«Мистецтво у мене в крові»: прекрасні марення Бернардо Бертолуччі
Якими кінострічками відтепер увічнено ім'я великого італійського режисера
Фільми – не горять. Генії – не вмирають. Світ втратив Бернардо Бертолуччі, але не його ім'я і фільми. Жан-Люк Годар говорив, що кіно – це Світло у темряві, для Бертолуччі кіно – це повітря, вогонь і вода.
Бернардо Бертолуччі почав віршувати, як тільки навчився писати – приблизно в шестирічному віці. З дитинства його оточували гарні вчителі: його батько Аттіліо, поет і викладач історії мистецтва, і режисер П'єр Паоло Пазоліні, завдяки яким він прийшов у кіно ще зовсім юним. «Школою поезії для мене був мій батько і його оточення», – говорив Бертолуччі. Своїм народженням у кіно він зобов'язаний П'єру Паоло, якого молодий Бернардо супроводжував на знімальний майданчик і під чиїм впливом перебував у дитинстві та юності.

Світовий успіх, робота в Голлівуді, престижні нагороди, подорожі по всьому світу, включаючи Китай, Тибет, Індію та Африку – все, що потрібно, аби комфортно почуватися в кіно. Звідки черпав натхнення і що хотів сказати світові своїми кінострічками великий мрійник, з якими труднощами і нерозумінням стикався?
«Останнє танго в Парижі»

Готуючись до зйомок «Останнього танго в Парижі» в 1972 році, Бертолуччі надихався картинами великого художника Френсіса Бекона і навіть брав із собою на виставку оператора, художника й акторів. Початкові титри «Останнього танго в Парижі» проходять на тлі двох фігур Бекона, чоловіка і жінки.
Офіційна прем'єра фільму відбулася на Нью-Йоркському кінофестивалі. Під час показу багато глядачів залишали зал, обсипаючи прокляттями картину і режисера. Але ті, хто додивився фільм до кінця, віддячили творцям стрічки справжніми оваціями і неприхованим захопленням. У «Нью-Йоркері» вийшла схвальна стаття, в якій говорилося, що «Останнє танго…» в історії кіно відіграє таку ж роль, як «Весна священна» Стравінського в історії музики.
Але незважаючи на величезний успіх в Америці та деяких європейських країнах, в Італії все було інакше – фільм заборонила Комісія з цензури, і справа навіть дійшла до суду. У результаті продюсер Альберто Грімальді, режисер Бернардо Бертолуччі й актори Марлон Брандо та Марія Шнайдер були засуджені до двох місяців в'язниці умовно. Режисер і уявити не міг, що фільм, який мав такий величезний міжнародний успіх і вважався в усьому світі значущим, назвуть порнографічним і навіть змусять знищити негатив.
Ця кінострічка «зі смаком забороненого плоду» досі привертає увагу, а «9 1/2 тижнів» режисера Едріана Лайна з Міккі Рурком і Кім Бейсінгер у головних ролях, як і низка інших більш сучасних фільмів, стали своєрідними продовжувачами «гімну пристрасті».
«Двадцяте століття»

«Двадцяте століття» – гігантська проекція моїх давніх спогадів», – говорив Бертолуччі. Фільм, побудований на історії стосунків двох молодих людей, які показані спочатку дітьми, потім юнаками, чоловіками й старими, став ґрунтом для гострих дискусій – знову ж таки, через відверті сцени. По суті, головні герої, господар і селянин – це той роздвоєний образ, який жив усередині Бертолуччі, як він сам зізнавався в інтерв'ю. Особиста драма головних героїв, їх взаємини на тлі бурхливих історичних подій ХХ століття, проходять під музику Еніо Морріконе, який написав супровід і для фільму «Одного разу в Америці» режисера Серджо Леоне. Фільми різні, але схожі за духом, і в обох головну роль виконав Роберт Де Ніро.
«Мені подобається знімати жінок. Подобається знімати їх рухи, ходу, жести, те, як вони посміхаються, або плачуть, або кричать. Коли я працюю з ними, у мене виникає відчуття, що відбуваються пологи. Ніби я допомагаю їм витягнути на світ те, що в них є, але чого вони ще не знають. Це і схоже на справжні пологи», – так характеризував Бертолуччі свою творчу взаємодію з актрисами. І у фільмі «Двадцяте століття» йому вдалося це втілити майстерно і чесно.
«Останній імператор»

Для справжнього режисера не стануть перешкодою й мовні бар'єри або різниця культур. Бернардо Бертолуччі три роки знімав фільм про Пу І, останнього на сьогоднішній день китайського імператора. Герою дозволялося робити все у своїй клітці, але він не міг грати з однолітками, не міг вийти за межі Забороненого міста.
І цей фільм не обійшовся без звинувачень і нападів: буддисти не сприйняли образ маленького Будди. Але на захист режисера встав Далай-лама, сказавши: «У кожному з нас є свій маленький Будда». Погляд на Китай у цій стрічці деяким критикам видався надто «західним». Бертолуччі не розкрив усіх політичних хитросплетінь – він і не ставив перед собою такої мети, а хотів залишити Китай і його імператора великою загадкою. «Останній імператор» згодом був оцінений світовою кінокритикою і став абсолютним тріумфатором, отримавши дев’ять статуеток «Оскар».
«Мрійники»

«Коли «Мрійники» вийшли на екран, я помітив, що є два слова, які в Італії більше не можна вживати: одне з них – «ідеологія», а інше – «ностальгія». Фільм звинуватили в ностальгії за шістдесят восьмим роком», – скаржився Бертолуччі.
Фільм дуже глибинний: з віком ми стаємо раціональнішими і втрачаємо далекоглядність. Молодь, не знаючи того, володіє пророчою силою. Бертолуччі – як справжній майстер провокації та чуттєвого еротизму – показав не лише студентську революцію на вулицях Парижа, але і сексуальну, а також революцію в умах і серцях. Уся картина наповнена політичними, культурними, соціальними спорами і суперечностями.
«Мрійники» відкрили світові одразу трьох кінозірок: одні з перших своїх ролей тут зіграли Єва Грін, Луї Гаррель і Майкл Пітт.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].