«Арабська весна» аукціоністів: став відомим покупець «Спасителя Світу» Леонардо да Вінчі
Найдорожча картина планети, що зображає християнського бога, виставлятиметься в столиці ОАЕ. Чому це не так уже й несподівано?
6 грудня філія Лувру в Абу-Дабі оголосила в соцмережах, що «Спаситель Світу» Леонардо да Вінчі прямує до них. У своєму Твіттері інформацію про те, що Лувр Абу-Дабі стане новим домом «Спасителя», підтвердив і аукціон Christie's, де 15 листопада ця картина була продана за рекордні $450,3 млн. Одночасно з цим американська газета New York Times опублікувала журналістське розслідування, в якому назвала ім'я покупця найдорожчої картини в світі: саудівський принц Бадер бін Абдулла бін Мохаммед бін Фархан Аль Сауд.

Леонардо да Вінчі, «Спаситель Світу»
Який такий принц? Це дуже незвичайний покупець. Він маловідомий як принц і зовсім не був відомий раніше як людина, що цікавиться колекціонуванням предметів мистецтва. Але Бадер – близький друг принца – спадкоємця престолу Мухаммеда бен Салмана. Того самого, який очолив антикорупційний комітет Саудівської Аравії напередодні арешту 11 принців і десятків чиновників. Ці арешти, почасти звані переворотом, сталися всього за 10 днів до покупки картини да Вінчі.
Більш того, з документів, що опинилися в розпорядженні New York Times, випливає, що принц Бадер в якості учасника торгів зареєструвався в останню мить. Швидше за все, темною конячкою він виявився і для Christie's (аукціонний дім як і раніше ухиляється від коментарів з приводу покупця картини). Висловлюються припущення, що картину Бадер купив як агент, а її справжній власник – Мухаммед бен Салман.
Також New York Times повідомляє, що принц Бадер придбав картину да Вінчі в розстрочку: безпрецедентну суму розбили на шість частин, останню він повинен виплатити 14 травня 2018 року. Джерелом походження своїх грошей в документах принц назвав нерухомість.
Навіщо арабам Христос? Напевно за цією угодою і її мотивами стоїть безліч палацових і бухгалтерських таємниць, але те, що «Спаситель Світу» вирушив на Схід, зовсім не сюрприз. Уже з маркетингової кампанії, яку Christie's розгорнув напередодні продажу шедевра, було зрозуміло, що організатори торгів ціляться в арабських або китайських колекціонерів: саме вони зараз найбільш активні на арт-ринку.
Але на торги творами старих майстрів арабські і китайські поціновувачі живопису заглядають нечасто. Там зараз справжнісінький застій. Наприклад, буквально вчора, 6 грудня, торги старих майстрів провів аукціон Sothbey's: був представлений 51 лот, загальна виручка склала 25 млн фунтів стерлінгів (близько $33 млн), за портрет пензля Тиціана там просили $2 млн – покупця не знайшлося. Для порівняння: при продажу «Спасителя Світу» тільки комісійні Christie's склали $50 млн.
Арабські і китайські колекціонери цікавляться сучасним мистецтвом, де зовсім інші цінники: навіть за серійні роботи Енді Уорхола на старті просять десятки мільйонів. Тому Christie's виставив картину да Вінчі не серед «ровесників», а на торгах післявоєнним і сучасним мистецтвом, в якості спеціального лота. Це дало привід для жартів: «Чому картина да Вінчі продається серед сучасного мистецтва?» – «Тому що велика її частина написана в останні 50 років».
Нехай говорять. Головне – результат: покупець із Саудівської Аравії проігнорував дотепи, які натякають на те, що на цій дошці занадто мало да Вінчі і занадто багато роботи реставраторів.
З урахуванням «прописки» потенційних покупців картина не просувалася як ікона, як зображення християнського бога. Акцент робився зовсім на інших, світських речах: це чоловічий варіант «Джоконди», останнє полотно геніального да Вінчі, яке залишається в приватних руках.
І все-таки релігійний аспект не так просто посунути на задній план. В ісламі Ісус – один з пророків, а зображення пророків – святотатство для мусульман. Що ж робити «Спасителю Світу» чи то у приватній колекції, чи то в музеї Абу-Дабі? Чи не стане це скандалом?
Не повинно. Справа в тому, що філія Лувру в Абу-Дабі, яку було відкрито місяць тому, позиціонує себе як універсальний музей, що розповідає історію всього людства і всіх релігій через твори мистецтва. Наприклад, однією з перлин колекції музею є картина Джованні Белліні «Мадонна з немовлям Ісусом» – вона фігурувала у всіх рекламних матеріалах музею.
Крім того, в арабському Луврі «Спаситель Світу» зустрінеться з іншим шедевром да Вінчі – «Прекрасна Ферроньєра»: ця картина із зібрання Паризького Лувру експонується в Абу-Дабі на правах оренди.

Леонардо да Вінчі, «Прекрасна Ферроньєра»
Чому з'явився цей музей? Ідея створення філії Лувра в Абу-Дабі виникла ще 10 років тому. Грандіозну споруду площею 97 000 кв. м з внутрішніми водними каналами і ажурним стелею-куполом побудували з нуля. Музей зможе носити ім'я Лувру протягом 30 років. За непідтвердженими відомостями, тільки за це право сплачено півмільярда доларів (майже вартість «Спасителя Світу»). І ще стільки ж – за консультації і оренду картин (їх надаватиме не лише Лувр, а й 13 найбільших французьких музеїв).
Хто купує, що купують? Покупців з Близького Сходу в день продажу картини да Вінчі чекали тому, що в останні роки багато дорогих шедеврів купувалися саме для арабського Лувру. Експозиція музею складається приблизно з 600 творів. Половина з них надходитиме від французьких музеїв-донорів (і ця частина експозиції буде змінюватися чотири рази на рік), а решта 300 – з власного зібрання. Для Лувру Абу-Дабі вже придбано картини Поля Гогена, Едуара Мане, Піта Мондріана, Рене Магрітта.
Але не лише покупці з ОАЕ ведуть полювання на першокласні шедеври. Бажаними гостями на аукціонах є колекціонери з Катару. У 2016 році журнал Art+Auction на перше місце в сотні найвпливовіших людей арт-світу поставив Шейху Аль-Маясса бінт Хамад бін Халіфа аль-Тані, дочку еміра Катару. Вона очолює головне музейне відомство країни, яке вважається покупцем низки картин зі списку найдорожчих: наприклад, «Гравці в карти» Сезанна і «Коли весілля?» Поля Гогена, кожна оцінюється в $250 млн. Також є підстави вважати, що «Алжирських жінок» Пабло Пікассо за $179 млн купив екс-прем'єр-міністр Катару Хамад бен Джасім бін Джабер Аль Тані.
Одним з найяскравіших рекламних матеріалів, які аукціон Christie's підготував до продажу «Спасителя Світу» Леонардо да Вінчі, був відеоролик: прихована камера зняла обличчя людей, які дивляться на картину – перед аукціоном її виставили для всіх бажаючих.
Серед тих, хто німіє перед шедевром, промайнув і Леонардо ді Капріо – актор і колекціонер живопису, який отримав своє ім'я на честь да Вінчі. І, можливо, нинішній Лонардо зіграє найближчим часом в кіно свого тезку (Уолтер Айзексон, який написав колись книгу про Стіва Джобса, вже склав біографію да Вінчі, а студія Paramount викупила права на екранізацію і запропонувала головну роль ді Капріо). Теоретично покупцем «Спасителя Світу» міг стати і ді Капріо – хто знає, можливо, він і був серед тих чотирьох, хто торгувався по телефону? Але все-таки ставку продавці робили безумовно не на голлівудських колекціонерів.
8 грудня Лувр Абу-Дабі повідомив, що покупцем картини «Спаситель Світу» є Департамент культури і туризму Абу-Дабі, і вона куплена спеціально для музею. Цю інформацію підтвердив і аукціон Christie's. Згідно з документами, які опинилися в розпорядженні Reuters, саудівський принц Бадер бін Абдулла аль Сауд був уповноважений купити картину від імені міністерства культури столиці ОАЕ.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].