10 ключових трендів, що вплинуть на інфраструктуру та транспорт у 2025 році

10 ключових трендів, що вплинуть на інфраструктуру та транспорт у 2025 році

Висновки з дослідження KPMG «2025 рік: Нові тенденції в інфраструктурі та транспорті»

10 ключових трендів, що вплинуть на інфраструктуру та транспорт у 2025 році

Світова інфраструктура та транспорт переживають перезавантаження – національні інтереси виходять на перший план, економічні моделі змінюються, а кліматичні та технологічні виклики набирають обертів. Дослідження «2025 рік: Нові тенденції в інфраструктурі та транспорті» проаналізувало ці зміни й визначило 10 ключових трендів, які формуватимуть галузь наступного року.

Тренд 1. Фінансування: Велика приватизація

Розрив у фінансуванні інфраструктури стрімко зростає – за оцінками Світового банку, у 2023 році він досяг $15 трлн на рік, такий показник у 2017-му країни «Великої двадцятки» (G20) прогнозували лише на 2040 рік. Водночас уряди мають величезні, але недоінвестовані активи, а приватні фонди управляють трильйонами, шукаючи стабільні вкладення. Рішення очевидне – передача частини інфраструктури у приватні руки. Проте держави з осторогою ставляться до цього, побоюючись соціальних наслідків. Зараз правила гри можуть змінитися: конкуренція за приватний капітал загострюється, а політичні зрушення та попит громадян на кращі послуги можуть стати каталізатором нової хвилі монетизації активів.

Тренд 2. Ланцюги постачання: шукаючи стандарти

Глобальні ланцюги постачання залишаються фрагментованими, неузгодженими й неефективними, що підвищує витрати, створює логістичні затримки та посилює вплив на екологію. Відсутність єдиних стандартів у транспортній інфраструктурі, регулюванні та бізнес-процесах призводить до зайвих витрат і нестабільності. Попит на стандартизацію зростає, адже компанії стикаються з дедалі більшими вимогами до прозорості й екологічної відповідальності. Нинішній рік стане переломним: регулятори та галузеві гравці активніше працюватимуть над гармонізацією правил, що відкриє шлях до більш гнучких, ефективних і стійких ланцюгів постачання.

Тренд 3. Соціально-екологічна відповідальність: заповнення прогалини між амбіціями та діями

Сталий розвиток – не просто принцип, а вагомий бізнес-фактор, проте головний виклик – узгодити амбітні заяви з реальними діями. Бізнес усвідомлює ризики зміни клімату, вплив на ланцюги постачання й екосистеми, але багато компаній, як державних, так і приватних, не готові виконувати свої екологічні зобов’язання. У 2025 році уряди та корпорації переглядатимуть свої політики, інтегруючи сталість у стратегії та фінансові рішення. Лідери, які зможуть перетворити амбіції на конкретні результати, визначатимуть майбутнє сталого розвитку.

10 ключових трендів, що вплинуть на інфраструктуру та транспорт в 2025 році

Тренд 4. Диджиталізація: вигода від цифрових двійників

Цифрові двійники обговорюють десятиліттями, але тільки зараз технологія стає практичним інструментом для бізнесу. Зниження витрат, розвиток хмарних обчислень, 5G і штучного інтелекту зробили можливим створення точних віртуальних копій активів та операцій у реальному часі. Це означає поліпшене прогнозування, автоматизоване прийняття рішень і значні підвищення продуктивності, особливо у складних інфраструктурних галузях. Лідери, які не впроваджують цифрові двійники, ризикують втратити контроль над своїми активами та поступитися конкурентам, які використовують ці моделі для стратегічного управління. 

Тренд 5. Нові класи активів: розумніша інфраструктура вимагає розумніших стратегій

Інфраструктурні активи швидко змінюються: сенсори, IoT, ВДЕ, дата-центри та роботи інтегруються у традиційні системи, створюючи нові виклики для управління. Класичні стратегії більше не працюють – нові активи мають інші життєві цикли, потребують гнучкого контрактування та швидкої адаптації до змін. Статичне планування поступається місцем динамічним моделям управління, що базуються на даних у реальному часі. Цьогоріч очікується, що лідери інфраструктури почнуть закладати основи для переходу до динамічнішого управління, водночас інвестуватимуть у технології, які допоможуть краще управляти активами, підвищувати ефективність і збільшувати прибутковість. 

Тренд 6. Будівництво: інновації в дії

Будівельна галузь опинилася під безпрецедентним тиском: потрібно робити більше за менші гроші, мінімізуючи ризики та підвищуючи ефективність. Проте індустрія відстає в інноваціях – витрати на технології мізерні, а цифровізація майже відсутня. Цього року попит на інфраструктуру зросте, що змусить компанії шукати нові підходи: від BIM (англ. Building information modeling – цифрове моделювання) і штучного інтелекту до автоматизації управління проєктами. Лідери, які інвестуватимуть у цифрові рішення та гнучкі бізнес-моделі, матимуть конкурентну перевагу в епоху трансформацій. 

Тренд 7. Витривалість: самозаспокоєність, найімовірніше, призведе до катастрофи

Світова інфраструктура старіє, а екстремальні погодні явища стають усе частішими й більш руйнівними. Багато активів працюють далеко за межами своїх початкових проєктних характеристик, що підвищує ризик аварій і фінансових втрат. Витрати на підтримку стійкості часто відкладаються через короткострокові бюджетні пріоритети, але цьогоріччя змінить правила гри: компанії й уряди мають переглянути підходи до управління активами, щоб уникнути фатальних наслідків. Лідери, які зволікають із модернізацією та інвестиціями у стійкість, ризикують опинитися перед кризою, яку вже не можна буде ігнорувати.

10 ключових трендів, що вплинуть на інфраструктуру та транспорт в 2025 році

Тренд 8. Пропускна здатність головний виклик для інфраструктури

До 2040 року на інфраструктуру має спрямовуватися $100 трлн щорічно, але головне питання – чи вистачить потужностей для реалізації цих проєктів. Галузь стикається з подвійним викликом: дефіцитом кваліфікованих кадрів і перебоями в ланцюгах постачання. Брак інженерів, електриків і спеціалізованого обладнання вже зараз спричиняє затримки. У 2025 році лідери ринку будуть змушені активніше управляти своїми ланцюгами постачання, інвестувати в розвиток талантів і будувати довгострокові відносини з підрядниками. Без цих змін майбутні проєкти можуть просто не відбутися. 

Тренд 9. Перехід до енергозбереження: пріоритетність прагматизму

Енергетичний перехід входить у нову фазу, де економічна доцільність стає визначальним фактором. Розвиток ВДЕ досяг меж, доступних для легкого масштабування, і тепер увага зміщується на складніші сектори – важко декарбонізовані галузі та дорогі проєкти, як-от «зелений» водень. Успіх залежатиме від нових фінансових механізмів і співпраці між урядами, бізнесом та інвесторами. Цього року лідери галузі шукатимуть шляхи балансування між безпекою постачання, доступністю та стійкістю, щоб забезпечити подальший прогрес без втрати економічної життєздатності. 

Тренд 10. Транспортування. Чи закінчилося свято?

Останні чотири роки стали золотою епохою для судноплавних компаній, які одержували рекордні прибутки. Проте глобальна торгівля наближається до фази турбулентності: нові торговельні бар’єри, надлишок потужностей, що зростає, і нестабільний попит створюють загрозу волатильності фрахтових ставок у 2025 році. Крім того, тиск на декарбонізацію змушує операторів ухвалювати складні рішення: інвестувати в нові технології чи продовжувати експлуатацію старих суден? Судноплавним компаніям доведеться переглянути стратегії, зосередившись на диджиталізації, сталому розвитку та довгостроковій конкурентоспроможності. «Веселі часи» закінчилися – настав час адаптуватися.

«Україна у стані війни стикається з унікальними викликами в інфраструктурі та транспорті, що робить глобальні тренди особливо важливими. Фінансування потребує залучення приватного капіталу та ефективного управління міжнародною допомогою. Стандартизація ланцюгів постачання оптимізує логістику, а диджиталізація, за умови якісного впровадження, може поліпшити відновлення активів. Інновації в будівництві сприятимуть швидшій реконструкції міст. Енергетичний перехід означає диверсифікацію ресурсів і захист критичної інфраструктури. Україна має створювати не просто інфраструктуру, а стійкі системи, здатні функціонувати в умовах війни й активного повоєнного відновлення», – коментує Андрій Тимошенко, директор, керівник напряму стратегії та операційних покращень, керівник галузевої практики інфраструктури, транспорту та логістики, KPMG в Україні.

Більше деталей дослідження KPMG «2025 рік: Нові тенденції в інфраструктурі та транспорті» за посиланням.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло