Директор «Хуавей Україна»: «Якщо кожен оператор будуватиме свою 4G-мережу вздовж автобанів – ми заробимо більше. Але це не в наших інтересах»
Точка зору

Директор «Хуавей Україна»: «Якщо кожен оператор будуватиме свою 4G-мережу вздовж автобанів – ми заробимо більше. Але це не в наших інтересах»

Ма Ці – про динаміку фінпоказників, оптимальний час для старту 5G і те, до чого тут сонячні електростанції

Этот материал также доступен на русском языке
Директор «Хуавей Україна»: «Якщо кожен оператор будуватиме свою 4G-мережу вздовж автобанів – ми заробимо більше. Але це не в наших інтересах»

Компанія Huawei входить до топ-10 світових техгігантів за обсягом доходів у нашій країні. Що допомогло компанії утримати позиції на ринку під час пандемії? Які інноваційні ніші в Україні освоює постачальник телекомунікаційних сервісів? Як рішення Huawei LampSite допомагає збільшити швидкість інтернету в київському метро? Про це та багато іншого в інтерв'ю Mind розповів директор «Хуавей Україна» Ма Ці.

Про фінансові показники

– Яка динаміка основних сегментів вашого бізнесу?

– Наш бізнес можна умовно розділити на три напрями: постачання, установка, пусконалагоджувальні роботи, експлуатація та техобслуговування телекомунікаційного обладнання; цифровізація корпоративного сектора і просування гаджетів для споживачів.

У перших двох сегментах бізнес розвивається стабільно і показує позитивні результати. У третьому торік ми зафіксували невеликий регрес. Але загалом нам вдалося вийти на постійний прибуток. Навіть попри зниження деяких показників значних збитків не спостерігалося. Протягом останніх трьох років фінансові показники компанії в Україні демонструють зростання.

– Що допомогло наростити доходи?

– Цифрова трансформація багатьох галузей і поліпшення цифрової інфраструктури в Україні. Ці напрями створюють великий потенціал, який можна реалізовувати за допомогою інновацій і співпраці.

Директор «Хуавэй Украина»: «Если каждый оператор станет строить свою 4G-сеть вдоль автобанов – мы заработаем больше. Но это не в наших интересах»
Офіс «Хуавей Україна» в Києві

Минулого року, коли люди перейшли на віддалений формат роботи, зросла потреба в якісному зв'язку. Операторам довелося працювати над підвищеним попитом на безперебійний доступ в інтернет. Відповідно розширився і спектр наших послуг.

Аналогічна ситуація склалася й у корпоративному сегменті бізнесу. Через пандемію компанії перейшли на дистанційний формат роботи, що спричинило збільшення обсягів закупівель ІКТ-обладнання.

– На яку динаміку розраховуєте цього року?

– На наш розвиток можуть позитивно впливати кілька чинників. Перший – цифровізація. Через пандемію багато компаній в Україні відчули потребу переходу в діджитал. Ще один стимул – «зелена» енергія. Бізнеси переходять до «зеленої» моделі виробництва і прагнуть впровадити цифрові технології, щоб зробити свій внесок у сталий розвиток країни.

Про нові ніші

– З 2015 року на українському ринку представлено обладнання Huawei для сонячних електростанцій. А рік тому ви запустили сайт solar.huawei. Чому це обладнання називається інтелектуальним? Батареї синхронізуються з рухом сонця?

– Йдеться про безліч рішень на основі штучного інтелекту. Єдина інтелектуальна складова більшості сонячних електростанцій – це інвертор. Наприклад, завдяки штучному інтелекту інвертор Huawei може не лише здійснювати самодіагностику, а й відстежувати справність всієї системи, зокрема сонячних батарей. Ще один приклад – наш захист від електричної дуги AFCI, яка також функціонує на штучному інтелекті і значно знижує ризик виникнення пожежі.

Загалом штучний інтелект підвищує продуктивність усієї системи до 2%. У разі затемнення оптимізатори для сонячних батарей Huawei збільшують вироблення електроенергії до 30% в порівнянні з традиційними рішеннями. Хоча на перший погляд 2% – не так вже й багато. Але оскільки обладнання розраховане на строк експлуатації до 25 років, ця різниця буде більш ніж відчутною.

– Завдяки чому підвищується продуктивність?

– Річ у тім, що навіть фотовольтаїчні панелі однієї партії неідентичні. На їхні відмінності впливають і умови експлуатації. Інвертори Huawei оснащені великою кількістю незалежних входів (MPPT), завдяки чому відмінності зводяться до мінімуму, а генерація зростає.

– Який попит від В2В- і В2С-клієнтів у нашій країні?

– Наше інтелектуальне фотовольтаїчне обладнання використовують як великі підприємства, так і приватні клієнти. Однак зростання В2В-сегмента залежить від регуляторної бази. Ми спостерігаємо перехід від будівництва промислових СЕС із використанням стимулювання за допомогою «зеленого» тарифу до сонячних електростанцій для власного споживання. Завдяки нашим інтелектуальним фотовольтаїчним рішенням підприємство може замістити до 40% споживання з мережі, заощадивши в такий спосіб на електроенергії. Наші клієнти оцінюють строк окупності до 5 років.

Приватні домогосподарства починають активніше вивчати та використовувати фотовольтаїчні рішення. Вони компенсують зниження інвестицій від великих підприємств.

– Скільки зараз у вас клієнтів у В2В?

– Кілька сотень. Із кожним роком доходи в цьому сегменті зростають.

– А у В2С?

– Близько 15 000 домогосподарств використовують інвертори Huawei.

– Як залучаєте приватних клієнтів?

– Через наш сайт, просуваємо групу та сторінку компанії у Facebook. Працівники локального офісу проводять вебінари і тренінги, а також співпрацюють із дистриб'юторами та інсталяторами, які поширюють наші фотовольтаїчні рішення й продукти.

Директор «Хуавей Україна»: «Якщо кожен оператор будуватиме свою 4G-мережу вздовж автобанів – ми заробимо більше. Але це не в наших інтересах»

Першочергові завдання Huawei – скоротити витрати на електроенергію для споживачів, допомогти підвищити безпеку й надійність установок, а також забезпечити найкращий користувальницький досвід.

Про 4G в київському метро

– Мобільні оператори недавно завершили запуск 4G в київському метро. Чому вони вибрали Huawei як постачальника й наладника мережі?

– Думаю, з кількох причин. По-перше, цей проєкт був особливим. У метро використовується нестандартне обладнання, яке не застосовується для звичайного покриття міст. Ми використовували рішення LampSite, спеціально розроблене для покриття в приміщеннях, зокрема в торгових центрах, аеропортах, на стадіонах і в метро.

По-друге, кейс 4G в метро унікальний тим, що тут застосовується технологія спільного використання мережі доступу RAN Sharing. Вона дозволяє трьом операторам використовувати те саме обладнання. Система налаштована так, щоб оператори одночасно могли використовувати свої ліцензовані частоти.

По-третє, Huawei допомагала Україні перейти з покоління 2G в 3G, а далі – з покоління 3G в 4G. Так що в нас є чималий досвід у цій сфері.

Ми продовжуємо впроваджувати інновації, щоб створювати цінність для українського суспільства, сприяти економічному та соціальному прогресу, а також сталому розвитку. Доступ до інтернету в метро став необхідністю в цифрову еру. Адже на сьогодні це не просто доступ до соцмереж, ЗМІ та розваг. Насамперед це основа розвитку технологій «розумного» і безпечного міста, які можуть підвищити рівень комфорту в столиці.

Директор «Хуавэй Украина»: «Если каждый оператор станет строить свою 4G-сеть вдоль автобанов – мы заработаем больше. Но это не в наших интересах»

Досить важливим є і надання високоякісних телекомунікаційних послуг. Ці послуги розширюють можливості містян, відкривають їм доступ до нових знань, дозволяють розв'язувати робочі питання, а також спілкуватися з друзями та родичами під час поїздки.

– Ви згадували про рішення LampSite. У чому його особливості?

– Є три аспекти, які роблять це рішення унікальним. По-перше, LampSite дозволяє запускати мережі трьох операторів одночасно. По-друге, підтримує покоління 2G, 3G і 4G, при цьому покриваючи повний спектр частот, ліцензованих для використання в мережах мобільного зв'язку. По-третє, там використовується технологія Virtual 4T4R MIMO (Multiple Input Multiple Output, допомагає підвищити пропускну здатність, тобто передавати більше даних, збільшити швидкість. – Mind).

Про покриття автобанів 4G

– За умовами ліцензії в 900 МГц, оператори мають у найближчі роки покрити 4G міжнародні та національні дороги. Раніше топи «великої трійки» заявляли про можливість спільного використання інфраструктури. Як ви ставитеся до цієї ідеї? Імовірно, «Хуавей Україна» було б вигідніше, щоб кожен оператор будував свою мережу?

– У теорії, якщо кожен оператор почне встановлювати свої вишки та обладнання, вендор заробить більше. Але це не в наших інтересах. Ми розуміємо, що витрати операторів обмежені. Їхній дохід від будівництва власних мереж не збільшиться.

Ми б хотіли, щоб гравці галузі могли стабільно заробляти більше за допомогою наших технологій. Якщо оператор отримує хороший прибуток, у нього з'являється стимул більше інвестувати в інші продукти. Це наша пріоритетна модель розвитку. Тому ми б хотіли, щоб три оператори об'єдналися для покриття автобанів і використовували шеринг, як у кейсі 4G-метро.

– «Велика трійка» вже домовилася про запуск такого сценарію?

– Поки немає єдиного рішення. Кейс покриття автобанів дуже складний. Є багато питань не лише з технічного погляду, а й з погляду бізнесу. Поки проєкт на початковій стадії розвитку.

Ми почали перемовини з трьома операторами про співпрацю з шерингу. Зробили перші кроки у сфері базової інфраструктури. Надалі ще будемо обговорювати проєкт і думати, як операторам заощадити на собівартості.

– Наскільки шерингова модель може здешевити проєкт?

– Витрати на обладнання при спільному використанні інфраструктури можуть знизитися на 30–40%. Також важливо враховувати й інші технічні деталі, які можуть скоротити витрати.

Про 4G на залізниці

– Актуальна для багатьох абонентів проблема – відсутність стабільного інтернету на залізниці. Як її можна розв'язати?

– Ми згодні, що технології мають бути орієнтовані на людей. Вони дозволяють полегшити життя й підвищити ефективність роботи. У цифрову еру кожен повинен мати доступ до цифрових технологій і їхніх можливостей. Ми прагнемо створювати технології, які роблять життя кращим, бізнес – більш інтелектуальним, а суспільство – більш інклюзивним. Тобто технології, які в кінцевому підсумку наблизять нас до повністю підключеного інтелектуального світу. Тому під час поїздок пасажири повинні мати доступ до послуг, які задовольняють потреби та забезпечують кращий досвід.

Цей проєкт ми також обговорювали з операторами. Він досить складний, вимагає значних зусиль і витрат. Повноцінному покриттю залізничних колій заважають обмеження та бар'єри. Перш за все, операторам необхідна підтримка від держави. Коли – або якщо – гравці галузі її отримають, реалізовувати проєкт буде набагато простіше. Поки ж проблеми, з якими зіткнуться оператори, і вигоди від реалізації проєкту не є рівноцінними.

Але ми в будь-якому разі розглядаємо варіанти запуску 4G вздовж залізниці. Наприклад, вже є успішні кейси покриття залізниць у Китаї та Європі. У нас є досвід реалізації подібних проєктів.

– Можливо, ви оцінювали обсяг інвестицій у проєкт? І припускаєте, яку частку могла б компенсувати держава?

– Думаю, це питання не до Huawei. Ми надаємо обладнання та технологічні можливості. Але це тільки близько 30% від собівартості проєкту.

Також обсяг інвестицій залежатиме від того, який варіант обере український уряд спільно з операторами. В інших державах цей проєкт розвивався за різними моделями.

Про розгортання 5G

– Цього року мав відбутися 5G-тендер, але його перенесли. Ви засмучені?

– Ми не відчули жалю (сміється). Розвиток кожної епохи покоління зв'язку (2G, 3G, 4G, 5G) – складний процес. Для розгортання 5G потрібен час, щоб все обдумати і ретельно розпланувати кожен крок. Не можна відразу запустити 5G в Україні. Потрібен чіткий план і бачення реалізації проєкту операторами. Новітні технології вимагають великих ресурсів. Потрібно підходити з розумом до розв'язання цього питання.

– На ваш погляд, коли оптимальний час для старту 5G в Україні?

– Думаю, 2023 рік. До цього часу оператори зможуть прорахувати ризики і все розпланувати.

– У яких сферах 5G може користуватися попитом в Україні? Оператори давно запустили мережі NB-IoT, але поки шквалу запитів від бізнесу не спостерігається.

– Ми теж думаємо над цим питанням і вже почали кілька проєктів. Vodafone Ukraine, UNIT.City, Міністерство цифрової трансформації за технічної підтримки «Хуавей Україна» створюють тестову площадку c використанням технології 5G на території UNIT.City. Це вплине на розвиток інноваційного підприємництва.

Про R&D

– Huawei відкрила науково-дослідний підрозділ у Києві близько п'яти років тому. Чому компанія обрала Україну?

– Ми запускаємо R&D в різних країнах, ґрунтуючись на кількох факторах. Передусім дивимося на сильні сторони кожної країни. Україна перспективна з погляду виробництва й наявності фахівців, сильних в точних науках. Ми працюємо з локальними спільнотами, щоб підтримувати та сприяти розвитку знань і навичок студентів.

– По всьому світу корпорація Huawei вкладає в R&D серйозну частку від доходу (10–15%). А який відсоток таких інвестицій в Україні?

– Інвестиції Huawei в науково-дослідницьку діяльність мають міжнародний характер, тобто їх ініціює штаб-квартира компанії.

– Скільки розробників у київському R&D?

– Зараз там працюють кілька десятків вчених із докторським ступенем.

– Над чим вони працюють? Можете навести кілька прикладів фіналізованих проєктів?

– Українські інженери здійснюють термофізичні дослідження та розробки. Їхні рішення застосовуються не лише в Україні, а й в усьому світі.

– Проєкт уже завершено?

– Ще ні. Зараз він на стадії вдосконалення технології. Поки не можемо розкривати деталі.

Про КСВ

– Нещодавно компанія «Хуавей Україна» запустила мобільний застосунок Digital Inclusion  для людей з вадами мовлення. Його розробили співробітники київського R&D?

– Український R&D сконцентрований на створенні універсальних рішень, які використовуються по всьому світу. Мобільний застосунок Digital Inclusion створено з ініціативи компанії «Хуавей Україна» в межах соціального партнерства з українською громадською організацією «Здорове суспільство» (Одеса) та соціальним підприємством «ДівоГра» (Бровари, Київська область) за підтримки Міністерства освіти і науки України.

У створенні мобільного застосунку Digital Inclusion взяли участь експерти, представники батьківських комітетів, державних установ, шкіл, університетів, медіа, бізнесу. Особлива роль у проєкті належить педагогам Мостищенської школи-інтернату (Київська область) і національній спільноті активістів, які є майбутніми користувачами мобільного застосунку. Проєкт підтримав технічний партнер із Дніпра – компанія VRG Soft.

Директор «Хуавэй Украина»: «Если каждый оператор станет строить свою 4G-сеть вдоль автобанов – мы заработаем больше. Но это не в наших интересах»

– Чому вас цікавить участь у таких проєктах?

Місія Huawei – забезпечити доступ до цифрових технологій кожній людині, будинку та організації, щоб створити повністю підключений інтелектуальний світ. Компанія працює в Україні вже понад 20 років і прагне створити цінність для спільнот там, де веде бізнес.

Директор «Хуавэй Украина»: «Если каждый оператор станет строить свою 4G-сеть вдоль автобанов – мы заработаем больше. Но это не в наших интересах»

Один із наших флагманських проєктів у сфері освіти – програма Seeds for the Future («Насіння для майбутнього»), яка спрямована на розвиток талантів у сфері інформаційно-комунікаційних технологій. В Україні проєкт реалізується з 2016 року. За цей час 40 студентів взяли участь у програмі та відвідали Китай. 2020 року у зв'язку з карантинними заходами програма Seeds for the Future проходила в онлайн-форматі. Торік у програмі брали участь 50 студентів і випускників із 21 вишу нашої країни.

2021 року «Хуавей Україна» провела у Києві проєкт, який тривав вісім днів. В інноваційно-освітній програмі взяли участь 20 українських студентів із 14 вишів.

Спільно з дев'ятьма провідними вищими навчальними закладами України ми створили авторизовані мережеві академії Huawei. Тут представлені поглиблені сертифікаційні курси з цілої низки передових технологій, зокрема з 5G, штучного інтелекту, хмар, великих даних та інтернету речей.

Одним з основних напрямів нашої стратегії корпоративної соціальної відповідальності є підтримка малого та середнього бізнесу. Huawei також стала технічним партнером зі створення центрів підтримки малого та середнього бізнесу «Дія.Бізнес» у Харкові, Києві, Миколаєві, Черкасах та Одесі.

Проєкт ініційований Міністерством цифрової трансформації. Підприємці зможуть отримати професійні консультації з наступних напрямів: пошук і тестування бізнес-ідей, створення бізнес-плану й систематизація бізнес-процесів, фінансовий менеджмент, HR, маркетинг, продажі, юридичний супровід, фандрайзинг тощо.

Матеріал рубрики «Точка зору» є відображенням особистої думки автора й може не збігатися з точкою зору редакції Mind. Він не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Ініціатива публікації, як правило, надходить з боку автора.

Редакція не несе відповідальності за достовірність і тлумачення наведеної інформації та виконує винятково роль носія. Матеріали в рубриці «Точка зору» можуть бути опубліковані як на комерційній, так і на безоплатній основі.

Основна вимога – суспільна значущість теми та відкрита публічна позиція автора.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті