«Нова пошта» та безпілотники: скільки коштуватиме Климову й Поперешнюку парк дронів

«Нова пошта» та безпілотники: скільки коштуватиме Климову й Поперешнюку парк дронів

Крейсерська швидкість, дальність польоту, птахи-конкуренти та транспортування органів – репортаж із запуску БПЛА

Этот материал также доступен на русском языке
«Нова пошта» та безпілотники: скільки коштуватиме Климову й Поперешнюку парк дронів
Фото автора

7.45 ранку. Київський інноваційний термінал «Нової пошти». Невдовзі злітаємо. Стоп: «Охрана, отмєна»... «Украерорух» просить пропустити військовий літак. 8.50 ранку. А ось тепер полетіли. З майданчика вертикально злітає безпілотник PD-2 UAV. З Києва до Львова коптер має долетіти за 5 годин. На борту – до 2 кг документів клієнтів НП. «Ні, цього разу людські органи не перевозимо», – жартують співробітники компанії.

Так почалося чергове тестування нового типу доставки НП. Компанія почала експериментувати з дронами ще шість років тому. Що змінилося за цей час? Які БПЛА зараз тестує НП? Коли розпочнеться комерційна експлуатація? Чи не буде доставка «золотою» для користувачів? Про це та багато іншого на злітному полі журналістам розповіли топи «Нової пошти» та виробника БПЛА – компанії «Укрспецсистемс». Mind вибрав найцікавіші факти.

Які безпілотники вже поюзала НП? Поки що компанія протестувала чотири моделі БПЛА. Усі українського виробництва.

17 листопада з Києва до Львова полетів PD-2 UAV. В оригінальній комплектації в нього час польоту – до 12 годин. Максимальна злітна вага – 55 кг. Вантажопідйомність – до 16 кг. Може підніматися в небо як вертикально, так і злітно-посадковою смугою. Крейсерська швидкість – близько 120 км/година. Набирає висоту – до 5500 м. Коптер «живиться» бензином 95 (сол), витрата – 0,7–1 літр/година.

«Ні, на такій висоті його не знесе вітром. Наші безпілотники успішно експлуатуються військовими структурами у більш ніж 20 країнах світу: Англії, Мексиці, США, ОАЕ тощо. Продукція «Укрспецсистемс» з 2015 року – на озброєнні Міноборони України. Співпраця з НП – початок нашого цивільного відгалуження розвитку», – пояснює представник «Укрспецсистемс».

Цьогоріч влітку НП тестувала дві моделі БПЛА виробництва «Аеродрон». Вони стартують лише зі злітної смуги. Можуть перевозити вантажі вагою до 50 і 340 кг і пролітати 500 км на швидкості до 150 км/год. Такі безпілотники НП хоче використати для міжобласних перельотів.

«Нова пошта» та безпілотники: скільки коштуватиме Климову й Поперешнюку парк дронів

А для регіональної та доставки по місту компанія тестує гексакоптери BetterFly. Вони перевозять вантажі до 30 кг, розвивають швидкість до 54 км/год. Максимальна висота польоту – 3000 метрів.

«Нова пошта» та безпілотники: скільки коштуватиме Климову й Поперешнюку парк дронів

Тести продовжаться? Так. «Ми відкриті до пропозицій інших виробників. До нас зараз приходять різні компанії. Показуємо їм технічні вимоги, якщо «зірки» збігаються – тестуємо», – розповідає директор департаменту досліджень та розробки «Нової пошти» Володимир Масюк.

За результатами тестів компанія вибере кілька партнерів і моделей коптерів, залежно від напрямків доставки та ваги вантажу, що перевозиться. «Поки що на ринку немає універсального БПЛА, який покриває всі наші потреби», – уточнює Масюк.

Скільки безпілотників уже купила НП? Поки що жодного. «Будемо купувати (не орендувати) ближче до комерційного старту проєкту. Почнемо з кількох десятків «машин». Далі нарощуватимемо парк, щоб забезпечити якісну послугу швидкої доставки «день у день» між містами мільйонниками та обласними центрами», – пояснює Масюк.

Скільки коштувало це «задоволення» компанії ? «Нова пошта» уже вклала в тести близько 1 млн грн.

Майбутні інвестиції в проєкт? Ці дані в НП поки що не розголошують. «Беспілотники підточуватимуться під наші потреби: виробники, можливо, поміняють фюзеляж, форми завантаження, мотор тощо. Тому поки що точну вартість БПЛП складно назвати. Окупність зможемо прорахувати, коли відкатаємо маршрути та протестуємо різні моделі», – пояснює директор департаменту досліджень та розробки НП.

Після тривалого допиту журналістам усе ж таки назвали дуже орієнтовну цифру. Один БПЛП під потреби НП коштує мільйони гривень.

«Нова пошта» та безпілотники: скільки коштуватиме Климову й Поперешнюку парк дронів

Які вантажі перевозитимуть дронами? Медикаменти, листи, документи тощо.

Якими будуть тарифи для користувачів? Про це НП зможе розповісти ближче до запуску комерційної експлуатації.

Коли він стартує? Влітку-восени 2022 року.

Навіщо взагалі компанії мала авіація? У жовтні 2019 року НП запустила авіадоставку вантажними Ан-26 між Дніпром і Хмельницьким. Але невдовзі її згорнула через пандемію та реконструкцію злітно-посадкової смуги Хмельницького аеропорту.

«Розвиватимемо доставку великою та малою авіацією. Так, літак летить «трохи» швидше, ніж безпілотник. Але, якщо скласти всі тимчасові витрати на авіадоставку (посилка їде на термінал – сортується – транспортується в аеропорт – завантажується в літак – вивантажується в аеропорту прильоту – доставляється в наш термінал), у підсумку отримуємо більший період. А безпілотники зможуть злітати з наших терміналів», – пояснює Масюк.

«Нова пошта» та безпілотники: скільки коштуватиме Климову й Поперешнюку парк дронів

Пернаті конкуренти. Нещодавно дочірня компанія Google – Wing призупинила польоти своїх безпілотників в Австралії через нестандартну причину. Сороки, ворони, яструби, орли та інші птахи почали масово атакувати коптери. 

Наскільки реальною є така «конкуренція» в Україні? «Будь-який птах може стати проблемою для будь-якого літака. Найчастіше такі інциденти відбуваються там, де органи регулювання повітряного простору узгоджують висоту 700 м. Але саме на цій висоті завжди літали орли. А тут прийшла людина й намагається їх витіснити. Безпілотнику бажано підніматися на максимальну висоту – понад 3 км птахи не залітають. Хоча в Україні ми жодного разу з такими сюрпризами не стикалися. В армійських цілях БПЛА тікає на максимальну висоту – для виконання завдання спускається на робочу висоту – виконує – піднімається на максималку – приходить додому. Проблем немає», – пояснює представник «Укрспецсистемс».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті