Кабмін вкотре змінив механізм реєстрації та блокування ПДВ. Які критерії ризиковості «сховано» у постанові уряду
Mind Explains

Кабмін вкотре змінив механізм реєстрації та блокування ПДВ. Які критерії ризиковості «сховано» у постанові уряду

І чому можливості для його доопрацювання вичерпані

Этот текст также доступен на русском
Кабмін вкотре змінив механізм реєстрації та блокування ПДВ. Які критерії ризиковості «сховано» у постанові уряду
Фото: depositphotos.com

Кабінет Міністрів затвердив поправки до порядку реєстрації ПДВ-накладних, а також у механізм їхнього блокування. Вони закріплені постановою уряду №1154 від 7 листопада 2023 року, яка набирає чинності 9 грудня.

Голова парламентського Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев анонсував нову порцію змін до СМКОР (системи моніторингу оцінки ризиків) ще наприкінці літа. Але, за його словами, текст змін довго проходив узгодження у деяких відомствах.

Постанова, яку ухвалив Кабмін, має спростити процес безумовної реєстрації податкових накладних. Тобто коли платник податків відповідає певним критеріям, на підставі яких СМКОР реєструє його ПДВ-накладні без перевірок та «ручного» втручання.

За оцінками Державної податкової служби (ДПС), частка заблокованих накладних у найближчій перспективі має скоротитися вдвічі, тобто десь до 0,45–0,5%. У середньому щомісяця кількість компаній, яких стосується блокування накладних, становить 24 000. Частка «заморожених» накладних у вересні була на рівні 1%, у жовтні – 0,92%. Що може змінитися в цьому питанні найближчим часом, вивчав Mind.

Нові критерії СМКОР. Запроваджено нові показники, які будуть використовуватися для оцінки ступеня ризику платників податків загалом і для безумовної реєстрації накладних зокрема. Нагадаємо: якщо платник ПДВ потрапляє до категорії ризикових, практично всі його ПДВ-накладні потрапляють під блокування.

Індикатори такі:

1. показник D, що розраховується за формулою D = S/T.

S – загальна сума сплачених платником податків сум єдиного соцвнеску та інших податків за 12 місяців до того моменту, коли накладну подано на реєстрацію.

T – загальна сума товарів / послуг, яка вказана платником у тих накладних, що були зареєстровані протягом 12 місяців.

2. індикатор Рпоточ – сума ПДВ, зазначена платником у податкових накладних, зареєстрованих протягом календарного місяця;

3. індикатор Рмакс, що розраховується за формулою Pмакс = Pнайб × 1,4.

Рнайб. – найбільша місячна сума ПДВ, зазначена в податкових накладних, які були зареєстровані в попередні 12 місяців.

Крім того, тепер до умови безумовної реєстрації накладних входить загальна сума сплаченого компанією ПДВ, яка за останні 12 місяців перевищує 10 млн грн (раніше – понад 1 млн грн). Крім того, значення індикатора D має бути більше 0,05, а значення індикатора Рпоточ – менше значення Рмакс.

Маркери позитивної історії платника податків. З'явилося кілька критеріїв, які впливатимуть на реєстрацію ПДВ-накладних та формуватимуть позитивну історію платника податків. Також змінилися деякі чинні критерії.

Нові критерії:

  • платник податків подав пояснення щодо всіх податкових накладних, які були заблоковані раніше, ДПС ці пояснення врахувала та зняла блокування;
  • відсутнє значне збільшення місячного обсягу ПДВ в порівнянні з попереднім роком: сума ПДВ у зареєстрованих накладних не більш ніж у 1,4 раза перевищує найбільшу місячну суму ПДВ за останній рік;
  • середньомісячний обсяг постачання товарів / послуг за останні шість звітних періодів перевищує 500 000 грн;
  • загальна сума сплаченого компанією ПДВ за останні 12 місяців перевищує 1 млн грн. У цьому значення D>0,05, а значення Рпоточ < значення Рмакс;
  • протягом 36 місяців до моменту реєстрації ПДВ-накладної у платника податків була відсутня заборгованість зі сплати податків і зборів, він своєчасно подавав усю звітність, середньомісячний обсяг реалізації товарів та послуг перевищує 500 000 грн.

Оновлені критерії:

  • частка товарів / послуг, які відображені у ПДВ-накладних, зареєстрованих за останні шість місяців, має бути не менше 75% усіх товарів / послуг, які придбав або реалізував платник податків. Крім цього, значення D>0,05, а значення Рпоточ < значення Рмакс.
  • середньомісячна сума ПДФО за останні 12 місяців більша за суму податку, розраховану з подвійної мінімальної заробітної плати, а середньомісячна чисельність персоналу за рік – не менше 5 осіб (раніше замість ПДФО використовувався ЄСВ).

Що це дасть на практиці? Компанії, які стабільно працюють, вчасно сплачують податки (не тільки ПДВ), у їхній діяльності простежується однорідність (якщо компанія закуповує деревину, то на виході вона продає вироби з дерева, а не банани чи шкарпетки), найімовірніше, не мають зіткнутися з блокуванням накладних.

Це стосується бізнесу, який вписується в критерій сплати ПДВ в сумі від 10 млн грн і більше за рік, і в якого загальне податкове навантаження (індикатор D) перевищує 5%. СМКОР взагалі має пропускати такі компанії без перепон.

Крім цього, ДПС також виходитиме з позитивної податкової історії платника, якщо його ПДВ-накладні не підпадають під безумовну реєстрацію. Відповідно чим позитивніша ця історія – немає податкової заборгованості; накладні, які були раніше заблоковані, у результаті зареєстровані, компанія платить білу зарплату співробітникам, тим вищі шанси на те, що проблем із ПДВ-накладними не виникне.

І навіть якщо платник податків зіткнувся із блокуванням, тепер у нього більше можливостей відстояти свої права. Якщо при спробі оскаржити рішення про блокування ПДВ-накладних через регіональну комісію ДПС усе одно буде відмова, його можна буде оскаржити в центральній комісії або в суді. У свою чергу відмову центральної комісії ДПС також можна буде оскаржити в судовому порядку.

Як змінюватиметься СМКОР далі? Щоб оцінити дієвість постанови №1154, знадобиться кілька місяців. Після цього можна буде зробити висновки, наскільки ця порція змін виявилася ефективною.

Втім, як розповіли експерти, які беруть участь у доопрацюванні механізму реєстрації ПДВ-накладних, можливості для його подальшого коригування майже вичерпані. Тому, якщо кардинального скорочення частки заблокованих накладних не буде, вирішенням ситуації може стати впровадження алгоритму тимчасового блокування, який дозволить ще більше знизити тиск на прозорий бізнес.

За даними Mind, цей алгоритм може виглядати так:

  • СМКОР блокує ПДВ-накладну на строк до 30 днів;
  • ДПС має 10 днів для того, щоб ухвалити рішення про розблокування або про додаткову перевірку платника податків;
  • у разі призначення перевірки блокування продовжується на строк до 60 днів;
  • під таку перевірку потраплятимуть лише платники з високим ризиком ухилення від сплати податків;
  • якщо перевірка не виявляє порушення, блокування знімається;
  • з усіх інших накладних блокування також знімається автоматично через 60 днів.

Такий підхід може виправдати себе. Під податкові перевірки потраплятимуть виключно ті суб'єкти господарювання, до яких справді є обґрунтовані питання щодо сплати ПДВ. З решти платників податків «блок» буде знято в автоматичному режимі.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло