Захворіло у світі
33,353,614
Померло у світі
1,001,644
Вилікувалось у світі
23,151,117
Захворіло в Україні
204,932
Померло в Україні
4,065
Вилікувалось в Україні
90,250
Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX

Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX

У босів компанії на шлях від фрази «Ми ніколи не випускатимемо SUV» до презентації нової лінійки пішло 12 років

Цей матеріал також доступний російською
Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX

20 листопада Aston Martin презентував світові свій перший кросовер DBX. Однак дебют відбувся не в рамках Лос-Анджелеського автосалону, хоча США з 1970-х є основним ринком збуту для «автомобілів Джеймса Бонда», а на персональному івенті в Пекіні. Відтепер саме жадібний до товарів класу «люкс» китайський ринок стане пріоритетним для бренду взагалі та для цієї моделі зокрема.

«Спроби компанії «активізувати» бренд перед виходом на IPO підвели її до цугцвангу – кидання від мотоциклів і літаків до батискафів і катерів були сприйняті фондовим ринком доволі однозначно – акції впали більш ніж на 70%», – писала напередодні західна преса. Що відбувається з компанією і чому її менеджмент все ж наважився відійти від заявлених раніше принципів?

Як «штормить» Aston Martin?

AM обов'язково увійде до підручників з маркетингу як приклад непотоплюваності. За не найдовшу для автомобільної компанії історію вона примудрилася сім разів піти на дно, змінила дюжину бенефіціарів і пережила пару десятків адміралів. Проте кожного разу спливала – в основному завдяки заможним фанатам марки.

Інша справа, що коштів найчастіше вистачало лише на підтримку компанії на плаву. Ось і зараз, попри зовнішню респектабельність, її штормить навіть більше, ніж раніше – з останніх 10 років лише двічі британці закрили рік у «плюсі». Вже в липні стало зрозуміло, що 2019-й так само не буде прибутковим через падіння попиту майже на 20%. За даними Reuters, виробництво скоротиться мінімум з 7100 до 6300 «спорткарів для Джеймса Бонда».

Навіть більше, АМ кидає, немов слабкий човник, з однієї крайності до другої. До спроб заробити на ностальгії, відновивши виробництво «шістдесятників», питань немає – зараз так роблять усі, кому є що згадати.

Колаборації з виробниками спортбайків, хронографів і катерів також перестали бути одкровенням. А ось глибоководний батискаф, трековий велосипед, літак з вертикальним зльотом, дизайн гаражів і девелоперські проекти – це вже за межею розуміння.

Так, luxury-сегмент сьогодні тісний і висококонкурентний як ніколи, і вузькоспеціалізовані виробники намагаються диверсифікувати ризики. Але бажання Aston Martin усіма правдами й неправдами перетворитися з виробника спорткарів на продавця способу життя більше нагадує принцип «світ за очі». Принаймні саме так фондовий ринок відреагував на спробу «активізації» бренду перед IPO. Bloomberg повідомляє, що після первинного розміщення на Лондонській біржі акції компанії впали більш ніж на 70%.

Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX

Другим відчутним ударом для компанії з Гейдона, яка активно використовує німецькі мотори, коробки передач, трансмісії тощо, стане Brexit – підвищення ввізних мит, швидше за все, сповільнить виробництво і збільшить собівартість її спорткарів.

«У нас є дуже великий склад для комплектуючих – натякає на готовність до Brexit СЕО компанії Енді Палмер. – Так, ми втрачаємо прибуток через ввізні мита, введені ЄС. Але, з іншого боку, ця втрата окупається, оскільки у свою чергу Ferrari та Lamborghini у Великобританії дорожчають». Ось тільки домашній ринок для АМ – аж ніяк не пріоритетний.

У 2007-му Ford продав компанію її нинішнім власникам – консорціуму інвестфондів. І вже через рік АМ була змушена на третину (з 1850 до 1250 осіб) скоротити свій персонал. Більш того, залишившись без коштів на розробку нових авто, у Гейдоні 12 років клонували одну й ту саму модель, хоча оптимальним вважається п'яти-шестирічний «життєвий цикл».

«Але справжні проблеми почалися у 2013-му, коли продажі DB9 не змогли зібрати достатньо коштів для розробки моделей наступного покоління, – аналізує ситуацію доктор Палмер. – Це призвело до низхідної спіралі зниження продажів і прибутковості».

Як вивести компанію з цугцвангу?

Сьогодні найкраще продаються кросовери, причому від масмаркету до luxury. Позашляхові успіхи прямих конкурентів демонструють, що паркетники можуть легко подвоїти, а то й потроїти реалізацію. Тоді як «астонівські» спорткари, навіть відносно бюджетні, лише лічені рази змогли здолати тисячні тиражі.

Найсвіжіший приклад – Lambo Urus, який за перший же рік не лише більш ніж удвічі збільшив продажі марки, але і залучив майже 70% нових покупців, які раніше навіть не дивилися в бік суперкарів із Сант-Агати.

Тож не варто кепкувати з британців, пригадуючи їм цитати босів, сказані 10–12 років тому. Зараз у Aston Martin ситуація «пан або пропав». Дивує інше.

Незважаючи на абсолютно чужий марці формфактор і націленість компанії на аутсорс, перший позашляховик марки за всю її 106-річну історію розроблявся власними силами. Хоча Ульріх Бец, що обіймає топові посади в компанії вже 20 років, неодноразово повторював, що «всі наші операції, за винятком маркетингу, будуть віддані на аутсорсинг».

Саме з його ініціативи свого часу в Німеччині було зведено моторобудівний завод, на австрійському Magna Steyr стартувало виробництво 4-дверного купе Rapide, а договір про стратегічне партнерство укладено з Mercedes.

Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX
«Ця модель надасть багатьом людям перший досвід володіння Aston Martin, – сказав, відкриваючи презентацію DBX у Пекіні, доктор Палмер. – Вона відповідає всім цінностям наших спорткарів і водночас забезпечує універсальність, очікувану від розкішних позашляховиків».

Що у новинки всередині і зовні?

На відміну від Lamborghini Urus, Bentley Bentayga і Porsche Cayenne, що базуються на платформі VW Touareg, DBX створений на власному алюмінієвому візку, частково уніфікованому з DB11 і DBS.

Звідси і безліч нехарактерних для кросоверів рішень. Наприклад, передньо-середньомоторне компонування. Двигун, зміщений за передню вісь, дозволяє спорткару отримати ідеальний розподіл ваги, а кросоверу – ще й солідну колісну базу при мінімальних звісах.

Інший привіт зі світу перегонів – клеєне шасі та остов із виливків, з'єднаних пресованими профілями. Будучи жорсткішою і легшою (-30 кг), така конструкція ще й вимагає менше герметика та шумопоглинаючих матів. Для більшого акустичного і вібраційного комфорту вперше в історії марки застосовані вуглепластиковий карданний вал і подвійний моторний щит – тому що мотор вийшов надто вже гучним.

Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX
Передналаштування Terrain збільшує кліренс DBX з 190 до 205 мм, а геть уже «бездорожний» Terrain Plus – до 235 мм. У цьому положенні кросовер здатний форсувати півметровий брід, а кути в'їзду/з'їзду/рампи складають цілком кросоверні 25,7/28,1/18,8 градусів. У свою чергу пресет Sport зменшує дорожній просвіт на 15 мм, а трековий Sport Plus на 30 мм затискає підвіску, знижуючи крен до рівня DB11.

Попри незвичний силует, численні фірмові рішення допомагають ідентифікувати DBX саме як АМ. Вражає єдина площа бічного скла і чистота кузовних поверхонь за рахунок мінімуму виступаючих елементів.

Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX
Стилісти не лише застосували втоплені дверні ручки і безрамкові двері, але і сховали стійки під скляні накладки, а ущільнювачі – під кромки дверей. Плюс відмовилися від заднього двірника – скло очищається потоком повітря, що скеровується з низхідного нахилу даху.

Тим дивніше, що, незважаючи на широке використання алюмінію і вуглепластику, «британець» виявився помітно важчим за конкурентів. Та ще й слабкішим: за мірками сегменту 550 к. с. і 700 Нм – аж ніяк не космос. Отже вся надія на флагманську версію AMR з рідним V12 від DB11/DBS.

Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX
Уже з базової комплектації в салоні нового АМ – карамелева шкіра Caithness, тризонний клімат-контроль, підігрів усіх п'яти сидінь, «театральне» підсвічування з 64 варіантами кольорів, 12,3-дюймова панель приладів і 10,25-дюймовий медіакомплекс з навігацією і протоколом Bluetooth.

Порівняльні характеристики Aston Martin DBX і його конкурентів

Модель Об'єм 
(куб. см)
Потужність 
(к. с.)
Крутний момент (Нм) Швидкість 
(км/год)
Розгін, с 
(0–100 км/год)
Ціна 
(млн грн)
Aston Martin DBX 3982 550 700 291 4.5 5,29467*
Bentley Bentayga 5950 608 900 301 4.1 7,156000
Lamborghini Urus 3996 650 850 305 3.6 8,471470
Maserati Levante GTS 3799 550 770 291 4.3 3,846261
Porsche Cayenne Turbo 3996 550 770 286 4.1 4,052160

*Ціна в Європі.

Чому б від самого початку не використовувати власні двигуни? Тому що повнопривідна трансмісія ніяк не корелює з фірмовим «астонівським» компонуванням transaxle, при якому коробка передач віднесена до задньої осі. Саме тому і 9-швидкісна АКП, і трансмісійний лівер запозичені у кросовера Mercedes GLE.

Звісно, англійці перепрограмували всю керуючу електроніку і автоматичної, і роздавальної коробок. І неофіт отримав квартет встановлених режимів водіння, що жонглюють блокуваннями, кліренсом (75 мм), розподілом тяги і ступенем чуйності дроселя, керма й АКП. Навіть більше, трансмісія навчена керувати вектором тяги, за допомогою активного редуктора і гальм буквально заправляючи кросовер у поворот.

Які ставки робить компанія на AM DBX?

«DBX знаменує собою ключовий момент у реалізації нашого «плану другого століття – прокоментував запуск новинки Енді Палмер. – Згідно із Second Century Plan, ми суттєво розширимо наше портфоліо за рахунок семи нових моделей і запустимо другий завод».

Минулого року британці випустили 5117 спорткарів, тоді як DBX навіть зі старту планується штампувати 5-тисячними накладами. Спеціально для цього до пари заводу в Гейдоні (колишня авіабаза RAF V Bomber) 13 червня вони відкрили другий складальний майданчик у валлійському Сент-Атані, переобладнавши ангари Королівських ВПС.

Фірмове джеймс-бондівське «Ніколи не кажи ніколи» стало для AM пророчим – сьогодні лише люксовий паркетник здатен витягти компанію з провалу IPO.

Загалом же до кінця наступного року виробництво АМ має зрости до 9800 авто, що дозволить досягти рівня рентабельності у 23%. А після того як кросоверна лінійка розшириться плагін-гібридною та 12-циліндровою версіями, сумарний обсяг продажів марки має досягти 15 000 авто на рік. І АМ нарешті буде як ніколи далекий від чергового банкрутства. Якщо, звичайно, все піде за планом – і 20-річний бум на кросовери не вичерпається так само несподівано, як і зародився.

Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX
Пропозиція для споважнілих Джеймсів Бондів, що обзавелися родиною та собаками. Комплектація Pet Pack полегшить далеку дорогу домашнім улюбленцям за рахунок особливих матраців, портативної мийки, зонувальної перегородки між багажником і салоном та накладки на задній бампер, що захищає лакофарбове покриття від подряпин.

Ще до презентації DBX були анонсовані 11 пакетів додаткового обладнання. Усі вони адаптують кросовер до найрізноманітніших хобі власника, підносячи функціональність моделі на принципово новий рівень.

Кросовер для Джеймса Бонда: як і чому з'явився Aston Martin DBX
Тут є буквально все – від сейфа для мисливських рушниць до кофрів на всі випадки життя і географію поїздки. Любителям зимових видів спорту адресований Snow-набір: стійка на даху для шести пар лиж, актуальні в горах ланцюги проти ковзання, сушарка для черевиків і лижний чохол.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті