Блиск і ницість кіноіндустрії в романі «Одного разу в Голлівуді»
А також вигадки й цілком реальні факти, зібрані в єдину оповідь культовим Квентіном Тарантіно

Зухвалий, грубий, з масними жартами – роман Квентіна Тарантіно точно не розрахований на широке коло читачів. Але армія фанів його творчості в Україні неодмінно оцінить книжку. В ній – любов автора до старих добрих вестернів, стилістику яких він так часто використовує у власних фільмах, і затята відданість кіно як явищу масової культури, що змогло породити альтернативу собі самому.
Оригінальна назва: Once Upon a Time in Hollywood: A Novel
Бекграунд. У 2019 році на 72-му Каннському міжнародному кінофестивалі відбулась прем’єра стрічки Квентіна Тарантіно «Одного разу в Голлівуді». Драмеді з зірковим кастом (Леонардо Ді Капріо, Бред Пітт, Марго Роббі, Люк Перрі, Аль Пачіно) отримала схвальні відгуки критиків і глядачів. У перший день показів у кінотеатрах США стрічка заробила майже $17 млн, і цей показник став найбільшим серед усіх фільмів Тарантіно.
За два роки по тому у форматі книжки вийшла художня адаптація «Одного разу в Голлівуді» з такою ж назвою. Як зазначив в одному з інтерв'ю Квентін Тарантіно, у книзі він прагнув детальніше розповісти про каскадера Кліфа Бута, роль якого у фільмі оскароносно виконав Бред Пітт.
«Я думаю, якщо ви прихильник фільму, то отримаєте задоволення від читання книжки та подальшого глибшого дослідження персонажів, дізнаючись секрети, про які не йшлося у стрічці», – припустив кінорежисер і прозаїк.
Видавництво: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», Київ
Сюжет. Роман складається з двох головних сюжетних ліній, кожна з яких відповідає окремому персонажу. Перша належить актору Ріку Долтону. Маючи кілька вдалих ролей у телевізійних серіалах, він мріє пробитись у велике кіно. Рік з тих, хто багато себе жаліє, нарікає на несправедливість долі й зловживає алкоголем. Долтон талановитий, але невпевнений у собі. Йому не вистачає елементарних знань зі, скажімо, літератури, бо Рік навіть не знає, ким Офелія доводилась Гамлету, але все ж має талант перевтілення. Після низки невдач він потрапляє на знімальний майданчик вестерн-серіалу, де знайомиться з восьмирічною акторкою Труді, яка допоможе йому виборсатись із творчої кризи, що затяглася.
Друга сюжетна лінія – про Кліфа Бута, легендарну особистість у голлівудських колах. Він – герой війни, каскадер і дублер Ріка Долтона, людина, якій навіть вбивства сходять з рук, красунчик і ловелас. Протягом роману читач дізнається, як Кліф став удівцем, звідки взяв страшного, але відданого собацюру, чому не подужав професію сутенера у Парижі та ще чимало цікавого з біографії того, хто зміг дати копняка Брюсу Лі.
Рік Долтон та Кліф Бут – повністю вигадані автором персонажі. Але на сторінках роману вони живуть, працюють, б'ються і захоплюються кіно серед величезної кількості акторів, режисерів, музикантів і навіть лідерів хіпі, що дійсно колись існували. Квентін Тарантіно, хоч подекуди перенавантажуючи текст посиланнями на історію Голлівуду 1960-х, так вдало стирає кордони між вигадкою та справжнім минулим, що й не розбереш, де авторська фантазія, а де факт. Та головне – створює персонажів, за якими цікаво й весело спостерігати, скільки б дурні вони не робили.
Вам сподобається, якщо: ви любите все, що робить Квентін Тарантіно; цікавитесь історією кінематографа та готові продовжити подорож вулицями Лос-Анджелеса кінця 1960-х років, розпочату у фільмі «Одного разу в Голлівуді»; прагнете підтвердження розхожої істини щодо того, що обдаровані люди талановиті в усьому.
Вам не сподобається, якщо: ви не готові читати про численних зірок Голлівуду, фільмів з якими не бачили та не збираєтесь; вважаєте, що стрічка «Одного разу в Голлівуді» настільки вдала, що не потребує доповнень і варіацій сюжету; і головне – вважаєте Тарантіно не режисером, а м’ясником, і, відповідно, не вірите, що з-під його пера могло вийти щось без крові, бійок і матюків (підказка – не могло).
Головна причина прочитати: «Голлівуд здатний пробуджувати в людях найгірше», – зазначає оповідач роману. Чому так стається? Чому ті, кого глядачі бачать на екранах, часто почуваються самотніми? Як так виходить, що комусь вдається вхопити славу за хвіст і тримати її роками, а комусь – ні? Тією чи іншою мірою автор відповідає на ці запитання. Роман «Одного разу в Голлівуді» можна назвати ніжним, наскільки це можливо, зважаючи на характер будь-яких творчих виявів Тарантіно, зізнанням у любові величезній індустрії, існування якої десятиріччями забезпечували злети та падіння окремих людей.
А тому автор прагне розібратись в їхній тонкій душевній організації, щоб констатувати: попри всі сумніви, страждання, випробування славою та її скороминучістю, бути частиною цього творчого космосу – велике щастя.
У тому ж дусі:
«Кохання останнього магната», Френсіс Скотт Фіцджеральд
Незавершений роман Френсіса Скотта Фіцджеральда, одного з найвідоміших співців і критиків «епохи джазу» в США. Вперше книжку видали у 1941 році, вже після смерті автора. Вона оповідає про індустрію кіно доби великої депресії та виходу з неї. У Фіцджеральда Голлівуд постає у всій красі: з жорстокістю і непоступливістю власників студій, пекельною працею сценаристів і стервозністю красунь-акторок. Оповідачкою історії є Сесилія Брейді, донька впливового голлівудського продюсера. Вона давно закохана у бізнес-партнера свого батька – Монро Стара, прототипом якого вважають Ірвінга Гранта Тальберга, диво-хлопчика кіноіндустрії США. Та почуття Сесилії залишаться нерозділеними. Мало того, під час землетрусу Стар зустріне іншу жінку, в яку безтямно закохається. Любовні трикутники та конкуренція між бізнес-партнерами призведуть до появи у сюжеті роману кілерів… Напруженість сюжету, високий емоційний градус і прагнення бути непохитним перед людськими пороками – риси цього роману, що притаманні й іншим творам Фіцджеральда.
«Вечір у Візантії», Ірвін Шоу
Досвідчений американський продюсер театру та кіно Джессі Крейґ, який чимало років перебуває у своєрідній творчій кризі, завітав на Каннський кінофестиваль, щоб змінити своє професійне становище за допомогою однієї оборудки. Якось вранці до нього в номер несподівано вривається молода особа – Ґейл Маккіннон, нібито журналістка-початківиця. Обіцяючи стежити за кожним його кроком, дівчина дає Крейґу почитати її статтю, присвячену продюсеру, і зникає. З подивом чоловік зауважує, що журналістка знає про нього набагато більше, ніж можна було подумати. Її безжальні формулювання виводять із себе колись впливову в індустрії кіно людину та підштовхують Крейґа до аналізу життя. Інтриги, хитрощі, маніпуляції, гонитва за славою та грошима – всього цього важко уникнути, коли йдеться про Голлівуд. Але Крейґ не є поганцем, скоріше людиною, яка опинилась у хаосі світу, з бажанням спостерігати, а не робити свій внесок у посилення метушні. Неспішна оповідь, насичена діалогами, інколи мудрими, інколи розпачливими, здивує несподіваним сюжетним ходом ближче до фіналу роману. Але не будемо спойлерити. Обравши твір Шоу, маєте бути готові як до його авторського стилю, так і до того, що цей стиль можна порушити.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].