Зерно розбрату 2.0: транспортна блокада на українському кордоні розростається. До перекриття пунктів пропуску може долучитися Словаччина
Mind Explains

Зерно розбрату 2.0: транспортна блокада на українському кордоні розростається. До перекриття пунктів пропуску може долучитися Словаччина

На таке рішення тамтешніх перевізників надихнув «польський кейс»

Зерно розбрату 2.0: транспортна блокада на українському кордоні розростається. До перекриття пунктів пропуску може долучитися Словаччина
Фото: spectator.sme.sk

У польських перевізників, які з 6 листопада страйкують на українському кордоні, на другий тиждень блокади можуть з'явитися ситуативні союзники – їхні словацькі колеги.

Спілка автомобільних перевізників Словаччини (UNAS) поширила звернення до Єврокомісії, у якому висунула вимогу, аналогічну тій, що висловлює польський бізнес. А саме – повернення дозволів на в'їзд до Євросоюзу для українських компаній, тобто фактичне скасування «транспортного безвізу». Інакше вони погрожують організувати блокаду пунктів пропуску на українсько-словацькому кордоні, подібну до тієї, що відбувається зараз на кордоні з Польщею.

Цей сценарій нагадує події двомісячної давнини, коли країни Східної Європи скоординували зусилля та домоглися заборони доступу на свої ринки українського зерна, хоча Єврокомісія виступала категорично проти таких заходів.

Mind розбирався, чи можливе повторення «ефекту доміно» і як розростання транспортної блокади може позначитися на українській економіці.

Наскільки офіційними є вимоги словацьких перевізників (чи це просто намір)? Цілком офіційні. Спілка автоперевізників Словаччини (UNAS) надіслала листа Міністерству транспорту країни з вимогою про зустріч. «Ми хотіли б обговорити з вами проблеми щодо українських перевізників, яким не потрібні дозволи на роботу, тому вони відбирають роботу в наших перевізників», – йдеться в листі.

При цьому автори послання зазначають, що словацький вантажний транспорт «стоїть на колінах»: «Як бачите, польські перевізники блокують свої кордони, бо в них така сама проблема, як у наших перевізників».

З повним текстом листа можна ознайомитися тут.

Асоціація автоперевізників Словацької Республіки (ČESMAD) минулого тижня також закликала до скасування «транспортного безвізу» для України.

Чому словацькі перевізники висловили своє незадоволення саме зараз? Причин декілька.

Перша – давно назрілі проблеми у транспортній галузі країни, не всі з яких пов'язані з присутністю української складової ринку, проте підсилені нею.

За оцінками словацької сторони, за останні півтора року трафік вантажівок з України зріс приблизно на 600–800%. Також словаки нарікають на численні порушення – нелегальні пересадки, економію на ТО транспортних засобів і шахрайство з тахографами.

Друга – останньою краплею стало ще більше пожвавлення українських перевізників, коли ті були змушені шукати об'їзні шляхи, альтернативні заблокованим пропускним пунктам із Польщі.

За даними Spike Вгокегѕ, у зв'язку зі страйками та перешкодами на польському кордоні автоперевізники наростили обсяг перевезень вантажів територією Угорщини та Словаччини. Через збільшення вантажних перевезень у ніч на неділю, 12 листопада, було обмежено рух вантажного транспорту на східному кордоні Словаччини – черги машин вишикувалися не лише перед прикордонним переходом «Вишнє Німецьке», а й на довколишніх територіях.

І нарешті, третя – «надихаючий» приклад польських колег.

Якою є реакція офіційних кіл Словаччини? У Мінтрансі Словацької Республіки погодилися, що збільшення кількості перевезень на території ЄС українськими перевізниками «негативно впливає на економіку Євросоюзу». Проте, як і представники польського уряду, чиновники посилаються на те, що рішення про «транспортний безвіз» з Україною ухвалювалося на рівні Євросоюзу.

Якою є позиція української сторони? Категорична – принаймні поки що. Можливість поновлення дозвільної системи не обговорюється.

Нагадаємо: 13 листопада відбулися широкі переговори з польськими перевізниками, проте жодних домовленостей щодо зняття блокади або хоча б орієнтовних термінів її закінчення не досягнуто саме через неможливість знайти компроміс стосовно основної їхньої вимоги.

Українські чиновники знову-таки кивають у бік європейських і вказують, що рішення Єврокомісії не може бути скасовано на рівні окремих держав – членів ЄС.

Які збитки може спричинити блокада? Як уже писав Mind, у випадку з Польщею, за експертними підрахунками, одна вантажівка на добу недоотримує близько 300 євро оборотних коштів. Враховуючи кількість машин, що простоюють на кордоні, один день простою можна оцінити більш як у 3 млн євро тільки для українських перевізників.

Збитки від можливої блокади з боку Словаччини наразі підрахувати складно, оскільки незрозумілий її масштаб. Однак можна припустити, що цифра стартуватиме від мільйона євро на день.

Які перспективи розвитку ситуації? Схоже, що на відміну від ситуації із зерном, національні уряди не хочуть брати на себе відповідальність і запроваджувати будь-які обмеження на рівні країн. Частково це пояснюється тим, що фермери популярніші та численніші в європейському суспільстві, ніж перевізники. Плюс на польських політиків уже не тисне передвиборчий процес.

Зараз відомо, що на початку грудня міністр транспорту Словаччини запропонує Брюсселю переглянути рішення ЄК, згідно з яким дозволи українським вантажоперевізникам не потрібні до 30 червня 2024 року.

Також активні протести створюють неабиякий ризик, що Єврокомісія дуже прискіпливо зважуватиме своє рішення, чи продовжувати «транспортний безвіз» Україні з другої половини 2024 року.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло