CSR SoftWare: як соціальна відповідальність переходить у хмари

CSR SoftWare: як соціальна відповідальність переходить у хмари

І чи встигає Україна за загальносвітовими трендами

Этот материал также доступен на русском языке
CSR SoftWare: як соціальна відповідальність переходить у хмари
Фото: depositphotos.com

Інновації в програмуванні вже змінили і продовжують змінювати світ. Це стосується абсолютно всіх сфер нашого повсякденного життя: послуг оренди житла, спільних поїздок, електронних платежів, потокових сервісів і багато чого іншого. Технології постійно удосконалюються та переміщаються з сектора в сектор, допомагаючи компаніям переосмислити такі поняття як швидкість, масштаб і глибина занурення в роботу. В нещодавній статті Fortune проаналізував, як програмне забезпечення проникає в сферу корпоративної відповідальності – ми пропонуємо її переклад. А Mind, у свою чергу, дізнався, як йдуть справи з використанням спеціалізованого програмного забезпечення в Україні.

Доба Impact-as-a-Service

У наш час глобальні компанії не лише впроваджують корпоративну соціальну відповідальність (КСВ), але й активніше займаються соціальними проєктами та ініціативами. Їх цікавлять питання навколишнього середовища, расової справедливості, психічного здоров'я, доступності освіти та фінансових можливостей для населення. У своїх ініціативах та проєктах вони закладають інструменти для подолання безлічі серйозних проблем, їм потрібні масштабніші моделі рішень на основі великих даних. І в цьому вони цілком покладаються на інновації.

Так з'явився проєкт Impact-as-a-Service («Вплив як послуга»). Це – масштабовані програми для розв’язання соціальних проблем. Одна з моделей хмарних обчислень, при якій користувачеві надається віртуальна інфраструктура, виділена й керована через Інтернет.

Для Impact-as-a-Service характерно, що в якості послуги виділяються ресурси з можливістю їх динамічного розширення та скорочення. При цьому надаються гнучкі моделі оплати: тобто платити потрібно лише за спожиті потужності.

Таким чином інфраструктура масштабується залежно від потреб в обчислювальній можливості та пам'яті; підприємства заощаджують на купівлі й обслуговуванні свого власного апаратного забезпечення; дані знаходяться в хмарі, тому немає єдиної точки відмови; підтримується віртуалізація завдань адміністрування, що дозволяє вивільнити час для виконання іншої роботи.

Американська освітня компанія EVERFI, КСВ-гасло якої у вільному перекладі звучить як «Дійсно гідна корпоративна соціальна відповідальність – безмежна», зробила бізнес-модель Impact-as-a-Service своїм товарним знаком.

EVERFI підтримує ініціативи в галузі КСВ по всьому світу. Це робиться за допомогою вимірних, значущих освітніх програм, які не лише дозволяють бізнесу та некомерційним організаціям посилювати свій соціальний вплив на громади, але і підвищити чистий прибуток завдяки чіткій стратегії КСВ.

Тепер такі великі компанії, як Morgan Stanley не лише борються за нульовий вуглецевий слід, але і докладають безліч зусиль до поліпшення психологічної стійкості суспільства. А Національна футбольна ліга (National Football League, NFL) у всіх школах США запустила і реалізує освітній проєкт проти расової дискримінації. Американська мережа супермаркетів Kroger по всій країні впроваджує просвітницькі програми, які допомагають протистояти наркозалежності.

І це не поодинокі ініціативи серед великого бізнесу – таких прикладів купа. Сотні дрібніших компаній і стартапів беруть КСВ за основу своєї корпоративної етики. Перехід до капіталізації зацікавлених сторін і акцент на зміцненні екологічних, соціальних та управлінських практик стали стратегічним імперативом як для державних, так і для приватних компаній.

Багато бізнесів на власному прикладі переконалися в тому, що успіх компанії безпосередньо залежить від впливу, що чиниться на суспільство, з яким вона взаємодіє.

У США 2020 рік продемонстрував, що КСВ більше не дискреційна ініціатива – «зверху вниз»; тепер це бізнес-імператив – «знизу догори». Зацікавлені сторони – клієнти, постачальники, регулюючі органи та співробітники – стали відкрито озвучувати свої очікування від КСВ.

У новому світі людям недостатньо просто отримувати зарплатню – вони хочуть знати, що їх роботодавець ініціює позитивні зміни в суспільстві. Покупцям потрібна впевненість, що бренди, за які вони «голосують гаманцем», поділяють їхні переконання.

Правління та регулюючі органи прагнуть пересвідчитися, що бізнес, в який вони вкладають гроші і контролюють, підтримує різноманітність й інклюзивність у всіх сферах. Усі ці зміни і стали стимулом для появи нового покоління компаній, нових програмних продуктів і нової епохи «Impact-as-a-Service».

Impact-as-a-Service – для кого і для чого?

CSR SoftWare: як соціальна відповідальність переходить у хмари
Фото: depositphotos.com

Impact-as-a-Service дозволяє компаніям за допомогою технологій повідомляти про складні соціальні проблеми та розв’язувати їх у будь-якому масштабі.

Сама технологія зосереджена в чотирьох ключових секторах:

  • різноманітність співробітників, інклюзивність, навчання та запобігання домаганням;
  • курси підвищення кваліфікації та навчання критичного мислення;
  • програми з відстеження та скорочення викидів парникових газів;
  • програми корпоративної благодійності та волонтерства.

Не дивно, що такі технологічні та фінансові гіганти як Microsoft, Google, ADP і JPMorgan Chase, були одними з перших, хто зацікавився Impact-as-a-Service. Однак і великі компанії, що не належать до галузі розробки інформаційних технологій, орієнтованих на дані, також використовують цей продукт. Серед них, наприклад, Coca-Cola, Levi Strauss і Honda. Як і в більшості галузей, трансформованих у програмне забезпечення, Impact-as-a-Service набула широкого поширення і впровадження з безпрецедентною швидкістю.

The Rise Fund, глобальний інвестиційний фонд з оборотом у $5 млрд, сконцентрований на досягненні вимірних, позитивних соціальних і екологічних результатів поряд з конкурентоспроможним фінансовим прибутком, підтримав та інвестував у компанії-постачальники програмного забезпечення Impact-as-a-Service:

Greenhouse – допомагає більш ніж 400 000 бізнесам просувати і відстежувати різноманітність, справедливість і залученість у процес найму;

InStride – працює з Державним університетом Арізони й Університетом Вірджинії, аби надати роботодавцям можливість пропонувати своїм співробітникам курси та програми на здобуття вченого ступеня;

Benevity – керує програмами соціальної відповідальності, такими як онлайн-пожертвування, гранти та волонтерська робота для більш ніж 650 компаній, їх співробітників та клієнтів;

Persefoni – підтримує організації в досягненні їхніх цілей щодо вимірювання та скорочення викидів вуглекислого газу.

Минулоріч на тлі масової потреби в онлайн-послугах та стрімкого переходу до віртуального навчання впливові компанії-розробники Impact-as-a-Service вийшли в лідери галузі. Запорукою цього стала швидкість, з якою вони відреагували на зміни, що відбуваються в суспільстві.

У 2017 році фонд Rise Fund став партнером EVERFI у межах своєї першої інвестиції в програму Impact-as-a-Service. EVERFI допомагає підприємцям заповнити прогалини в знаннях про КСВ. Компанія розробила унікальні освітні програми в галузі корпоративної соціальної відповідальності, якими скористалися вже понад 3000 великих підприємств. За підтримки EVERFI вони практикують корпоративне громадянство, вдосконалюють критичне мислення, щодня взаємодіють зі своїми спільнотами задля позитивних змін у майбутньому.

Використовуючи рішення Impact-as-a-Service, EVERFI пропонує готові, керовані даними і масштабовані програми, які допомагають розв’язати деякі з найгостріших проблем суспільства. Освітні проєкти охоплюють студентів з усіх соціальних прошарків по всій країні, приділяючи особливу увагу учням з неблагополучних сімей. Цим вони намагаються зрівняти правила гри і розширити можливості для досягнення успіху.

Сьогодні Impact-as-a-Service та цифровий освітній контент працюють у тісній зв'язці з тисячами провідних брендів, великих компаній, спортивних ліг і фондів. Завдяки спонсорству та залученню до співпраці, ці організації надають своїм громадам методи та шляхи вирішення значущих проблем, отримуючи при цьому точні і вимірні результати, що підтверджують позитивний вплив на суспільство.

У міру того, як сталий розвиток, підвищення кваліфікації, потреба в освіті та інші ініціативи соціального впливу стануть порядком денним для багатьох компаній, потреба в технології Impact-as-a-Service, що дозволяє керувати масштабними змінами, лише зростатиме.

Не за горами той час, коли компанії почнуть використовувати повні набори рішень Impact-as-a-Service, які конкуруватимуть з їхніми системами SaaS (Software as а service) – щоб допомогти в досягненні цілей екологічного, соціального і корпоративного управління (ESG) і КСВ. За прогнозами аналітиків, в найближчі кілька років конкуренція стане жорсткішою: компанії, що пропонують «Вплив як послугу», прагнутимуть стати лідерами в цій царині.

Наприклад, SaaS швидко перетворився на галузь з оборотом у $123 млрд, що зробило компанії більш ефективними і продуктивними. Impact-as-a-Service поширюватиметься такими ж темпами. І це дозволить корпораціям у всьому світі масштабувати свій вплив і розв’язувати глобальні проблеми, створюючи при цьому сильний бізнес, який приносить користь усім зацікавленим сторонам.

А що в Україні?

CSR SoftWare: як соціальна відповідальність переходить у хмари
Фото: depositphotos.com

Скажемо чесно, експрес-опитування, проведене на наше прохання Центром «Розвиток Корпоративної соціальної відповідальності» серед своїх учасників, навіть не торкалося теми Impact-as-a-Service. Мind спробував дізнатися, чи використовують українські компанії у рамках КСВ спеціалізоване ПО.

Програмне забезпечення керує, адмініструє та відстежує програми КСВ, які можуть включати екологічно відповідальні операції, гранти та спонсорство, управління сталим розвитком, благодійність і корпоративне управління волонтерами. Ці рішення допомагають компаніям ділитися своїми досягненнями в програмі КСВ з клієнтами, співробітниками та інвесторами. А також надають методи для підтримки їхніх цінностей в галузі корпоративної соціальної відповідальності.

У ході опитування з'ясувалося, що таких геть мало.

Ось як коментує ситуацію експерт з питань сталого розвитку Центру КСВ Марина Саприкіна: «Програмне забезпечення для збору даних зі сталого розвитку розвивається вже понад 10 років, збільшуючи обсяг приблизно на 12%. За оцінками експертів, ринок у 2021 році складе 545 млн євро».

За її словами, сьогодні безумовним лідером є EcoVadis, який покриває 20% ринку. Але є і конкуренти. Одна з останніх новинок – програма Resilisense, що допомагає бізнесу відслідковувати свої показники в компанії і серед постачальників.

Чому західні компанії інвестують у спеціалізоване програмне забезпечення? Головним чином, у міжнародних компаній це популярний інструмент, щоб стандартизувати підходи в різних країнах, для економії коштів і часу.

«В Україні бізнес ще не дозрів для інвестицій у програмне забезпечення для КСВ, оскільки для цього потрібен певний рівень трансформації самої компанії та залучення всіх фахівців. Але за цим напрямком – майбутнє. Тому раджу компаніям замислитися над ним, адже період Ексель-форм все-таки має завершитися», – підкреслює Марина Саприкіна.

Така ситуація (ну хіба що за винятком Ексель-форм) спостерігається навіть в IT-бізнесі. Так, компанія SoftServe, у якої вже є досвід розробки подібного технологічного рішення для одного з великих європейських клієнтів, каже, що поки не має потреби в додатковому ПЗ.

На додаток до стандартних програм, її клієнти практикують програмні пакети, орієнтовані на розв’язання специфічних або нетипових завдань. У минулому році команда SoftServe розробляла кастомізовану платформу для моніторингу низки показників екологічності виробництва на замовлення одного зі своїх великих клієнтів. Ця компанія оперує мережею в кілька тисяч магазинів одягу по всьому світу, великими виробничими потужностями для виготовлення одягу, взуття та аксесуарів під декілька власних брендів. І віднедавна рішуче налаштована зменшувати вплив на навколишнє середовище.

Розроблене SoftServe рішення дозволило оптимізувати й істотно спростити роботу співробітників відділу екологічності виробництва. Зокрема, завдяки автоматизації процесів обробки та перевірки даних, відчутно полегшився процес екомаркування одягу.

Що стосується використання CSR software самим SoftServe, то наразі потреба в ньому відсутня. «У нас немає єдиної системи, але ми побудували трекінг важливих для нас показників у програмах, які вже використовує компанія. Наприклад, усі екологічні показники ми аналізуємо за допомогою дашборду в PowerBI. Цю ж платформу використовуємо для роботи з даними за програмою DE&I. Задоволеність співробітників роботою в компанії, зокрема нашими проєктами Health & Wellbeing, відстежуємо завдяки платформі Peakon, яка вже чотири роки використовується для роботи з eNPS і Employee Satisfaction. Але оскільки досвід розробки CSR software у нас є, впевнена, нам вдасться швидко його запровадити, як тільки виникне потреба», – розповіла Mind Марічка Кучеренко, директор з корпоративної репутації та сталого розвитку SoftServe.

Аналогічний підхід і у Parimatch Tech, яка приділяє велику увагу не лише програмам КСВ, а й інноваціям. Але в компанії підкреслюють, що їм набагато важливіше використовувати технології в рамках самих КСВ-проєктів. «Використання технологій для посилення позитивного впливу на суспільство – тренд, який лише набирає обертів. У грудні 2020 року міжнародний благодійний фонд Parimatch Foundation і Parimatch Tech провели безкоштовну продуктову конференцію, слухачі якої зробили внесок у групи інклюзивного футболу для дітей з Києва, Харкова, Полтави, Львова та Луцька в межах програми «Так, я можу!», – розповіла в коментарі Mind Катерина Білоруська, президент міжнародного благодійного фонду Parimatch Foundation.

До цього компанія організовувала хакатон для представників IT-індустрії, де одним із завдань стало придумати інструменти для проведення онлайн-уроків фізкультури. «Інновації є драйвером нашої CSR-стратегії, і на даному етапі ми працюємо над тим, щоби максимально широко їх використовувати в реалізації самих проєктів соціальної відповідальності. А для аналітики нам достатньо вже існуючих платформ – таких як PowerBI», – додає Катерина Білоруська.

Щоб зрозуміти, чи мають українські компанії інтерес до програмного забезпечення в галузі КСВ, Mind звернувся до SAP-Україна – одного з провідних світових виробників ПЗ для управління бізнес-процесами. Компанія пропонує клієнтам з великого (або дуже великого) бізнесу окремі розробки щодо всіх цілей стійкого розвитку, але під КСВ загального рішення у неї поки немає.

Так, використовуються програми, які забезпечують діяльність підприємств з переробки вторинної сировини – SAP Rural Sourcing Management; SAP Logistics Business Network надає можливості для відстеження матеріалів від виробника до споживача і дає точне розуміння про походження і переробку харчових продуктів; SAP S/4HANA Cloud допомагає дотримуватися нормативних вимог на кожному етапі життєвого циклу продукту, відслідковувати реєстрацію та обсяги речовин, класифікувати продукти та створювати документи відповідності. А також – правильно пакувати, транспортувати та зберігати небезпечні матеріали з точним маркуванням.

SAP тісно співпрацює з лідерами галузі, неурядовими організаціями, регуляторними органами і партнерами протягом останніх трьох років у рамках проєкту, відомого як «Пластикова хмара». Перший продукт – SAP Responsible Design and Production – допоможе підприємствам дотримуватися зобов'язань щодо управління операційними витратами, пов'язаними з обробкою матеріалів.

Є рішення і для соціально відповідальних виробничо-збутових циклів, адже ініціативи в галузі сталого розвитку мають поширюватися по всьому ланцюжку – від джерел сировини до логістики і навіть до процесів повернення і переробки продукції.

SAP Ariba Sourcing дозволяє включити вимоги екологічної, соціальної та економічної стійкості в процес пошуку постачальників. А SAP Ariba Supply Chain Collaboration для покупців дозволяє обмінюватися інформацією в режимі реального часу з усіма постачальниками прямих витрат, отримувати їхні зобов'язання і використовувати дані, що генеруються мережею, для досягнення повної прозорості ланцюжка поставок.

Ще одне з актуальних рішень, яке має зацікавити український бізнес, орієнтоване на європейський ринок, – Climate 21. Воно вбудовує аналітичні та транзакційні можливості в існуючі корпоративні додатки, щоб проаналізувати і мінімізувати викиди парникових газів у виробничо-збутових ланцюжках.

У цей пакет включені рішення, які дозволять компаніям:

  • детально і комплексно оцінити вплив своїх продуктів на довкілля протягом усього життєвого циклу – SAP Product Footprint Management;
  • виявляти, аналізувати та знижувати ризики для навколишнього середовища, здоров'я та безпеки співробітників – SAP Environment, Health and Safety Management;
  • обчислювати викиди парникових газів компанії в атмосферу для дотримання нормативних вимог і зменшення впливу з плином часу – SAP Business Ecology Management;
  • вимірювати викиди вуглецю під час перельотів і способи компенсації впливу на навколишнє середовище разом із планами поїздок – TripIt by Concur.

Також ці розробки надають аналітичні дані про викиди вуглецю для конкретних продуктів у таких галузях, як виробництво споживчих товарів, хімічна промисловість, нафта і газ, включаючи аналіз декількох виробничих ділянок і етапів виробництва – SAP Product Carbon Footprint Analytics.

У травні 2020 року німецька компанія Döhler стала першим замовником, який запустив пілотну установку для одного зі своїх продуктів, що дозволило відстежувати й аналізувати викиди вуглецю.

За багатьма напрямками є запит з боку великого українського бізнесу в різних сегментах, – кажуть в SAP-Україна. Але про інтеграцію ESG- і CSR-напрямків наразі не йдеться.

Що потрібно, щоби програмне забезпечення КСВ стало частиною ERP- і CRM-систем українських компаній, а точне вимірювання ефективності КСВ знайшло стійкий попит? Думаємо, це рух двосторонній: зрілість бізнесу повинна супроводжуватися зрілістю суспільства. Та й, будемо чесними, на сьогоднішній день в українських компаній немає достатніх compliance-ризиків, щоби замислитися про необхідність CSR SoftWare. Втім, варто погодитися з позицією Parimatch Tech – за нинішніх умов набагато важливіше максимально використовувати ІТ-ресурс та інновації в рамках самих проєктів КСВ, аніж для оцінки їхнього впливу на суспільство.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті