Податок на чистий процентний дохід банків: про які обсяги йдеться та наскільки це на часі
І як ці цифри «підсвічують» реальний стан справ у банківській системі України
Рекордна як для воєнного часу прибутковість банків загострила дискусії щодо коректності процентної політики НБУ на банківському ринку. Для загального розуміння ситуації та уникнення маніпуляцій даними й тезами пропонуємо уважно розглянути структуру основних доходів і витрат державних банків, а також порівняти її з результатами банківської системи.
На банки з державним капіталом припадає 64% загального чистого прибутку банківської системи, який сягнув 83,2 млрд грн.
Чисті процентні доходи за сім місяців поточного року становлять 111,3 млрд грн, з них 46,4% припадає на державні банки. Ці доходи – база нового податку, який при ставці 5% забезпечить близько 5,1 млрд грн додаткових надходжень.
NB! Особливістю процентного доходу банків у нашому законодавстві є те, що відсотки за непрацюючими кредитами нараховуються, поки не будуть пройдені відповідні судові процедури (це інколи роки).
Доходи банківської системи від ОВДП становлять 34,9 млрд грн, з них 73,5% припадає на державні банки. Констатуємо, що банки іноземних фінансових груп не дуже цікавляться борговими паперами України.
Доходи банківської системи від депозитних сертифікатів НБУ – 52 млрд грн, з них 31,8% припадає на держбанки. Банки іноземних фінансових груп свою поточну ліквідність довіряють НБУ.
Доходи від ОВДП та сертифікатів еквівалентні чистому прибутку банківської системи.
Витрати банків на обслуговування коштів фізичних осіб (15,7 млрд грн) і суб’єктів господарювання (32,2 млрд грн) менші за заробіток банків на ДС НБУ. Приватбанк і Ощадбанк процентними доходами від ДС НБУ та ОВДП повністю перекривають свої процентні витрати.
Приватбанк завдяки комісійним доходам має можливість обслуговувати всі свої адміністративні витрати і процентні зобов’язання перед юридичними та фізичними особами. Слава системі ПРИВАТ24!
Незважаючи на прибуткову діяльність у 2023 році Ощадбанк, Укрексімбанк та новий у цьому списку Сенсбанк не платили у 2023-му податок із прибутку, що вказує на збиткову діяльність за основним бізнесом у попередні періоди. Це є один із основних сенсів щодо зміни податкового законодавства.
За статтею «Сплата податків та обов'язкових платежів» на банки за участю держави в капіталі приходиться 67,3% від платежів банківської системи.

Які можна зробити висновки?
- Процентна політика щодо облікової ставки НБУ й ринкових процентних ставок розбалансована
Враховуючи, що ризикованість кредитування реального сектору і фізичних осіб є неспівставною з операціями з державними цінними паперами, банки отримують додаткову вигоду завдяки роботі з останніми.
- Стимули для кредитування – державні, а не ринкові
НБУ вказує на те, що висока ціна грошей, яку він формує обліковою ставкою, сприяє стабільності фінансового ринку. З іншого боку, кредитування наразі стимулюється державними програмами на кшталт «5-7-9%», а не природніми ринковими механізмами, що позначається на темпах кредитування економіки. Хоча ситуація демонструє ознаки оздоровлення: у серпні портфель кредитів юридичних і фізичних осіб збільшився.
- Законодавство не передбачає нового податку
Ідея оподатковувати чистий процентний дохід суперечить поточному законодавству про оподаткування прибутку, адже обидві концепції спираються на одну і ту саму податкову базу. З іншого боку, банки і зараз повинні нараховувати проценти на негативно класифіковані кредити та сплачувати податки з віртуальних доходів. Додатковий податок може стати цвяхом у домовину для дрібних приватних банків.
- Можливий «кадровий розріз» ініціативи
Зараз триває формування наглядових рад державних банків. Не виключно, що ідея оподаткування чистого процентного доходу є нічим іншим, як тиском бюрократів із Верховної Ради на бюрократів із виконавчої влади. Мета тиску – виділення квоти в керівних органах банків за участі держави.
