Греція продовжила блокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти в Європі. Чи досягають мети Афіни?
Mind Explains

Греція продовжила блокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти в Європі. Чи досягають мети Афіни?

І які зміни спричинило тривале закриття місця обходу санкцій в Лаконській затоці

Греція продовжила блокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти в Європі. Чи досягають мети Афіни?
Фото: shutterstock.com

У середині березня 2025 року Греція продовжила на шість місяців військово-морські навчання в Лаконській затоці, у такий спосіб намагаючись заблокувати донедавна найбільше в Європі місце перевалки російської нафти та нафтопродуктів із судна на судно.

Схоже, маневри грецького флоту стали буденною рутиною – враховуючи новий строк навчань, місце обходу санкцій залишатиметься недоступним понад 16 місяців.

Mind розбирався, чи вдалося грекам досягти бажаного і який вплив мало тривале закриття Лаконської затоки?

Де проходять навчання?

Як свідчить навігаційне попередження Гідрографічної служби ВМС Греції, новий період маневрів розпочався 15 березня 2025 року та триватиме до 15 вересня 2025 року. Зонами навчань оголошено саму затоку й води південніше неї (західніше острова Кітера).

Греція продовжила блокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти в Європі. Чи досягають мети Афіни?

Джерело: The Hellenic Navy Hydrographic Service

Попередження означає заборону комерційного судноплавства у визначених акваторіях. Щоб зберегти можливості проходу суден у цьому активному судноплавному районі, між зонами навчань залишили відкритий коридор.

Скільки тривають навчання?

Маневри грецьких ВМС у Лаконській затоці майже безперервно тривають із травня 2024 року. Спочатку було закрито власне затоку. Коли з’ясувалося, що танкери – учасники рейдових операцій – перемістилися південніше неї, зону навчань розширили. Крім того, зонами маневрів оголосили деякі інші прибережні води країни.

Навчання в затоці продовжували декілька разів. Попередній період тривав чотири місяці – з 15 листопада 2024 року до 15 березня 2025 року. Отож на сьогодні Греція блокує місце рейдової активності танкерів уже майже 11 місяців.

Оголошення маневрів – непрямий спосіб припинити перевантаження російської нафти та нафтопродуктів із судна на судно біля берегів країни, що свого часу підтвердили представники грецької влади. Проблема набула широкого розголосу також через високі екологічні ризики рейдових операцій.

У чому важливість Лаконської затоки?

Перевалка вантажів із судна на судно (ship-to-ship, STS) у морі, або рейдова перевалка – поширена легальна практика у торговельному судноплавстві, яка допомагає прискорити та здешевити доставку вантажів. У нинішній санкційній реальності вона також стала зручним інструментом обходу обмежень, зокрема цінової «стелі».

STS-перевалка передусім дозволяє приховати реальне походження вантажу. У сегменті сирої нафти зазвичай менші танкери-афрамакси (дедвейт – до 120 000 тонн) передають вантажі великим танкерам VLCC (до 320 000 тонн), які вирушають до пунктів призначення. При цьому російська нафта може змішуватися з іншою. Операції супроводжуються відключенням або маніпулюванням ідентифікаційними судновими системами (AIS), що значно ускладнює визначення місцеположення танкерів та їх подальшого маршруту.

Саме Лаконська затока стала основним центром рейдової перевалки російської нафти та нафтопродуктів у водах Європи після запровадження ембарго ЄС і механізму обмеження ціни 5 грудня 2022 року, які спричинили масштабну переорієнтацію російських експортних потоків, передусім – в Азію.

Цьому сприяло вигідне транзитне розташування затоки на шляху з російських чорноморських і балтійських портів, а також навігаційна зручність, адже затока оточена берегами й захищена від вітрів.

Який обсяг російської нафти проходить Лаконською затокою?

Як свідчать підрахунки Центру досліджень енергетики та чистого повітря (Centre for Research on Energy and Clean Air, CREA) на основі даних консалтингового агентства Kpler, за три роки повномасштабного російського вторгнення в Україну через рейдові перевалки в територіальних водах і виключних (морських) економічних зонах країн ЄС пройшло 17 млн тонн російської нафти, зокрема протягом останнього року великої війни – 5,2 млн тонн.

Саме в районі Лаконської затоки було перевантажено 54% всього загального обсягу – 9,2 млн тонн. Решта обсягу пройшла через місця рейдових операцій поблизу берегів Румунії (5,2 млн тонн), Італії (1,9 млн тонн) і Мальти (0,7 млн тонн).

Окремо зазначимо примітний факт: серед танкерів – учасників рейдових операцій переважають судна, власники яких представляють країни G7+ та/або які мають страхове покриття в юрисдикціях G7+. За оцінками CREA, вони забезпечили 65% усього обсягу рейдової перевалки російської нафти у водах ЄС у період із 24 лютого 2022 року до 24 лютого 2025 року. Протягом третього року вторгнення їхня частка дещо зменшилася – до 57%.

Доречно нагадати, що саме грецькі оператори танкерів традиційно мають найбільшу частку серед західних країн у перевезеннях російської нафти після запровадження санкцій на морський експорт: у 2023 році вона становила 22%, у 2024-му – 8% (дані консалтингового агентства Vortexa).

Кількість операцій рейдової перевалки російської нафти та нафтопродуктів у водах ЄС (січень 2023 – лютий 2025 року)

Греція продовжила блокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти в Європі. Чи досягають мети Афіни?

Джерело: CREA

Що змінили маневри грецьких ВМС?

Застосування Афінами інструменту військово-морських навчань досягає своєї локальної мети: поки маневри тривають, танкери – учасники рейдових операцій оминають закриті акваторії.

Однак варто враховувати загальну картину: навчання фактично змінили лише карту рейдової активності в Середземноморському регіоні, а її показники лишалися незмінними протягом кількох наступних місяців.

По-перше, операції розосередилися по інших місцях Середземномор’я, по-друге – деякі учасники перемістилися до інших локацій поблизу самої Греції, а окремі випадки щомісяця фіксуються у водах довкола закритих акваторій.

У перші місяці маневрів учасникам рейдових операцій довелося шукати альтернативні місця. Більша частина флоту перемістилася переважно до інших звичних локацій – поблизу Мальти, Італії, Марокко, Єгипту, Лівії.

Особливо помітне зростання операцій фіксувалося біля східних берегів Мальти – місця, яке й раніше активно використовувалося для рейдової перевалки російських вантажів, зокрема нафтопродуктів. Після закриття Лаконської затоки воно стало основною рейдовою локацією в Середземномор’ї. За даними Vortexa, у травні 2024 року в рейдових операціях поблизу Мальти взяли участь 419 танкерів проти 92 у травні 2023 року.

Учасники рейдових операцій також почали використовувати інші місця в прибережних водах Греції, зокрема, поблизу островів Лесбос і Хіос в Егейському морі. За даними Vortexa, у цих районах із липня до жовтня 2024 року перевантажили 4,2 млн барелів російських нафтопродуктів (дизельне пальне, мазут тощо).

Окрім того, майже щомісяця фіксуються рейси танкерів із російськими вантажами до місць довкола самої Лаконської затоки. Цю активність відстежує український Інститут Чорноморських стратегічних досліджень, який приділяє особливу увагу рейдовій активності в Лаконській затоці.

За його даними, після початку навчань найбільшу кількість рейсів танкерів із російською нафтою до цього району було зафіксовано в серпні – п’ять (чотири – з Чорного моря, один – з Балтійського), у вересні відбулося чотири рейси (по два з Чорного та Балтійського морів).

До речі, нині у водах південніше півострова Пелопоннес протягом тривалого часу дрейфує великотоннажний танкер Sprite (IMO: 9252333), свідчать морські трекери. Це судно після оголошення грецьких навчань було помічене в рейдових операціях поблизу закритих акваторій Лаконської затоки, коли приймало партії російського мазуту.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло