Зірки «панденоміки»: 5 компаній-сенсацій, що злетіли на COVID-19
Як різні бізнеси зуміли відчути потреби карантину та зреагувати на них. Або від початку займали перспективну нішу

Після того як 11 березня було оголошено пандемію коронавірусу, світова економіка занурилася в пітьму невизначеності. У цій темряві багато бізнесів, що сяяли раніше, зазнали краху та потьмяніли, але замість них запалали нові зірки: Shopify, Zoom, Twilio, Moderna, Peloton. Ці п'ять компаній примудрилися за 100 днів коронавірусної кризи подорожчати більш ніж удвічі, збільшивши свою сукупну ринкову вартість майже на $150 млрд. Mind вивчив, що це за бізнеси і на чому заснований їхній прорив.
Shopify – майданчик для мільйона магазинів
Ціна акцій 11 березня: $580
Ціна акцій 18 червня: $1175
Капіталізація: $132 млрд (+ $67 млрд)
Канадський маркетплейс Shopify має надихаючу історію. Програміст Тобіас Лютке в 2004 році загорівся ідеєю створити невеликий інтернет-магазин дошок для сноуборду, але конструктори сайтів Microsoft Commerce і Yahoo Stores, що існували на той час, для реалізації його задумів не пасували. За два місяці Лютке написав свій програмний код для керування онлайн-магазином – і зрозумів, що розвивати потрібно його, а не сноубордний бізнес. У 2006-му платформа для створення й управління сайтами Shopify з'явилася на ринку і незабаром стала найбільш швидкозростаючою компанією Канади.
Коли в березні введені урядами заборони змусили бізнеси масово йти в онлайн, Shopify відчув наплив нових клієнтів. Компанія повідомила, що кількість відкритих магазинів на її платформі збільшилася на 62% в період з 13 березня по 24 квітня порівняно з попередніми шістьма тижнями.
Успіх Shopify її фінансовий директор Емі Шаперо пояснює просто – компанія опинилася «в хорошій позиції» на тлі пандемії COVID-19, оскільки допомагає бізнесам швидко перемістити свою торгівлю в онлайн і за допомогою різних застосунків розрекламувати себе в інтернеті. У квітні платформа Тобіаса Лютке відзвітувала про надання послуг більш ніж мільйону бізнесів з 175 країн. А в травні Shopify обігнав на біржах банк Royal Bank of Canada (який подешевшав на тлі карантину) і став найдорожчою компанією Канади.
Zoom – «переможець Скайпу»
Ціна акцій 11 березня: $110
Ціна акцій 18 червня: $240
Капіталізація: $67 млрд (+ $36 млрд)
У березні 2020 року Zoom створив неймовірну сенсацію, раптово опинившись домінуючим сервісом для відеодзвінків. Коли пандемія перемістила мільйони людей в їхні домівки з офісів і шкіл, це мало забезпечити приплив користувачів до софтверного гіганта Microsoft, що володіє найвідомішим застосунком для відеозв'язку Skype. Однак основний потік нових користувачів пішов в інше русло. Створений китайцем Еріком Юанем сервіс Zoom на початку пандемії люди встановлювали в чотири рази більше, ніж Skype, і в дев'ять разів частвіше, ніж Google Hangouts.
Кількість щоденних користувачів мобільного застосунка Zoom стрімко підскочила: з 32 млн 12 березня до 200 млн до кінця місяця, а в квітні досягла позначки у 300 млн. У період самоізоляції Zoom став платформою для проведення найрізноманітніших зібрань: від засідань уряду Британії до зустрічей анонімних алкоголіків. У сервісі проходять планерки лікарів, клубні вечірки, релігійні збори, весілля, заняття фітнесом і йогою.
Феномен вибухового зростання популярності Zoom аналітики пояснюють більш інтуїтивним, ніж у конкурентів, інтерфейсом, а також простотою підключення нових користувачів. Учням, щоб зібратися в клас, не потрібно реєструватися – достатньо пройти за посиланням на відеоконференцію і ввести випадково згенерований з 9-11 цифр код. Це стало вирішальним чинником популяризації сервісу: викладачі з тисяч навчальних закладів запросили в Zoom своїх учнів, а ті – своїх друзів і родичів.
Twilio – «маг комунікацій»
Ціна акцій 11 березня: $87
Ціна акцій 18 червня: $215
Капіталізація: $30 млрд (+ $18 млрд)
Twilio – постачальник хмарних колл-центрів. Він дозволяє своїм клієнтам, кількість яких вже перевищила 200 000, інтегрувати в будь-який застосунок месенджери, відеочати та голосові дзвінки. І підтримує по цих каналах дешевий і безперебійний зв'язок «у хмарі».
Сервіс Twilio, за словами його засновника Джеффа Лоусона, був створений саме для таких криз, як COVID-19, оскільки забезпечує багатьом секторам економіки можливість працювати навіть в умовах, коли всі люди замкнені в своїх будинках.
У розпал пандемії попит на програмні продукти Twilio істотно зріс. У період з 18 березня по 30 квітня щоденний приплив клієнтів до цієї компанії, за її твердженням, в середньому виявився на 25% вище, ніж в перші 11 тижнів 2020 року. При цьому раніше зареєстровані в Twilio користувачі також проявляли підвищену активність, замовляючи додатковий софт для сповіщень, відеоконференцій, голосових дзвінків та обміну текстовими повідомленнями.
До пандемії Джефф Лоусон особливо пишався тим, що Twilio зв'язував водіїв і пасажирів в таких сервісах таксі, як Lyft і Uber. У березні приводів для гордості у Twilio стало більше, оскільки основними новими замовниками його хмарних сервісів стала індустрія телемедицини, що забезпечує віртуальні прийоми пацієнтів у їх лікуючих лікарів.
Moderna – «обіцяльники вакцин»
Ціна акцій 11 березня: $23
Ціна акцій 18 червня: $64
Капіталізація: $23,5 млрд (+ $15 млрд)
Створена в 2010 році американська біотехнологічна компанія Moderna Therapeutics примітна тим, що за дев'ять років свого існування не вивели на ринок жодного свого продукту. Але дещо вона навчилася робити чудово – переконувати політиків та інвесторів у своїй здатності винайти передові ліки і стати засновницею нового виду трансформаційної медицини.
У грудні 2018 року Moderna здивувала багатьох представників наукової спільноти, які вважали, що компанія даремно спалює гроші. Вона провела найбільше в історії біотехнологічного сектора первинне розміщення (IPO), продавши 8% своїх акцій за $600 млн. Таким чином компанія отримала $7,5-мільярдну оцінку бізнесу за відсутності доходів і кумулятивних збитках у розмірі $1,5 млрд.
У 2020 році Moderna зробила ще більш запаморочливий зліт, заявивши про створення нетрадиційним методом безпечної вакцини від коронавірусу. Представники компанії стверджують, що синтетичні РНК її експериментального препарату mRNA-1273 перетворюють живі людські клітини на білки, схожі на білки SARS-CoV-2. Таким чином вакцина викликає в організмі потрібну імунну реакцію для захисту від COVID-19 без найменшого ризику інфікувати пацієнта.
У березні Moderna отримала $483-мільйонний грант від адміністрації президента США на розробку вакцини mRNA-1273, і вартість компанії злетіла. Акції Moderna підскочили в ціні знову після того, як 18 травня її представники оголосили про успішне проведення першої фази тестування вакцини на людях і про отримання від влади США дозволу на подальші випробування.
Peloton – «Нетфлікс фітнесу»
Ціна акцій 11 березня: $22
Ціна акцій 18 червня: $51
Капіталізація: $14 млрд (+ $8 млрд)
Ідея створити Peloton у 2012 році осяяла нью-йоркського бізнесмена Джона Фоулі, що вирішив схуднути і замислився над тим, чому в тренажерному залі серед таких же тренувальників йому приємно займатися фітнесом, а вдома – лінь крутити педалі велотренажера. Натомість хочеться лягти на диван і дивитися розважальні телепередачі по відеострімінгу «Нетфлікс».
Фоулі вирішив зробити домашні тренування настільки ж захоплюючим заняттям, як перегляд «Нетфлікса» в компанії друзів. Peloton розробив велотренажери, а потім і бігові доріжки з сенсорними екранами, що створюють ефект тренувань під мотивуючим керівництвом професійних інструкторів – красивих, накачаних і популярних в соцмережах – і спільно з групою інших «пелотоністів» на таких же тренажерах.
Крутячи педалі на велосипеді Peloton, на його дисплеї можна слухати і спостерігати інструктора, як той проводить заняття, дивитися статистику свого тренування: поточну швидкість, пройдену дистанцію, час, що залишився, пульс, витрачені калорії... Пристрій також виводить на екран результати інших учасників заїзду, стимулюючи піднятися на вищу сходинку в загальному рейтингу або обігнати персонально когось одного з них.
У березні відрізані від фітнес-залів і «ув'язнені» вдома американці створили ажіотажний попит на тренажери й інтерактивні сервіси Peloton. Компанія повідомила, що березень 2020 року завершила з 833 передплатниками на її віртуальні фітнес-послуги, а 12 травня їхня кількість вже перевищила мільйон.
Джон Фоулі любить повторювати, що його компанія «продає щастя». Однак це щастя не з дешевих. Свою базову модель велотренажера Peloton пропонує придбати за $2 245, дозволяючи погасити цю суму в розстрочку 39-ю платежами по $58 на місяць. Але щоб у придбаного агрегату функціонально працював сенсорний екран, «щасливчику» доведеться доплачувати ще по $39 щомісяця.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми запрошуємо вас стати частиною Mind Club. Для цього потрібно оформити підписку за $7 на місяць.
Нам дуже важлива ваша підтримка!
Чому ми впроваджуємо платну підписку?
Справжня якісна та незалежна журналістика потребує багато часу, зусиль та витрат, це дійсно недешево. Але ми віримо в перспективи ділової журналістики в Україні, тому що віримо в перспективу України.
Саме тому ми створюємо можливість платної щомісячної підписки – Mind Club.
Якщо ви читаєте нас, якщо вам подобається та ви цінуєте те, що ми робимо, – пропонуємо вам вступити до спільноти Mind.
Ми плануємо розвивати Mind Club: обсяг матеріалів і доступних сервісів і проектів. Уже сьогодні всі члени клубу:
- Допомагають створювати та розвивати якісну незалежну ділову журналістику. Ми зможемо і надалі розвиватись та підвищувати якість наших матеріалів.
- Отримують вільний від банерної реклами сайт.
- Отримують доступ до «закритих» матеріалів Mind (до щомісячного випуску, в якому ми досліджуємо та аналізуємо, як працюють цілі галузі; до щотижневих аналітичних підсумків).
- Вільний доступ до івентів Mind для підписників та спеціальні умови на інші події Mind.
- Smart Power. Власники бізнесу, що стануть підписниками Mind, отримають доступ до агрегатора системних порушень від аналітиків Mind та партнерів «Cкажи.uа». Якщо у вашого бізнесу виникли проблеми з непорядними чиновниками чи конкурентами – ми проаналізуємо, чи є їхня поведінка системною, і разом зможемо вирішити цю проблему.
- Ми і надалі розвиватимемо Mind та додаватимемо корисні журналістські рубрики і сервіси для вашого бізнесу.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності. Підтримайте нас за 196 грн на місяць.
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.