Студія Disney святкує 100-річчя. Миша на пароплаві, купівля Marvel із Pixar і ЛГБТ-скандали
Чим вражає «Дісней-імперія» та куди прямує цей бізнес
16 жовтня 1923 року брати Уолт і Рой відкрили невеличку мультиплікаційну студію. Їхня ідея полягала у створенні коротких мультфільмів. Для цього вони вигадали нового персонажа – мишу з великими вухами. Миша отримала ім'я «Міккі» та незабаром стала однією з найбільш впізнаваних у світі
Уолт Дісней був новатором у технологіях простору, кольору та руху. Він мав надзвичайну здатність поліпшувати настрій і веселити мільйони глядачів, які того часу боролися з Великою депресією. На 100 років пізніше Disney став одним із найбільших світових розважальних конгломератів.
Студія вплинула на безмежну кількість інших студій і художників. Вона отримала багато премій «Оскар» за анімаційні стрічки – серед останніх «Суперсімейка», «Вперед та вгору» та «Крижане серце». Сам Уолт був рекордсменом у кількості номінацій на премію Американської кіноакадемії (59 номінацій) й у кількості отриманих премій – 22, включно з почесними (за внесок у розвиток індустрії).
Як це взагалі йому вдалося?
Пароплавчик Віллі та технологічні дива
Працюючи в Лос-Анджелесі, Дісней почав впроваджувати інновації. Він зняв «Комедію Аліси», серію короткометражок, у яких знімалася жива дівчинка, яка потрапляла до анімаційного світу. Згодом з’явився Щасливий кролик Освальд, попередник Міккі Мауса.
Мультфільм «Пароплавчик Віллі», випущений 1928 року, був першою у світі звуковою анімаційною стрічкою. Ці нововведення Уолта Діснея незабаром стало нормою для індустрії.
Простенька історія про намагання мишеня Міккі стати капітаном парового корабля та численні комічні ситуації навколо нього всюди була сприйнята схвально. Після нетривалого показу в театрах Нью-Йорка, мультфільм був показаний на всю країну й забезпечив Діснею популярність.
Відео з Міккі, який насвистує та кермує кораблем, у 2007 році стало логотипом компанії, нагадуючи про її походження та важливість «Пароплавчика Віллі» для Disney.
Після Віллі почали з’являтися нові персонажі на кшталт Дональда Дака та симпатії Міккі, Мінні Маус. На відміну від пароплава, вони активно експлуатуються і зараз.
Стрічка «Квіти та дерева», створена 1932 року, стала першою анімаційною стрічкою, що отримала «Оскара» – також це був перший в історії Disney (та й усієї індустрії) повністю кольоровий мультфільм із використанням технології Technicolor
До кінця 1930-х років Дісней вирішив перекваліфікуватися на повнометражні мультфільми, у 1937 році випустивши «Білосніжку та сім гномів».
Золотий вік та повнометражки
Стрічки, які побачили світ після «Білосніжки», називають «золотим віком» студії: «Піноккіо» (1940), «Дамбо» (1941) та «Бембі» (1942).
Ці ранні стрічки досі вражають – згадати лише сцену про учня чародія з «Фантазії» (1940) чи рожевих слонів із «Дамбо» (1941). А скільки сліз пролилося через одну з найсумніших сцен в історії – смерті матері Бембі?
Однак «золотий вік» не закінчувався. Хіти продовжували виходити – «Пітер Пен» (1953), «Леді та бродяга» (1955) та «Меррі Поппінс» (1964) стали класикою. У 1990-их нове покоління глядачів із захопленням сприйняли «Красуню та чудовисько» (1991), «Аладдіна» (1992) і «Короля Лева» (1994) – усі ці мультфільми були перезняті в художній фільми у 2010-х.
Навіть доволі невдалі проєкти Disney на кшталт «Зоотрополіс» забезпечують студії мільярди доларів у прокаті.
Діснейленд та диверсифікація бізнесу
У 1955 році Уолт Дісней відкрив у каліфорнійському місті Анагейм парк Disneyland. Його початковою ідеєю була побудова інклюзивного тематичного парку для своєї родини. Те, що вийшло, назавжди заклало стандарти тематичних парків і проклало шлях до стратегії розвитку компанії – диверсифікацію джерел прибутку.
Згодом Діснейленд, під назвою Disney World, відкрився у Флориді (1971), а згодом – у Парижі, Токіо, Гонконгу та Шанхаї.
У 1957 році засновник намалював діаграму, яка передбачила джерела, з яких Disney може отримувати прибутки: неймовірна бізнес-імперія, заснована на синергії, мерчандайзингу та крос-промоції.
Придбання та поглинання
У 2006 році Disney придбала студію Pixar, у 2009-му – Marvel та LucasFilm – у 2012 році. Ці угоди забронювали місце студії як лідера розважальної індустрії.
Нещодавно, у 2019-му, конгломерат придбав 21st Century Fox за $71 млрд. Це дало Disney доступ до надзвичайно цінних архівів студії.
Не безхмарна подорож
Стрічки Disney (анімаційні чи художні) мають прославляти сімейні цінності, наголошувати на важливості командної роботи та просувати гендерну рівність. Проте до останнього часу її герої були представниками білої раси, через що студію критикували – за приховані меседжі привілейованості, використання расової ієрархії та нав'язування стандартів краси.
Стрічка 1946 року «Пісня Півдня» потрапила під вогонь критики через расистське зображення чорних американців і романтизацію епохи плантаторів. З 1986 року студія намагається припинити розповсюдження та демонстрацію цієї стрічки, проте де-не-де з’являються записи.
Багато старих стрічок, що демонструються на стримінговому сервісі корпорації Disney+, містять дісклеймери з попередженням про можливість «негативного зображення» або «поганого поводження з людьми або культурами».
LGBTQ+ спільнота не мала представленості у стрічках Disney аж до 2017 року – появи персонажа Лефу в художньому фільмі «Красуня та чудовисько». Однак це режисерське рішення на дуже сподобалося глядачам, як і одностатевий поцілунок у мультфільмі «Базз Лайтер». Обидві спроби бути більш інклюзивними стали об’єктом для критики з боку консерваторів із політики та медіа.
Також має іміджеві проблеми Боб Айгер – генеральний директор компанії, який пішов у відставку 20121 року, однак був наново запрошений очолити корпорацію у 2022-му: його реакція на нещодавній страйк авторів і акторів була доволі прохолодною та не такою, на яку багато хто розраховував.
Однак, попри всі ці неприємності та скандали, корпорація Disney вистояла і не демонструє навіть ознак слабкості. Її охоплення та залученість фантастичні. Від анімаційних фільмів і коміксів до комп’ютерних спецефектів – Disney контролює більшу частину популярної культури.
«Якщо ти можеш це вигадати, ти можеш це зробити», колись сказав Уолт Дісней. Судячи з того, що його студія відсвяткувала 100-річний ювілей і має капіталізацію у $150 млрд, його мрії збулися.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].