Книжка тижня: «Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот» Дмитра Кулеби

Книжка тижня: «Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот» Дмитра Кулеби

Як влаштована комунікативна машина війни

Книжка тижня: «Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот» Дмитра Кулеби

Бекграунд. Ця книжка вперше вийшла друком 2019 року, коли війна в Україні, розпочата росією, тривала вже кілька років. А 2022 року побачило світ перевидання, до якого Дмитро Кулеба додав передмову з огляду на повномасштабне вторгнення росії в Україну.

Усе в цій книжці є персональним професійним досвідом міністра закордонних справ нашої країни. Автор зазначає, що багато із цього досвіду волів би дістати за інших обставин, але вже сталося як сталося.

Видавництво: #книголав

Сюжет. Сучасні війни не схожі на ті, що відбувалися навіть століття тому. Бо широкий і різноманітний світ завдяки інтернету й іншим сучасним технологіям зменшився до розмірів смартфона. І, окрім географічних територій, саме у смартфоні чи планшеті точаться запеклі бої за ту реальність, яку творить переможець у війні.

Розвиток цивілізації має зворотний бік. Високі технології посилили можливості одних людей впливати на свідомість інших. І цьому впливові вкрай важко опиратися пересічній людині, яка вже звикла жити в зовнішньому й внутрішньому комфорті. Книжка українського державного діяча та чинного міністра закордонних справ саме зараз є надважливою, актуальною і необхідною для прочитання всім українцям, які через кілька століть боротьби за власне життя і волю сьогодні чинять опір черговій навалі тих, хто знову хоче нав’язати нам власну «реальність». Тож, якщо ми не відновимо чи не опануємо навички протистояння ворожій пропаганді й маніпуляціям, нашу за нас вирішить хтось інший.

Поточна війна з росією продемонструвала всім нам, наскільки сильними й глибокими є переконання. І думку про те, у чому ми сильно впевнені, украй важко змінити. А поведінку й поготів. Але саме зараз той час, коли важкі зміни необхідні. Вони будуть болісними, проте і одужання відбудеться легше, і рецидиви «хвороби» малоймовірні.

Одна з головних ідей книжки – дерадикалізація настроїв українців. Точніше, автор пропонує не позбутися радикалізму, а переспрямувати його в поточній війні із середини назовні. Бо суспільні радикальні настрої, спрямовані на самих себе, лише поширюють і поглиблюють «зраду», а також дефрагментують українське суспільство. Що лише на руку ворогу. Тож нам усім необхідно цілісно мобілізувати свої сили для боротьби з агресором.

Книжка «Війна за реальність» є також своєрідним підручником з виявлення і відбивання інформаційних атак у вигляді брехні, маніпуляцій і пропаганди ворога, і пошуку правди. А вона, на переконання автора, полягає десь посередині між фейками та іншими правдами. Дмитро Кулеба подає п’ять головних правил самозахисту й пошуку правди. Їх розуміння дозволить вижити та перемогти в цій війні за реальність. Принаймні шанси на це суттєво збільшаться. Кожне правило є окремими розділом, у якому автор подає суть і описує багатьма цікавими, влучними й наочними прикладами з власної практики, українських і світових реалій загалом:

  1. Спиратися на реальність.
  2. Критично мислити.
  3. Керувати емоціями.
  4. Відчувати спільноту.
  5. Взаємодіяти з державою.

Автор наводить конкретні приклади того, як Україна протистояла (чи то пак намагалася протистояти) російській дезінформації з початку російського вторгнення та окупації частини української території 2014 року. Також описує, як інтернет, соціальні мережі всіма своїми алгоритмами впливають на те, як ми споживаємо інформацію, поширюємо її. І найголовніше – дає конкретні та прості поради щодо того, як усі ми можемо екологічно функціонувати в сучасному інформаційному просторі як споживачі й виробники контенту.

Вам сподобається, якщо: ви прагнете завжди залишатися Людиною і робити усвідомлений вибір, особливо під час збройної та інформаційної війни, яку веде проти нас росія.

Вам не сподобається, якщо: ви вважаєте, що у війні від вас нічого не залежить, хай навіть ви й користуєтеся інтернетом і гаджетами, на вас однаково сиплеться інформація з усіх сторін і ви думаєте, що жодним чином не можете їй опиратися.

Головна причина прочитати: у сучасному світі електронних пристроїв і вільного доступу до інформації і професіонал, і звичайний побутовий користувач однаково можуть брати участь у війні за реальність, наближаючи нашу перемогу.

Ще три книжки про ворожу пропаганду й те, як убезпечитися від її впливу:

Книжка тижня: «Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот» Дмитра Кулеби

Микола Давидюк «Як працює путінська пропаганда»

Це наче невеликий і лаконічний підручник, з якого можна дізнатися основні терміни сучасних гібридних воєн, геополітичних поворотів і світових зсувів, а також структурувати для себе й зрозуміти феномен путінської пропаганди, спрямованої як на внутрішню авдиторію росії, так і на зовнішню – світову.


Книжка тижня: «Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот» Дмитра Кулеби

Пітер Померанцев «Це не пропаганда. Подорож на війну проти реальності»

Книжка про величезну індустрію маніпулювання нашими думками, рішеннями, бажаннями, про нові й старі інструменти залякування і брехні, про інформаційні війни, ботів і погоничів ботів, про тролів і хакерів, про фейкові новини й утрату прозорої політичної дискусії. А ще – про ХХ століття, його інтелектуальний спадок, про холодну війну й КҐБ, про втрачену ілюзію, що більше інформації означатиме більше свободи й глибші дискусії, про пошук надії.


Книжка тижня: «Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот» Дмитра Кулеби

Едвард Бернейс «Пропаганда»

Едвард Бернейс першим запропонував науковий метод формування та маніпулювання громадською думкою, якому дав назву «інженерія згоди», що став тепер відомим. Під час Першої світової війни активно працював у Комітеті громадської інформації (CPI), впливовому пропагандистському апараті, покликаному «показувати, рекламувати й продавати» цю війну американцям – як війну, яка «зробить світ безпечнішим для демократії». CPI став прототипом маркетингових стратегій майбутніх війн. Застосовуючи методи, засвоєні в CPI, Бернейс став затятим прихильником пропаганди як інструменту демократичної та корпоративної маніпуляції народом. Сенсаційна книжка «Пропаганда» (1928) розкриває його прозорливе бачення пропаганди як способу керування колективною свідомістю в різноманітних сферах, зокрема уряді, політиці, мистецтві, науці й освіті. І це бачення жахає.


Підписуйтеся на телеграм-канал Аліни Бутенко «Гербарій книжкових корінців»

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло