Вже не фантастика: топ-7 повітряних таксі

Вже не фантастика: топ-7 повітряних таксі

Скористатися їхніми послугами можна буде вже через 3–5 років

Цей матеріал також доступний російською
Вже не фантастика: топ-7 повітряних таксі
Кадр з кінострічки "5 елемент"
Фото: DR

Хоча в жодному місті світу ще ніхто не возить пасажирів повітрям на «літаючих автомобілях», міні-гвинтокрилах або максі-дронах, ринок вже заполонили претенденти. За підрахунками міжнародної асоціації Vertical Flight Society, понад 150 компаній заявили про намір зайняти нішу в надзвичайно перспективному секторі пасажирських авіаперевезень малої дальності.

Майже всі вони обіцяють сконструювати транспорт, здатний підняти людей у небо з даху хмарочоса, пролетіти десятки кілометрів і приземлитися в центрі іншого міста. Однак наразі більшість з цих авіабудівників можуть показати свої розробки лише на папері або в зменшеному варіанті. Деякі (Bell Helicopter) демонструють повнорозмірні презентаційні моделі, але вони ще не вміють літати. Інші (Terrafugia і Aeromobil) хваляться літаючими машинами, що вже давно працюють, але є непомірно дорогими і непрактичними. Треті (Joby Aviation) інтригують секретними розробками.

Все ж декілька компаній показують повноцінні прототипи авіатаксі, що працюють. Німецькі стартапи Lilium і Volocopter, китайський EHang, американський Kitty Hawk, канадський Opener, а також авіабудівні гіганти Airbus і Boeing демонструють міський транспорт, готовий або майже готовий до повітряних перевезень пасажирів. Mind пропонує ознайомитися з цим авангардом нової індустрії, що наразі формується.

Lilium Jet – п'ятимісний конвертоплан

Сайт: https://lilium.com

Lilium Jet – симпатичний електричний аеромобіль, здатний підійматися в небо і приземлятися як гвинтокрил, а летіти – як аероплан.

Над розробкою цього аеротаксі з 2015 року працює німецький стартап Lilium, який залучив понад $100 млн інвестицій (зокрема, від Atomico, Tencent, LGT, Freigeist і Obvious Ventures) і найняв понад 300 осіб. У травні цього року компанія презентувала працюючий прототип, розрахований на одного пілота і чотирьох пасажирів.

П'ятимісний Lilium Jet оснащений двома статичними крилами, на яких розташовані 36 електричних пропелерів, що повертаються: 12 на передньому крилі і 24 на задньому. Їхня сумарна потужність складає 1500 к. с. Стільки потрібно для набору висоти і приземлення, а під час польоту в крейсерському режимі аеромобілю вистачить і 10% цієї потужності.

За твердженням виробника, Lilium Jet зможе на одному заряді літати на відстань до 300 км, розвиваючи швидкість до 300 км/год. Згідно з планами Lilium, її повітряні таксі будуть повністю готові до використання до 2025 року, і їхні послуги можна буде замовляти через додаток у смартфоні.

Нинішнього року Lilium Jet був удостоєний престижної нагороди у сфері дизайну Red Dot: Best of the Best. Розробники цього аеротаксі запевняють, що важливу роль у його проектуванні зіграла біомімікрія. Дизайнери Lilium Jet надихнулися тим, як «майже магічно ширяє у воді морський диявол», і зробили аеротаксі схожим на цього гігантського ската.


Volocopter 2X – двомісний мультикоптер

Сайт: https://volocopter.com

2X схожий на геликоптер, але замість одного гвинта він оснащений 18 електричними роторами. Така конструкція робить апарат відносно тихим. На відстані 75 м його шум такий самий, як у найменшого гвинтокрила, що працює на відстані 500 м.

2X – це кращий працюючий прототип майбутнього міського аеротаксі VoloCity, над створенням якого старанно працює німецький стартап Volocopter. Компанія залучила 85 млн євро від інвесторів на чолі з Daimler, Geely та Intel і наразі провела понад 1000 тестових польотів аеротаксі.

Безпілотний апарат 2X може брати на борт двох пасажирів з ручною поклажею. Він здатний розвивати швидкість польоту до 110 км/год і долати до 35 км без зупинки. Перезарядити 2X можна протягом 5 хвилин, замінивши дев'ять знімних літій-іонних акумуляторів.


EHang 216 – двомісний мегадрон

Сайт: http://www.ehang.com

Безпілотне таксі EHang 216 виконано за схемою квадрокоптера з вісьмома парами співвісних гвинтів по кутах і пасажирською кабіною згори на центральній частині корпусу.

Його розробив китайський виробник дронів EHang у партнерстві з австрійською аерокосмічної компанією FACC. Як каже засновник EHang Деррік Сюн, безпілотне таксі пройшло всі необхідні випробування і готове до серійного виробництва. До кінця 2020 року FACC і Ehang мають намір виготовити в Австрії до 300 повітряних таксі вартістю близько 300 000 євро за одиницю.

EHang 216 має 16 електромоторів, підключених до 16 гвинтів. Апарат важить 380 кг й може підіймати до 220 кг. Він розвиває швидкість до 130 км/год. На одній зарядці EHang 216 залежно від завантаження здатний подолати від 50 до 70 км. У майбутньому аеротаксі зможе автономно літати за заздалегідь визначеними маршрутами. Його пасажирам досить буде вибрати пункт призначення в мобільному додатку, щоб апарат доставив їх туди.

Гуанчжоу, третій за величиною мегаполіс Китаю з 14-мільйонним населенням, має стати першим пілотним ринком для запуску сервісу авіатаксі. EHang допомагає міській владі створити командно-контрольний центр для стеження за безпекою польотів автономного авіатранспорту. До середини 2020 року компанія планує побудувати в Гуанчжоу декілька вертипортів і встановити між ними три або чотири регулярні маршрути.


Kitty Hawk Cora – двомісний електричний літак

Сайт: https://cora.aero/

Cora – двомісний літак на електричній тязі, який використовує 12 підйомних гвинтів на крилах для вертикального зльоту на висоту від 150 до 900 метрів над землею, а потім один пропелер у хвостовій частині для горизонтального польоту.

Розробкою електротаксі Cora протягом дев'яти років займається каліфорнійський стартап Kitty Hawk, який фінансує співзасновник Google і глава Alphabet Ларрі Пейдж. У червні до участі в проекті підключився американський авіагігант Boeing.

За твердженням Kitty Hawk, Cora може пролетіти близько 100 км на одному заряді. Володіючи 11-метровим розмахом крил, літальний апарат здатний розвинути швидкість до 180 км/год. Контроль над апаратом здійснюють три незалежні один від одного польотні комп'ютери для того, щоб відмова одного з них не вплинула на стабільність системи. Ціну Cora виробники не називають, відзначаючи, що аеротаксі не призначене для продажу кінцевим користувачам, а використовуватиметься як елемент транспортної інфраструктури.

Через проблеми з законодавством у США випробування Cora з 2017 року проводяться в Новій Зеландії. Ця країна стане стартовою для запуску сервісу аеротаксі на основі Cora.


Opener BlackFly – одномісний мультикоптер

Сайт: www.opener.aero

BlackFly – це Н-образний мультикоптер на електричній тязі від канадського стартапу Opener. Серед його переваг, за твердженням творців, – доступність, безпека і легкість в управлінні. Контроль над апаратом пасажир може здійснювати інтуїтивно зрозумілим джойстиком.

Перший запуск BlackFly відбувся у 2014 році, а наразі апарат здійснив понад 2300 тестових польотів, подолавши в цілому близько 40 000 км.

Як запевняє Opener, її легковаге повітряне таксі споживає менше енергії на кілометр шляху і працює тихіше за звичайний електромобіль. Запас ходу BlackFly становить 60 км, максимальна швидкість перевищує 130 км/год, а для повної зарядки акумулятора потрібно близько 30 хвилин. У автомобіля є балістичний парашут на випадок екстреної посадки і автопілот для самостійного повернення додому.


CityAirbus – чотиримісний мультикоптер

Сайт: https://www.airbus.com/innovation/urban-air-mobility/vehicle-demonstrators/cityairbus.html

Аеротаксі CityAirbus зовні нагадує гвинтокрил з чотирма 2,8-метровими парами лопатей. Воно зможе взяти на борт чотирьох пасажирів і летіти з ними в безпілотному режимі зі швидкістю 120 км/год.

Цей транспорт прискореними темпами розробляє європейський авіабудівний гігант Airbus. Вперше CityAirbus був продемонстрований публіці 11 березня 2019 року на площі німецького Інгольштадта. В урочистій обстановці в присутності декількох німецьких міністрів представники Airbus запевнили, що взялися за розробку свого електричного аеротаксі з усією серйозністю і мають намір завершити її в найкоротші терміни. У травні цього року був успішно проведений перший тестовий вертикальний політ CityAirbus, а до вересня кількість випробувальних польотів прототипу перевалила за сотню.

Апарат Airbus працює тільки на електричній тязі. Наразі його батарей вистачає на 15 хвилин польоту. При цьому, як зазначено на сайті Airbus, аеротаксі працює істотно тихіше за гвинтокрил, а його вантажопідйомність становить значні 2,2 тонни.


Aurora Passenger Air Vehicle (PAV) – чотиримісний конвертоплан

Сайт: http://www.aurora.aero

PAV – це схожий на літак електричний апарат з вісьмома лопатями для вертикального підйому і одним штовхаючим гвинтом для горизонтального польоту.

Його в короткі терміни розробив американський стартап Aurora Flight Sciences, який у 2017 році викупив авіабудівний гігант Boeing. У січні 2019-го було проведено перше випробування PAV – апарат зробив контрольований зліт, зависання в повітрі та посадку.

PAV використовує вісім електромоторів. Він здатний розганятися до 180 км/год і розрахований на повністю автономний політ дальністю до 80 км. У салоні конвертоплана вміщаються чотири пасажири, а розміри машини дозволяють їй сідати і злітати зі звичайних майданчиків для гвинтокрилів.

Паралельно з конструюванням авіатаксі Boeing бере участь у створенні правил повітряних перевезень. Наприкінці минулого року компанії Boeing і SparkCognition створили спільне підприємство SkyGrid для розробки диспетчерської системи для дронів і аеротаксі. Система SkyGrid використовуватиме технологію машинного навчання для роботи з великими обсягами даних, що зберігатимуться в блокчейні. Вона управлятиме рухом у повітряному просторі міст і дозволить впорядкувати польоти, щоб, коли літальних апаратів стане занадто багато, вони не стикалися один з одним і не являли загрози для людей.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті