CSR SoftWare: як соціальна відповідальність переходить у хмари
І чи встигає Україна за загальносвітовими трендами
Інновації в програмуванні вже змінили і продовжують змінювати світ. Це стосується абсолютно всіх сфер нашого повсякденного життя: послуг оренди житла, спільних поїздок, електронних платежів, потокових сервісів і багато чого іншого. Технології постійно удосконалюються та переміщаються з сектора в сектор, допомагаючи компаніям переосмислити такі поняття як швидкість, масштаб і глибина занурення в роботу. В нещодавній статті Fortune проаналізував, як програмне забезпечення проникає в сферу корпоративної відповідальності – ми пропонуємо її переклад. А Mind, у свою чергу, дізнався, як йдуть справи з використанням спеціалізованого програмного забезпечення в Україні.
Доба Impact-as-a-Service
У наш час глобальні компанії не лише впроваджують корпоративну соціальну відповідальність (КСВ), але й активніше займаються соціальними проєктами та ініціативами. Їх цікавлять питання навколишнього середовища, расової справедливості, психічного здоров'я, доступності освіти та фінансових можливостей для населення. У своїх ініціативах та проєктах вони закладають інструменти для подолання безлічі серйозних проблем, їм потрібні масштабніші моделі рішень на основі великих даних. І в цьому вони цілком покладаються на інновації.
Так з'явився проєкт Impact-as-a-Service («Вплив як послуга»). Це – масштабовані програми для розв’язання соціальних проблем. Одна з моделей хмарних обчислень, при якій користувачеві надається віртуальна інфраструктура, виділена й керована через Інтернет.
Для Impact-as-a-Service характерно, що в якості послуги виділяються ресурси з можливістю їх динамічного розширення та скорочення. При цьому надаються гнучкі моделі оплати: тобто платити потрібно лише за спожиті потужності.
Таким чином інфраструктура масштабується залежно від потреб в обчислювальній можливості та пам'яті; підприємства заощаджують на купівлі й обслуговуванні свого власного апаратного забезпечення; дані знаходяться в хмарі, тому немає єдиної точки відмови; підтримується віртуалізація завдань адміністрування, що дозволяє вивільнити час для виконання іншої роботи.
Американська освітня компанія EVERFI, КСВ-гасло якої у вільному перекладі звучить як «Дійсно гідна корпоративна соціальна відповідальність – безмежна», зробила бізнес-модель Impact-as-a-Service своїм товарним знаком.
EVERFI підтримує ініціативи в галузі КСВ по всьому світу. Це робиться за допомогою вимірних, значущих освітніх програм, які не лише дозволяють бізнесу та некомерційним організаціям посилювати свій соціальний вплив на громади, але і підвищити чистий прибуток завдяки чіткій стратегії КСВ.
Тепер такі великі компанії, як Morgan Stanley не лише борються за нульовий вуглецевий слід, але і докладають безліч зусиль до поліпшення психологічної стійкості суспільства. А Національна футбольна ліга (National Football League, NFL) у всіх школах США запустила і реалізує освітній проєкт проти расової дискримінації. Американська мережа супермаркетів Kroger по всій країні впроваджує просвітницькі програми, які допомагають протистояти наркозалежності.
І це не поодинокі ініціативи серед великого бізнесу – таких прикладів купа. Сотні дрібніших компаній і стартапів беруть КСВ за основу своєї корпоративної етики. Перехід до капіталізації зацікавлених сторін і акцент на зміцненні екологічних, соціальних та управлінських практик стали стратегічним імперативом як для державних, так і для приватних компаній.
Багато бізнесів на власному прикладі переконалися в тому, що успіх компанії безпосередньо залежить від впливу, що чиниться на суспільство, з яким вона взаємодіє.
У США 2020 рік продемонстрував, що КСВ більше не дискреційна ініціатива – «зверху вниз»; тепер це бізнес-імператив – «знизу догори». Зацікавлені сторони – клієнти, постачальники, регулюючі органи та співробітники – стали відкрито озвучувати свої очікування від КСВ.
У новому світі людям недостатньо просто отримувати зарплатню – вони хочуть знати, що їх роботодавець ініціює позитивні зміни в суспільстві. Покупцям потрібна впевненість, що бренди, за які вони «голосують гаманцем», поділяють їхні переконання.
Правління та регулюючі органи прагнуть пересвідчитися, що бізнес, в який вони вкладають гроші і контролюють, підтримує різноманітність й інклюзивність у всіх сферах. Усі ці зміни і стали стимулом для появи нового покоління компаній, нових програмних продуктів і нової епохи «Impact-as-a-Service».
Impact-as-a-Service – для кого і для чого?

Impact-as-a-Service дозволяє компаніям за допомогою технологій повідомляти про складні соціальні проблеми та розв’язувати їх у будь-якому масштабі.
Сама технологія зосереджена в чотирьох ключових секторах:
- різноманітність співробітників, інклюзивність, навчання та запобігання домаганням;
- курси підвищення кваліфікації та навчання критичного мислення;
- програми з відстеження та скорочення викидів парникових газів;
- програми корпоративної благодійності та волонтерства.
Не дивно, що такі технологічні та фінансові гіганти як Microsoft, Google, ADP і JPMorgan Chase, були одними з перших, хто зацікавився Impact-as-a-Service. Однак і великі компанії, що не належать до галузі розробки інформаційних технологій, орієнтованих на дані, також використовують цей продукт. Серед них, наприклад, Coca-Cola, Levi Strauss і Honda. Як і в більшості галузей, трансформованих у програмне забезпечення, Impact-as-a-Service набула широкого поширення і впровадження з безпрецедентною швидкістю.
The Rise Fund, глобальний інвестиційний фонд з оборотом у $5 млрд, сконцентрований на досягненні вимірних, позитивних соціальних і екологічних результатів поряд з конкурентоспроможним фінансовим прибутком, підтримав та інвестував у компанії-постачальники програмного забезпечення Impact-as-a-Service:
Greenhouse – допомагає більш ніж 400 000 бізнесам просувати і відстежувати різноманітність, справедливість і залученість у процес найму;
InStride – працює з Державним університетом Арізони й Університетом Вірджинії, аби надати роботодавцям можливість пропонувати своїм співробітникам курси та програми на здобуття вченого ступеня;
Benevity – керує програмами соціальної відповідальності, такими як онлайн-пожертвування, гранти та волонтерська робота для більш ніж 650 компаній, їх співробітників та клієнтів;
Persefoni – підтримує організації в досягненні їхніх цілей щодо вимірювання та скорочення викидів вуглекислого газу.
Минулоріч на тлі масової потреби в онлайн-послугах та стрімкого переходу до віртуального навчання впливові компанії-розробники Impact-as-a-Service вийшли в лідери галузі. Запорукою цього стала швидкість, з якою вони відреагували на зміни, що відбуваються в суспільстві.
У 2017 році фонд Rise Fund став партнером EVERFI у межах своєї першої інвестиції в програму Impact-as-a-Service. EVERFI допомагає підприємцям заповнити прогалини в знаннях про КСВ. Компанія розробила унікальні освітні програми в галузі корпоративної соціальної відповідальності, якими скористалися вже понад 3000 великих підприємств. За підтримки EVERFI вони практикують корпоративне громадянство, вдосконалюють критичне мислення, щодня взаємодіють зі своїми спільнотами задля позитивних змін у майбутньому.
Використовуючи рішення Impact-as-a-Service, EVERFI пропонує готові, керовані даними і масштабовані програми, які допомагають розв’язати деякі з найгостріших проблем суспільства. Освітні проєкти охоплюють студентів з усіх соціальних прошарків по всій країні, приділяючи особливу увагу учням з неблагополучних сімей. Цим вони намагаються зрівняти правила гри і розширити можливості для досягнення успіху.
Сьогодні Impact-as-a-Service та цифровий освітній контент працюють у тісній зв'язці з тисячами провідних брендів, великих компаній, спортивних ліг і фондів. Завдяки спонсорству та залученню до співпраці, ці організації надають своїм громадам методи та шляхи вирішення значущих проблем, отримуючи при цьому точні і вимірні результати, що підтверджують позитивний вплив на суспільство.
У міру того, як сталий розвиток, підвищення кваліфікації, потреба в освіті та інші ініціативи соціального впливу стануть порядком денним для багатьох компаній, потреба в технології Impact-as-a-Service, що дозволяє керувати масштабними змінами, лише зростатиме.
Не за горами той час, коли компанії почнуть використовувати повні набори рішень Impact-as-a-Service, які конкуруватимуть з їхніми системами SaaS (Software as а service) – щоб допомогти в досягненні цілей екологічного, соціального і корпоративного управління (ESG) і КСВ. За прогнозами аналітиків, в найближчі кілька років конкуренція стане жорсткішою: компанії, що пропонують «Вплив як послугу», прагнутимуть стати лідерами в цій царині.
Наприклад, SaaS швидко перетворився на галузь з оборотом у $123 млрд, що зробило компанії більш ефективними і продуктивними. Impact-as-a-Service поширюватиметься такими ж темпами. І це дозволить корпораціям у всьому світі масштабувати свій вплив і розв’язувати глобальні проблеми, створюючи при цьому сильний бізнес, який приносить користь усім зацікавленим сторонам.
А що в Україні?

Скажемо чесно, експрес-опитування, проведене на наше прохання Центром «Розвиток Корпоративної соціальної відповідальності» серед своїх учасників, навіть не торкалося теми Impact-as-a-Service. Мind спробував дізнатися, чи використовують українські компанії у рамках КСВ спеціалізоване ПО.
Програмне забезпечення керує, адмініструє та відстежує програми КСВ, які можуть включати екологічно відповідальні операції, гранти та спонсорство, управління сталим розвитком, благодійність і корпоративне управління волонтерами. Ці рішення допомагають компаніям ділитися своїми досягненнями в програмі КСВ з клієнтами, співробітниками та інвесторами. А також надають методи для підтримки їхніх цінностей в галузі корпоративної соціальної відповідальності.
У ході опитування з'ясувалося, що таких геть мало.
Ось як коментує ситуацію експерт з питань сталого розвитку Центру КСВ Марина Саприкіна: «Програмне забезпечення для збору даних зі сталого розвитку розвивається вже понад 10 років, збільшуючи обсяг приблизно на 12%. За оцінками експертів, ринок у 2021 році складе 545 млн євро».
За її словами, сьогодні безумовним лідером є EcoVadis, який покриває 20% ринку. Але є і конкуренти. Одна з останніх новинок – програма Resilisense, що допомагає бізнесу відслідковувати свої показники в компанії і серед постачальників.
Чому західні компанії інвестують у спеціалізоване програмне забезпечення? Головним чином, у міжнародних компаній це популярний інструмент, щоб стандартизувати підходи в різних країнах, для економії коштів і часу.
«В Україні бізнес ще не дозрів для інвестицій у програмне забезпечення для КСВ, оскільки для цього потрібен певний рівень трансформації самої компанії та залучення всіх фахівців. Але за цим напрямком – майбутнє. Тому раджу компаніям замислитися над ним, адже період Ексель-форм все-таки має завершитися», – підкреслює Марина Саприкіна.
Така ситуація (ну хіба що за винятком Ексель-форм) спостерігається навіть в IT-бізнесі. Так, компанія SoftServe, у якої вже є досвід розробки подібного технологічного рішення для одного з великих європейських клієнтів, каже, що поки не має потреби в додатковому ПЗ.
На додаток до стандартних програм, її клієнти практикують програмні пакети, орієнтовані на розв’язання специфічних або нетипових завдань. У минулому році команда SoftServe розробляла кастомізовану платформу для моніторингу низки показників екологічності виробництва на замовлення одного зі своїх великих клієнтів. Ця компанія оперує мережею в кілька тисяч магазинів одягу по всьому світу, великими виробничими потужностями для виготовлення одягу, взуття та аксесуарів під декілька власних брендів. І віднедавна рішуче налаштована зменшувати вплив на навколишнє середовище.
Розроблене SoftServe рішення дозволило оптимізувати й істотно спростити роботу співробітників відділу екологічності виробництва. Зокрема, завдяки автоматизації процесів обробки та перевірки даних, відчутно полегшився процес екомаркування одягу.
Що стосується використання CSR software самим SoftServe, то наразі потреба в ньому відсутня. «У нас немає єдиної системи, але ми побудували трекінг важливих для нас показників у програмах, які вже використовує компанія. Наприклад, усі екологічні показники ми аналізуємо за допомогою дашборду в PowerBI. Цю ж платформу використовуємо для роботи з даними за програмою DE&I. Задоволеність співробітників роботою в компанії, зокрема нашими проєктами Health & Wellbeing, відстежуємо завдяки платформі Peakon, яка вже чотири роки використовується для роботи з eNPS і Employee Satisfaction. Але оскільки досвід розробки CSR software у нас є, впевнена, нам вдасться швидко його запровадити, як тільки виникне потреба», – розповіла Mind Марічка Кучеренко, директор з корпоративної репутації та сталого розвитку SoftServe.
Аналогічний підхід і у Parimatch Tech, яка приділяє велику увагу не лише програмам КСВ, а й інноваціям. Але в компанії підкреслюють, що їм набагато важливіше використовувати технології в рамках самих КСВ-проєктів. «Використання технологій для посилення позитивного впливу на суспільство – тренд, який лише набирає обертів. У грудні 2020 року міжнародний благодійний фонд Parimatch Foundation і Parimatch Tech провели безкоштовну продуктову конференцію, слухачі якої зробили внесок у групи інклюзивного футболу для дітей з Києва, Харкова, Полтави, Львова та Луцька в межах програми «Так, я можу!», – розповіла в коментарі Mind Катерина Білоруська, президент міжнародного благодійного фонду Parimatch Foundation.
До цього компанія організовувала хакатон для представників IT-індустрії, де одним із завдань стало придумати інструменти для проведення онлайн-уроків фізкультури. «Інновації є драйвером нашої CSR-стратегії, і на даному етапі ми працюємо над тим, щоби максимально широко їх використовувати в реалізації самих проєктів соціальної відповідальності. А для аналітики нам достатньо вже існуючих платформ – таких як PowerBI», – додає Катерина Білоруська.
Щоб зрозуміти, чи мають українські компанії інтерес до програмного забезпечення в галузі КСВ, Mind звернувся до SAP-Україна – одного з провідних світових виробників ПЗ для управління бізнес-процесами. Компанія пропонує клієнтам з великого (або дуже великого) бізнесу окремі розробки щодо всіх цілей стійкого розвитку, але під КСВ загального рішення у неї поки немає.
Так, використовуються програми, які забезпечують діяльність підприємств з переробки вторинної сировини – SAP Rural Sourcing Management; SAP Logistics Business Network надає можливості для відстеження матеріалів від виробника до споживача і дає точне розуміння про походження і переробку харчових продуктів; SAP S/4HANA Cloud допомагає дотримуватися нормативних вимог на кожному етапі життєвого циклу продукту, відслідковувати реєстрацію та обсяги речовин, класифікувати продукти та створювати документи відповідності. А також – правильно пакувати, транспортувати та зберігати небезпечні матеріали з точним маркуванням.
SAP тісно співпрацює з лідерами галузі, неурядовими організаціями, регуляторними органами і партнерами протягом останніх трьох років у рамках проєкту, відомого як «Пластикова хмара». Перший продукт – SAP Responsible Design and Production – допоможе підприємствам дотримуватися зобов'язань щодо управління операційними витратами, пов'язаними з обробкою матеріалів.
Є рішення і для соціально відповідальних виробничо-збутових циклів, адже ініціативи в галузі сталого розвитку мають поширюватися по всьому ланцюжку – від джерел сировини до логістики і навіть до процесів повернення і переробки продукції.
SAP Ariba Sourcing дозволяє включити вимоги екологічної, соціальної та економічної стійкості в процес пошуку постачальників. А SAP Ariba Supply Chain Collaboration для покупців дозволяє обмінюватися інформацією в режимі реального часу з усіма постачальниками прямих витрат, отримувати їхні зобов'язання і використовувати дані, що генеруються мережею, для досягнення повної прозорості ланцюжка поставок.
Ще одне з актуальних рішень, яке має зацікавити український бізнес, орієнтоване на європейський ринок, – Climate 21. Воно вбудовує аналітичні та транзакційні можливості в існуючі корпоративні додатки, щоб проаналізувати і мінімізувати викиди парникових газів у виробничо-збутових ланцюжках.
У цей пакет включені рішення, які дозволять компаніям:
- детально і комплексно оцінити вплив своїх продуктів на довкілля протягом усього життєвого циклу – SAP Product Footprint Management;
- виявляти, аналізувати та знижувати ризики для навколишнього середовища, здоров'я та безпеки співробітників – SAP Environment, Health and Safety Management;
- обчислювати викиди парникових газів компанії в атмосферу для дотримання нормативних вимог і зменшення впливу з плином часу – SAP Business Ecology Management;
- вимірювати викиди вуглецю під час перельотів і способи компенсації впливу на навколишнє середовище разом із планами поїздок – TripIt by Concur.
Також ці розробки надають аналітичні дані про викиди вуглецю для конкретних продуктів у таких галузях, як виробництво споживчих товарів, хімічна промисловість, нафта і газ, включаючи аналіз декількох виробничих ділянок і етапів виробництва – SAP Product Carbon Footprint Analytics.
У травні 2020 року німецька компанія Döhler стала першим замовником, який запустив пілотну установку для одного зі своїх продуктів, що дозволило відстежувати й аналізувати викиди вуглецю.
За багатьма напрямками є запит з боку великого українського бізнесу в різних сегментах, – кажуть в SAP-Україна. Але про інтеграцію ESG- і CSR-напрямків наразі не йдеться.
Що потрібно, щоби програмне забезпечення КСВ стало частиною ERP- і CRM-систем українських компаній, а точне вимірювання ефективності КСВ знайшло стійкий попит? Думаємо, це рух двосторонній: зрілість бізнесу повинна супроводжуватися зрілістю суспільства. Та й, будемо чесними, на сьогоднішній день в українських компаній немає достатніх compliance-ризиків, щоби замислитися про необхідність CSR SoftWare. Втім, варто погодитися з позицією Parimatch Tech – за нинішніх умов набагато важливіше максимально використовувати ІТ-ресурс та інновації в рамках самих проєктів КСВ, аніж для оцінки їхнього впливу на суспільство.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].