Статті доходів та витрат |
Приватбанк |
Ощадбанк |
Укрексімбанк |
Укргазбанк |
Сенс Банк |
Всього держбанки |
Банківська система |
Питома вага Держбанків (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Процентні доходи |
35 726 |
17 795 |
12 411 |
9 430 |
5822 |
81 184 |
168 025 |
48,3 |
по операціям з банками |
970 |
326 |
731 |
331 |
208 |
2 567 |
7 091 |
36,2 |
по операціям з органами державної влади |
0 |
613 |
407 |
403 |
0 |
1 423 |
1 475 |
96,5 |
по операціям з суб'єктами господарювання |
2852 |
5698 |
5453 |
3 878 |
1642 |
19 523 |
42 585 |
45,8 |
по операціям з фізичними особами |
10 768 |
1398 |
16 |
342 |
2413 |
14 937 |
28 305 |
52,8 |
від ЦП, що рефінансуються НБУ (ОВДП) |
12 428 |
6645 |
3573 |
2 554 |
417 |
25 618 |
34 850 |
73,5 |
за депозитними сертифікатами НБУ |
8619 |
2971 |
2174 |
1 791 |
985 |
16 541 |
52 067 |
31,8 |
Комісійні доходи |
22 993 |
6623 |
921 |
1 322 |
2485 |
34 345 |
54 886 |
62,6 |
від банків (РКО) |
4630 |
134 |
108 |
192 |
284 |
5 348 |
7 184 |
74,4 |
від клієнтів (РКО) |
16 909 |
5526 |
431 |
662 |
2119 |
25 645 |
40 386 |
63,5 |
від клієнтів (кредитне обслуговування) |
600 |
85 |
15 |
21 |
10 |
731 |
946 |
77,3 |
від клієнтів (інше) |
826 |
829 |
322 |
444 |
70 |
2 491 |
6 019 |
41,4 |
Доходи від переоцінки та купівлі-продажу |
7448 |
740 |
-96 |
599 |
890 |
9 581 |
17 642 |
54,3 |
від переоцінки |
-31 |
156 |
-1488 |
139 |
632 |
-591 |
-758 |
78,1 |
операцій купівлі-продажу |
6035 |
370 |
1181 |
398 |
270 |
8 255 |
15 614 |
52,9 |
операцій з фін.активами та зобов'язаннями |
1443 |
213 |
210 |
62 |
-12 |
1 918 |
2 785 |
68,8 |
Інші доходи |
2247 |
321 |
446 |
104 |
3245 |
6 364 |
9 021 |
70,5 |
Інші операційні доходи |
1695 |
186 |
211 |
55 |
3113 |
5 260 |
6 941 |
75,8 |
Повернення списаних активів та непередбачені доходи |
552 |
135 |
236 |
49 |
132 |
1 104 |
2 081 |
53,1 |
Усього доходів (без МФО) |
68 414 |
25 478 |
13 682 |
11 457 |
12 442 |
131 473 |
249 574 |
52,7 |
Процентні витрати |
2847 |
7393 |
10 315 |
6 122 |
2820 |
29 497 |
56 680 |
52,0 |
на НБУ |
0 |
0 |
1331 |
146 |
291 |
1 768 |
2 909 |
60,8 |
на банківські займи |
8 |
46 |
1 |
2 |
0 |
56 |
162 |
34,7 |
на органи державної влади |
0 |
31 |
162 |
34 |
0 |
227 |
227 |
100,0 |
на депозити суб'єктів господарювання |
152 |
3052 |
6353 |
4 520 |
686 |
14 763 |
32 224 |
45,8 |
на депозити фіз. осіб |
2680 |
3840 |
764 |
894 |
1661 |
9 839 |
15 769 |
62,4 |
на ЦП |
0 |
0 |
0 |
0 |
23 |
23 |
30 |
77,8 |
