Управління без правил: навіщо читати книжку «Унікальна культура Netflix»
На яких парадоксах побудовано корпоративний устрій цієї компанії

Протягом тисячоліть правила та процедури послуговують для координації групової поведінки. Чи можливе успішна взаємодія без правил? Про це ви дізнаєтесь у книжці «Ніяких правил: унікальна культура Netflix», яку написав CEO і співзасновник компанії Рід Гастінгс спільно з викладачем бізнес-школи INSEAD Ерін Меєр. Автори розповідають, як вдалося зібрати команду, що складається з найталановитіших співробітників у сфері розроблення ПЗ, маркетингу, кіновиробництва, і захопити ринок потокового відео.
Бекґраунд. Рід Гастінгс – підприємець, що зробив революцію в сфері розваг із моменту заснування Netflix в 1997-му. З 1999 року він є головою та генеральним директором компанії.
Рід працював у раді освіти штату Каліфорнія з 2000 до 2004 року і є активним філантропом у сфері освіти. Він входить до ради директорів кількох освітніх організацій, зокрема Dreambox Learning (www.dreambox.com), KIPP (www.kipp.org) і Pahara (www.pahara.org).
Рід Гастінгс отримав ступінь бакалавра наук у Боудуін-коледжі в 1983 році і ступінь магістра штучного інтелекту в Стенфордському університеті в 1988-му.
Між Боудуном і Стенфордом він служив у Корпусі миру – був учителем-волонтером у Південній Африці.
Ерін Меєр – фахівець із крос-культурного менеджменту, викладач організаційної поведінки в бізнес-школі INSEAD (Фонтенбло, Франція). Автор бестселера «Карта культурних відмінностей» і колумніст Harvard Business Review.
Життя й робота в Африці, Європі та Сполучених Штатах підштовхнули Ерін до вивчення комунікативних моделей і бізнес-систем у різних частинах світу. Вона навчила тисячі керівників із п'яти континентів розшифровувати міжкультурні відмінності.
Спільно з Рідом Гастингсом Ерін провела поглиблене дослідження, вивчаючи основні принципи, необхідні для побудови інноваційної, швидкої і гнучкої корпоративної культури.
Результатом їхньої співпраці й стала книжка «Ніяких правил: унікальна культура Netflix».
Оригінальна назва: No Rules Rules. Netflix and the Culture of Reinvention by Reed Hastings Erin Meyer
Видавництво: МИФ, 2021
Сюжет. «Невже ніяких правил ?!» – перша думка, яка виникає після прочитання назви книжки.
Звичайно ж, ні... No Rules Rules – «Правила без правил». А це вже правило!
Крім того, компанія не відмовляється від жорстко регламентованих підходів: «У тих випадках, коли запобігання помилкам явно важливіше за інновації, ми запускаємо десятки процедур і проводимо безліч перевірок. У такі моменти Netflix має бути схожим на хірургічну клініку, де п'ятеро людей стежать, щоб операцію провели на «правильному» коліні. Якщо помилка здатна обернутися катастрофою, правила й регламенти не просто корисні – вони життєво необхідні».
Тип корпоративної культури «хірургічна клініка» автори порівнюють із симфонічним оркестром, де партитура ретельно вивірена, відрепетирувана й де панує сувора ієрархія. Але у творчому середовищі, де інновації, швидкість і маневреність – це необхідні умови успіху, варто відмовитися від «симфонічного оркестру» і задуматися про інші музичні жанри. «Корпоративна культура інноваційної команди – це не симфонія, це джаз», – вважає Гастінгс.
Як відомо, базовим елементом джазу є імпровізація. А це вже інший, специфічний різновид правил: є стійкі мелодійні й ритмічні елементи, але сам процес створення музики відбувається під час її виконання. «Працювати в культурі свободи та відповідальності означає балансувати на межі хаосу», – відверто пише СЕО Netflix.
Що ж допомагає компанії зберігати баланс на межі хаосу та бути лідером?
«Як і всі великі компанії, ми прагнемо наймати кращих і цінуємо чесність, перевага, повагу, залученість і співробітництво. Однак, що особливого в Netflix – це те, наскільки ми:
- Заохочуємо самостійне прийняття рішень співробітниками.
- Ділимося інформацією відкрито, широко та свідомо.
- Надзвичайно відверті один з одним.
- Утримуємо тільки високоефективних людей.
- Уникаємо правил.
Наша основна філософія – люди важливіше за процес. Зокрема, у нас є чудові люди, що працюють разом як команда мрії. Завдяки такому підходу ми стаємо більш гнучкою, веселою, творчою й успішною організацією, що стимулює та співпрацює».
Ознайомитися з унікальною культурою Netflix можна безпосередньо на сайті компанії: https://jobs.netflix.com/culture
Інноваційний цикл Netflix:
- Знайди незгодних або соціалізуй ідею.
- Для великого проєкту використовуй пробну кулю.
- Збери інформацію та зроби ставку.
- Виграєш – відсвяткуй. Програєш – поділися досвідом.
Модель зворотного зв'язку 4А: Чотири правила відвертості
Aim for assist: прагни допомогти. Критикувати потрібно з благими намірами. Зганяти злість на співрозмовникові, принижувати його або переслідувати власні інтереси неприпустимо. Потрібно пояснити, яким чином якась зміна в поведінці допоможе адресату критики або всій команді, а не особисто вам.
Actionable: пропонуй конкретні заходи. У критичному зауваженні потрібно вказати, що саме повинен змінити його адресат. Наприклад, замість: «Ви ведете дискусію так, що висловлюються тільки американці» сказати: «Якщо ви знайдете спосіб опитувати представників усіх країн, дискусія стане набагато пліднішою».
Appreciate: будь вдячний. Почувши критику на свою адресу, людина напружується, оскільки інстинктивно шукає спосіб захиститися або завдати удар у відповідь. Всі ми ретельно оберігаємо репутацію та самооцінку. Отримавши критичне зауваження, потрібно впоратися з природною реакцією психіки й запитати себе: «Як я можу проявити подяку за відгук про мою роботу – уважно вислухати, ретельно й неупереджено обміркувати, утриматися від протестів або виправдань?»
Accept or discard: прийми або відхили. У Netflix ви отримаєте безліч зауважень і міркувань. Їх необхідно уважно вислухати, обміркувати сказане, взяти до відома. Але ви не зобов'язані приймати їх все як керівництво до дії. Ввічливо й щиро подякуйте критику. Але і ви, і він повинні розуміти: прислухатися до його порад чи ні – ваше й тільки ваше рішення.
Є ще п'ятий «А», про який ви прочитаєте в книжці. Також ви дізнаєтеся про те, як живе компанія, у якій співробітники мають право на необмежені вихідні, де ухвалення рішення щодо витрат і ключових питань відбувається без схвалення начальника, де управління здійснюється через контекст, а не контроль, і де співробітники регулярно проходять «Тест на утримання».
Вам сподобається, якщо: ви цінуєте практичні рекомендації про те, як розкривати потенціал і творчу енергію талановитих людей для досягнення досконалості. Книжкаа наповнена яскравими прикладами й подробицями, що ілюструють, як суміш свободи й відповідальності щодня реалізується в роботі компанії.
Вам не сподобається, якщо: вам важливо зберегти стабільність. І успіх вашої компанії полягає в збереженні статус-кво.
Головна причина прочитати: ідеї, що містяться в книжці, безцінні для всіх, хто намагається створити та підтримувати організаційну культуру, спрямовану на створення інновацій.
«Якщо весь ваш колектив складається з блискучих співробітників, дисциплінарний апарат можна звести до мінімуму. Чим вище концентрація талантів, тим більшу свободу можна їм дати».
Провокаційне, але цікаве завдання.
Варто спробувати, чи не так?
У тому ж дусі:
«Культурна карта: Бар’єри міжкультурного спілкування в бізнесі» Ерін Меєр
Книжка корисна для тих, хто працює в міжнародних проєктах і хоче знайти спільну мову з представниками різних народів і країн. Для цього автор пропонує аналізувати ділову культуру за вісьмома пунктами, що відображає крайності в ключових сферах взаємодії між представниками різних культур:
- Комунікація: від низького контексту до високого.
- Оцінка: від прямого негативного зворотного зв'язку до непрямого негативного зворотного зв'язку.
- Переконання: від теорій до практичних прикладів.
- Управління: від егалітарного до ієрархічного.
- Ухвалення рішення: від обопільної згоди до розпорядження зверху.
- Довіра: на підставі загальних завдань і на підставі відносин.
- Незгода: від конфронтації до ухилення від неї.
- Планування: від лінійного до гнучкого.
Що спільного й відмінного у вашої країни і країни, з якою ви співпрацюєте? Причини непорозуміння зазвичай криються у відмінностях.
Наприклад, обидві культури мають багато спільних пунктів, але не збігаються в стилі керівництва – одна надає перевагу егалітарному стилю, інша – ієрархічному.
Вивчивши ці вісім рівнів, ви будете розуміти, як уникнути неприємних ситуацій, краще комунікувати й мотивувати співробітників.
Американський мільярдер і засновник інвестиційної компанії Bridgewater Associates у своїй книжці «Принципи. Життя і робота» розповів про правила, якими керувався на шляху до успіху. А шлях його аж ніяк не був коротким і легким. Він упевнений, що своїм успіхом зобов'язаний деяким принципам, які сформулював, навчаючись на власних помилках. У віці 68 років Даліо написав книжку, у якій виклав їх у надії, що принципи його життя стануть у пригоді ще комусь.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].