Nota Bene: як бездіяльність АРМА підриває національну безпеку та обороноздатність України

Nota Bene: як бездіяльність АРМА підриває національну безпеку та обороноздатність України

Яким «російським» активам досі не знайдено управителів і чому це загрожує мільйонними збитками

Nota Bene: як бездіяльність АРМА підриває національну безпеку та обороноздатність України
Фото: фб-сторінка АРМА

Mind продовжує публікувати матеріали в рубриці Nota Bene. Цей формат передбачає дещо більше емоційне забарвлення, що, втім, компенсується глибиною експертизи автора в досліджуваному питанні. Цього разу адвокат Андрій Потьомкін аналізує, якою була доля російських і білоруських активів, що були передані в управління Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА) за перший рік повномасштабної війни.

Минулого тижня Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) опублікувала Звіт антикорупційних реформ в Україні за результатами пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції. Документ містить аналіз за 2022 рік і перше півріччя 2023-го. Зокрема, експерти моніторингової групи дійшли висновків про те, що Україна, в особі АРМА, не виконала контрольний показник 8.2.1. щодо ідентифікації, розшуку та повернення злочинних доходів, у тому числі від корупції (стор. 73). А також, що Україна не відповідає встановленим вимогам контрольного показника через відсутність повернення активів на практиці (стор. 74).

Водночас визнано задовільним контрольний показник 8.2.2. стосовно управління АРМА арештованими активами (стор. 75). Проте із зауваженням, що такий менеджмент показує мізерні результати та зазнає політичного втручання (стор. 73).

Експерти наголосили, що АРМА потрібно посилювати свій авторитет, зміцнювати довіру громадськості до своєї роботи, його діяльність має стати прозорою, підзвітною та незалежною від політичного втручання (стор. 9, 73, 74). Також у звіті звернули увагу на відсутність співпраці АРМА з іншими антикорупційними органами (НАБУ, САП) [стор. 85].

Пропонуємо детальніше зосередитися на результатах роботи АРМА під час повномасштабного вторгнення рф в Україну, базуючись на матеріалах згаданого звіту та українських держреєстрах.

Російські активи. Загальна статистика

Станом на 18.03.2024 до Реєстру арештованих активів було внесено 54 720 записів про передачу активів в управління АРМА, стосовно 49 695 з яких не скасовано арешт і зберігається безумовний обовʼязок агентства здійснювати оцінку, облік та управління. При цьому 32 045 таких записів, або 58,5%, внесено до реєстру 2022 року, стосовно 29 371 з яких не скасовано арешт.

Тобто більш ніж половина активів, якими сьогодні розпоряджається АРМА, передана йому в управління в перший рік повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну.

Майже всі арештовані та передані в управління АРМА у 2022 році активи є обʼєктами права власності:

  • російської федерації та її резидентів (прямо або опосередковано);
  • осіб, які не є громадянами росії, але мають тісний звʼязок із нею і фінансують насильницьку зміну конституційного ладу, меж території та захоплення державної влади України;
  • осіб, які з використанням ЗМІ визнають правомірною та заперечують збройну агресію росії проти України;
  • колаборантів і державних зрадників.

Йдеться про житлову й комерційну нерухомість, обʼєкти енергетичної інфраструктури, земельні ділянки, автомобільний і залізничний транспорт, повітряні, морські й річкові судна, трактори, екскаватори, крани, сільськогосподарську та іншу спеціалізовану техніку, корпоративні права сотень підприємств, що працюють, цілісні майнові комплекси, як-от заводи й фабрики, і багато іншого.

Таких російських активів передано в управління АРМА у 2022 році на загальну вартість понад 100 млрд грн.

У той час, як українські Сили оборони нищать російських загарбників на полі бою, АРМА було зобов’язане ліквідовувати російську присутність в економіці України. Але подекуди «щось пішло не так».

Управляючи російськими активами, АРМА мало підрубати коріння російському бізнесу в Україні. Зокрема:

  • зменшити присутність росіян в економіці України;
  • позбавити джерел фінансування структури російського впливу, які діють у нашій державі;
  • перенаправити відповідні фінансові потоки для забезпечення мільярдних надходжень до Держбюджету України.

Неймовірно, але факт: незважаючи на передачу російських активів під контроль Державі Україна в особі АРМА, ними й досі користується російська федерація та її резиденти, а також інші особи, які мають тісний звʼязок із рф. Держбюджет нічого не отримує, а мільярдні доходи від їх використання продовжують надходити до кишені росіян і спрямовуватися останніми на фінансування війни, захоплення державної влади та зміну меж території України.

Тепер розглянемо детальніше низку прикладів.

«Заземлені» російські літаки

8 листопада 2022 року суд передав в управління АРМА 12 російських літаків Ан-124-100, вартістю $840 млн, чотири з яких, вартістю $280 млн, 27–28 лютого 2022-го були заблоковані в міжнародних аеропортах Теда Стівенса в м. Анкоридж (Канада) та Лейпциг/Галле в м. Шкойдіц (Німеччина). Інші вісім літаків останні два роки не покидають ізольований від цивілізованого світу повітряний простір російської федерації.

У квітні 2023 року премʼєр-міністр Денис Шмигаль, домовляючись у Канаді про більшу кількість боєприпасів і техніки для українського контрнаступу, в тому числі порушив питання конфіскації одного зі згаданих літаків.

Водночас АРМА півтора року нічого не робить стосовно цих літаків (маючи за законом права співпрацювати з органами іноземних держав, представляти інтереси України в закордонних юрисдикційних органах та укладати міжвідомчі міжнародні угоди з питань управління активами).

«Збитковий» морський транспорт

27 квітня 2022 року суд передав в управління АРМА 10 російських морських суден – Rondo, Svir, Avangard, Volga-Balt 225, Volga-Balt 193, Volga-Balt 244, Omskiy-6, Naviger-2, Omskiy-132, NikaSpirit – вартістю понад 530 млн грн, що знаходилися в акваторії порту Ізмаїл, Одеської області.

Спочатку АРМА пʼять місяців нічого не робило (стосовно NikaSpirit – десять місяців), далі у вересні 2022 року призначило управителя (NikaSpirit – у лютому 2023-го), а через рік, у серпні 2023 року, зізналося, що менеджмент цих суден приносить державі лише 90 тис. грн на місяць, тобто кожне з них щомісяця заробляє для Держбюджету менше 10 000 грн.

Це при тому, що порт Ізмаїл є:

  • одним із найбільш сучасних і високомеханізованих портів на Дунаї;
  • європейськими воротами України;
  • важливою транспортною ланкою, що з’єднує країни Центральної та Північної Європи з країнами Чорного й Середземного морів;
  • транспортним вузлом, що забезпечує зерновий коридор та інші ключові перевезення України.

У зв’язку з цим важко повірити, що в такому місці, як порт Ізмаїл, десять суден, призначених для перевезення рідких нафтопродуктів та інших господарських вантажів, довжиною понад 100 м кожне, заробляють разом на місяць стільки ж, скільки одна невелика кав’ярня в центрі Києва.

Засоби для відновлення інфраструктури – у руках її руйнівників

12 липня 2022 року суд передав в управління АРМА два асфальтозмішувальні заводи та спецтехніку до них (екскаватори, грейдери, бульдозери, катки), на загальну вартість 25 млн 653 тис. грн, які знаходяться в Миколаївській області й належать республіці білорусь.

Білорусь надала росії територію для наступу на Україну, зокрема, з неї було випущено по нашій країні понад 700 ракет, які пошкодили або знищили інфраструктуру, житло, господарські об’єкти тощо. Здавалося б, згадані асфальтозмішувальні заводи і спецтехніка гостро потрібні для відновлення України, а також можуть бути корисні бізнесу, який зазнав втрат в умовах війни й потребує засобів виробництва для відновлення своєї діяльності та розвитку в кризових умовах.

На практиці АРМА за 20 місяців не спромоглося передати ці активи в управління жодній українській компанії, залишивши їх у користуванні білоруських власників. І це при тому, що наразі триває тендер із будівництва транспортної розв’язки протяжністю 8,3 км, для майбутньої об’їзної дороги біля Миколаєва, вартістю 2,2 млрд грн. Тендер оголосила Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Миколаївській області, роботи мають бути виконані до 30 квітня 2025 року. Цей проєкт розробили спільно з Японським агентством міжнародного співробітництва JICA.

Дуже важко повірити в те, що названі білоруські асфальтозмішувальні заводи і спецтехніка нікому в цьому проєкті не потрібні.

Готелі Медведчука й не тільки

6 вересня 2022 року суд передав в управління АРМА базу відпочинку «Бескид» (СПА-готель), що належав подружжю Віктора Медведчука й Оксани Марченко, вартістю понад  $2 млн. Адреса об’єкта: Івано-Франківська область, Долинський район, с. Мислівка, урочище Йозифсталь, буд. 13.

Станом на початок січня 2024 року Івано-Франківську громаду обрали прихистком понад 123 тис. внутрішнього переміщених осіб, або 87 тис. сімей, які були змушені рятуватися від російської збройної агресії, яку в тому числі привів на українську землю держзрадник Віктор Медведчук.

За 18 місяців АРМА так і не знайшло управителя для цього мінерального курорту з численними джерелами лікувальної води, номерами різних категорій, укомплектованими всім необхідним для комфортного перебування. А також – з басейнами просто неба й у приміщенні готелю, сауною, соляною печерою, гідромасажними ваннами, конференц-залом з обладнанням, необхідним для проведення різноманітних конференцій тощо.

Наразі залишається відкритим питання, чому в готелі кума путіна не живуть переселенці, або що заважає використовувати його інфраструктуру для потреб релокованого українського бізнесу.

Продовжуючи болючу тему переселенців, слід сказати, що АРМА понад рік розпоряджається: у м. Одеса клінічним санаторієм ім. Горького, готелями «Центральний», «ОК Одеса», «Аркадія», «Моцарт»; на Закарпатті – санаторіями «Карпати», «Сонячне Закарпаття», «Поляна», «Синяк», «Квітка Полонини», «Шаян», лікувально-туристичними комплексами «Синевирське озеро», «Світанок», «Карпати», «Пікуй»; у Львівській області – санаторіями «Моршинський», «Янтар», «Весна», «Вілла Христина», реабілітаційним СПА-центром «Мед-Палас», готелями «Міротель», «Рубін», «Алмаз», «Кристал»; у Київській області – санаторіями «Жовтень» та «Дубки»; у Вінницькій області – санаторієм «Хмільник»; у м. Києві – готелями «Турист» і «Дружба»; у Дніпропетровській області – санаторієм «Курорт Орлівщина»; у Рівненській області – готелем «Турист»; у Хмельницькій області – готелем «Каприз»; у Миколаївській області – готелем «Турист»; в Івано-Франківській області – лікувально-оздоровчим комплексом «Карпатські зорі» та готелем «Прикарпаття».

За даними Міністерства з питань реінтеграції, кількість внутрішніх переселенців в Україні перевищує 4,8 млн громадян, а за оцінками міжнародних спостерігачів їх понад 7 млн. Тобто мільйони наших співвітчизників розпочинають усе з нуля в інших регіонах країни, вмістивши життя в декілька валіз.

Відповідно до законодавства Україна декларує, що піклуватиметься про своїх громадян, безоплатно надаватиме житло тим, хто потребує соціального захисту, а також гарантує кожному право на достатній життєвий рівень, що передбачає і житло. Проте в реальності соціального житла для переселенців досі бракує. Зокрема, і через те, що АРМА не спромоглося знайти управителів згаданим санаторіям та готелям.

І питання не стільки у відсутності законодавчих процедур, скільки в безініціативності АРМА: з боку агентства не зафіксовано звернень до місцевих органів влади або установ чи відділів, що відповідають за житлові питання соціально незахищених верств населення.

«Нічийні» залізничні вагони

У семи кримінальних провадженнях АРМА передано в управління понад 21,1 тис. залізничних вагонів (вантажні напіввагони, зерновози, цистерни, платформи тощо), які є власністю підприємств російської федерації та республіки білорусь.

Слідчі судді постановили, що до того, як агентство визначить управителів, які генеруватимуть доходи до Державного бюджету України від користування цими вагонами, останні перебуватимуть на відповідальному зберіганні АТ «Укрзалізниця».

Під час війни перевезення військових і гуманітарних вантажів залізницею набули особливого значення для безпеки країни та населення. Але згадана 21,1 тис. залізничних вагонів, здатна працювати на оборону країни та/або щомісяця генерувати мільярдні надходження до держбюджету, просто стоїть на різних станціях. Приблизно 20% із цієї кількості вже використовуються різними структурами (катаються Україною на «перебитих» номерах). Але є і добрі новини: майже всі цистерни возять нафтопродукти для потреб ЗСУ.

Нещодавно стало відомо, що росіяни збудували 30-кілометрову лінію оборони з більш ніж 2000 залізничних вагонів, безперервний ланцюг яких тягнеться по гілці від залізничного вокзалу в Оленівці до Волновахи. За аналогією, можна було б і Україні використати ці «безгосподарні» російсько-білоруські вагони. З них би вийшла фортифікаційна споруда завдовжки приблизно в 300 км.

«Забуті» промислові потужності

Також 2022 року в управління АРМА потрапили численні виробничі підприємства. Наприклад: Чернігівське «Хімволокно», Харківський електротехнічний завод «Енергоміра», Овруцький щебеневий завод, Купʼянський молочноконсервний комбінат, залізничний термінал «Карпати», Глухівський карʼєр кварцитів, Кіровоградське рудоуправління, Харківський завод «Промзвʼязок», Олександрійська фабрика діаграмних паперів, Полтавський турбомеханічний завод, Калуський трубний завод тощо.

Понад рік менеджмент цими активами не здійснюється, доходи до Держбюджету не надходять.

Далі – візуалізовано приклади російських активів, які АРМА залишило в користуванні росіян і за рахунок яких продовжується фінансування путінської війни

Примітка: аналіз не враховує російські активи, які вже націоналізовано рішенням ВАКС, передано в управління за рішенням Кабміну, а також широковідомі у ЗМІ, де за останні півтора року АРМА так і не спромоглося організувати ефективне управління та генерування значних доходів до Держбюджету (наприклад: АЕРОК, Моршинський завод, Миргородський завод, Глухівський карʼєр кварцитів, АЗС «Глуско», ТРЦ «Оушен Плаза», Завод «Промзвʼязок» та інші).








Замість післямови

Попри очікування суспільства, від АРМА за перший рік війни не було жодних рішень, дій чи ініціатив стосовно використання згаданих російських активів із метою забезпечення Збройних Сил України, Національної гвардії України, Державної спеціальної служби транспорту, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій та інших сил оборони під час виконання завдань з оборони держави, захисту її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності.

Наприклад:

  • у готелях і санаторіях можуть організовуватися реабілітаційні центри для поранених військових;
  • екскаваторитракторисамоскиди та крани здатні використовуватися для будівництва оборонних укріплень на кордонах із росією та білоруссю;
  • вантажівкиморські та повітряні судна можуть бути задіяні у військових і гуманітарних перевезеннях;
  • автобуси та легкові автомобілі спроможні перевозити поранених військових і забезпечувати виконання завдань територіальної оборони;
  • житлова нерухомість здатна використовуватися для розміщення військових, правоохоронців, переселенців;
  • офісна нерухомістьсклади та гаражі можуть забезпечувати різноманітні потреби військових структур.

Однак, маючи реальну можливість, АРМА нічого не зробило для того, щоб допомогти Силам оборони, обравши позицію стояти осторонь.

Найбільш кричущим провалом першого року повномасштабної війни став для України менеджмент арештованих активів росіян, точніше повна його відсутність.

Перегляд лише одного вебсайту АРМА чітко показує, що перший рік війни робили чиновники АРМА, замість того щоб передавати російські активи в розпорядження українським компаніям, тим самим збільшуючи доходи державного бюджету та зменшуючи присутність росіян в економіці України й позбавляючи останніх джерел фінансування війни.

Так, посадовці АРМА займалися:

  • персональним піаром, саморекламою, підвищенням своєї впізнаванності як впливових державних діячів;
  • формальними комунікаціями з іншими державними службовцями, організаціями та участю в публічних заходах, які жодним чином не стосуються менеджменту арештованих активів росіян;
  • налагодженням співпраці з навчальними закладами, криптобіржами, Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей;
  • «списанням» арештованого аміаку більш ніж на 470 млн грн – у квітні 2023 року ТСК Верховної Ради з економічної безпеки встановила завдання збитків державі та Одеському припортовому заводу від проведеної АРМА реалізації аміаку (чиновники давали пояснення у ВР, ДБР поводило обшуки, виїмку);
  • нарахуванням великих заробітних плат і працевлаштуванням в АРМА близьких друзів (Рахункова палата встановила, що очільник АРМА виплачує собі рекордно високу винагороду, а також із порушенням законодавства нараховує працівникам виплати; на засіданні Антикорупційного комітету ВР 02.05.2022 депутати обговорювали розтрати й бездіяльність керівництва АРМА, звинувачували у виплаті завищених надбавок у розмірі понад 300% під час війни, роздутому штаті патронатної служби та працевлаштуванні в АРМА близьких друзів).

Разом з тим десятки тисяч активів росіян посадовці АРМА залишили без оцінки та не передали в управління за договором українським компаніям.

Тобто перший рік війни чиновники АРМА імітували бурхливу діяльність там, де цього не треба було робити, коли на кону стояло існування України як держави, і не робили те, що робити було потрібно, а саме: дії, рішення, ініціативи щодо передачі російських активів військовим, волонтерам, переселенцям, позбавлення російського бізнесу доходів в Україні та джерел фінансування загарбницької війни.

Як змінилася ситуація та в який бік у ході другого року війни, у тому числі стосовно активів візуалізованих у цій публікації, розкажемо найближчим часом.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло