Паливна експертиза: на яких АГЗС якісніший автогаз
Mind перевірив у лабораторії зразки газу з 11 заправних станцій, серед яких Shell, WOG, OKKO, БРСМ, KLO та інші

Зростання цін на бензин і солярку перетворило автогаз на популярний вид пального – кожен третій літр пального, проданий на АЗС, припадає на LPG (Liquefied petroleum gas – зріджений вуглеводневий газ). Як мінімум останні 10 років він коштує вдвічі дешевше за А-95, а останній рік – майже втричі: близько 11 грн/л. За такої вартості автогазу в активного водія встановлення газобалонного обладнання (ГБО) окупається менш ніж за рік.
За даними головного сервісного центру МВС України, п'ять років тому у зв'язку з установкою ГБО було переоформлено 44 700 автомобілів, у 2016 та 2017 роках – відповідно 105 300 і 134 200.
Зараз у загальному автопарку України як мінімум у чверті машин є ГБО.
Зростає і кількість нелегальних заправок, ціни на яких помітно нижчі, ніж навіть у дискаунтерів на кшталт «Авіас» і Sun Oil. За даними онлайн-ресурсу perevirazs, який збирає дані про АЗС, що працюють з порушенням законодавства, станом на 1 вересня в Україні зафіксовано 767 таких «бочок», у жовтні – вже 817.
Вважається, що саме на таких заправках продають «бодягу», а якісне пальне – прерогатива АЗС із вищого цінового діапазону.
Чи так це, розбирався Mind разом з представниками громадської організації «Інститут споживчих експертиз», яка з 2003 року займається паливної експертизою.
Проби пального взяли на безіменній заправці, розташованій у центрі Києва, і ще на десяти АГЗС, що належать найбільшим мережам всіх цінових діапазонів: «Авіас», БРСМ, Avantage7, Glusco, KLO, Marshal, OKKO, Sun Oil, Shell і WOG.
Нагадаємо, дещо раніше ми публікували результати перевірок якості бензину марки А-95 та дизельного пального.
АГЗС, на яких брали зразки автогазу
Мережа АГЗС | Адреса заправного комплексу | Ціна ПБА, 1 л |
NoName АГЗС | Київ, вул. Тичини, 22Б | 11,00 грн |
«Авіас» | 10-й км траси «Київ – Одеса» | 11,10 грн |
Marshal | Київ, вул. Ольжича, 53 | 11,40 грн |
БРСМ | Київ, пр. Маяковського, 54 | 11,50 грн |
SunОil | Кагарлик, вул. Каштанова, 52А | 11,60 грн |
KLO | Бровари, вул. Київська, 2А | 11,79 грн |
Shell | Підгірці, вул. Межигірська, 1 | 11,80 грн |
Glusco | Київ, Дніпровська набережна, 13 | 10,95 грн |
Avantage7 | Київ, Велика Кільцева, 98А | 10,96 грн |
WOG | Київ, Дніпровська набережна, 17Е | 11,98 грн |
OKKO | Київ, Харківське шосе, 203 | 11,98 грн |
Дослідженням зразків займалася сертифікована лабораторія компанії «Інспекторат Україна». Для контролю якості вибрали два найбільш затребуваних у автовласників параметри: точність відпуску і склад.
Якість на вагу
Проби автогазу відбирали в спеціальний протоотбірник, після чого ємність зважували в лабораторії. У нормативні 99% вклалися лише зразки з БРСМ і КLО. Найжадібнішими виявилися NoName-заправка і мережеві Marshal і Avantage7. Вони зекономили на свою користь 10–15% пального
Точність наливу,%
Shell | WOG | OKKO | БРСМ | KLO | Sun Oil | Avantage7 | Glusco | Marshal | «Авіас» |
NoName АГЗС |
97,9 | 98,5 | 98,0 | 99,1 | 99,0 | 98,0 | 90,8 | 97,4 | 96,5 | 95,8 | 85,5 |
Нічого зайвого
Другий тест – на відповідність проб автомобільній та технічній маркам.
До лютого 2018 року відповідність цим стандартам регламентував ГОСТ 27587-87 («Гази вуглеводневі зріджені для автомобільного транспорту»). Головний недолік цього нормативу в тому, що він порівнював дві марки: пропан-бутан автомобільний (ПБА) і суміш пропан-бутану технічну (СПБТ). Але якщо ПБА – це очищений газ, адаптований під використання в автомобілях, то СПБТ – більш «брудний», призначений для побутових потреб (наприклад, опалення).
Однак ГОСТ допускав використання на заправках обох варіантів.
З 1 лютого 2018 року відповідність автомобільної та технічної маркам визначає ДСТУ EN 589:2017 («Палива автомобільні. Газ нафтовий зріджений»), який обумовлює всі небезпечні для двигунів внутрішнього згоряння величини масової частки сірки, ненасичених вуглеводнів та ін.
Ще один важливий показник якості автогазу – відповідність сезонності. Взимку і влітку співвідношення головних інгредієнтів – пропану і бутану – має змінюватися. Влітку це приблизно 40:60 (пропану до бутану), взимку навпаки – 60:40. Зміна співвідношення відповідно до сезону необхідна для кращої роботи автомобіля. У зимовий період експлуатації пропану в газі має бути більше, ніж бутану – це покращує запуск і роботу двигуна.
Найщедріші на пропан проби виявилися у БРСМ і KLO, а антирекорд – у NoName-заправки. Не набагато краща ситуація зі зразком у офіційного трейдера Avantage7.
Сума пропану і пропілену, %
Shell | WOG | OKKO | БРСМ | KLO | Sun Oil | Avantage7 | Glusco | Marshal | «Авіас» |
NoName АГЗС |
58,3 | 61,8 | 59,8 | 62,20 | 61,9 | 59,8 | 36,6 | 55,7 | 57,8 | 56,9 | 31,84 |
Сума бутанів та бутиленів, %
Shell | WOG | OKKO | БРСМ | KLO | Sun Oil | Avantage7 | Glusco | Marshal | «Авіас» |
NoName АГЗС |
39,6 | 37,6 | 38,9 | 36,5 | 36,0 | 38,9 | 61,7 | 42,6 | 42,5 | 43,0 | 65,7 |
Чинний з 1 лютого 2018 року ДСТУ EN 589:2017 не допускає наявності в ПБА так званої вільної води – за нульової температури в ньому не повинно бути рідкого залишку. Накопичення рідини в баках веде до засмічення фільтрів, збою калібрування і несправностей паливної апаратури.
У пробі з «бочки» виявилося понад 1,6% рідкого залишку, а значить, отриманий зразок не можна віднести навіть до побутового, технічного газу, для якого стандарти допускають наявність рідкого залишку в межах 1,6%.
Крім зразка з «бочки» цей тест провалила й проба з Avantage7.
Об'ємна частка рідкого залишку
Shell | WOG | OKKO | БРСМ | KLO | Sun Oil | Avantage7 | Glusco | Marshal | «Авіас» |
NoName АГЗС |
Немає | Немає | Немає | Немає | Немає | Немає | Є | Немає | Немає | Немає | Є |
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми запрошуємо вас стати частиною Mind Club. Для цього потрібно оформити підписку за $7 на місяць.
Нам дуже важлива ваша підтримка!
Чому ми впроваджуємо платну підписку?
Справжня якісна та незалежна журналістика потребує багато часу, зусиль та витрат, це дійсно недешево. Але ми віримо в перспективи ділової журналістики в Україні, тому що віримо в перспективу України.
Саме тому ми створюємо можливість платної щомісячної підписки – Mind Club.
Якщо ви читаєте нас, якщо вам подобається та ви цінуєте те, що ми робимо, – пропонуємо вам вступити до спільноти Mind.
Ми плануємо розвивати Mind Club: обсяг матеріалів і доступних сервісів і проектів. Уже сьогодні всі члени клубу:
- Допомагають створювати та розвивати якісну незалежну ділову журналістику. Ми зможемо і надалі розвиватись та підвищувати якість наших матеріалів.
- Отримують вільний від банерної реклами сайт.
- Отримують доступ до «закритих» матеріалів Mind (до щомісячного випуску, в якому ми досліджуємо та аналізуємо, як працюють цілі галузі; до щотижневих аналітичних підсумків).
- Вільний доступ до івентів Mind для підписників та спеціальні умови на інші події Mind.
- Smart Power. Власники бізнесу, що стануть підписниками Mind, отримають доступ до агрегатора системних порушень від аналітиків Mind та партнерів «Cкажи.uа». Якщо у вашого бізнесу виникли проблеми з непорядними чиновниками чи конкурентами – ми проаналізуємо, чи є їхня поведінка системною, і разом зможемо вирішити цю проблему.
- Ми і надалі розвиватимемо Mind та додаватимемо корисні журналістські рубрики і сервіси для вашого бізнесу.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності. Підтримайте нас за 196 грн на місяць.
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].