Штучно-інтелектуальні битви пошуковиків: як Bing від Microsoft намагається «поховати» Google. Свіжі дані досліджень
Чи допоміг GPT-4 «відкусити» доходи Alphabet

Нещодавно Google оголосила про запуск декількох нових «фішок», які використовують штучний інтелект (ШІ). Користувачі пошуковика зможуть віртуально примірювати одяг, а рекламодавці отримають кращі місця для розміщення реклами.
Це ще одна відповідь Alphabet на спроби Microsoft посунути Google з п’єдесталу. Останні три десятиліття Google домінувала на світовому ринку пошукових систем з величезним відривом від Bing. Втім, після запуску GPT-4 у Microsoft з’явився реальний шанс похитнути позиції «пошуковика №1». Чи вдалося це? Mind розповідає історію перегонів цих двох корпорацій.
Як створювали «вбивцю Google». Microsoft запустила свій пошуковик одночасно з Google – у 1998 році. Тоді він називався MSN Search. Подалі корпорація тричі його перейменовувала: у 2006-му – на Windows Live Search, у 2007-му – на Live Search, 2009-го нарешті з’явився Bing. «Це абревіатура Bing Is Not Google», – жартували користувачі. Хоча за задумом Microsoft, нова назва мала «трохи» інший сенс: «відкриття і ухвалення рішення».
Завдання створити «вбивцю Google» народилася в Microsoft у 2003 році. Тоді Google уже домінувала на світовому ринку пошуку (56,1%). У Yahoo було 21,5% ринку. MSN займав скромну третю позицію (9,4%). Але така розстановка сил не збентежила Microsoft: команда оцінила початкові інвестиції на перегони в «щонайменше 18 місяців і $150 млн». Про це у своїй книжці розповідав керівник проєктів Office та Window Microsoft Стівен Сінофскі. Ще $1 млрд знадобився на розбудову дата-центрів. Наступні два роки 100 інженерів Microsoft створювали інфраструктуру з десятками тисяч серверів.
Згодом Microsoft спробувала «хід конем»: 2008 року намагалася викупити Yahoo за $44,6 млрд. Але партнери не зійшлися в ціні: рада директорів Yahoo хотіла $56 млрд (цікаво, що через 10 років Yahoo придбав Verizon на значно скромнішу суму – $4,8 млрд). Втім, замість купівлі Microsoft і Yahoo уклали десятирічну угоду про партнерство, яке мало посилити позиції Bing. Він став ексклюзивним пошуковим движком Yahoo.
Перший провал. Той «похід» на Google не вдався. З 2006 до 2011 року пошуковий напрям приніс Microsoft близько $9 млрд збитків. Частка Google на світовому ринку у 2011 році зросла до 65%, Yahoo впала до 16%, Bing залишився на своїй третій позиції (хоча трохи підріс – до 14%). Забігаючи наперед, це були ще досить непогані показники. У 2022 році частка Bing скотилася до 8,6% у десктопі та 0,6% – у мобайлі. Тоді як Google зріс до 84,7% і 95,6% відповідно. Хоча Bing такі посів друге місце світового рейтингу… завдяки падінню Yahoo.
Терпець акціонерів Microsoft урвався десь у 2012 році. Вони вимагали позбутися збиткового пошуковика. Тоді Microsoft запропонувала Facebook купити «слона» в обмін на акції після IPO соцмережі, але Марк Цукерберг відмовився.
Від закриття Bing врятував Сатья Наделла, який 2014 року став головою Microsoft. Наделла скоротив величезний рекламний підрозділ (18 000 співробітників), що просував Bing; передав продаж реклами стороннім компаніям і запровадив інтеграцію пошуковика в продукти Microsoft (Windows 10, Xbox, Azure, Office 365 тощо).
У підсумку в першому фінансовому кварталі 2016 року Bing вперше отримав операційний прибуток, а той рік закінчив із виручкою $5,43 млрд. Відтоді вона постійно зростає (у 2022 році – до $11,59 млрд), хоча поки займає лише близько 7% від загального доходу Microsoft ($198,27 млрд торік). Для порівняння: дохід Google у 2022 році у 24 рази більше – $279,8 млрд.
Тож чому за два десятиліття Bing так й не вдалося посунути Google? «Bing.com було створено Microsoft як конкурента для Google. Однак, за даними аналітиків, Bing не зміг суттєво вплинути на загальну частку ринку Google. Є кілька причин, чому так сталося. Одна з них – це те, що Google має простий та знайомий інтерфейс і закріплене місце в свідомості користувачів, що робить його першим вибором, коли люди хочуть шукати майже все. Bing.com потрібно багато зусиль, щоб навіть наблизитися до популярності та домінування на ринку Google» – таку відповідь Mind отримав від ШІ-боту Bing – свіжого «козиря» Microsoft у перегонах із Google.
Нова битва. Шанс відігратися з’явився у Microsoft після стрімкого зростання популярності ШІ. Недарма корпорація інвестувала $10 млрд у лабораторію OpenAI. Її ChatGPT мав найшвидший темп зростання користувачів серед усіх платформ: Facebook, TikTok, Google тощо.
Тож 7 лютого 2023 року Microsoft анонсувала оновлений пошуковик Bing з інтегрованим ChatGPT. Тоді розробники відкрили доступ до інструменту не всім користувачам, а тільки охочим тестувальникам. Їх виявилося дуже багато. У перший день Bing мав 30,3 млн відвідувань, згодом – по 100 млн щодня. Майже за місяць трафік Bing зріс на 13,6%, а Google впав на 2,8%. Невдовзі Samsung заявила про намір замінити Google на Bing за умовчанням на своїх смартфонах. Світові медіа зарясніли прогнозами: «Bing змусить нервувати Google», «Bing має всі шанси нарешті обігнати суперника», «ChatGPT похоронить Google», «За місяць після запуску Bing віджав у Google $1,2 млрд щорічного прибутку» тощо.
На користь Microsoft зіграла й невдача Google. Одночасно з Bing – 7 лютого – Alphabet презентувала свій ШІ-бот Bard. Але в рекламному відео бот надав неправдиву інформацію на запит. Акції Alphabet одразу впали на 9%, або на $100 млрд.
Істотну перевагу Bing мав отримати у травні. На початку місяця Microsoft зробила ще один потужний хід – відкрила безкоштовний доступ до GPT-4 в Bing усім користувачам. Заради перегонів корпорація знехтувала своїми доходами: в OpenAI користування GPT-4 коштує $20 на місяць.
Тож які результати? Плачевні. За свіжими даними Statcounter, у травні частка Bing на світовому ринку пошуку впала до 2,77% (у квітні – 3,02%).

Також обвал – у пріоритетній для Bing ніші настільних комп'ютерів: з 7,4% у квітні до 6,76% у травні.

За даними Similarweb, стрімке падіння трафіку в травні спостерігалося в Китаї, де Bing мав близько 30% ринку. Хоча в інших топ-країнах зростання відвідуваності продовжується.

Чому Microsoft знову не вдалося «поховати» конкурента? Google також не спав і в травні запустив «важку артилерію». Спочатку презентував інтеграцію нової технології – Search Generative Experience (SGE): згенеровані штучним інтелектом відповіді відображатимуться над результатами пошуку Google. Доступ до нового інструменту Google надав обраній групі користувачів. І тестувальники, награвшись із Bing, заходилися перевіряти SGE.
Майже відразу після цього запуску Samsung заявила, що передумала переходити з Google на Bing – принаймні найближчим часом. Ця новина сильно підкосила позиції Bing. Як саме Google вмовив Samsung залишитися, партнери не розповіли. Відомо, що Samsung допомагає Google у розробці операційної системи Wear OS і лінійки гаджетів Pixel. Також Google платить Apple і Samsung за використання її пошукової системи на гаджетах. Контракт із Apple – $8–10 млрд на рік, сума угоди із Samsung не розкривається (за припущеннями аналітиків, вона значно менша).
На цьому Google не зупинився. Також у травні корпорація разом із фондами Spark Capital, Salesforce та Sound Ventures інвестувала $450 млн у ШІ-стартап Anthropic – конкурента OpenAI. Цей раунд збільшив загальний обсяг фінансування Anthropic майже до $1 млрд, тим самим зробивши його одним із найбільш фінансованих ШІ-стартапів.
Чи можна вже ставити крапку на перегонах корпорацій? Точні ні. Моделі ШІ Google та Microsoft – лише на самому початку розвитку. У (найближчому) майбутньому обидві компанії здатні як на сюрпризи, так і на стрімкі прориви.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].