За відсутність POS-терміналу – штраф до 17 000 грн. Як зміняться вимоги до розрахунків за товари та послуги з 2025 року?
І хто зможе продовжувати працювати без платіжних терміналів
Державна податкова служба (ДПС) опублікувала на своєму офіційному сайті нагадування бізнесу, що працює у сфері торгівлі, про потребу встановити POS-термінали та впровадити програмні рішення, які дозволяють приймати безготівкову оплату за товари й послуги.
Річ у тім, що з 1 січня 2025 року набудуть чинності нові норми постанови Кабінету Міністрів №894. Ці норми розширюють коло суб'єктів господарювання, які мають надати покупцям і клієнтам можливість розраховуватися в безготівковій формі.
Mind розібрався, на кого саме поширюються ці вимоги та яка відповідальність загрожує тим, хто їх проігнорує.
Хто вже повинен був встановити POS-термінали в точках продажу?
Уряд ухвалив постанову № 894 ще в липні 2022 року на виконання норм закону №1591-IX «Про платіжні послуги».
У цій постанові прописано, які продавці товарів і надавачі послуг та в які строки мають забезпечити технічну можливість для проведення безготівкової оплати, у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних додатків або пристроїв.
Причому це стосується не лише оплати у фізичних точках продажу (у магазинах), а й розрахунків за товари та послуги, реалізація яких здійснюється дистанційно (онлайн).
Отже, з 1 січня 2023 року вимога використовувати POS-термінали та платіжні рішення поширюється на бізнес, який веде діяльність у населених пунктах із чисельністю населення понад 25 тис. осіб, а з 1 січня 2024 року – на бізнес у населених пунктах, де мешкає від 5 тис. до 25 тис. осіб.
Виняток становлять фізичні особи – підприємці, які є платниками єдиного податку першої групи, а також підприємці, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю та продаж власноручно вирощеної (сільськогосподарської) продукції. Для них застосування POS-терміналів тимчасово не є обов'язковим.
Не підпадають під норми про перехід на безготівковий розрахунок представники бізнесу, які опинилися в зоні проведення воєнних дій або перебувають на тимчасово окупованій території України. Цей попуск діятиме аж до припинення бойових дій / деокупації та ще протягом трьох місяців із цього моменту.
Що зміниться для торгівлі та сфери послуг із 2025 року?
З 1 січня 2025 року придбати платіжні термінали (POS-термінали) і впровадити платіжні застосунки доведеться торговцям у населених пунктах із населенням менше 5000 осіб.
Тобто вже не матиме значення, де веде свій бізнес підприємець – у великому місті чи маленькому селищі. Він обов'язково має забезпечити можливість безготівкової оплати.
Крім того, з 1 січня 2026 року втратять право не використовувати POS-термінали окремі категорії підприємців, яких було згадано вище: ФОП першої групи єдиного податку, власники торгових автоматів і продавці власноруч вирощеної продукції.
Які ще вимоги до розрахунків за товари та послуги має виконати бізнес?
ДПС нагадала про те, що представники бізнесу зобов'язані надати покупцям можливість здійснити оплату в безготівковій формі, водночас їм заборонено:
- обмежувати право споживача самостійно обирати платіжний засіб для розрахунків за товари та послуги;
- встановлювати додаткову плату (комісії) при використанні POS-терміналів і платіжних додатків;
- встановлювати різні ціни на товари чи послуги залежно від форми оплати – готівкової чи безготівкової.
При цьому податкова рекомендує бізнесу заохочувати бажання покупців використовувати електронні платіжні засоби для здійснення розрахунків.
Як каратимуть за відсутність платіжних терміналів?
Порушення норм про застосування POS-терміналів та інших платіжних рішень тягне за собою адміністративну відповідальність згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення.
Зокрема, за неможливість забезпечити розрахунки за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів передбачено штраф для ФОП або посадових осіб юрособи в розмірі 100–200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700–3400 грн) за перше порушення та 500–1000 неоподатковуваних мінімумів (8500–17 000 грн) – за повторне порушення.
Також не варто забувати, що скарга з боку незадоволеного покупця або клієнта, який не зміг розплатитися банківською карткою, може стати підставою для проведення податкової перевірки, яка спричинить для бізнесу ще більше проблем, як-от штрафи й донарахування податкових зобов'язань.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].