Захворіло у світі
11,279,465
Померло у світі
531,056
Вилікувалось у світі
6,069,717
Захворіло в Україні
48,500
Померло в Україні
1,249
Вилікувалось в Україні
21,376
Зірки «панденоміки»: 5 компаній-сенсацій, що злетіли на COVID-19

Зірки «панденоміки»: 5 компаній-сенсацій, що злетіли на COVID-19

Як різні бізнеси зуміли відчути потреби карантину та зреагувати на них. Або від початку займали перспективну нішу

Цей матеріал також доступний російською
Зірки «панденоміки»: 5 компаній-сенсацій, що злетіли на COVID-19
Фото: pixabay

Після того як 11 березня було оголошено пандемію коронавірусу, світова економіка занурилася в пітьму невизначеності. У цій темряві багато бізнесів, що сяяли раніше, зазнали краху та потьмяніли, але замість них запалали нові зірки: Shopify, Zoom, Twilio, Moderna, Peloton. Ці п'ять компаній примудрилися за 100 днів коронавірусної кризи подорожчати більш ніж удвічі, збільшивши свою сукупну ринкову вартість майже на $150 млрд. Mind вивчив, що це за бізнеси і на чому заснований їхній прорив.

Shopify – майданчик для мільйона магазинів

Ціна акцій 11 березня: $580

Ціна акцій 18 червня: $1175

Капіталізація: $132 млрд (+ $67 млрд)

Канадський маркетплейс Shopify має надихаючу історію. Програміст Тобіас Лютке в 2004 році загорівся ідеєю створити невеликий інтернет-магазин дошок для сноуборду, але конструктори сайтів Microsoft Commerce і Yahoo Stores, що існували на той час, для реалізації його задумів не пасували. За два місяці Лютке написав свій програмний код для керування онлайн-магазином – і зрозумів, що розвивати потрібно його, а не сноубордний бізнес. У 2006-му платформа для створення й управління сайтами Shopify з'явилася на ринку і незабаром стала найбільш швидкозростаючою компанією Канади.

Коли в березні введені урядами заборони змусили бізнеси масово йти в онлайн, Shopify відчув наплив нових клієнтів. Компанія повідомила, що кількість відкритих магазинів на її платформі збільшилася на 62% в період з 13 березня по 24 квітня порівняно з попередніми шістьма тижнями.

Успіх Shopify її фінансовий директор Емі Шаперо пояснює просто – компанія опинилася «в хорошій позиції» на тлі пандемії COVID-19, оскільки допомагає бізнесам швидко перемістити свою торгівлю в онлайн і за допомогою різних застосунків розрекламувати себе в інтернеті. У квітні платформа Тобіаса Лютке відзвітувала про надання послуг більш ніж мільйону бізнесів з 175 країн. А в травні Shopify обігнав на біржах банк Royal Bank of Canada (який подешевшав на тлі карантину) і став найдорожчою компанією Канади.

Zoom – «переможець Скайпу»

Ціна акцій 11 березня: $110

Ціна акцій 18 червня: $240

Капіталізація: $67 млрд (+ $36 млрд)

У березні 2020 року Zoom створив неймовірну сенсацію, раптово опинившись домінуючим сервісом для відеодзвінків. Коли пандемія перемістила мільйони людей в їхні домівки з офісів і шкіл, це мало забезпечити приплив користувачів до софтверного гіганта Microsoft, що володіє найвідомішим застосунком для відеозв'язку Skype. Однак основний потік нових користувачів пішов в інше русло. Створений китайцем Еріком Юанем сервіс Zoom на початку пандемії люди встановлювали в чотири рази більше, ніж Skype, і в дев'ять разів частвіше, ніж Google Hangouts.

Кількість щоденних користувачів мобільного застосунка Zoom стрімко підскочила: з 32 млн 12 березня до 200 млн до кінця місяця, а в квітні досягла позначки у 300 млн. У період самоізоляції Zoom став платформою для проведення найрізноманітніших зібрань: від засідань уряду Британії до зустрічей анонімних алкоголіків. У сервісі проходять планерки лікарів, клубні вечірки, релігійні збори, весілля, заняття фітнесом і йогою.

Феномен вибухового зростання популярності Zoom аналітики пояснюють більш інтуїтивним, ніж у конкурентів, інтерфейсом, а також простотою підключення нових користувачів. Учням, щоб зібратися в клас, не потрібно реєструватися – достатньо пройти за посиланням на відеоконференцію і ввести випадково згенерований з 9-11 цифр код. Це стало вирішальним чинником популяризації сервісу: викладачі з тисяч навчальних закладів запросили в Zoom своїх учнів, а ті – своїх друзів і родичів.

Twilio – «маг комунікацій»

Ціна акцій 11 березня: $87

Ціна акцій 18 червня: $215

Капіталізація: $30 млрд (+ $18 млрд)

Twilio – постачальник хмарних колл-центрів. Він дозволяє своїм клієнтам, кількість яких вже перевищила 200 000, інтегрувати в будь-який застосунок месенджери, відеочати та голосові дзвінки. І підтримує по цих каналах дешевий і безперебійний зв'язок «у хмарі».

Сервіс Twilio, за словами його засновника Джеффа Лоусона, був створений саме для таких криз, як COVID-19, оскільки забезпечує багатьом секторам економіки можливість працювати навіть в умовах, коли всі люди замкнені в своїх будинках.

У розпал пандемії попит на програмні продукти Twilio істотно зріс. У період з 18 березня по 30 квітня щоденний приплив клієнтів до цієї компанії, за її твердженням, в середньому виявився на 25% вище, ніж в перші 11 тижнів 2020 року. При цьому раніше зареєстровані в Twilio користувачі також проявляли підвищену активність, замовляючи додатковий софт для сповіщень, відеоконференцій, голосових дзвінків та обміну текстовими повідомленнями.

До пандемії Джефф Лоусон особливо пишався тим, що Twilio зв'язував водіїв і пасажирів в таких сервісах таксі, як Lyft і Uber. У березні приводів для гордості у Twilio стало більше, оскільки основними новими замовниками його хмарних сервісів стала індустрія телемедицини, що забезпечує віртуальні прийоми пацієнтів у їх лікуючих лікарів.

Moderna – «обіцяльники вакцин»

Ціна акцій 11 березня: $23

Ціна акцій 18 червня: $64

Капіталізація: $23,5 млрд (+ $15 млрд)

Створена в 2010 році американська біотехнологічна компанія Moderna Therapeutics примітна тим, що за дев'ять років свого існування не вивели на ринок жодного свого продукту. Але дещо вона навчилася робити чудово – переконувати політиків та інвесторів у своїй здатності винайти передові ліки і стати засновницею нового виду трансформаційної медицини.

У грудні 2018 року Moderna здивувала багатьох представників наукової спільноти, які вважали, що компанія даремно спалює гроші. Вона провела найбільше в історії біотехнологічного сектора первинне розміщення (IPO), продавши 8% своїх акцій за $600 млн. Таким чином компанія отримала $7,5-мільярдну оцінку бізнесу за відсутності доходів і кумулятивних збитках у розмірі $1,5 млрд.

У 2020 році Moderna зробила ще більш запаморочливий зліт, заявивши про створення нетрадиційним методом безпечної вакцини від коронавірусу. Представники компанії стверджують, що синтетичні РНК її експериментального препарату mRNA-1273 перетворюють живі людські клітини на білки, схожі на білки SARS-CoV-2. Таким чином вакцина викликає в організмі потрібну імунну реакцію для захисту від COVID-19 без найменшого ризику інфікувати пацієнта.

У березні Moderna отримала $483-мільйонний грант від адміністрації президента США на розробку вакцини mRNA-1273, і вартість компанії злетіла. Акції Moderna підскочили в ціні знову після того, як 18 травня її представники оголосили про успішне проведення першої фази тестування вакцини на людях і про отримання від влади США дозволу на подальші випробування.

Peloton – «Нетфлікс фітнесу»

Ціна акцій 11 березня: $22

Ціна акцій 18 червня: $51

Капіталізація: $14 млрд (+ $8 млрд)

Ідея створити Peloton у 2012 році осяяла нью-йоркського бізнесмена Джона Фоулі, що вирішив схуднути і замислився над тим, чому в тренажерному залі серед таких же тренувальників йому приємно займатися фітнесом, а вдома – лінь крутити педалі велотренажера. Натомість хочеться лягти на диван і дивитися розважальні телепередачі по відеострімінгу «Нетфлікс».

Фоулі вирішив зробити домашні тренування настільки ж захоплюючим заняттям, як перегляд «Нетфлікса» в компанії друзів. Peloton розробив велотренажери, а потім і бігові доріжки з сенсорними екранами, що створюють ефект тренувань під мотивуючим керівництвом професійних інструкторів – красивих, накачаних і популярних в соцмережах – і спільно з групою інших «пелотоністів» на таких же тренажерах.

Крутячи педалі на велосипеді Peloton, на його дисплеї можна слухати і спостерігати інструктора, як той проводить заняття, дивитися статистику свого тренування: поточну швидкість, пройдену дистанцію, час, що залишився, пульс, витрачені калорії... Пристрій також виводить на екран результати інших учасників заїзду, стимулюючи піднятися на вищу сходинку в загальному рейтингу або обігнати персонально когось одного з них.

У березні відрізані від фітнес-залів і «ув'язнені» вдома американці створили ажіотажний попит на тренажери й інтерактивні сервіси Peloton. Компанія повідомила, що березень 2020 року завершила з 833 передплатниками на її віртуальні фітнес-послуги, а 12 травня їхня кількість вже перевищила мільйон.

Джон Фоулі любить повторювати, що його компанія «продає щастя». Однак це щастя не з дешевих. Свою базову модель велотренажера Peloton пропонує придбати за $2 245, дозволяючи погасити цю суму в розстрочку 39-ю платежами по $58 на місяць. Але щоб у придбаного агрегату функціонально працював сенсорний екран, «щасливчику» доведеться доплачувати ще по $39 щомісяця.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті