Як війна стимулює розвиток нових технологій: кейси для військових, реабілітологів і манікюрниць
Частина 1: шлях винаходів

Крім жахіть і руйнувань, війна завжди породжує нові гострі потреби, які змушують людей швидко діяти й шукати унікальних способів їх вирішення, забезпечувати наявність відповідних ситуації ресурсів і технологій та доступ до них. Не дивно, що саме такі часи стимулюють людей до винаходів – наприклад, коли закінчилася Друга світова у США було зафіксовано небувалий сплеск видачі патентів на технології.
Метт Кленсі з Університету штату Айова зазначає, що не лише Друга світова війна, а й інші великі кризи, як-от «нафтовий шок» у 1970-х роках або пандемія COVID-19, призвели до активізації пошуків, спрямованих на подолання наслідків цих криз. Наприклад, спалах ковіду стимулював різке збільшення кількості клінічних випробувань ліків, вакцин проти COVID-19 та появу протоколів лікування. Паралельно з’явилася велика кількість патентів і різного роду лайфхаків, пов’язаних із вимушеним локдауном та дистанційною роботою під час пандемії.
Повномасштабне вторгнення в Україну змусило людей і організації переглянути старі підходи та знайти нові способи розв'язання проблем. Зараз інновації в українському бізнесі йдуть двома шляхами: шляхом винаходів і нових розробок та шляхом блискавичної інтеграції нових світових технологій у бізнес-процеси. У цьому випуску Mind разом з міжнародною бізнес-спільнотою Board підготували дайджест українських інноваційних рішень у сфері безпеки, оборони та реабілітації.
Skiftech – інноваційні тренувальні системи для військових
Продукт: тактичні симулятори Skiftech.
Інноваційність: симулятор дозволяє максимально наблизити тренування до реального бою, щоб відшліфувати навички бійців на навчанні так, наче вони вже отримують бойовий досвід.
На додаток: командири можуть не тільки бачити навчальний бій у режимі реального часу, а й зробити запис, щоб потім проаналізувати разом дії кожного учасника окремо та груп загалом. Такі навчання економічно ефективні – бійці можуть тренуватися навіть без набоїв, у режимі Dry-fire, що зменшує витрати на набої та обслуговування зброї.
Подібні тренажери створено для різних груп військ: бронемашин (танків, БТР, БМП тощо), артилерії, мінометів, ПТРК, ПЗРК та вибухових пристроїв – тобто українська компанія може надати можливість тренування майже усім видам підрозділів Сухопутних військ одночасно, на одному полігоні.

Результати використання: майже за 9 років існування компанії навчання на симуляторі пройшли вже не менше 30 000 військовослужбовців. За даними користувачів, ці тренування на 30% підвищують виживання на полі бою.
Михайло Обод, один з засновників компанії Skiftech, ментор Board: «Війна стимулює нас розробляти симулятори, які зберігають життя на полі бою. Подібні симулятори забезпечують максимальну реалістичність, не вимагають витрат боєприпасів, а головне, дають можливість «померти» 100 разів у симуляції, щоб потім проаналізувати свої помилки й уже уникнути їх у контрнаступах».
VR-симулятори для реабілітації військових і цивільних осіб
Продукт: тренажери віртуальної реальності ADVIN для реабілітації людей з інвалідністю, що втратили кінцівку або мають проблеми з опорно-руховим апаратом.
Інноваційність: використання імерсивних технологій доповненої та віртуальної реальності у VR-тренажерах, які завдяки ігровому процесу суттєво знижують фантомні болі, що виникають через втрачену кінцівку. За допомогою цих VR-тренажерів пацієнт візуально занурюється у створений 3D-світ, перебуваючи в якому фізично намагається балансувати та розробляти пошкоджені кінцівки.
Крім того, компанія ADVIN розробила тренажери для психологічного відновлення, за допомогою яких пацієнт так само занурюється у 3D-світ, перебуваючи в якому, може взаємодіяти з 3D-об’єктами, чути звуки, бачити простір та відчувати його атмосферу, заспокоюючись і тим самим полегшуючи свій моральний стан.
Результати використання: зараз уже проведено тести та розпочато роботу тренажерів у реабілітаційному центрі, люди активно навчаються використовувати їх і вже помічають значні поліпшення ментального та фізичного здоров’я.

Артем Чигиринський, співзасновник та CEO компанії ADVIN: «Наша компанія працює на ринку вже понад шість років, і за цей час команда реалізувала більш як 250 імерсивних проєктів для різних брендів. З початком повномасштабного вторгнення скерували наші зусилля на створення проєктів для допомоги українським військовим і цивільним. Імерсивні практики вже активно використовуються у світі та демонструють разючі результати. Саме тому ми вирішили, що настав час створити такі тренажери і для наших військових».
Power Bank від BrotherHood
Продукт: спеціалізований Power Bank для майстрів манікюру.
Інноваційність: цей продукт з'явився після атак на інфраструктуру країни та відключень енергопостачання, що негативно впливало на роботу багатьох бізнесів. Згідно з результатами опитування «Дія. Бізнес» щодо стану та потреб бізнесу в умовах війни в листопаді 2022 року (коли ситуація з енергоресурсами була особливо напружена), то 48% підприємств заявили, що через перебої з електроживленням обороти знизилися на 20% і більше.
PowerHood став своєрідним «рятівним колом» для майстрів манікюру, дозволив працювати безперебійно й гарантувати безпеку для інструментів в умовах відключення світла.
Юрій Захарчук, власник проєктів BrotherHood (українській бренд одягу в стилі мілітарі), 7stepstudio (студія індивідуального виготовлення меблевих рішень) та Steel Mastery (виробництво театрального реквізиту):
«З початком війни ми зробили три кроки.
1-й крок був простий – реанімували із забуття старий проєкт, створений у 2014 році – розробка, виробництво мілітаріодягу та спорядження.
Далі пішли складніші кроки:
2-й крок – почали виробництво керамічних бронепластин. Проєкт на свій запуск витратив у 5 разів більше коштів і в 3 рази більше часу, ніж було заплановано.
За 9 місяців після запуску ми створили серійне виробництво керамічних бронепластин. Зараз ми виходимо на співвідношення 3100 г на 760 кв. см керамічного захисту по 6-му класу. Що відповідає сучасним стандартам виробників країн НАТО.
Інвестора ми не змогли знайти, розвиваємося з внутрішніх коштів. Активно зростаємо й масштабуємося кожен місяць.
3-й крок – почали розробляти власний безпілотник. За цей час запустили всередині компанії виробничі ділянки:
- матриці для виготовлення корпусів;
- композитну ділянку з безпосередньо виготовлення корпусів;
- пошив чохлів і парашутів;
- виготовлення катапультів для запуску;
- налаштовуємо електроніку та комплектуємо літаки та дрони.
Завдяки міжнародній бізнес-спільноті Board (чату інвестиції) отримали невеликий бізнес-кредит від одного з учасників спільноти, що дало можливість придбати якісні комплектуючі».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].