CEO «Vodafone Україна»: «Список IoT-продуктів зрозумілий. Залишилося знайти споживача»
Ольга Устинова – про «справедливий» ARPU, можливу покупку фіксованого провайдера та нові точки зростання

«Для нас Україна – один з найперспективніших ринків», – заявив CEO Vodafone Partner Markets Дієго Массідда на пресконференції, присвяченій укладанню угоди про партнерство між «Vodafone Україна» та Vodafone Group. Ще п'ять років український оператор сплачуватиме роялті за використання бренду глобальної корпорації.
Це була перша зустріч із журналістами після зміни власника «червоного» оператора. Нагадаємо, у грудні 2019 року російська МТС продала за $734 млн свою «дочку» «Vodafone Україна» азербайджанському мобільному оператору Bakcell, що входить до складу NEQSOL Holding.
Користуючись нагодою, журналісти поставили запитання, що накопичилися, CEO «Vodafone Україна» Ользі Устиновій. Mind вибрав найцікавіші цитати топ-менеджера.
Скільки коштує контракт з Vodafone Group?
Ми не розкриваємо його вартість навіть нашим акціонерам (сміється). Плата за бренд не зросла. (Першу угоду оператор уклав у 2014 році і провів ребрендинг. – Mind).
Як змінилася стратегія компанії після приходу нового власника?
Поки істотних потрясінь і змін у нашому просуванні на ринку немає. Ми рухаємося згідно з раніше обраною стратегією. Готуємося до імплементації діапазону 900 МГц. Нічого не заважає операційній діяльності компанії. Не бачимо критичних речей, які на неї впливають. Більш детально зможемо розповісти про це на окремій пресконференції.
Чи планується придбання фіксованого інтернет-провайдера?
Зараз у нас триває багато стратегічних сесій і з акціонером, і з Vodafone Group щодо розвитку фіксованого бізнесу. Ми розуміємо, що це невід'ємна частина мобільного бізнесу, куди необхідно прямувати. Але ми потребуємо прозорих правил гри. Ми біла компанія, яка платить усі податки.
Так, придивляємося... Не можу сказати, до кого і як (раніше на ринку ходили чутки про можливе придбання оператором компанії Vega Ріната Ахметова. – Mind). Шлях до фікси може бути різним: від покупки активу до будівництва власної мережі. Також може бути мікс. Ви ж знаєте, скільки фіксованих провайдерів працює на українському ринку (близько 6000. – Mind) і наскільки він дефрагментований. Тому розумієте, наскільки це складне рішення. Зараз намагаємося зрозуміти для себе стратегію виходу на цей ринок.
Якими є підсумки 2019 року?
Поки не завершено аудит, не можемо їх анонсувати. Можу лише сказати, що в абонентській базі ми зросли. IV квартал нас дуже сильно і приємно здивував. (За підсумками ІІІ кварталу 2019 року, у оператора було 19,8 млн абонентів. Компанія збільшила виручку на 29,7%, до 4,3 млрд грн, отримала 887 млн грн чистого прибутку, підвищила OIBDA (операційний дохід до вирахування амортизації основних засобів і нематеріальних активів) на 28,9%, до 2,4 млрд грн. Маржа OIBDA також зросла – до 54,6%. ARPU становив 68,2 грн. – Mind).
Яким буде середній чек (ARPU)?
Гадаю, цього і наступного року ARPU буде в рамках $3–3,5. Це справедлива ціна. Згадайте 2014 рік. Тоді середній чек досягав $5 лише за голосові послуги. А сьогодні мобільні оператори пропонують швидкісний інтернет й інші послуги, але не можуть відновитися навіть до рівня тарифів за голос.
Ми аналізуємо наших сусідів – операторів Польщі, Білорусі, Грузії тощо. В Україні найнижчий середній чек. Якщо ми хочемо мати дійсно потужну інфраструктуру, ARPU повинен зростати. За останні 3–4 роки ми інвестували в розвиток мережі близько 25 млрд грн.
Що буде з роздрібною мережею?
Після зміни власника продовжуємо розвивати роздріб. У цій ніші бачимо певний сенс: досі близько 40% наших абонентів з кнопковими телефонами, хочемо «конвертувати» їх у смартфони.
Кількість магазинів не збільшуватиметься. Вважаємо, що зараз їх достатньо. Власна мережа налічує 300 точок, франчайзингова – близько 400.
Наразі напрямок себе не окупив.
Чи чекати нових продуктів?
Ми проінвестували в нову платформу NB-IoT. Зараз розвиватиметься велика кількість нових продуктів, які дозволять зробити наше життя простішим, легшим і швидшим. Наступні п'ять років будуть проривними.
У нас кілька підписаних меморандумів з міською владою щодо Smart City. Зараз аналізуємо потреби міст. Розглядаємо запуск сервісів «Розумне сміття», «Розумні парковки», «Розумне освітлення» тощо. Також зараз із двома компаніями тестуємо пілоти «Розумного обліку води». Тобто список продуктів приблизно зрозумілий. Залишилося знайти споживача.
Вірю, що кількість IoT-підключень зросте в рази. Уже сьогодні на глобальній платформі Vodafone близько 99 млн підключень. Це та точка зростання, в яку ми віримо.
NB-IoT будемо розвивати на частотах 900 МГц, а не 1800 МГц. У вищому діапазоні сильно «з'їдається» capacity (ємність).
Чи планує компанія купівлю додаткових частот (у діапазоні 2100 МГц)?
Так, вони нас цікавлять. Наразі не можу сказати, чи братимемо участь у тендері. У найближчі кілька років нам вистачить наявного ресурсу. Але ми чудово розуміємо, що основний актив оператора – частоти, оскільки споживання трафіку зростає величезними темпами.
До речі, Україна – одна з небагатьох країн світу, де існує безлім. Щоб забезпечувати дедалі більший трафік, нам потрібні додаткові частоти. Але поки це питання не стоїть на порядку денному як найголовніше й оперативне.
Де криються ключові ризики?
Це курс долара. Устаткування, яке закуповуємо, – у валюті, а виручка – в гривні. Але в такій ситуації ми вже живемо років сім і навчилися керувати цим ризиком. У нас унікальна експертиза, можемо ділитися з колегами по світу, як виживати в ситуації форс-мажору (сміється). Багато зарубіжних компаній дивуються, як можна інвестувати мільярди в будівництво мережі в країні, де регулярно відбуваються зміни.
Коли чекати на 5G?
Поки ми в активній фазі побудови 4G, усунення цифрової нерівності: покриття мережею LTE невеликих населених пунктів і магістралей. Це потребує величезної кількості інвестицій (близько 4–5 млрд грн. – Mind). Паралельно нам потрібно шукати гроші для 5G. За класикою телекому, оператори змінюють технології раз на п'ять років, купують ліцензії, будують інфраструктуру, починають відбивати вкладення. В Україні ж цей часовий розрив менший. Ми не відбили інвестиції в 3G і 4G. Вважаю, сьогодні споживачі більше потребують LTE в усіх точках України, ніж 5G у хот-спотах.
Але ми міркуємо над 5G. Уклавши контракт з Vodafone Group, ми отримали можливість провести низку міжнародних аудитів для підготовки нашої мережі до 5G. Vodafone Group у деяких країнах вже запустила зв'язок п'ятого покоління. Нам цікаво проаналізувати їхній досвід, розглянути бізнес-кейси, які дозволять нам окупити інвестиції в 5G.
У світі перші кейси – заміна приватних LTE-мереж на 5G. Але в Україні таких немає. Тому питання, навіщо поспішати з запуском зв'язку п'ятого покоління. Поки занадто багато невідомих: чи буде масове покриття 5G або лише хот-споти тощо.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].