ФДМУ продає єдиного у Східній Європі виробника гільз для двигунів. На яких умовах буде приватизовано «Мотордеталь-Конотоп»?
Mind Explains

ФДМУ продає єдиного у Східній Європі виробника гільз для двигунів. На яких умовах буде приватизовано «Мотордеталь-Конотоп»?

І чому є ризик, що фонду доведеться знизити його вартість удвічі

ФДМУ продає єдиного у Східній Європі виробника гільз для двигунів. На яких умовах буде приватизовано «Мотордеталь-Конотоп»?
Фото: ФДМУ

Розпродаж підсанкційних активів триває. Фонд державного майна (ФДМУ) оголосив про майбутню приватизацію підприємства «Мотордеталь-Конотоп». Раніше воно належало росіянину Сєргєю Калашніку, але було націоналізовано та передано в управління ФДМУ. Підприємство належить до об'єктів великої приватизації: Фонд держмайна виставив його на продаж за стартовою ціною 279 млн грн.

«Мотордеталь-Конотоп» випускає комплектовання для двигунів внутрішнього згоряння. Воно не зупинило свою діяльність попри війну та забезпечує робочими місцями майже 700 осіб. У цьому плані підприємство вигідно відрізняється від збанкрутілих і зруйнованих заводів, які ФДМУ не може продати навіть за безцінь.

Проте з приватизацією «Мотордеталь-Конотоп» теж можуть виникнути складнощі, оскільки підприємство у 2024 році стало збитковим. Крім того, його розташування – Конотоп, Сумська область – створює для майбутніх інвесторів додаткові ризики втрати активів через удари дронами та ракетами. Mind розбирався, що зараз являє собою актив і наскільки реально знайти йому нового власника.

З чого починалася історія підприємства?

«Мотордеталь-Конотоп» було засноване на початку 1940-х років як машинно-тракторну майстерню з ремонту автомобільної та сільськогосподарської техніки.

У 1972 році на базі цієї майстерні було створено Конотопський завод поршнів і почалося виробництво гільз циліндрів двигунів внутрішнього згоряння, які стали ключовим видом продукції підприємства.

Як відбувалася перша приватизація «Мотордеталь-Конотоп»?

У травні 1995 року Кабінет Міністрів включив завод до списку об'єктів приватизації, після чого підприємство було перетворено на товариство з обмеженою відповідальністю.

У 2000 році об'єкт перейшов у власність групи «Правекс», яку контролював Леонід Черновецький і члени його родини, а назва заводу була змінена на «Мотордеталь-Правекс».

У 2011 році підприємство придбав депутат обласної ради костромської області рф Сєргєй Калашнік, і воно дістало свою нинішню назву – «Мотордеталь-Конотоп».

Чому завод було націоналізовано?

У серпні 2023 року Міністерство юстиції звернулося з позовом до Вищого антикорупційного суду (ВАКС) з вимогою стягнути в дохід держави 100% статутного капіталу «Мотордеталь-Конотоп». Мін'юст аргументував свій позов тим, що Сєргєй Калашнік, який на той момент уже був сенатором ради федерації рф, брав участь у голосуванні за ухвалення законів щодо незаконної анексії українських територій та сприяв підготовці до повномасштабного вторгнення в Україну.

Служба безпеки України зі свого боку повідомила, що за вказівкою російського власника завод відправляв продукцію на потреби військово-промислового комплексу рф, зокрема – для виробництва військових кораблів.

У серпні 2023 року ВАКС ухвалив рішення націоналізувати ТОВ «Мотордеталь-Конотоп» і стягнути на користь України 100% його статутного капіталу. У травні 2024 року голова ФДМУ Віталій Коваль повідомив про те, що фонд готує підприємство до приватизації. У вересні було визначено умови продажу заводу (стартову ціну, зобов'язання нового власника, який придбає цей актив), а у грудні Кабмін схвалив приватизацію «Мотордеталь-Конотоп» в електронній торговій системі «Prozorro.Продажі».

Що виробляє підприємство та які в нього доходи?

Основний вид діяльності «Мотордеталь-Конотоп» (згідно з КВЕД) – виробництво двигунів і турбін, крім авіаційних, автотранспортних та мотоциклетних двигунів.

За даними офіційного сайту підприємства, воно випускає гільзи циліндрів для легкових автомобілів, вантажівок, сільськогосподарської та спецтехніки, а також втулки циліндрів для суднових і промислових двигунів, втулки для ремонту компресорів. Загальний асортимент – 1500 видів продукції, яку завод експортує до 35 країн.

Фонд держмайна зазначає, що станом на 30 вересня 2024 року на підприємстві працювало 670 осіб.

Відповідно до фінансової звітності заводу, за підсумками 9 місяців 2024 року його активи сягали 264 млн грн, у тому числі вартість основних (виробничих) фондів становила 117 млн грн.

ФДМУ продає єдиного у Східній Європі виробника гільз для двигунів. На яких умовах буде приватизовано «Мотордеталь-Конотоп»?

За січень – вересень 2024 року підприємство випустило продукцію на 348 млн грн, у тому числі експортної продукції майже на 312 млн грн.

Виручка підприємства за 9 місяців 2024 року перевищила 366 млн грн, а чистий збиток за цей період становить 9,3 млн грн.

У заводу є поточна заборгованість із заробітної плати в розмірі 4,1 млн грн і перед бюджетом у сумі 1,2 млн грн та прострочена кредиторська заборгованість за товари, роботи і послуги в розмірі 26,7 млн грн.

Що отримає новий власник підприємства після приватизації?

ФДМУ має намір продати всю державну частку (100%) у статутному капіталі «Мотордеталь-Конотоп». Розмір статутного капіталу становить 37 млн грн.

ФДМУ продає єдиного у Східній Європі виробника гільз для двигунів. На яких умовах буде приватизовано «Мотордеталь-Конотоп»?

Об'єкт приватизації включає:

  • 56 одиниць нерухомого майна та інфраструктури (виробничі, складські, адміністративні будівлі та споруди тощо) загальною площею 89,6 тис. кв. м;
  • 4 земельні ділянки загальною площею 23,6 га;
  • 55 одиниць транспортних засобів і спеціальної техніки;
  • 2469 одиниць іншого майна (обладнання, меблі, інвентар).

Приватизаційний аукціон із продажу «Мотордеталь-Конотоп» призначено на 12 березня 2025 року. Він пройде з поетапним підвищенням ціни (за наявності учасників), мінімальний крок – 1% від стартової вартості, або 2,8 млн грн.

Переможець торгів, який стане новим власником заводу, буде зобов'язаний:

  • зберегти діяльність підприємства;
  • погасити борги із зарплати, перед бюджетом і кредиторську заборгованість;
  • не допускати звільнення працівників протягом 6 місяців;
  • забезпечити працівникам соціальні гарантії в рамках трудового законодавства;
  • дотримуватися вимог та обмежень природоохоронного законодавства.

Чим «Мотордеталь-Конотоп» може привабити потенційних власників?

Для потенційних покупців «Мотордеталь-Конотоп» має цілу низку переваг.

За даними підприємства, воно єдине не лише в Україні, а й у Східній Європі, хто виготовляє гільзи для двигунів. Серед клієнтів заводу такі компанії, як Rolls-Royce, Scania, MAN, Iveco, Mercedes-Benz, Volvo, Renault.

Частка експортних постачань у виручці «Мотордеталь-Конотоп» перевищує 90%. Отже, воно має мінімальну залежність від попиту на внутрішньому ринку.

ФДМУ продає єдиного у Східній Європі виробника гільз для двигунів. На яких умовах буде приватизовано «Мотордеталь-Конотоп»?

Незважаючи на війну, показники діяльності підприємства просіли несуттєво. У 2021 році його виручка становила 553 млн грн, у 2022-му – 395 млн грн, у 2023-му – 504 млн грн. Якщо екстраполювати, то за 2024 рік дохід буде десь на рівні 2023 року.

Щодо фінансового результату, то у 2021 році підприємство одержало 0,5 млн грн чистого прибутку, у 2022-му вже був збиток у розмірі 20 млн грн, у 2023 році підприємство знову вийшло на прибуток, його сума становила 26 млн грн. За 9 місяців 2024 року, як було сказано вище, «Мотордеталь-Конотоп» мало 9,3 млн грн збитку. Але цей «мінус» не несе серйозних ризиків для стабільності підприємства. Особливо з урахуванням масштабів його бізнесу та високого попиту на продукцію, яку воно випускає.

Що може перешкодити продажу підприємства?

Не можна сказати, що ситуація в Україні жодним чином не вплинула на «Мотордеталь-Конотоп». Число його співробітників скоротилося більш ніж на 100 осіб, зменшилася вартість основних фондів підприємства, що може свідчити про підвищений знос обладнання та відсутність його модернізації.

ФДМУ продає єдиного у Східній Європі виробника гільз для двигунів. На яких умовах буде приватизовано «Мотордеталь-Конотоп»?

Також завод поки що не може вийти на довоєнні обсяги виробництва, вони скоротилися приблизно вдвічі. У 2021 році сумарний випуск продукції станови 1,26 млн одиниць, у 2022-му – 546 000 одиниць, а у 2023 році – 641 000 одиниць.

Крім того, підприємство розташовується в регіоні, який знаходиться досить близько від лінії фронту та зазнає регулярних обстрілів. Отже, суттєво зростає ймовірність того, що будь-якої миті виробничі потужності можуть бути пошкоджені або знищені.

Тому «Мотордеталь-Конотоп» хоч і має добрі шанси знайти нового власника, його продаж може затягнутися. Все залежатиме від кінцевої вартості. Наприклад, інше схоже за характеристиками санкційне підприємство, завод «ПентоПак», ФДМУ продав лише з другої спроби й після зниження стартової ціни вдвічі – з 204 млн грн до 102 млн грн.

Відповідно, якщо перший аукціон із приватизації «Мотордеталь-Конотоп» виявиться невдалим, ФДМУ буде змушений зменшити його ціну до 140 млн грн. За таких умов, з урахуванням усіх недоліків об'єкта й ризиків, які візьме на себе новий інвестор, перспективи продажу підприємства істотно зростуть.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту editor@mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло