Керівник проєкту уряду Польщі з впровадження Industry 4.0: «Наша мета – змінити систему розрізнених стратегій на екосистемний підхід»
Анджей Солдати – про те, чому бізнес у Східній Європі не поспішає виходити із зони комфорту, чи варто боятися нашестя роботів і коли людський мозок іде на пенсію

Четверта промислова революція (також відома як Industry 4.0) для багатьох країн світу вже є реальністю, а не далеким майбутнім. За даними міжнародної консалтингової компанії McKinsey, 40% світових компаній перейшли на Industry 4.0. Це означає, що у виробництві вже використовуються кіберфізичні системи, промисловий інтернет речей (IIoT), 3D-друк, доповнена реальність, а штучний інтелект ухвалює частину рішень у режимі реального часу.
До 2025 року, за прогнозами McKinsey, річний внесок інтернету речей у світову економіку складе $4-11 трлн, а обсяг ринку промислової автоматизації, за даними дослідницької компанії Allied Market Research, – $368,37 млрд.
Україна в процесі переходу до четвертої промислової революції поки знаходиться на початковій стадії. Реальні кейси здатні продемонструвати лише кілька компаній. На державному рівні в напрямку Industry 4.0 взагалі нічого не відбувається. Натомість у Польщі ситуація геть інша.
У 2016 році тодішній міністр фінансів і розвитку Польщі Матеуш Моравецький (зараз – прем'єр-міністр Польщі) оприлюднив «економічну дорожню карту» країни на найближчі 25 років.
Так званий «план Моравецького» передбачає інвестиції близько 350 млрд євро до 2040 року, а його мета – «зміцнення польського капіталу і зростання інноваційності польських фірм, щоб вони були конкурентоспроможними на закордонних ринках».
Окремою частиною «плану Моравецького» стало створення платформи для впровадження Industry 4.0 у Польщі – The Future Industry Platform, на проєкти якої вже виділено кошти.
Під час першого в Східній Європі форуму Trans4mation, присвяченого Industry 4.0, Mind поспілкувався з президентом правління The Future Industry Platform Анджеєм Солдати, сфера відповідальності якого в уряді Польщі – саме питання четвертої промислової революції. Ми з'ясували, як вдалося впровадити Industry 4.0 на польських підприємствах, що сприяло успіху масштабного проєкту за участю держави, і що, на думку експерта, потрібно зробити Україні в цьому напрямку.
– Що відбувається у Польщі з точки зору четвертої промислової революції? І наскільки відрізняється ситуація в Україні?
– На форумі Trans4mation були дуже хороші приклади розуміння четвертої промислової революції в Україні, а також гарні практики. Але це завжди питання того, що ми спостерігаємо. Картина може бути зовсім іншою, коли ви перебуваєте безпосередньо всередині ринку.
У кожній країні більшість малих і середніх підприємств знаходяться в так званій зоні комфорту: хороший достаток, великий ринок, фіксовані замовлення. Проблема в тому, що ця зона комфорту для них щось на зразок мети бізнесу. Отже, вони хотіли б залишатися в цій зоні постійно.
У Польщі та інших країнах Східної Європи велика частина малого і середнього бізнесу зародилася 25 років тому. Це була дуже важка робота для власників і засновників. Вони все життя створювали ці підприємства, і, коли їм вдалося досягти стабілізації, вони вже не хочуть щось змінювати.
А наприклад, у Німеччині є компанії, що існують як мінімум три покоління. Це зовсім інший підхід. Якщо у компанії є довгострокова стратегія, то така компанія відкрита до змін. Тому що вона аналізує тенденції і на їхній основі приймає рішення про подальший розвиток. Так було у випадку з однією міжнародною компанією, в роботі якої я брав участь і дуже пишаюся цим. Її власник, якому було 75 років, сказав мені: «Я шукаю тенденції розвитку до 2050 року». Таким чином, ви бачите, наскільки для нього важливіша довгострокова перспектива в бізнесі.
20 років тому він почав займатися цифровізацією і створенням рішень, що відповідають тому, що ми зараз називаємо Industry 4.0. Але він не був першим власником, він був з другого покоління.
І зараз настав час зміни поколінь власників. Тому що після 20-25 років роботи в компанії їм виповнюється 60, і вони шукають нових керівників свого бізнесу. Це можуть бути їхні родичі, спадкоємці або професійні менеджери. І це можливість для східноєвропейських країн, яку я описав би так: зміни будуть використані людьми, що мислять по-новому. Тими, хто здатен вийти за межі операційної діяльності і перейти до стратегічної. Саме це я спостерігаю в Польщі.
В інших країнах ситуація схожа, але не через відсутність довгострокового планування, а знову ж таки через згадану вже зону комфорту. Бізнес розвинений, власники досягли рівня, який іноді можна охарактеризувати як «прихований чемпіон».
– «Прихований чемпіон»?
– Німецький професор Герман Симон у своїй знаменитій книзі «Приховані чемпіони» описав компанії, які мають дуже специфічну культуру. Вона пов'язана з їхньою орієнтацією на лідерство в певній галузі, але без сильної впізнаваності бренду на ринку. Такі бізнеси чудові у чомусь особливому. Вони спеціалізуються на вузькому напрямку, працюють з одним компонентом, про важливість якого мало хто здогадується.
Ці компанії задоволені своїми результатами. Вони мислять приблизно так: «Діджиталізація – це відмінно, але на даний момент у нас є все, що потрібно для ведення бізнесу». Тобто ми знову повертаємося до проблеми зони комфорту. І мені здається, що це проблема йде від верхівки компанії. Але у нас є реакція людей, які знаходяться нижче в ієрархії. Роботизація, ІІ, автоматизація, RPA (робототехнічна автоматизація технологічних процесів і виробництв. – Mind) – це те, що відбирає роботу у людей.
– І їх це лякає.
– Так. У нас є проблема старіння населення. У моїй презентації на форумі були зображені дві кривих: на одній було показано зміну кількості людей віком старше 65 років. І на ній можна було побачити різке збільшення (з 5% до 15%), яке сталося за 100 років. Це приріст на 10%. А з іншого боку, ми бачимо падіння приросту кількості дітей молодше п'яти років.
Що це означає для промисловості й економіки? Зниження чисельності робочої сили. Під робочою силою я розумію працівників важкої фізичної праці. Люди повинні розуміти, що нові рішення створюють можливості, які будуть допомагати їм, а не замінювати їх.
Наприклад, коли досвідчений працівник виконує повторювану роботу і повинен постійно переміщувати щось, то його скелет, м'язи і тіло руйнуються від постійних навантажень. І для таких людей створюються штучні скелети. Тіло людини просто передає сигнали, але не виконує роботу. Її виконує екзоскелет.
– Але ми-то знаємо, що це лише половина шляху. А наступна зупинка – це вже робот. Тому що роботу не потрібно платити, не потрібно піклуватися про його здоров'я...
– Роботизація постійно повторюваної праці, про яку я говорив раніше, типова для третьої промислової революції. А в рамках четвертої ми говоримо про гнучку роботизацію, де всі механічні компоненти контролюються ІІ та людиною.
– Лише ІІ.
– Можливо, але це означає, що в даному випадку орієнтація йде на мозок. Якщо розглядати поточну ситуацію, що склалася з працівником фізичної праці, то тут усе просто: якщо працівник недостатньо сильний, то його замінить робот. Але якщо подивитися на людину з точки зору сили мозку, то тут потенціал людей набагато ширший.
І аналіз робочої сили майбутнього (поки це всього лише симуляції і розрахунки, я не стверджую, що вони обов'язково слушні) показує, що через роботизацію 70 млн людей втратять роботу, але при цьому будуть створені 170 млн нових робочих місць. І треба думати про те, як підготувати людей до цих професій.
Виходить, що у нас стоїть питання не заміни людини роботом, а відкритості мислення і виходу із зони комфорту. А в зоні комфорту люди знаходяться тому, що вони сильні, молоді, готові працювати. Але варто розуміти і те, що в майбутньому потрібно залишатися активним якомога довше. Активність не повинна припинятися в 60 років. Основні знання і досвід накопичуються в мозку, а значить, працювати і керувати комп'ютером за допомогою знань можна і в цьому віці.
– Як би ви оцінили рівень імплементації четвертої промислової революції в Польщі на сьогодні?
– Мені здається, що він такий же, як і в інших країнах. Щоб відповісти на це питання, ми повинні визначити, що ми маємо на увазі під «четвертою промисловою революцією». Якщо ми сконцентруємося лише на технологіях, то я можу сказати, що в більшості компаній вже використовуються технології, типові для Industry 4.0. Чому? Тому що вони були розроблені кілька років тому, у них є віддалене управління, автоматизована система управління підприємством (ERP). У принципі це вже стандарти виробництва.
У чому полягає застарілий спосіб мислення? У східних країнах у виробництво, а саме в складальне виробництво, багато інвестували, зокрема, через низькі зарплати і розвинену інфраструктуру. Це коли хтось створював ідею продукту, а потім налагоджувався його масовий випуск.
Зазвичай основним критерієм є продуктивність. Але дивлячись на результати так званих маяків промислової революції 4.0 – компаній, які максимально впровадили новітні технології, наприклад, вплив діджиталізаціі на схему створення вартості продукту... Ви розумієте, про що я?
– Не зовсім.
– Розвиток, виробництво, дистрибуція, всі ці цикли... Розрахунки показують, що діджиталізація скорочує вартість і підвищує доходи. У виробництві відбувається зниження витрат через підвищення загальної ефективності: скорочення споживання енергії, краще використання ресурсів.
Цифровізація надає компаніям переваги в кожному бізнес-циклі. А саме, на стадії дослідження і розробки економічний ефект становить 8%, на етапі виробництва – 28%. Потім 48% в маркетингу і продажах і 15% під час післяпродажного обслуговування. Важливо відзначити, що Industry 4.0 дає набагато більше переваг на етапі поствиробництва (маркетинг та продажі, післяпродажне обслуговування).

Тобто ви розумієте, наскільки великим є її опосередкований вплив на виробництво, на кожну конкретну сферу. Тому що це відмінна можливість для компаній у східному регіоні, які до цього позиціонували себе лише як виробники. Ці компанії можуть стати ще багатшими завдяки своєму продукту, оскільки у них є контакти зі своїм продуктом. Вони можуть дізнаватися клієнтський досвід взаємодії з їхнім продуктом. Ті ж виробники, наприклад, бамперів машин, які зараз намагаються виробляти ці бампери ефективніше, знизивши витрати тощо.
– Але вони нічого не знають про інші частини машин.
– Саме так. І тепер вони можуть встановити систему в бампер і отримати величезну кількість інформації. І отримають змогу скоротити витрати не на ресурси, а поліпшивши виробництво за рахунок глибокого знання продукту, його функціональності. У них ці знання кращі, ніж у виробника цілої машини. Це прекрасна можливість змінити позиціонування виробництв, розташованих тут, у глобальному ланцюжку доданої вартості.
– Але ж це не означає, що виробник бамперів стане виробником машин?
– Він експерт не з виробництва бамперів, а експерт з їх функціональності. Він постачає функцію. У нього є датчики у всіх бамперах, і він може приймати рішення щодо терміну служби. Тому що план оновлень і ремонтів фіксувався на основі статистики. Але якщо у мене є доступ до інформації про поточний стан, то я можу уникнути проблем заздалегідь.
Я відповім так на ваше запитання про ступінь імплементації четвертої промислової революції в Польщі на сьогодні: з точки зору технологій, більшість підприємств можуть заявити, що вони впровадили деякі технології. Але з організаційної точки зору вони все ще залишаються в зоні комфорту. Вони думають: у мене все в ідеальному порядку, мені не потрібно думати про це.
– Ваш прем'єр-міністр Матеуш Моравецький заявив про інвестиції у впровадження Industry 4.0 в сумі 350 млрд євро...
– Я ставлюся до «плану Моравецького» як до інструкції з реіндустріалізації Польщі. Реструктуризація промисловості – це створення нового покоління промислових можливостей. Також у «плані Моравецького» присутня платформа інтеграції всіх запланованих активностей. Я б назвав цей план головною віссю впровадження активностей реформ як знизу догори, так і згори донизу. А в Україні, наприклад, ініціативи впровадження четвертої промислової революції йдуть знизу догори.
– Чи працює для Польщі план впровадження четвертої промислової революції?
– Я б сказав, що з практичної точки зору він втілюється. Була створена платформа на основі спеціального закону і фіксованого бюджету на 10 років. Щороку виділяється певна сума, 5 млн євро. Але це гроші, виділені на підтримку старту.
– 10 років – це дуже добрий початок.
– Не сприймайте буквально фразу про старт. Старт ініціатив співвідноситься з поточним статусом розвитку. Це означає, що в цьому році 5 млн євро скеровано на заходи із залучення уваги громадськості. Наші експерти допомогли підготувати програму воркшопів для менеджерів. Ця програма замовлена платформою для реалізації в спеціалізованому центрі.
– В якому? Вашому внутрішньому?
– Внутрішньому. Спеціалізований центр, створений на основі ініціативи, що йде знизу догори. Ми оголосили про цю програму і заявили, що вона виконуватиметься певними спеціалізованими центрами. Ви можете піти туди, протестувати, переконатися, подивитися. Я припускаю, що в 2020 році ці центри надаватимуть свої послуги, а також прийматимуть гроші для стартапів.
Потрібно відкрити кредитний ринок під цю ініціативу. Гадаю, в 2020-му ми не будемо платити спеціалізованим центрам, але будемо інвестувати гроші в консультування, а потім у тренінги, а згодом в інфраструктуру, тестування. Нову ініціативу на ринку досить складно запускати, тому нам потрібна підтримка постачальників. Ту вартість, яку вони привносять на ринок, ще не усвідомлює ніхто.

– Повертаючись до вашої ідеї про зону комфорту... Ви можете пропонувати знання, але люди перебувають в зоні комфорту. Ці люди приходять вчитися новому, як змінювати бізнес-модель. Чи цікава їм ця інформація?
– Ми повинні враховувати психологічний вплив. Ми не говоримо: «Привіт! У нас є дещо для вас». Ми намагаємося переконати: «Дивіться, як у вашого сусіда все виходить».
– Типове слов'янське мислення.
– Вони дуже зацікавлені в історіях успіху. Це недобре, тому що вони повинні бути зацікавлені в історіях невдач. Ви знаєте, що цінують учасники ринку розвинених країн? Менеджери приходитимуть, коли інший топ-менеджер опише свою невдачу. Це велика різниця.
На основі свого досвіду участі в різних форумах, можу сказати, що тут ми відкриті до того, щоб слухати історії успіху. Він був успішний – я наслідуватиму його приклад. У розвинених країнах менеджери платять великі гроші за те, щоб опинитися на конференціях, на яких спікери розповідають про свої невдачі. Але це різниця рівнів розвитку.
– Який, на вашу думку, ідеальний баланс поділу зусиль між урядом і бізнесом у впровадженні Industry 4.0? Хто чим повинен займатися?
– Уряд завжди повинен надавати підтримку на самому початку. Коли ми говоримо про такі великі зміни, вони вимагають підготовки ринку. Уряд зобов'язаний забезпечувати підвищене інформування. Будь-яка компанія може не досягти такого впливу, навіть найбільша. Наприклад, у Польщі малий і середній бізнес створює 50% ВВП країни. А внесок великих постачальників технологій становить лише 5%.
– Але якщо завдання уряду – надавати підтримку, то в чому тоді полягає завдання бізнесу?
– Створювати державно-приватне партнерство. У розвинених країнах впровадження ініціатив починається з урядових коштів, а потім розвивається за рахунок державно-приватного партнерства, залучення венчурного капіталу, тобто приватного сектора.
– Чому вони повинні фінансувати зростання своїх конкурентів?
– Це питання, типове для Східної Європи. Наша мета – змінити систему роздільного мислення на екосистемний підхід. Загальні цілі, великий торт. А у великому торті у кожного буде свій великий шматок.
– Яка компетенція може замінити конкуренцію?
– Таке явище, як співконкуренція (співпраця конкурентів), дуже добре представлено на розвинених ринках. Це поєднання співпраці і конкуренції. Співконкуренція – це створення торта побільше. І при такому великому торті шматок кожного також буде більшим.
– Але торт не безкінечний. У нас є одна планета, певна кількість людей.
– Звичайно, але поточна економіка орієнтована на створення потреб. І така конкуренція – це спосіб створення потреб, ринкового потенціалу шляхом співпраці.
– А яке відношення до цього має Industry 4.0?
– Ключова характеристика – це інтероперабельність. Ви знаєте про «розумну» фабрику в місті Кайзерслаутерн у Німеччині? Це виробнича лінія, яку було побудовано конкурентами. Постачальники технологій і модулів – Siemens, Bosch – працювали разом. Вони показали, що у них є рішення, які можуть використовуватися іншими і слугувати оптимальними рішеннями для задач.
Якщо ви хочете виробляти воду, ви можете взяти цей модуль, але з ним же ви просто завтра можете перестати виробляти воду і почати виробляти олію. Тобто один модуль ви можете продавати і тим, хто виробляє воду, і тим, хто виробляє олію. Це і є інтероперабельність. Це розширює ринок, створюючи можливості налаштування виробничого обладнання на основі рішень, які відповідають вимогам інтероперабельності.
– Ця «розумна» фабрика продукує такі рішення?
– Ні, вона демонстраційна, її можна також використовувати для тестування. Наприклад, якщо ви виробник сенсорів, то приходьте на цю фабрику і просіть допомогти встановити сенсори на конкретну виробничу лінію, тому що всі знають, що ваші сенсори взаємодіють з усіма потрібними деталями.
– Вони нічого не виробляють, а просто демонструють можливості технологій?
– Вони використовують цю лінію для виробництва, але виробництво – це як частина загального призначення. Основний меседж: ми, як група різних компаній, вирішили створити нові стандарти, які допомагають розвивати ринок.
Треба змінити підхід розрізнених стратегій. Якщо це можливо в Східній Європі, то це можливо і у вас. Це єдиний шанс на майбутнє.
– Що потрібно робити Україні для впровадження четвертої промислової революції?
– У вашій країні є вже добре проявлена ініціатива «знизу догори». Але потрібна синергетична підтримка уряду, яка масштабує цю ініціативу в країні. Важливо впливати на ринок. Можливо, профільні асоціації можуть трохи вплинути, але вони повинні отримувати підтримку від уряду.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].