Грузія відновлює цивільне авіасполучення з росією. Як це вплине на міжнародні позиції України

Грузія відновлює цивільне авіасполучення з росією. Як це вплине на міжнародні позиції України

Чому рф намагається зробити Грузію своїм головним другом і якою є реакція Заходу

Этот текст также доступен на русском This text is also available in English
Грузія відновлює цивільне авіасполучення з росією. Як це вплине на міжнародні позиції України
Фото: DR

«Не Туреччиною єдиною» – так можна описати політику, яку провадить кремль щодо Грузії протягом останніх кількох місяців. Цієї весни на невелику пострадянську республіку пролився дощ небувалих поступок та загравань.

У середині травня рф скасувала заборону на польоти своїх авіакомпаній і продажу турів до Грузії, що діяла з 2019 року, і тоді ж, 15 травня, владімір путін підписав указ про скасування візового режиму з цією кавказькою країною. Перший після майже чотирирічної перерви цивільний авіапереліт із москви до Тбілісі мав відбутися 17 травня, але потім був перенесений на 19-те.

Враховуючи, що населення Грузії становить менше 4 млн осіб, тобто менше Києва, жест не надто щедрий, але за рівнем символізму – рівних собі не має. Після публікації президентського указу мзс росії повідомило, що скасовує рекомендацію росіянам утримуватися від поїздок до Грузії.

Mind розбирався: що стоїть за цим одностороннім зближенням і на що чекати від нього Україні.

рф і Грузія розірвали авіаційне сполучення через анексію Абхазії росією? Логічне припущення, але ні. Авіаційні російсько-грузинські відносини можна охарактеризувати розповсюдженим формулюванням «усе складно».

Вперше авіаційне сполучення між Грузією та рф було зупинено восени 2006 року на тлі скандалу навколо арешту російських офіцерів, яких Грузія звинуватила у шпіонажі. Уже через півтора року країни домовилися про відновлення сполучення в повному обсязі. Перший рейс був виконаний у березні 2008-го. Проте після початку війни у Південній Осетії у серпні 2008 року польоти були знову припинені.

За рік між країнами відновили чартерні перевезення, які виконувалися за окремими дозволами та тільки між москвою і Тбілісі. Регулярні перевезення були поновлені лише в жовтні 2014-го.

На тлі політичних подій, а саме антиросійського кількатисячного мітингу у Тбілісі, 21 червня 2019 року президент рф владімір путін підписав наказ, згідно з яким із 8 липня російським авіакомпаніям було тимчасово забороно «виконувати повітряні перевезення (у тому числі комерційні) громадян з території рф на територію Грузії». Аналогічна заборона набрала чинності і щодо грузинських авіакомпаній.

Офіційною причиною міністерство транспорту рф назвало необхідність забезпечення достатнього рівня авіаційної безпеки, а також наявність простроченої заборгованості з грузинської сторони за аеронавігаційну діяльність. Проте згодом міністр закордонних справ рф сєргєй лавров заявив, що для відновлення сполучення Тбілісі має припинити «озиратися на русофобів» і почати «просувати позицію на користь нормальних відносин із росією».

Як у цей період здійснювалося авіасполучення? Пасажири користувалися транзитними маршрутами, зокрема через Україну. До банкрутства цей маршрут обслуговувала компанія «Аеросвіт», потім напрямок підхопила МАУ.

З 2014 року рф в односторонньому порядку припинила пускати українські авіакомпанії на свою територію, а з осені 2015 року дзеркальні заходи були зжиті з нашої сторони. «Після цього Київ відпав як транзитний пункт», – розповідає авіаексперт Євген Трескунов. Однак, як пересадочний хаб для країн СНД завжди працював і працює Стамбул.

Наскільки активним є авіапотік росія – Грузія та назад? За даними МЗС Грузії, 2022 року країну відвідало 1,5 млн росіян, що вп'ятеро перевищує показник 2021 року. Крім того, за даними Національної служби статистики Грузії, рф посіла перше місце за кількістю людей, які переїхали в країну – 62 304 особи зі 179 778.

Значно наростили обсяги пасажиропотоку і грузинські аеропорти, прийнявши понад 4,4 млн осіб, що на 78% більше за показник 2021 року. Міжнародний аеропорт Тбілісі обслужив понад 2,9 млн пасажирів, що на 78% більше у порівнянні із січнем – груднем 2021 року.

Аеропорт Кутаїсі за минулий рік прийняв близько 796 000 пасажирів, що на 182% більше проти 2021 року. Через аеропорт Батумі за 2022 рік пройшло близько 616 800 пасажирів, що на 20% перевищує показник попереднього року.

Хто отримав дозвіл на польоти до росії та Грузії? Дозвіл від грузинської влади на прямі перельоти вже отримали «Азімут» та Georgian Airways. Перший авіарейс із москви до Тбілісі відбудеться 19 травня.

Чому росія пішла на відновлення польотів до Грузії? «Одна з причин відновлення польотів – те, що велика кількість росіян поїхала до Грузії. Але з погляду як безпеки країни, так і подальшого партнерства з ЄС – це досить дивний крок з боку Грузії. Вони ще не розуміють, що втратили, – каже Трескунов. – Цілком імовірно, що цим грузинським авіакомпаніям заборонять літати до Європи. Крім того, користуватися цими рейсами зможуть дозволити собі лише ті пасажири, які нічого не бояться, адже в аеропортах завжди ретельніші перевірки, і за бажання влада може затримати будь-кого».

Крім того, прямий рейс росія – Грузія – задоволення не з дешевих. На ринку вже озвучують ціну в $300 за квиток. І за всіх цих умов завантаженість рейсів становитиме 30–40%, що з комерційного боку не стане окупним рівнем для авіакомпаній. Тож вони, ймовірно, через певний час припинять польоти чи ще більше підвищать ціни.

Чи має це рішення політичну складову? Звісно, і вона може бути основною. рф намагається максимально розширити свій вплив або щонайменше лояльність до себе. І готова платити за це.

Враховуючи втрачену в цьому сенсі Європу, країни СНД стали очевидними бенефіціарами такої активності.

Як у самій Грузії поставилися до «щедрот» рф? Втішно бачити, що неоднозначно.

Хоча більшість громадян зводять свої емоції до ціни на авіаквитки й обнулення візових труднощів, є пасіонарна частина суспільства, яка вбачає у цьому зближенні явні ризики.

Протести під умовним закликом «Російський літак, іди за кораблем!» пройшли цього тижня біля будівлі парламенту у Тбілісі.

Яка реакція Заходу на відновлення російсько-грузинського авіасполучення? Євросоюз висловив у зв'язку з цим традиційні жаль і стурбованість.

Зокрема, Петер Стано – офіційний представник зовнішньополітичної служби ЄС на брифінгу в Брюсселі заявив, що Європа шкодує про рішення грузинської влади. І висловив у зв’язку з цим «побоювання за європейський шлях Грузії».

А Ведант Пател, прессекретар Держдепартаменту США, наголосив, що зараз «не на часі» посилювати будь-яку взаємодію з країною-агресором.

«Якщо між росією та Грузією здійснюватимуться прямі рейси, це викличе дедалі більшу стурбованість не лише у США та інших західних країн, а й у компаній, які можуть працювати з грузинськими аеропортами... Уся західна спільнота дистанціювалася від рф», – сказав він.

Як це позначиться на Україні? Сильніше, ніж може здатися на перший погляд.

По-перше, будь-яке розширення російського впливу не на руку прозахідній коаліції, від якої залежить результат війни в Україні.

По-друге, нейтральність Грузії запускає ланцюгову реакцію для інших країн – сусідів із СНД.

І нарешті – що головне – будь-які зближення з країною-агресором у нинішніх умовах формують небезпечний прецедент. Втім, навряд чи Грузія має настільки визначальний авторитет, щоб активно залучити інших послідовників.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло