де покриття дороги якісне.

Відсутність освітлення та ями на дорогах не лише призводять до додаткових поламок автомобілів і перевитрати палива, але і безпосередньо впливають на збереження вантажу. «На дорогах, де якість покриття погана, а освітлення немає – ризики крадіжки і пошкодження вантажів вищі, ніж на нормальних трасах», – говорить Віталій Дьяконов, керуючий партнер компанії «Аграрне логістичне партнерство».

Перспективні цифри

Змінюватися ситуація почала лише останні два роки – в «Укравтодорі» збільшили обсяги ремонту доріг, а від ямкового ремонту вирішили відмовитися. Так, минулого року відремонтували 3800 км дорожнього полотна – рекордний показник для України за останні 30 років. У 2018-му в Україні почав працювати Дорожній фонд, бюджет якого склав близько 33 млрд грн.

Економіка асфальту: на що впливає погана якість доріг

За даними патрульної поліції, у 2018 році на 7% знизилася загальна кількість аварій на дорогах. При цьому, за інформацією Моторного (транспортного) страхового бюро України, кількість ДТП з середніми і великими майновими збитками зросла майже на 30%. Співрозмовники Mind із страхових компаній вважають, що статистика патрульної поліції не відображає повною мірою ситуацію на дорогах. «Дрібні ДТП водії можуть не фіксувати, вважаючи за краще розбиратися на місці. Зважаючи на велику кількість на дорогах автомобілів на єврономерах – це більш ніж імовірно», – каже представник страхової компанії.

За даними «Укравтодору», цього року на дороги планується виділити близько 50 млрд грн. Ремонт і будівництво в компанії планують проводити за маршрутним принципом – доводити до ладу ті траси, що з'єднують обласні центри і є частиною міжнародних транспортних коридорів.

Економіка асфальту: на що впливає погана якість доріг

Але в сукупності це не перевищить 4000 км. А для того, щоб упорядкувати дорожню мережу за найближчі 10 років, необхідно капітально ремонтувати, реконструювати і піддавати середньому ремонту не менше 10 000–12 000 км на рік.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті