Як усе побачити, почути і сказати в епоху «золотих рибок»
І до чого тут книга «Сторітелінг для очей, вух і серця»

Ви думаєте, у вашому житті не відбувається нічого цікавого, за що може зачепитись око хоча б того ж фейсбучного юзера? А от і ні! Ви навіть не уявляєте, як багато всього неймовірного насправді з вами коїться! Але ви просто не бачите цього, бо – не сторітелите.
Бекґраунд. Книг про сторітелінг, попри те, що вся людська цивілізація – це сторітелінг, насправді у світі не так уже й багато. А серед вітчизняних авторів і поготів досі нічого не було. Тож 32-річний Марк Лівін – український письменник, сторітелер, видавець The Village Україна та Inspired, співавтор і ведучий популярного подкасту про психологію «Простими словами», викладач сторітелінгу, спікер конференції TEDх – вирішив виправити цю ситуацію і стрімко увірвався на ринок із власною книгою про сторітелінг.
У ній він детально пояснює, як навчитися бачити й чути історії, як не пройти повз карколомні сюжети, як, зрештою, їх роздивитись, адже ніколи на них немає вивіски: «Я – карколомний!»
Автор також розмірковує, аналізує, ділиться побаченим та прочитаним, а ще, що дуже важливо, наводить розмови з відомими українськими письменниками, журналістами, рекламістами. І в результаті виходить таке багатоголосся, різноманіття, усілякість, з різними нотами й тонами, і з цього всього випливає дуже цінна й важлива думка: сторітелінг – мудра, сучасна і всім нам потрібна штука.
Оригінальна назва: «Сторітелінг для очей, вух і серця»
Видавництво: «Наш формат»
Наклад: 4000
Сюжет. «Саме тому ми оживаємо щоразу, як бачимо щось людське в історії». «Історія – це найстаріша форма спілкування, у якій можна подати будь-який людський досвід, і вона має надзвичайну силу». З таких пояснень людської рефлексії на історії починає свою оповідь автор і цитує Тіріона Ланістера із «Гри престолів»: «Що об'єднує людей? Військо, золото, стандарти? Історія. Немає у світі нічого могутнішого за хорошу історію. Нічого не може її зупинити, ніякий ворог її не переможе».
Тож на чому тримається ота всемогутність історій – базового елементу еволюції людства, яке передає свій досвід за допомогою історій?
На певних шаблонах, які щоразу повторюються, хоча щоразу ніби вони й інші. Ось ці сім шаблонів, або сім основних сюжетів, які щоразу екстраполюються в нашому житті, згідно з визначенням письменника Крістофера Букера:
- «Перемога над чудовиськом» (міфи про Персея та Тесея, міфи про Геракла, Дракула).
- «З грязі в князі» («Попелюшка», «Принц та жебрак»).
- «Пригода» («Іліада», «Божественна комедія»).
- «Подорож та повернення» («Одіссея», «Мандри Гуллівера»).
- «Комедія» («Сон літньої ночі»).
- «Трагедія» («Макбет», «Ромео і Джульєтта»).
- «Відродження» («Красуня та чудовисько»).
А сукупність таких історій і створює колективні цінності, – твердить Марк Лівін, виокремлюючи серед них дві базові: виживання та самовираження. Українці, каже він, ще й досі перебувають у цінностях виживання, тоді як «зазвичай людина переходить до цінностей самовираження, коли в неї з’являються додаткові ресурси – гроші та час. Це дає змогу думати про подорожі, освіту, творчість, а не лише про те, де взяти їжу та чим оплатити комуналку».
Ще один виклик – як передавати інформацію в так звану епоху золотих рибок, коли концентрація уваги людини скоротилась до 8 секунд і майже зрівнялась з реакцією золотих рибок, які концентруються 9 секунд. Відповідь дає саме життя: через історії. Недаремно їх кількість у соцмережах щороку зростає на 30%, а публікації з історіями так званих маленьких людей б’ють на Заході усі можливі рекорди.
Що таке історія? Питання просте й складне водночас. Марк Лівін покликав у своїй книзі на допомогу людей, які знаються на історіях та мають за плечима власні яскраві історії. І ось деякі з визначень, які дають вони історіям:
«Історія – це також спосіб повернутися до себе самого. До того, ким ти можеш бути насправді» (Любко Дереш, письменник).
«Хороша історія терапевтично вписується в особистий наратив: доповнює його, чистить, або ще якось змінює» (Ольга Пахолок, копірайтер, бук-блогер).
«Варто розуміти, що ми живемо у світі проекції і в будь-яку історію інтегруємо щось своє» (Ілля Полудьонний, гештальт-терапевт).
«Хороша історія – це та, яку я ще не чув» (Ярослав Сердюк, співзасновник рекламної агенції Banda).
«Хороша історія говорить через особистий досвід про досвід багатьох» (Олександр Михед, український письменник).
«Я проживаю стільки життів, скільки історій. Знову, і знову, і знову» (Анна Санден, письменниця та підприємниця).
Аби писати хороші історії, варто просто уважно слухати людей, радить автор і наводить відому тезу Зигмунда Фройда: «Той, кому не вистачає сексу, говорить про секс, голодний – про їжу, бідний – про гроші, а банкіри говорять про мораль».
Загалом історії можуть мати різні цінності. «Хороші історії мають зазвичай хоча б одну цінність. Великі історії мають усі три: дають знання, переживання, а ще вони дуже красиві», – підсумовує автор.
Вам сподобається, якщо: ви шукаєте теоретичного підґрунтя та практичної площини. Тут усе є: від «Поетики Арістотеля», напрацювань Хорхе Луїса Борхеса до цінностей компанії Google, а також конкретних порад: як писати, що писати і навіщо це робити?
Книга цікаво оформлена, містить зручні виділення ключових слів.
Позитивним є ще й представлення міркувань та історій лідерів думок у сторітелінговій площині: письменників, блогерів, психологів, рекламістів.
Загалом думки Марка Лівіна досить цікаві й оригінальні, що дає привід стверджувати, що він у сучасній літературі – явище.
Вам не сподобається, якщо: ви маєте завищені очікування до структурування книги: думки автора тут часто є продовженням історій та міркувань відомих людей, і хочеться чіткішого розмежування.
Також у структуруванні твору відчувається вплив тез популярного сучасного письменника Ювала Ноя Харарі.
Автор говорить про популяризацію інтернету на початку 1990-х, що свідчить про його досить юний вік: сучасному поколінню важко уявити себе і всіх без інтернету, яким, власне, й був початок 1990-х.
Головна причина прочитати: прочитати варто, аби зрозуміти, що руйнує і будує історії. Руйнують: неперевірені або перекручені факти, загальні формулювання, сміття (усе, що не наділене сенсом), суб’єктивна оцінка емоцій, засудження та неприйняття. Будують: достовірні факти, конкретика, дія, емоції, й особливо деталі – колір, запах, смак.
Загалом суть і смак історій часто криється в деталях: «Осяжні деталі занурюють в атмосферу. Усе, що можна вкусити, сьорбнути, понюхати, торкати, повинне бути в тексті… А ще не забувайте про дію – вона рухає історію вперед», – підсумовує автор – знавець історій. Тому й поради його небанальні й цінні: писати від руки, записувати в нотатник, малювати словами, читати вголос, прибирати слова-лінивці, що захаращують текст.
Цінність цієї книги в тому, що, доводячи важливість сторітелінгу, тут ще й навчають цим навичкам. Це нелегко – бути сторітелером, попереджає письменник: «Місцями соромно, місцями навіть страшно. Іноді в пам’яті відгукуються слова вчительки, виховательки чи когось із рідних: «Не вилазь, будь скромним, не говори про себе – це невиховано».
Але знання про себе – наше найцінніше надбання: що більше ми тут знатимемо – то більше всього бачитимемо в інших людях. Тож його історія з написання книги про історії цим і завершується: Марк пропонує усім писати свої історії і не забувати ставити хештег: #япишусвоюісторію
У тому ж дусі:
«Курячий бульйон для душі» Марк Віктор Хансен, Емі Ньюмарк, Джек Кенфілд
Ця книга і рекордні її продажі (у світі продано 500 000 000 екземплярів) – яскраве свідчення того, яким насправді популярним нині у світі є сторітелінг. Масовий сторітелінг. Адже досі було як? Ми знали історії відомих людей ледь не до таких деталей, які б вони й самі не могли пригадати, якби була така нагода. Але наші власні історії здавалися чимось таким несуттєвим, дрібним та не вартим уваги.
Але ця книга, яка, до того ж, є №1 The New York Times Bestseller, розставила все по своїх місцях. Ми всі цікаві. І навіть дуже! Усі: водії, лікарі, монахи, брюнетки й блондинки, молоді й старі. Бо в кожного з нас є цікава історія, яка може викликати захоплення і нестримне бажання про неї дізнатись.
Цікаві й її зіркові автори: Джек Кенфілд – американський письменник, підприємець, мотиваційний спікер та тренер. Марк Віктор Хансен – автор багаточисельних публікацій-бестселерів та коуч. Емі Ньюмарк – авторка книг з телекомунікаційного профілю, видавець, фінансовий аналітик.
Що ж, це той випадок, коли суть сторітелінгу як ніхто розуміють ті, хто й сам має історію.
«Бог ніколи не моргає. 50 уроків, які змінять твоє життя», Регіна Бретт
Історія авторки книги – відомої американської журналістки та спікерки, ведучої радіопрограми й письменниці – дуже непересічна, яку вона й повідала світові, а та, у свою чергу, зробила її знаменитою. Книга стала бестселером за версією New York Times, а Регіна таким чином отримала таку сатисфакцію за пережиті випробування долі, які лише загартували її на шляху до так званої американської мрії.
А випробувань було чимало: одинадцята дитина в родині, зловживання алкоголем у 16 років, доля матері-одиначки у 21, і в 41 – страшна хвороба на рак.
Пройшовши це коло випробувань, вона зібрала всі свої роздуми, почуття та переживання докупи та видала книгу. І тепер усі, хто її читає, а потім дивиться на представлене фото в книзі красивої й усміхненої жінки, неодмінно думає: «І як таке можливо?» Можливо.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].