Корпоративне підприємництво як спосіб виходу з кризи. Навіщо Павло Рижій заснував CICE Institute
Експерт у сфері корпоративних інновацій – про те, чому не всі корпорації можуть стати інноваційними і як зробити співробітників драйвером змін у бізнесі

Під час кризи компанії можна розділити на два табори. Близько 70–80% агресивно скорочують витрати, співробітників, розривають «обтяжливі» фінансові відносини і сподіваються, що накопичених резервів вистачить, щоб перечекати несприятливі ринкові умови. Близько 20–30%, навпаки, шукають можливості: точки зростання, бізнес-моделі, незадіяні ніші – автоматизують процеси і підіймаються на новий рівень. Саме у такого типу компаній є всі шанси вийти з кризи сильнішими, ніж були до неї. Тими, про кого згодом експерти складають success stories і формують case study про стратегію виживання в кризу.
Чи можна швидко перейти на інноваційні рейки, якщо керівники ніколи не замислювались про альтернативу «командно-контрольної» моделі управління? Ні, вважає засновник Інституту корпоративних інновацій та громадського підприємництва (CICE Institute) Павло Рижій, який вже кілька років працює над впровадженням інновацій у корпораціях. За словами експерта, для цього необхідна повна перебудова корпоративної культури та процесів. Перші результати компанія може відчути вже через кілька місяців, але на трансформацію йдуть роки.
Навіщо потрібен Інститут корпоративних інновацій?
«Українському суспільству зараз не вистачає розуміння, що таке «м'яка сила», а також соціальне і корпоративне підприємництво. Це ті речі, яким навчають у CICE Institute. Усвідомлювати, що ти не один на ринку, що ти частина екосистеми – дуже важливо. Світ майбутнього – за цим», – вважає засновник платформи REACTOR.UA і підприємець Євген Саранцов.
Інститут корпоративних інновацій та громадського підприємництва – один з резидентів у рамках екосистеми відкритої платформи REACTOR.UA. Досвід боротьби за інновації в корпораціях дозволив Павлу розібратися зі слабкими місцями великого бізнесу і виробити певні алгоритми, завдяки яким той зможе перетворитися на колиску інновацій. Тепер він готовий навчати інноваціям не тільки корпорації і стартапи, але і окремих людей або державні структури, наприклад, територіальні громади.
Мета проєкту – розвиток суб'єктності українців, організацій і країни в цілому. Павло вважає, що підвищення суб'єктності суспільства починається з кожної окремої людини, яка перестає поводитися на роботі просто як найманий співробітник й починає знаходити бізнес-можливості для своєї компанії. Йде позитивне підкріплення нової моделі поведінки, і потім людина її переносить на інші сфери діяльності: бере активну участь у ОСББ, батьківських комітетах, стає волонтером і т. д.

Звідки беруться корпоративні інновації?
Де взяти таких людей у компанії і як допомогти їм розкритися? Власне, це те, чим і займається CICE Institute. Дає компаніям, людям і громадам інструменти для трансформації. «В Україні поки що небагато компаній, де співробітники не просто масово пропонують, а дешево та швидко експериментують з ідеями. Трансформація – це не швидкий шлях», – каже Павло Рижій.
Продукт інституту складається з декількох інструментів. По-перше, це система управління залученням співробітників, завдяки впровадженню якої компанія дає людям інструмент для пошуку нових можливостей для бізнесу, оцінки таких можливостей, створення рішень, проведення експериментів. По-друге, це модель прийняття рішень, яка забезпечує залучення керівників усіх рівнів, а також направляє співробітників у стратегічно важливих для компанії напрямках. Люди «на місцях» найкраще знають, що можна вдосконалити. Але тут важливо розуміти, що не всі проєкти «вистрілюють», більшість гіпотез не витримують перевірку експериментом. Але ті проєкти, які в підсумку виявляються ефективними, дають або економлять величезні кошти, і в рази компенсують витрати на всі експерименти», – пояснює експерт.
Крім цього, компанія отримує інтерфейс для взаємодії із зовнішніми інноваційними системами – стартапами, інноваторами і т. д. Компанії більше не можуть бути річчю в собі, необхідно взаємодіяти із зовнішнім світом, стартапами, дослідниками тощо. «Не можна рандомно набрати стартапи, укласти з ними договір і вважати себе інноваційною компанією. Або купити систему управління ідеями і вирішити, що все само запрацює», – каже Павло Рижій.
Навчання теж входить у процес трансформації, але воно не є ключовим. Це можливість поширювати знання далі по компанії, саме собою навчання не гарантує результат. «Люди часто не використовують отримані знання в подальшому. Або вони не дають значної цінності в роботі. Мета мого продукту – нові моделі поведінки, система і правила, які дозволять компанії постійно самовідновлюватися, шукати нові можливості, масштабувати їх і отримувати прибуток», – пояснює засновник CICE Institute.
Крім того, частина продукту – це інтеграція нової моделі управління в поточну модель компанії і дорожня карта переходу з поточного стану в бажаний. З досвіду експерта, компаніям важливо переглянути всі компоненти, навіть технологічні, все, що стосується бізнес-моделі та її планування, взаємодії зі стартапами, інноваційної екосистеми, навчання, розвитку, щоб стати насправді innovation driven company.
Скільки часу потрібно на трансформацію?
Трансформацію можна вважати успішною, коли з'являється масове експериментаторство, а компанія щодня, силами всіх співробітників, еволюціонує і підсилює свою конкурентну перевагу. Повна перебудова забирає кілька років. Початковий ефект помітний через кілька місяців. Через шість–дев'ять місяців компанія вже здатна використовувати нові інструменти як систему.
Система розквітає наприкінці першого – на початку другого року використання. У процесі трансформації можуть бути невеликі просідання в поточних процесах, що характерно для будь-яких змін, це так званий ефект американських гірок. Через 18–20 місяців система повинна виходити на повну потужність. В іншому випадку її поглине стара культура.
Наприклад, один з поточних клієнтів інституту вже наприкінці першого місяця почав працювати з окремими групами в тестовому режимі і отримав ініціативи від співробітників, що відкривають фінансові та довгострокові можливості на кілька років і вимірюються сотнями тисяч доларів. Але наскільки довгою буде перебудова – залежить від внутрішньої волі в компанії.

Кого не беруть в інноватори?
Зазвичай чим нижче співробітники в ієрархії організації, тим швидше вони адаптуються до змін. Чим вищу посаду має людина, тим частіше вона вважає свій досвід, що дозволив досягти успіху в минулому і привів на управлінську позицію, єдино правильним. Таким людям найстрашніше змінюватися і пробувати щось нове. «Часто буває, що певна кількість людей не хоче змінюватися. Вони вважають: те, що працювало раніше, працюватиме і завтра», – пояснює суть проблеми експерт. Найчастіше методи управління таких людей в дусі «Я керівник, ти дурень», «Я сказав – ти робиш» і т. д. вбивають корпоративні інновації на корені. Якщо ідея дійсно нова, то підтвердити її успішність має саме експеримент. «Незнання сучасних методів прототипування і тестування, відсутність культури ухвалення рішень на підставі даних експерименту залишають керівників у позиції ухвалення рішень на підставі суб'єктивних особистих відчуттів. Така формація сьогодні неконкурентоспроможна», – каже Павло.
Якщо керівником компанії виявляється така людина, навряд чи вона використовуватиме підходи, які пропонують у CICE Institute. Крім того, експерт пояснює, що новий підхід потрібно впроваджувати в компанії, починаючи з верхнього рівня. Без «замовника» на самому верху, швидше за все, спроби працювати з культурою інновацій, підприємництва та експериментаторства закінчаться в кращому випадку «театром інновацій».
Яким компаніям інновації потрібні перш за все?
За словами Павла, не можна виділити одну галузь, яка найбільше потребує трансформації. Головне – щоб компанія сама побачила свою потребу і звернулася. Як приклад експерт наводить тютюнові компанії. Вони десятиліттями працювали в одних реаліях. Але раптово з'явилася нова категорія, що змусила їх перебудовувати бізнес-модель, модель управління, впроваджувати новий досвід, післясервісне обслуговування для клієнтів і т. д. «У багатьох товарних категоріях відбуваються злами, необхідність ставати більш гнучкими та інноваційними на рівні всіх співробітників компанії очевидна», – говорить експерт.

Що CICE Institute може дати іншим резидентам REACTOR.UA?
Компанії в межах одного інноваційного середовища REACTOR.UA допомагають одна одній розвиватися і посилювати якості. Наприклад, для інституту – це можливість взаємодіяти з однодумцями і спільно розвивати культуру інновацій у країні. Для компаній – навчання від CEO проєкту з управління інноваціями, організації проєктного офісу, інформаційної системи управління інноваційними проєктами, системи управління корпоративними стартапами, а також допомога в розробці стратегії, налагодженні процесів і створенні проєктів зі сталого розвитку і т. д.
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями.
Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.
Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:
- працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
- шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
- спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
- бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
- тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
- увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].