Тримаємо оборону: що пропонують змінити в законі «Про захист прав споживачів»

Тримаємо оборону: що пропонують змінити в законі «Про захист прав споживачів»

І чим може бути корисний цей документ для останніх

Тримаємо оборону: що пропонують змінити в законі «Про захист прав споживачів»
Фото: pixabay

Продовжуємо аналізувати законодавчі ініціативи, що реєструються у Верховній Раді і можуть, в разі їхнєго ухвалення, вплинути на бізнес. Проте не тільки останній у фокусі уваги Mind, сьогодні пропонуємо аналіз законопроєкту, що може вплинути на споживачів.

Експерти Європейської Бізнес Асоціації проаналізували проєкт закону №4185 про внесення змін до Закону України «Про захист прав споживачів» щодо гарантійних зобов’язань в електронному вигляді.

Номер і дата реєстрації: №4185 від 02.10.2020
Автори: поданий народними депутатами Є.В. Чернєвим та І.С. Васильєвим.
Етап: рекомендований профільним Комітетами ВРУ з питань економічного розвитку до прийняття в першому читанні за основу.

Ціна питання: реалізація положень запропонованого акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат із Державного бюджету України.

Для компаній, які захочуть скористатися можливістю та почати видавати електронні гарантійні талони, після прийняття проєкту закону можливі деякі додаткові витрати на цифровізацію. Наприклад, якщо компанія ухвалить рішення інвестувати ресурси в створення особистих кабінетів на власних вебплатформах для того, щоб споживач міг зареєструватись і на сайті компанії отримати доступ до електронної гарантії або інших експлуатаційних документів. Однак на початку електронний гарантійний талон буде додатковою, а не обов’язковою опцією.



Зміст. Цим законопроєктом пропонується ухвалення акта задля діджиталізації бізнес-процесів та покращення сервісу, що надається споживачу при гарантійному обслуговуванні товарів. Це особливо актуально в коронакризовий час, коли більшість процесів та документації переходить у діджитал. Для досягнення цієї мети пропонується встановити на законодавчому рівні можливість надання гарантійного талону споживачам в електронному вигляді.

Хто виграє. Насамперед споживачі, адже нівелюється можливість втрати гарантійного талону/експлуатаційних документів, а також спроститься їхнє зберігання. Наприклад, їх можна буде отримати на свою електронну адресу, або зареєструвавшись на сайті компанії виробника в особистому кабінеті.

Хто програє. Хіба що виробники паперу😊

Прогнозована позиція фракцій. Поки невідома.

Шанс на прийняття. Високий. Ініціативу загалом підтримує бізнес,  вона корелюється із загальним пріоритетом уряду щодо цифровізації послуг та документообігу.

Альтернативні законопроєкти. Відсутні.

Оцінка EBA. Асоціація підтримує зазначену законодавчу ініціативу, адже наразі все більше бізнес-процесів зазнають цифровізації та переносяться на онлайн-платформи, у тому числі й комунікація зі споживачами. Причому велика кількість українських компаній, зокрема членів Європейської Бізнес Асоціації, вже пропонують реєстрацію на вебплатформах виробників або їх уповноважених осіб з метою спрощення доступу до документів про товар, наприклад інструкції з використання, а також для більш швидкої комунікації. Але чинне законодавство (відповідно до постанови КМУ №506 від 11 квітня 2002 року) не дозволяє компаніям видавати гарантійні талони в цифровому вигляді – лише в паперовому.

Що стосується самого тексту законопроєкту №4185, Асоціація надала декілька коментарів задля гармонізації його норм з реальними бізнес-процесами. Так, зокрема, бізнес-спільнотою запропоновано передбачити можливість додання експлуатаційних документів у цифровому вигляді на зовнішніх носіях (наприклад, флешках або дисках) або на внутрішній пам’яті приладу.

Також пропонується розширити перелік підприємств, на офіційних сайтах яких може надаватися доступ до гарантійного талону та інструкції для споживача на побутову техніку й електроніку. Зокрема, надати таку можливість для продавця, виконавця або будь-якої третьої сторони за необхідності, наприклад, авторизованого сервісного центру.

Крім цього, Асоціація вважає, що важливо зберегти можливість надання паперової гарантії в окремих випадках, коли, наприклад, споживач буде зацікавлений в отриманні паперової гарантії або коли виробник вирішить, що на ті чи інші товари, на цьому етапі йому доцільніше видавати гарантію в паперовому вигляді. Також електронна гарантія може не передбачати обов’язкової реєстрації придбаного товару на офіційному вебсайті виробника й може надаватися споживачу за чеком.

Тож бізнес пропонує до законопроєкту №4185 додати уточнення, що реєстрація електронної гарантії на сайті компанії відбувається за необхідності. І, якщо ці правки врахують, Європейська Бізнес Асоціація повністю підтримує зазначену ініціативу.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті