Битва за місто: законопроєкт 5655 про містобудівні норми ухвалено всупереч обуренню галузі. Чому влада на це пішла й що буде далі
Чим аж так небезпечний новий документ
13 грудня Верховна Рада 228 голосами ухвалила законопроєкт №5655, який вносить радикальні зміни до правил забудови міст. Цей документ розробники називають «містобудівною реформою», а всі інші, зокрема представники органів місцевого самоврядування, – «мрією забудовників» та «містозгвалтуванням». У критиці документа об'єдналися навіть непримиренні опоненти або щонайменше ті, хто недолюблюють один одного.
Через громадське неприйняття законопроєкту 5655 навіть парламентській більшості довелося шукати союзників серед не самих рукостислих і відповідно нерозбірливих колег. З поіменним голосуванням можна ознайомитися тут.
«Подивився я на те, хто і як голосував у ВР, і здається мені, що добра справа так не починається – зібрали для кворуму і мох, і «болото». Коли й що було добре прийнято голосами ОПЗЖ чи Майбаха? Х**ровий закон», – написав депутат Київради Костянтин Богатов.
Етичність і неспівставність гуманістичної та комерційної тематик не дозволяє порівнювати 5655 із «диктаторськими законами» – лебединою піснею команди Віктора Януковича. Проте не проводити паралелі складно. Ступінь обурення законодавчою новацією настільки масштабна, що навіть теза, яка багаторазово виручала нинішню владу – «не на часі» – цього разу не спрацювала.
Mind пояснює, чому законопроєкт 5655 став настільки токсичним і навіщо його було прийнято саме зараз.
Що передбачає законопроєкт? Основна й наймасштабніша новація – побудова єдиного, потенційно корупційного вікна в рамках Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури, у яке, згідно з реформою Кабміну, вливається Мінрегіон.
Для цього створюється новий орган – Містобудівна палата, яка контролюватиме всіх учасників будівельного ринку й реєструватиме експертні організації, уповноважених осіб містобудівного контролю, сертифікуватиме архітекторів та інженерів, забиратиме сертифікати, штрафуватиме тощо. Також цей орган матиме право зупиняти будь-яке будівництво. Це колосальні повноваження, які не мають жодної перехресної противаги.
Фактично забудовники контролюватимуть себе самостійно – через приватні компанії. Єдине, що для цього знадобиться – 3–5 млн євро на страхову відповідальність. На фініші все це призводить до монопольного централізованого регулювання з преференціями для «своїх» компаній.
Державі та органам місцевого самоврядування дістаються лише наглядові функції у форматі моніторингу. Інструмент впливу, який їм залишають, – можливість звернутися зі скаргою до Мінрегіону.
Отже, містобудівна галузь опиняється залежною від вузького кола осіб, а професійне співтовариство та місцеве самоврядування втрачають можливість контролювати якість забудови й реального планування. Невипадково законопроєкт «проштовхнули» напередодні масштабних процесів відновлення України та припливу донорських коштів під це.
Детальний перелік ризикованих положень законопроєкту викладено тут.
Хто автор законопроєкту 5655? Офіційний ініціатор – голова фракції Олена Шуляк і колектив авторів, кілька десятків депутатів.
Неформальний – депутат від ОПЗЖ Дмитро Ісаєнко й заступник міністра громад та територій Наталія Козловська. На авторство Ісаєнко вказує, зокрема, майже повний збіг норм 5655 із тезами Конфедерації будівельників України (КБУ), віцепрезидентом якої був Дмитро Ісаєнко.
Хто основні критики законопроєкту? Голови українських міст і селищ, архітектори, НАЗК, громадські активісти, профільні галузеві спільноти, антикорупційні громадські організації, Всеукраїнська Асоціація ОТГ та Асоціація міст України.
«Фактично це – законопроєкт, який повністю нівелює контроль міст за будівництвом. І створює умови для монопольного централізованого допуску будівельників до ринку. А тим, хто зайде, буде дозволено створити приватний орган контролю містобудівної діяльності без впливу держави чи місцевого самоврядування! – написав мер Києва Віталій Кличко. – Таким чином, самовільне будівництво стає повністю легалізованим, порушуючи права як власників земельних ділянок, так і мешканців громад».
Мер Львова Андрій Садовий, забувши притаманну йому інтелігентність, попросив «не вкурвлювати місцеве самоврядування».
«Група українських парламентаріїв вважає, що права мають усі, окрім українських громад. Усі глави українських громад категорично проти ухвалення закону в такій редакції [5655]», – заявив він. Як приклад навів норму законопроєкту, згідно з якою контрольні функції отримає приватна інспектуюча компанія – її може створити, наприклад, сам забудовник. «Представники міської ради навіть не матимуть права потрапити на територію, де відбувається будівництво. Нам пропонують керувати містом, але зав'язують руки. Мені дуже прикро, що це відбувається сьогодні», – написав Садовий.
Борис Філатов, міський голова Дніпра заявив, що в основі закону 5655 «закладена величезна та цинічна брехня, смердючі бабки забудовників і бажання начхати на місцеве самоврядування». «Закон, який згодом спричинить жахи у забудові міст та обурення громадян», – вважає він.
Саме позиція «переламування через коліно» та ігнорування думки людей, на благо яких нібито спрямована реформа, обурюють опонентів цього закону найбільше. Особливо після того, як було зафіксовано загрози блокування роботи Національної спілки архітекторів України, представники якої критикували законопроєкт.
«Якщо закон не враховує думку суспільства – то це поганий закон», – каже PR-стратег Сергій Дідковський.
Хто підтримує законопроєкт? Представники забудовників і депутати від «Слуги народу». Також серед більш-менш відомих персон, які підтримали 5655, – чоловік експрессекретаря президента Юлії Мендель Павло Кухта.
Які аргументи законодавців? «Смартфон хабарів не бере» – маючи на увазі, що всі дозвільні процеси та рішення проводитимуться онлайн і неупереджено.
«Усі, хто проти законопроєкту – представники корупціонерів», які не бажають втрачати свої тіньові доходи.
Що далі? Петиція до президента з вимогою ветувати законопроєкт 5655 уже набрала понад 25 000 підписів. Це одна з найстрімкіше схвалених петицій. «Петиція про накладення Президентом України вето на закон 5655, який обстоює інтереси мафії забудовників, за день набрала 25 000 необхідних голосів. Це – рекорд. Ще ніколи жодна петиція в історії України не мала такої швидкості», – написав Філатов.
За даними Mind, імовірність президентського вето є значно вищою за 50%.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].