Паливна експертиза: на яких АГЗС якісніший автогаз

Паливна експертиза: на яких АГЗС якісніший автогаз

Mind перевірив у лабораторії зразки газу з 11 заправних станцій, серед яких Shell, WOG, OKKO, БРСМ, KLO та інші

Цей матеріал також доступний російською
Паливна експертиза: на яких АГЗС якісніший автогаз
Колаж Mind
Цей матеріал був спеціально підготовлений для учасників Mind Club. Якщо хочете отримувати якісну аналітику та матеріали раніше, підписатися можна тут.

Зростання цін на бензин і солярку перетворило автогаз на популярний вид пального – кожен третій літр пального, проданий на АЗС, припадає на LPG (Liquefied petroleum gas – зріджений вуглеводневий газ). Як мінімум останні 10 років він коштує вдвічі дешевше за А-95, а останній рік – майже втричі: близько 11 грн/л. За такої вартості автогазу в активного водія встановлення газобалонного обладнання (ГБО) окупається менш ніж за рік.

За даними головного сервісного центру МВС України, п'ять років тому у зв'язку з установкою ГБО було переоформлено 44 700 автомобілів, у 2016 та 2017 роках – відповідно 105 300 і 134 200.

Зараз у загальному автопарку України як мінімум у чверті машин є ГБО.

Зростає і кількість нелегальних заправок, ціни на яких помітно нижчі, ніж навіть у дискаунтерів на кшталт «Авіас» і Sun Oil. За даними онлайн-ресурсу perevirazs, який збирає дані про АЗС, що працюють з порушенням законодавства, станом на 1 вересня в Україні зафіксовано 767 таких «бочок», у жовтні – вже 817.

Вважається, що саме на таких заправках продають «бодягу», а якісне пальне – прерогатива АЗС із вищого цінового діапазону.

Чи так це, розбирався Mind разом з представниками громадської організації «Інститут споживчих експертиз», яка з 2003 року займається паливної експертизою.

Проби пального взяли на безіменній заправці, розташованій у центрі Києва, і ще на десяти АГЗС, що належать найбільшим мережам всіх цінових діапазонів: «Авіас», БРСМ, Avantage7, Glusco, KLO, Marshal, OKKO, Sun Oil, Shell і WOG.

Нагадаємо, дещо раніше ми публікували результати перевірок якості бензину марки А-95 та дизельного пального

АГЗС, на яких брали зразки автогазу

Мережа АГЗС Адреса заправного комплексу Ціна ПБА, 1 л
NoName АГЗС Київ, вул. Тичини, 22Б 11,00 грн
«Авіас» 10-й км траси «Київ – Одеса» 11,10 грн
Marshal Київ, вул. Ольжича, 53 11,40 грн
БРСМ Київ, пр. Маяковського, 54 11,50 грн
SunОil Кагарлик, вул. Каштанова, 52А 11,60 грн
KLO Бровари, вул. Київська, 2А 11,79 грн
Shell Підгірці, вул. Межигірська, 1 11,80 грн
Glusco Київ, Дніпровська набережна, 13 10,95 грн
Avantage7 Київ, Велика Кільцева, 98А 10,96 грн
WOG Київ, Дніпровська набережна, 17Е 11,98 грн
OKKO Київ, Харківське шосе, 203 11,98 грн

Дослідженням зразків займалася сертифікована лабораторія компанії «Інспекторат Україна». Для контролю якості вибрали два найбільш затребуваних у автовласників параметри: точність відпуску і склад.

Якість на вагу

Проби автогазу відбирали в спеціальний протоотбірник, після чого ємність зважували в лабораторії. У нормативні 99% вклалися лише зразки з БРСМ і КLО. Найжадібнішими виявилися NoName-заправка і мережеві Marshal і Avantage7. Вони зекономили на свою користь 10–15% пального

Точність наливу,%

Shell WOG OKKO БРСМ KLO Sun Oil Avantage7 Glusco Marshal «Авіас» NoName
АГЗС
97,9 98,5 98,0 99,1 99,0 98,0 90,8 97,4 96,5 95,8 85,5

Нічого зайвого

Другий тест – на відповідність проб автомобільній та технічній маркам.

До лютого 2018 року відповідність цим стандартам регламентував ГОСТ 27587-87 («Гази вуглеводневі зріджені для автомобільного транспорту»). Головний недолік цього нормативу в тому, що він порівнював дві марки: пропан-бутан автомобільний (ПБА) і суміш пропан-бутану технічну (СПБТ). Але якщо ПБА – це очищений газ, адаптований під використання в автомобілях, то СПБТ – більш «брудний», призначений для побутових потреб (наприклад, опалення).

Однак ГОСТ допускав використання на заправках обох варіантів.

З 1 лютого 2018 року відповідність автомобільної та технічної маркам визначає ДСТУ EN 589:2017 («Палива автомобільні. Газ нафтовий зріджений»), який обумовлює всі небезпечні для двигунів внутрішнього згоряння величини масової частки сірки, ненасичених вуглеводнів та ін.

Ще один важливий показник якості автогазу – відповідність сезонності. Взимку і влітку співвідношення головних інгредієнтів – пропану і бутану – має змінюватися. Влітку це приблизно 40:60 (пропану до бутану), взимку навпаки – 60:40. Зміна співвідношення відповідно до сезону необхідна для кращої роботи автомобіля. У зимовий період експлуатації пропану в газі має бути більше, ніж бутану – це покращує запуск і роботу двигуна.

Найщедріші на пропан проби виявилися у БРСМ і KLO, а антирекорд – у NoName-заправки. Не набагато краща ситуація зі зразком у офіційного трейдера Avantage7.

Сума пропану і пропілену, %

Shell WOG OKKO БРСМ KLO Sun Oil Avantage7 Glusco Marshal «Авіас» NoName 
АГЗС
58,3 61,8 59,8 62,20 61,9 59,8 36,6 55,7 57,8 56,9 31,84

Сума бутанів та бутиленів, %

Shell WOG OKKO БРСМ KLO Sun Oil Avantage7 Glusco Marshal «Авіас» NoName 
АГЗС
39,6 37,6 38,9 36,5 36,0 38,9 61,7 42,6 42,5 43,0 65,7

Чинний з 1 лютого 2018 року ДСТУ EN 589:2017 не допускає наявності в ПБА так званої вільної води – за нульової температури в ньому не повинно бути рідкого залишку. Накопичення рідини в баках веде до засмічення фільтрів, збою калібрування і несправностей паливної апаратури.

У пробі з «бочки» виявилося понад 1,6% рідкого залишку, а значить, отриманий зразок не можна віднести навіть до побутового, технічного газу, для якого стандарти допускають наявність рідкого залишку в межах 1,6%.

Крім зразка з «бочки» цей тест провалила й проба з Avantage7.

Об'ємна частка рідкого залишку

Shell WOG OKKO БРСМ KLO Sun Oil Avantage7 Glusco Marshal «Авіас» NoName 
АГЗС
Немає Немає Немає Немає Немає Немає Є Немає Немає Немає Є

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті