Хто і як «дружить» із Росією: роль Китаю
Яку роль у російсько-українському протистоянні відведено Китаю

Журнал The Economist в одному зі своїх номерів детально розглянув світові економіки – від заходу на схід і від півночі на південь – з точки зору підтримки росії в РБ ООН. Автори матеріалу дійшли досить цікавих висновків: підтримка рф посилюється в міру наближення до екватора – країнами, що сповідують не демократичні конституційні права, а є авторитарними формами правління. І чим ближче до аграрного півдня, тим більшою була підтримка.
У першій частині матеріалу розглядалися основні висновки цього дослідження щодо країн Латинської Америки, Центральної Азії, Ірану та країн Індокитаю. Друга частина була присвячена іншим центральноазійським країнам, а також країнам БРІКС та африканському континенту. Тепер пропонуємо вашій увазі докладний аналіз стосунків росії та Китаю.
Китай
Зовнішньополітичний вектор Китаю в умовах світу, що глобально змінюється, нагадує «великого дракона» дипломатії, інтереси якого, спираючись на національні особливості та менталітет, упираються в подальший стратегічний розвиток країни.
Китай мислить глобальними відтинками. Якщо Європа зазирає наперед на 5–10 років, то Китай – на багато десятиліть.
Фактично Китай завуальовано критикує Захід за розширення НАТО і небажання прислухатися до москви в питаннях сфери безпеки і, судячи з усього, що сильніша риторика Вашингтона про приєднання до санкцій, то сильніша протидія Пекіна (а можливо, і колабораціонізм «Пекін – москва» як протистояння в глобальному плані Вашингтону).
Китайські націоналістичні кола також апелюють до інтересів своєї зовнішньої політики та агресії з боку росії, проводячи паралелі на площину відносин Китаю та Тайваню.
У чому принцип помірності КНР у РБ ООН щодо «українського питання»? У КНР розуміють, що за інших рівних прецедентів зміни статусів анклавів (Криму, «ЛНР» та «ДНР») на основі референдумів цілком можливо запустити маховик тайванської проблеми. І водночас Китай напирає на територіальні претензії в суперечці з Індією, у якій москва не є виразником інтересів КНР.
Основні економіки регіону – Японія, Південна Корея та Сінгапур пристали до позиції Вашингтона, підтримавши санкції проти рф, тим самим полегшивши долю кремля у диверсифікації торговельно-економічних зв'язків до закрученості на економіку Китаю. Однак під час проведення певної політики росія може вийти з економічної блокади Вашингтона та союзників на Далекому Сході з диверсифікованою зовнішньою торгівлею та експортною інфраструктурою, стійкою до санкцій.
У зв'язку з цим москва змушена діяти в нав'язаній зовнішніми гравцями односторонній китайській політиці протистояння союзникам США на чолі з Японією, і, враховуючи складові дружби з Китаєм, лавірувати у відносинах з Індією.
Очевидно, що на період збереження блокади з боку Заходу росія не матиме іншого виходу, крім як все більше залучатися до політичної та військової співпраці з Пекіном. Важливість для КНР російського ресурсного, технологічного, економічного та військового потенціалу в контексті протистояння зі США ставить країну в рамки підлеглого становища. Реальною політичною метою стане лише збереження потенціалу для відновлення російської «стратегічної автономії» за можливого у віддаленій перспективі ослаблення блокади.
москва раніше не була залучена до численних суперечок між азійськими державами, і її політика в Азії залишалася автономною від китайської за винятком загального стримування США. Тепер росія має оберігати свої зв'язки з незалежними гравцями, зокрема з Індією та В'єтнамом, жертвуючи заради зміцнення партнерства з Китаєм відносинами із союзниками США в Індо-Тихоокеанському регіоні – насамперед Японією та Австралією.
Питання про військовий союз із КНР, швидше за все, найближчим часом не виникне. Але гіпотетично все ж таки не можна виключати виникнення формального російсько-китайського військового союзу або ситуаційної військової взаємодії у разі військових криз у Тихоокеанському регіоні. Або ж, наприклад, звернення до статті 9 російсько-китайського Договору про добросусідство, дружбу та співпрацю 2001 року. Стаття передбачає у разі виникнення загрози для однієї із сторін проведення термінових консультацій щодо усунення подібної загрози. Це цілком реально у разі кризи навколо Тайваню, коли КНР виявиться зацікавленою в російській «ядерній парасольці» для запобігання американській інтервенції.
Дружба між москвою та Пекіном з погляду економіки
З блокадою росії з боку ЄС процес переорієнтації на Китай набагато прискориться – КНР буде висунуто на роль головного партнера, а торгівля у найближчі три–п'ять років лише набуде динаміки. Причому нарощування російського сировинного експорту до Китаю може стримуватись нестачею відповідної інфраструктури: пропускною спроможністю залізниць, трубопроводів, портових терміналів.
Відповідно до низки міжнародних оглядачів «Голосу Америки», після запровадження безпрецедентних санкцій демократичними країнами рф змушена шукати «систему життєзабезпечення» в особі Китаю.
Обсяг товарообігу між Китаєм і росією лише зростає: згідно з нещодавно опублікованою в Китаї статистикою, за січень–лютий 2022 року він досяг $26,43 млрд, збільшившись порівняно з тим самим періодом минулого року на 38,5%.
Висунення КНР на роль єдиного чи головного покупця деяких видів російської продукції та торгівля за юані, ймовірно, означатиме деякі цінові втрати для російських експортерів, а китайський ринок стане «сурогатним» в умовах загальної блокади. Загальна зацікавленість рф упирається в співпрацю з китайськими компаніями, які мають сильні позиції в машинобудуванні, інформаційних та комунікаційних технологіях, авіакосмічній промисловості, що перебувають під різного роду американськими санкціями.
Китайські партнери, у тому числі й підсанкційні, здатні зайняти багато важливих сегментів російського ринку, що звільняються європейськими та американськими компаніями. Це передусім продаж та виробництво в росії автомобілів, споживчої електроніки, промислового обладнання.
Очевидно, що обидві країни «провисають» в аерокосмічній галузі, де Китай, як і росія, залежить від імпортної техніки. Як і в росії, його власні цивільні авіаційні програми (ARJ21, C919) відчувають залежність від західних компонентів та вразливі до санкційного тиску, що вже існує. Активізація кооперації у заміщенні західної цивільної авіатехніки для обох країн є ахіллесовою п'ятою.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].