Забудькуватість чи шахрайство: як припинити зникнення грошей з мобільних рахунків
Скільки мобільні оператори і контент-провайдери заробляють на «побічних» послугах

Магазин одного з мобільних операторів. За стійкою – два молодих хлопця. До них підходить жінка років 70. «Хлопчики, мене підписали на якийсь платний клуб знайомств», – скаржиться вона, показуючи древній кнопковий телефон. «О, круто! Вам сподобається! Спробуйте», – перебиваючи один одного і дружно сміючись, парирують продавці. «Можна я сама вирішу, що мені сподобається? Будьте такі люб'язні, зупиніть надання цієї послуги», – не оцінивши «гумор» хлопців, продовжує жінка. Ті відповідають: без проблем, тільки всі маніпуляції з телефоном клієнта коштують 50 грн.
Після «доброзичливих» реплік з черги про шахрайство мобільного оператора хлопці уточнюють, що жінка сама може відправити SMS зі словом «стоп». «Якби могла, не прийшла б до вас. Я не користуюся SMS. Покажіть, де знайти їх в меню і як відправити», – просить жінка. Хлопці з голлівудською посмішкою повторюють мантру про 50 грн і розводять руками: мовляв, з радістю б допомогли, але такі стандарти компанії. Жінку-таки відписали від клубу знайомств. Але не продавці. Як користувачка кнопкового телефону могла отримувати цю «потрібну» їй послугу – залишилося таємницею.
Таких «веселих» історій – тисячі. За останні три з половиною роки лише до НКРЗІ надійшло 1266 скарг про порушення прав споживачів при наданні контент-послуг. З кожним роком їхня кількість зростає. «Все частіше абоненти мобільного зв'язку скаржаться на списання без їхнього відома грошей за контент-послуги, які вони не замовляли і не споживали», – кажуть у НКРЗІ.
Нещодавно телеком-регулятор зважився відстояти права абонентів і розробив проєкт постанови Кабміну «Про внесення змін до Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг». Чи допоможе прийняття цього документа припинити маніпуляції? Чи варто вносити в нього правки? Скільки абонентів зараз підписані на «цінні» послуги контент-провайдерів? На ці та інші питання шукав відповіді Mind.
У чому проблема?
Уже довгі роки мобільні оператори в унісон повторюють: «Ми не порушуємо законодавство: підключаємо платну підписку ТІЛЬКИ за запитом і за згодою абонента». Користувачі просто не пам'ятають, як цю згоду давали. Освіжити пам'ять – надати докази – гравці можуть. Щоправда, лише в суді – за позовом абонента. Але до цього зазвичай не доходить: охочих віддати на адвоката і судові витрати мінімум 5000 грн зазвичай немає.
Деякі абоненти виявляють, що оплачують «побічні» послуги, лише через декілька місяців після «оформлення підписки». Як цього уникнути – питання риторичне. Поки що єдиний вихід – щодня заходити в особистий кабінет на сайті мобільного оператора і перевіряти, чи не підписалися чи в нестямі на контент для дорослих, прогноз погоди, анекдоти тощо.
З поверненням грошей – також веселощі. Відповідно до договорів мобільних операторів з контент-провайдерами, спірні питання повинні вирішувати останні. До них і посилають розгніваних абонентів – щоб ті в кращому випадку почули пояснення, мовляв, дали офіційну згоду на оплату послуг, просто клікнувши на кнопки «Продовжити», «Підтвердити», «Завантажити» або «Дивитися» на ресурсах контент-провайдерів. Абонентам, які не відвідують такі сайти, підписку можуть оформити спеціальні віруси. Але про це контент-провайдери вважають за краще не розповідати.
Після «дипломатичного» спілкування з постачальниками послуг клієнти повертаються до мобільних операторів – компаній, які списали гроші з їхніх рахунків. Гравці «включають» другу мантру: обіцяють все перевірити і покарати недобросовісних партнерів. «Ми регулярно відстежуємо роботу контент-провайдерів. До тих компаній, які допускають порушення в процесі надання послуг, застосовуються штрафні санкції аж до дострокового розірвання договорів», – таку або подібну відповідь отримують абоненти і ЗМІ на піку конфлікту.
Скільки договорів і з якими провайдерами оператори розірвали за останні три роки? Який розмір нарахованих штрафних санкцій? На ці питання Mind ніхто з «великої трійки» так і не відповів. Експерти ж кажуть, що не знають про такі випадки. «Судячи з кількості скарг абонентів на неправильні підписки, проблема так і не вирішена. Раніше ми запитували інформацію від контент-провайдерів про кількість скарг і т. д. Нам її надали нуль компаній», – розповідає глава сектора ICT Офісу ефективного регулювання (BRDO) Ігор Самоходський.
Глава комітету ІнАУ з питань економічної конкуренції Олександр Арутюнян на власному досвіді пояснив, як оператори «карають» своїх партнерів. «Особисто зіткнувся з шахрайством. Сума була невеликою, але мене обурив занадто нахабний метод обману через домашній інтернет: ніякого мобільного телефону і тональних кнопок, просто в браузері з'явився банер, що спливає, а кнопка «закрити» автоматично підписала мій мобільний номер (картка в мобільному Wi-Fi-роутері, в якому немає телефонних кнопок) до щоденного сервісу», – повідомив він.
За словами Арутюняна, він написав скаргу в АМКУ, доклав скріншоти листування з оператором, який стверджував, що абонент – «сам дурень». «На жаль, мені невідома подальша доля цього листа. Гроші мені повернули. Хоча і забанили на сторінці соцмережі цієї компанії. Минуло кілька місяців. Я заглянув на сайт контент-провайдера, який нібито надавав мені послуги. Виявилося, що мобільний оператор продовжував з ним співпрацювати. Тому не вірю в нібито «перевірки і розірвання договорів». Навпаки, вважаю, що існує змова між менеджерами середньої ланки і компаніями-партнерами. Коли треба поліпшити KPI – співробітники йдуть на таку змову», – припускає голова комітету ІнАУ з питань економічної конкуренції.
Чи допоможуть нові правила абонентам?
«Зараз у операторів немає чітко прописаного обов'язку з фіксації згоди абонента на надання контент-послуг. Тому виникла необхідність уточнення процесу замовлення: конкретних дій користувача, які можуть бути зафіксовані обладнанням оператора, провайдера», – пояснює глава НКРЗІ Олександр Животовський.
Так, у проєкті нових правил з'явилися визначення термінів:
- згода споживача – волевиявлення, виражене споживачем шляхом вчинення ним дій, які можуть бути зафіксовані обладнанням оператора, провайдера (голосове, текстове повідомлення, використання сигналів тонового набору або коду підтвердження);
- замовлення телекомунікаційних послуг (послуги) – заява споживача стосовно надання йому певних телекомунікаційних послуг (послуги), що подається за його вибором як в паперовій, так і електронній формі… або вчинення ним дій, які можуть бути зафіксовані обладнанням оператора, провайдера (голосове, текстове повідомлення, використання сигналів тонового набору або коду підтвердження)…
Чи будуть зобов'язані мобільні оператори в разі «амнезії» у абонента надавати йому копії/аудіозапис згоди/замовлення?
«Цього пункту немає в проєкті НКРЗІ. Ми вважаємо: така норма дуже потрібна. Тому офіційно відправимо пропозицію регулятору. Абонент має право знати, як саме і коли він підписався на послугу. Чим вище прозорість, тим менше шансів для зловживань», – зазначає Ігор Самоходський.
Поки ж, за словами Олександра Животовського, майбутні зміни передбачають, що всі факти фіксації згоди споживача на добровільне і свідоме отримання платних контент-послуг можна буде перевірити. «На підставі звернення до НКРЗІ в установленому порядку ми будемо мати право провести перевірку в мобільного оператора щодо замовлення або надання згоди споживачем», – розповідає голова телеком-регулятора.
Олександр Арутюнян каже, що таким чином у абонентів з'явиться інструмент оскарження: «Але «галочку» про згоду в умовах замовлення можна підробити (як, напевно, це зараз і відбувається найчастіше)».
Також в проєкті правил є заборона надавати послугу доступу до контент-ресурсів при відсутності грошей на особовому рахунку абонента або досягнення граничної суми коштів, визначеної договором.
Окремим пунктом прописаний обов'язок мобільних операторів інформувати абонента про суму, списану з його рахунку відразу після отримання послуги. «Це дуже важливий і ефективний крок для вирішення проблеми, бо часто клієнти платять (іноді роками) за послуги, навіть не знаючи про це. У цілому пропозиції НКРЗІ спрямовані як на поліпшення механізму замовлення послуги, так і на інформування користувача про списання коштів», – пояснює Ігор Самоходський.
Які правки до правил хоче внести ринок?
Поки невідомо. Регулятор вивісив проєкт на громадське обговорення 18 вересня. За даними НКРЗІ, станом на 2 жовтня офіційних зауважень або пропозицій до комісії не надходило. Коментуючи проблему в Facebook, багато експертів пишуть: потрібен подвійний акцепт, щоб уникнути випадкової підписки на послугу.
Олександр Арутюнян пропонує при виборі способів «згоди» клієнта орієнтуватися на практику електронної комерції. «Сподіваюся, нові правила зможуть уберегти абонентів від шахраїв і зникнення грошей з рахунку. Але також важливо, щоб ці нововведення не були витлумачені по-своєму і не заважали чесним операторам продавати контент-послуги», – зазначає він.
А мобільні оператори поки дуже обережно коментують своє бачення доповнень. «Проєкт змін постанови КМУ №295 не є остаточним документом. У телеком-ринку є два місяці на те, щоб внести свої правки і пропозиції. «Київстар» уважно ставиться до роботи з компаніями, у яких наші клієнти замовляють інформаційно-розважальний контент. Ми добиваємося, щоб механізм замовлення був максимально прозорим і зрозумілим клієнтові», – відзначили в прес-службі «синього» оператора.
«Ми самі зацікавлені, щоб у наших абонентів виникало якомога менше питань до нас. Щоб послуги були зручними, а умови користування ними – зрозумілими для людей. Зараз аналізуємо проєкт з технічного боку, але концептуально з логікою прозорості в наданні послуг згодні», – розповіли в «Vodafone Україна».
«Запропонована НКРЗІ механіка регулювання контент-послуг недосконала. Наша компанія готуює пропозиції щодо вдосконалення механізму, який має задовольнити всіх учасників ринку. Окремо варто звернути увагу на заборону включати послуги доступу до контент-ресурсів у тарифні плани», – прокоментували в прес-службі lifecell.
При цьому оператори запевняють, що і зараз не допускають маніпуляцій: «До того як замовити послугу, абонент отримує інформацію в SMS-повідомленні або на сайті контент-провайдера про зміст і вартість сервісу. Відразу після замовлення/підключення послуги абонент інформується про суму списання, про постачальника послуги, і як від даної послуги відмовитися. Також інформація про послуги та їхню вартість, списання коштів з рахунку, деталізація витрат доступна абоненту в його особистому кабінеті в системі «Мій Київстар», – зазначають представники оператора.
«Ми не нав'язуємо послуги, надаємо тільки ті, які абоненти замовляють самостійно. Прозорість і чесність до абонентів – наш ключовий принцип, яким ми керувалися і будемо керуватися. Люди повинні знати, за які послуги вони платять гроші оператору», – кажуть у «Vodafone Україна».
Схожий коментар редакція отримала і від «жовтого» гравця: «Підписка на послуги здійснюється тільки за запитом і за згодою абонента. Всю інформацію щодо замовлених послуг абонент може дізнатися, зателефонувавши до кол-центру або через додаток «Мій lifecell».
Коли нові правила почнуть діяти?
Не скоро. «Відповідно до процедури, до 20 листопада 2019 року приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб до проєкту акта. Надалі потрібно підбити підсумки громадського обговорення, доопрацювати проєкт (відповідно до отриманих зауваженнями) і отримати схвалення відшліфованого документа на засіданні НКРЗІ. Потім треба узгодити проєкт із зацікавленими органами та подати його до Мін'юсту для проведення правової експертизи. Тому зараз спрогнозувати точну дату подачі документа в Кабмін неможливо», – пояснив глава НКРЗІ.
Чи можливий «хід конем»?
Поки ж у абонентів залишаються побоювання, що гроші з рахунку можуть зникати. Ці (не)обґрунтовані страхи заважають операторам просувати іншу і перспективну нішу фінансових послуг. «Розвиток мобільних фінансових послуг вимагає довіри абонента до особового рахунку. Поточна практика з контент-послугами часто підриває цю довіру», – пояснює Ігор Самоходський.
Мобільні оператори публічно не пояснюють, чи готові вони повністю припинити співпрацю з контент-партнерами заради зростання доходів від фінпослуг. «Велика трійка» поки не відповіла на питання Mind: «Скільки ваших абонентів зараз підписані на послуги контент-провайдерів?», «Які контент-послуги користуються найбільшим попитом у ваших абонентів?», «Скільки ваша компанія заробила за перше півріччя 2019-го, співпрацюючи з контент-провайдерами?».
За орієнтовними підрахунками BRDO, щорічний обсяг цього ринку становить не менше 1 млрд грн. «Дві третини обороту припадає на операторів. Ми враховували дохід контент-провайдерів і коефіцієнт їх частини в сумі послуг», – говорить Ігор Самоходський. Якщо підрахунки вірні, то контент-послуги приносять мобільним операторам максимум 2% від загального доходу.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].