на займи міжнародних організацій |
4 |
249 |
1023 |
154 |
0 |
1 431 |
2 007 |
71,3 |
на витрати небанківські ФУ |
2 |
143 |
450 |
373 |
87 |
1 055 |
2 845 |
37,1 |
за субборгом |
0 |
32 |
232 |
0 |
71 |
335 |
482 |
69,6 |
Комісійні витрати |
9562 |
2645 |
287 |
563 |
1137 |
14 194 |
25 443 |
55,8 |
на розрахункове касове обслуговування (РКО) |
9326 |
1912 |
203 |
420 |
812 |
12 672 |
23 063 |
54,9 |
на операції валютного ринку та банк. мет.и |
0 |
64 |
19 |
22 |
0 |
105 |
141 |
74,2 |
на позабалансові операції |
4 |
12 |
63 |
121 |
0 |
200 |
322 |
62,0 |
Інші комісійні витрати |
232 |
637 |
0 |
0 |
323 |
1 192 |
1 863 |
64,0 |
Адміністративні витрати |
11 012 |
7412 |
1439 |
2392 |
2784 |
25 038 |
54 570 |
45,9 |
Основна та додаткова з/п |
4423 |
3249 |
781 |
1372 |
1289 |
11 113 |
23 345 |
47,6 |
Інші витрати на утримання персоналу |
1373 |
820 |
203 |
338 |
276 |
3 009 |
6 058 |
49,7 |
Сплата податків та обов'язкових платежів |
2243 |
677 |
170 |
192 |
328 |
3 610 |
5 368 |
67,3 |
Витрати на утримання основних засобів та НМА |
2001 |
2205 |
123 |
329 |
580 |
5 238 |
10 915 |
48,0 |
Витрати на комунальні послуги |
212 |
135 |
41 |
32 |
53 |
473 |
883 |
53,6 |
Витрати на охорону |
172 |
43 |
38 |
21 |
33 |
307 |
542 |
56,5 |
Інші адміністративні витрати |
470 |
274 |
78 |
101 |
158 |
1 080 |
6 817 |
15,8 |
Відрахування в резерви |
692 |
-1270 |
-1185 |
-801 |
-985 |
-3 549 |
4 902 |
|
по (заборгованість за кредитами клієнтів) |
161 |
-1359 |
-1261 |
-1067 |
-396 |
-3 922 |
694 |
-564,8 |
по (знецінення боргових ЦП) |
680 |
185 |
244 |
368 |
-403 |
1 074 |
4 471 |
24,0 |
по (на покриття ризиків і втрат) |
-165 |
-136 |
-126 |
-131 |
-29 |
-588 |
-655 |
89,7 |
Податок на прибуток |
7895 |
0 |
0 |
119 |
-2 |
8 012 |
14 356 |
55,8 |
Інші операційні витрати |
2007 |
1062 |
501 |
175 |
1328 |
5 074 |
10 446 |
48,6 |
операційні витрати (крім витрат на лізинг) |
1844 |
1040 |
495 |
128 |
1296 |
4 803 |
9 958 |
48,2 |
Інші операційні витрати на лізинг (оренду) |
163 |
22 |
6 |
47 |
32 |
271 |
488 |
55,4 |
Усього витрат (без МФО) |
34 016 |
17 242 |
11 356 |
8 571 |
7082 |
78 266 |
166 396 |
47,0 |
Чисті процентні доходи |
32 879 |
10 402 |
2096 |
3 308 |
3002 |
51 687 |
111 345 |
46,4 |
Чисті комісійні доходи |
13 431 |
3978 |
634 |
760 |
1349 |
20 151 |
29 444 |
68,4 |
Чистий прибуток (збиток) |
34 399 |
8236 |
2326 |
2886 |
5360 |
53 207 |
83 178 |
64,0 |
Джерело: www.bank.gov.ua
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].