Японський художник: «Творчість – це не здібність, а ставлення до реальності»
Масаакі Хасегава про те, як розвинути креативність та створювати те, що викликає почуття

Креативність вже давно не вважається прерогативою художників, проте все ще багато людей відчувають невпевненість у власній схильності до творчості та генерації ідей. «Ми можемо зробити лише те, що можемо собі уявити», – каже Масаакі Хасегава, японський художник та майстер каліграфії. Наша уява безмежна, потрібно лише змінити своє ставлення до самого процесу створення і реалізації ідей.
Саме про розвиток креативності, ставлення до творчого процесу та приховані сенси Mind поговорив з Масаакі Хасегавою, який 24 жовтня виступить в UNIT.City на тему «Imagineering: The Art of Making Your Ideas Happen».
– Раніше ви працювали у сфері фінансів та в компанії, що займається програмним забезпеченням. Чому вирішили перейти до мистецтва?
– Коли я працював у фінансовому світі, у мене була можливість дізнатися про багато речей, особливо про концептуальне мислення, оскільки фінанси є концепцією, створеною людьми. Потім я зацікавився саме створенням концепцій, а не управлінням системами, які створили інші. Тому я розпочав навчання за напрямом «Візуальні засоби комунікації» в Іспанії. Потім переїхав до Ізраїлю, щоб працювати в компанії, яка займається програмним забезпеченням, та жити ближче до підприємців.
Цей досвід надихнув мене повернутися до Іспанії, щоб розпочати щось своє. Перше, що я зробив, – узявся до написання книги про творчість. Я написав її англійською мовою і знайшов видавця, який опублікував її іспанською. Для просування книги була можливість виступити в книжковій крамниці музею Рейна Софія (в м.Мадрид, Іспанія. – Mind). Саме тоді хтось запитав мене: «Чому ви не займаєтеся мистецтвом, якщо говорите про творчість?». Творчість не тільки для художників, але я сподіваюся, що зміг продемонструвати, чому став художником.
– Чому ви обрали каліграфію? Чим вона настільки особлива для вас? Як багато часу у вас пішло на навчання?
– Коли я вирішив стати художником, то не мав жодного уявлення, як це зробити, якщо ніколи не вивчав мистецтво. Отже, я повинен максимально використовувати ті вміння, які вже мав. Коли працював у фінансовому дослідницькому центрі як інвестиційний стратег, я записував свої ідеї у формі, яку інші не могли прочитати, натхненний дзеркальним письмом Леонардо да Вінчі. І вирішив зробити своє письмо більш художнім.
Тоді я зрозумів, що літери та мови є засобами комунікації, але водночас вони створюють кордони. Наприклад, якщо я говоритиму японською, ви не зрозумієте мене. Саме тому я почав створювати літери, які ніхто не зможе прочитати, але які можуть викликати у людей почуття. Я змінюю концепцію мови. Досі не навчаючись у художній школі, вчусь з інших джерел, таких як природа, музеї, інші художники.
– У чому полягає ваш метод «Мистецтво створення ідей»?
– Зараз я називаю це «Уяво-інженерія» (Imagineering. – Mind) – терміном, який придумав Уолт Дісней. Йдеться про те, щоб дати волю своїй уяві та перетворити її на реальність. Іншими словами, серйозно працювати над божевільними ідеями.
У нашому суспільстві сьогодні уява вважається непрактичною і безглуздою. Натомість, більшість людей звертають увагу на запам'ятовування та виконання в основному тому, що це корисніше для пошуку роботи. Однак, завдяки розвитку технологій, стало легше працювати над власними ідеями та уявою, оскільки сьогоднішні інноваційні компанії – це компанії, появу яких ніхто не міг передбачити. На жаль, нинішня освітня система розроблена не для того, щоб дати свободу вашій уяві, а для того, щоб влада змогла виконувати свої задуми. Таким чином, я ділюся з людьми тим, як розвивати свою уяву та реалізовувати ідеї. Ми можемо зробити лише те, що ми можемо собі уявити.

Робота Масаакі Хасегави під назвою «Уява»
– Який був ваш найпам'ятніший витвір мистецтва, і яка ідея за ним стоїть?
– Найважливіше з того, що я створив – це найбільший у світі каліграфічний твір, розмір якого приблизно 2000 квадратних метрів. Він важливий не лише через свій розмір, але і через процес створення та зобов'язання, які я на себе взяв. Наприклад, знайти місце під нього було однією з найбільш складних задач. Крім того, з фарбою та потрібним обладнанням також були складнощі, адже не так багато людей створили такий великий твір мистецтва. Отже, існували фізичні та інформаційні обмеження, з якими мені потрібно було експериментувати методом спроб і помилок. І найголовніше, сам процес створення художнього твору був зовсім нелегким через його розмір, температуру, логістику тощо. Однак, коли робота була завершена, мені було приємно не просто тому, що я зробив щось величезне, але і продемонстрував, що кожен може бути творчим.
– Ви не надаєте значення мові, а як щодо форм і кольорів?
– Кожна робота має свою концепцію та сенс, що в основному пов'язані з тим місцем, в якому я створюю їх. Проте я не пишу прямо, а завуальовую свою уяву і концепцію у формі ліній та кольорів. Наприклад, різний шрифт може продукувати різні емоції та враження.
– Чи відчуваєте ви різницю у здатності до творчості в різних країнах? Чи є якісь культурні аспекти, які впливають на це?
– Кожна країна має різні преференції щодо кольорів, форм, тонів або програмного та апаратного забезпечення. Вони, як правило, пов'язані з місцевою культурою, кліматом і загальним середовищем. Щоправда, існує деяка систематична різниця між країнами. Наприклад, легше запустити компанію в Ізраїлі, ніж в Японії за рахунок соціальної системи для підтримки культури стартапів. Однак це не означає, що люди з деяких країн за своєю природою більш творчі, ніж люди з інших країн. Врешті решт важливо, як ви бачите та інтерпретуєте реальність. Це залежить від вашого образу мислення.

Робота Масаакі Хасегава в UNIT.City
– Які поради ви можете дати людям, які хочуть розвинути свою творчість?
Творчість – це не здібність, а ставлення до реальності.
Багато людей думають, що творчі люди можуть створити щось дивовижне, як магія, але це не так.
Ви завжди повинні зосередити увагу на можливостях незалежно від того, наскільки вам важко реалізувати вашу ідею. Таке ставлення дозволяє вам бути в курсі різних способів, ресурсів та можливостей самореалізації.
Багато людей відмовляються від роботи над своїми ідеями, тому що вони, як правило, починають з думки про «як».
У більшості випадків ви не знаєте, як реалізувати ваші ідеї, але це не означає, що це неможливо.
Якщо ви зіткнулися з деякими труднощами, потрібно подумати, як ви зможете максимально використати цю ситуацію, щоб наблизитися до кінцевої мети.
Світ не існує тільки для вас, і ми живемо в світі, де є як сонячні дні, так і дощові. Таким чином, ви завжди повинні бути готовими до блукання навмання та вміти скористатися тим, що вже маєте.
У серфінгу ви ніколи не зможете контролювати хвилю, лише вашу дошку для серфінгу.
Коли ваші мрії будуть такими ж великими, як Всесвіт, тоді вам потрібно буде контролювати не світ, а своє ставлення, щоб збільшити ймовірність здійснення вашої ідеї.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.