Ввезти за три копійки: як скористатися «нульовим» розмитненням авто
Що можна встигнути, поки діє воєнний стан
На початку квітня Президент України Володимир Зеленський підписав закон №2142-IX, який вносить поправки до Податкового кодексу та передбачає цілу низку податкових пільг. У тому числі одне з нововведень – скасування мита, ПДВ та акцизного податку при ввезенні на територію України автівок з-за кордону. Mind розібрався в нових правилах розмитнення та в тому, як вони вплинуть на вартість автомобілів у країні.
Для кого пільги? Скасування ввізного мита та податків – тимчасове. Вони не стягуються, починаючи з 1 квітня 2022 року і аж до зняття воєнного стану. «Від згаданих платежів повністю звільняються фізичні особи під час ввезення автомобіля на територію України», – уточнює Денис Шевчук, юрист юридичної компанії «Волхв».
Фізичні особи – підприємці також можуть пригнати автомобіль на пільгових умовах. Але вони таки будуть змушені заплатити акцизний податок. Юридичні особи, у свою чергу, звільнені від сплати ввізного мита та ПДВ. Проте для компаній залишається зобов'язання щодо сплати акцизного податку.
Які транспортні засоби можна ввезти? Закон № 2142-IX містить чіткий перелік транспортних засобів, які потрапляють під дію «нульового» розмитнення. Пільга поширюється лише на легкові автомобілі (і на електромобілі), на кузови до них, на причепи та напівпричепи, на мотоцикли, а також на транспортні засоби, призначені для перевезення 10 і більше осіб, та на вантажні транспортні засоби.
«Тобто ввезти комбайн, екскаватор або іншу спеціалізовану техніку на цих пільгових умовах не вдасться», – попереджає Ігор Чудовський, адвокат та керуючий партнер адвокатського об'єднання «Чудовський та партнери».
Крім того, існують обмеження щодо рівня екологічності транспортних засобів. Заборонено ввезення легкових автомобілів, екологічний стандарт яких нижчий за євро-2, та вантажівок, які не відповідають екологічним вимогам хоча б рівня євро-5.
Ще в законі є застереження, пов'язане з імпортом транспортних засобів із території держав, визнаних агресорами. «Транспортні засоби, вироблені в країні, визнаній державою-окупантом або агресором щодо України, або ввезені з території держави-окупанта та/або з окупованої території України, не звільняються від сплати митних та податкових платежів», – пояснює Людмила Куса, молодший партнер Gracers Law Firm.
Як розмитнити? З урахуванням поправок до законодавства, ввезення автомобіля в Україну та його розмитнення матимуть такий вигляд. Припустімо, авто знаходиться на території Європейського Союзу. Для цього потрібно буде виїхати до ЄС та провести всі договірні процедури щодо цієї автівки. «При цьому слід пам'ятати, що зараз для чоловіків віком 18–60 років існує низка обмежень для виїзду за кордон», – нагадує Людмила Куса. Як альтернатива – можна скористатися послугами компанії, яка займається пригоном авто з-за кордону. За таку послугу доведеться сплатити до 1000 євро.
Коли всі документи на автомобіль на руках (техпаспорт, договір купівлі-продажу, довідка про зняття авто з обліку, свідоцтво про проходження техогляду тощо – залежно від країни, набір документів може відрізнятися), можна вирушати на митницю.
Причому, як повідомляє Державна митна служба, власникові транспортного засобу не потрібно подавати попередню митну декларацію та немає потреби проходити огляд на контрольному пункті. Тобто оформлення буде швидшим, ніж раніше.
Водночас, усе одно доведеться витратити гроші на сертифікацію транспортного засобу щодо відповідності українським екологічним стандартам. Це близько 3000 грн.
Після цього залишається лише реєстрація автомобіля. Належить сплатити до Пенсійного фонду 3–5% вартості авто при його постановці на облік в Україні, а також ще близько 500 грн за реєстраційні процедури (бланки, номерні знаки тощо).
До речі, після ввезення власник транспортного засобу може робити з ним усе, що заманеться. Продавати, передавати в користування або на благодійні цілі. «Покупець має всі права власника, передбачені чинним законодавством України, а саме – володіти, користуватися та розпоряджатися майном, що належить йому», – каже Денис Шевчук.
Наскільки стало вигідніше? Якщо прибрати за дужки складнощі при перетині кордону, проблеми з логістикою та інші ризики, пов'язані із ситуацією в Україні, на купівлі авто за кордоном, поки діють норми закону № 2142-IX, можна непогано заощадити.
Припустімо, автомобіль знаходиться в Німеччині, випущений у 2015 році, має бензиновий двигун об'ємом 1,6 л і коштує близько 12 000 євро. Витрати на розмитнення такої автівки за звичайними правилами склали б близько 4000 євро. Це окрім того, що потрібно було б заплатити за постановку автомобіля на облік. Витрати на «пригін» в Україну також не враховуємо.
Зараз при купівлі такого транспортного засобу в тій же Німеччині витрати залишаться в межах його ціни. Тобто 12 000 євро. Ну і, звичайно, не забуваємо про внесок до Пенсійного фонду та плату за реєстрацію.
У будь-якому випадку, вигода становитиме близько 25–30%, що справді чимало. З іншого боку, не слід забувати, що внутрішній авторинок в Україні через військові дії суттєво просів. У березні 2022 року зареєстровано в 4,2 менше вживаних авто, ніж у березні 2021 року. Угод мало і пропозиція відчутно перевищує попит. Тому знайти автомобіль із пробігом за демократичною ціною цілком реально й у нашій країні.
Але якщо є бажання пригнати авто саме з-за кордону (наприклад, виходячи з того, що машина буде менш зношеною та краще обслуженою) – наразі момент для цього дуже вдалий.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].