Офіс сприяє культурі, на роботі всі рівні і кожен хоче до офісу – розвінчання трудових міфів

Офіс сприяє культурі, на роботі всі рівні і кожен хоче до офісу – розвінчання трудових міфів

Протистояння між босами та працівниками щодо місця роботи набирає обертів

Офіс сприяє культурі, на роботі всі рівні і кожен хоче до офісу – розвінчання трудових міфів

Робота нового часу передбачає пошук балансу між роботою з дому та поверненням до офісу. Боси наполягають на п’яти днях в улюблених чотирьох стінах, працівники тримаються за свої затишні робочі місця, які вони роками облаштовували. Крім того, не хочуть витрачати купу часу на поїздку на роботу і додому, що до 2020 року було сталою нормою. Тож ринок змінився. Як саме – читайте в нашому дайджесті роботи нового часу.

Чи вбиває робота з дому корпоративну культуру?

Аналіз видання The Economist свідчить, що все залежить від культури

«Йдеться не лише про показники ефективності, – сказав своїм підлеглим СЕО Uber Дара Хорошвані, оголошуючи про три обов’язкові офісні дні щотижня. – Йдеться про побудову культури, яка стане рушійною силою наступного етапу зростання Uber». Він – не єдиний із керівників, які апелюють до розмитих ідей, зганяючи працівників до офісів. У січні працівників Amazon зобов’язали повернутися до офісів на п’ятиденний робочий тиждень, як це було до пандемії. «Люди ліпше доповнюють ідеї один одного, коли вони разом», – прокоментував Енді Джессі, бос Amazon, нову політику компанії.

Попри те що культура компанії – ефемерна концепція, керівники не дарма за неї переживають. Дослідження свідчать, що цінності та норми, зокрема й ті, що регулюють, як співробітники працюють, поводяться та взаємодіють, можуть впливати на інновації, прибутковість і вартість акцій. Проте чи насправді поліпшує корпоративну культуру примушення працювати в офісі? Аналіз показав, що це залежить від того, що компанія намагається прищепити працівникам.

Керівники стверджують, що присутність в офісі – то є благо. Спонтанність, яка нерідко сприяє появі нових ідей, неможлива при роботі з дому. Співробітництво також у занепаді. Дослідження, проведене за участі 61 000 співробітників Microsoft, засвідчило, що віддалена робота у першій половині 2020 року зробила компанію більш «подрібненою» та менш «динамічною». Також це заважає інтеграції в команду нових членів.

Однак майже всі працівники наголошують, що хотіли б принаймні частину роботи виконувати з дому. Марк Ма, дослідник Університету Пітсбурга, разом із командою дослідив, що компанії, які останнім часом примусили працівників повернутися до офісів, стикнулися з падінням рівня задоволеності роботою та відпливом працівників – і жодного підвищення ефективності.

Щоб намацати зв'язок між форматом роботи компанії та її культурою, редакція звернулася до CultureX – дослідницької компанії Дона та Чарлі Саллів. Ті створили базу даних на базі дев’яти індикаторів корпоративної культури, досліджених у 900 компаніях на основі інформації Glassdoor – сайту відгуків про роботу (з даними можна ознайомитися за посиланням). Другим джерелом даних стала консалтингова компанія Work Forward, що є розробником Індексу гнучкості – бази даних політик стосовно віддаленої роботи. В індексі компанії поділені на три види: повний день в офісі, гнучкий графік та гібридний.

Після порівняння баз даних виявилось, що компанії, які наполягають на пятиденній присутності в офісі, мають кращі оцінки за «спритність» – здатність компанії ідентифікувати та швидко відповідати на ринкові зміни. «Якщо ви в офісі, – пояснює Чарлі Салл із CultureX,  – ви здатні отримати інформацію швидше й ефективніше та знайти більш вдалі відповіді на зміни зовнішніх обставин».

Офіс сприяє культурі, на роботі всі рівні і кожен хоче до офісу – розвінчання трудових міфів

Проте за іншими показниками компанії із суворою офісної дисципліною показали гірші результати (див. таблицю). Вони отримали від власних працівників погані відмітки за:

  • підтримку (чи відчувають підлеглі, що керівники про них дбають);
  • якість лідерства;
  • токсичність (наскільки неповажна поведінка припустима на робочому місці);
  • відвертість та
  • work-life balance.

Ще три параметри, які відстежує компанія CultureX, не продемонстрували кореляцію залежно від формату роботи.

Звичайно, аналіз може бути хибним. Може так статись, що компанії, які менше переймаються підтримкою працівників і боротьбою з токсичністю в колективі так само ігнорують прохання про віддалену роботу. У будь-якому разі результати можна коментувати по-різному.

Компанії, які справді оцінені високо за параметром спритності – Nvidia, SpaceX, Tesla – схильні до неформальної угоди зі своїми працівниками, зазначає Дон Салл (який також є професором Школи управління Слоана при Массачусетському технологічному університеті). Робітникам пропонують щедру оплату, гарні кар’єрні можливості та численні пільги. «Але в обмін робота нищить баланс із особистим життям», – зауважує він.

Минуло понад п’ять років із початку пандемії, і компанії все ще намацують правильне співвідношення присутності в офісі та віддаленої роботи. Останнім часом ринок праці охолоджується, влада та вплив переходять від працівників до працедавців, тож боси схильні змушувати до перебування в офісах, вкотре апелюючи до поліпшення корпоративної культури. Для компаній, що орієнтуються на спритність, це справді має сенс. Проте дані свідчать, що за це доводиться розплачуватись іншими параметрами.

Офісна робота, виявилось, має гендерний дисбаланс

Схоже, це пов’язано з різними очікуваннями жінок і чоловіків щодо work-life balance

Серед великих компаній Starbucks наразі є останньою, що змушує працівників повернутися з домів до офісів. Мережа кав’ярень з жовтня вимагатиме, щоб співробітники проводили в офісі чотири робочі дні на тиждень. У міру того, як компанії повертають людей на робочі місця, на поверхню спливають різноманітні факти.

Так, останні офіційні дані із США свідчать, що зараз 29% працевлаштованих чоловіків працюють з дому проти 34% у 2023 році. Проте кількість жінок за цей час не змінилась і становить 36%.

Сухі цифри, на жаль, не містять пояснень. Можливо, це пов’язано з типом робіт, які виконують чоловіки. Професорка соціології Бостонського коледжу Вень Фан вважає, що це коригується с більшою часткою чоловіків-менеджерів: «А ми знаємо, що менеджери радше повернуться до офісів, аніж інші працівники».

Різниця також може пояснюватись сімейними й гендерними факторами. Фан стверджує, що від жінок більше очікують виконання домашніх обов’язків та догляду за дитиною.

«Все ще очікується, що чоловіки дертимуться кар’єрними сходами, повсякчас демонструючи, як вони віддані своїй роботі, – каже Фан. – Один зі способів засвідчити свою лояльність до організації є вихід на роботу до офісу».

Таке пояснення факту, що менше жінок працюють в офісах, наразі складно оцінити як «гарне» чи «погане». Це – палиця на два кінці, вважає професорка.

Джеррі Джекобс, професор соціології з Пенсільванського університету, провів дослідження, яке засвідчило різницю в ставленні керівників до працівників в офісі та вдома.

«У менеджерів існує переконання, що ті, хто лишився вдома, обрали шлях материнства», – коментує він дані опитування. Навіть керівники, які не мають таких переконань, по-іншому ставляться до віддалених працівників: «Ви знаєте, як це буває: зник з очей, зник із думок».

Віддалених працівників можуть обійти при підвищенні, у визнанні заслуг та при появі нових проєктів і можливостей, що в довгостроковій перспективі шкодить компанії, зменшуючи різноманіття думок та вмінь колективів, особливо – на керівних рівнях.

З іншого боку, віддалена робота дозволяє жінкам не лише працювати, а й часом навіть заробляти більше за чоловіка. До останнього часу робота була значно менш гнучкою, коли йшлось про жінок.

«Коли жінки знаходили нову кар’єрну можливість в іншому місці, вони були змушені відмовлятись, якщо їхній партнер не міг переїхати», – зауважує Кейтлін Герсон, професорка соціології Університету Нью-Йорку.

Якщо чоловік заробляв більше, його робота була пріоритетною. З проникненням віддаленої роботи пул кар’єрних можливостей значно збільшився. Зрештою, вважає соціологіня, різниця між офісною та віддаленою роботою здатна бути корисною. Принаймні, допоки ми над цим працюватимемо.

«Маємо переосмислити, що означає рівність між працівниками», – резюмує вона.

Про це мають замислитися працедавці.

П’ять дивовижних фактів про віддалену роботу – 2025

Згідно з даними нового дослідження, заради віддаленої роботи працівники готові на значні поступки

Попри корпоративний тиск на підлеглих і примус повертатися до офісів, працівники, як ніколи раніше, готові боротися за віддалену роботу. Чи принаймні за гібридний формат. І в межах цієї боротьби вони ладні відмовитися багато від чого. Компанія Software Finder провела дослідження, яке виявило п’ять цікавих фактів про бажання сучасних працівників:

  1. Більше ніяких офісів – 25%

Кожен четвертий опитаний заявив, що на наступному місці роботи працюватиме віддалено, і ніяк інакше. При цьому вони навіть відмовляються розглядати гібридний варіант.

  1. Ладні втратити у грошах – 70%

Сім із десяти учасників опитування заявили, що готові переглянути свою фінансову мотивацію в бік зменшення, аби не бачити того офісу. Середній відсоток, скільки люди готові втратити в зарплатні, – 13,4%.

  1. Готові на пониження – 33%

Кожен третій працівник згоден не лише втратити у грошах, а й зміриться з пониженням, лише б працювати віддалено.

  1. І відпустки не треба – 46%

46% повідомили, що готові обміняти частину відпустки на право віддаленої роботи, аби не їздити щодня на роботу, щоб потім повертатися додому,  Виявилось, що 51% «зумерів» готові віддати до 10 днів відпустки в обмін на «віддаленку».

  1. Була б віддалена робота – 49%

Майже половина офісних працівників вважає, що за поточної ситуації у світі стає все складніше знайти віддалену роботу. Особливо песимістичні працівники фінансової галузі, яких масово зганяють до офісів.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло