АМКУ визнав ринковими тарифи «Укрзалізниці» на оренду вагонів
АМКУ також підтвердив існування конкуренції між «Укрзалізницею» і приватними операторами

Антимонопольний комітет України (АМКУ) визнав тарифи АТ «Укрзалізниця» на надання вагонів в оренду ринковими і не побачив в їх ціноутворенні антиконкурентних дій, передає Інтерфакс-Україна.
Як наголошується в опублікованому в середу звіті АМКУ, плата за використання вагонів «Укрзалізниці» розраховується за єдиною для всіх суб'єктів господарювання формулою, складові якої не викликають заперечень з точки зору економічного аналізу, а вартість надання в користування вагонів «Укрзалізниці» порівнянна з вартістю аналогічних вагонів приватних операторів.
Також АМКУ підтвердив факт природної монополії «Укрзалізниці» на ринку надання в користування залізничного транспорту і майже 100% частку компанії на ринку надання послуг локомотивів на залізничних шляхах загального користування (через відсутність необхідної нормативно-правової бази). У той же час, на думку АМКУ, на ринку надання послуг вантажних залізничних вагонів існує конкуренція між «Укрзалізницею» і приватними операторами, проте подальшого її розвитку перешкоджає неможливість допуску приватних операторів локомотивної тяги на залізничні колії загального користування.
У звіті АМКУ наводяться середні ринкові орендні ставки на вантажні вагони (з ПДВ), відображені згідно з даними, наданими асоціацією «Український логістичний альянс», отриманим за результатами опитування 70% учасників ринку приватних операторів рухомого складу, що надають його в оренду.
Так, за станом на 1 вересня 2018 року середня ціна на оренду критого вагона у приватних операторів становила 753,6 грн, УЗ – 817,2 грн, на оренду піввагони у приватних – 1102,8 грн, УЗ – 720 грн, на оренду зерновозу у приватних – 991,2 грн, УЗ – 855,6 грн, на оренду окатишевозів у приватних – 883,2 грн, УЗ – 907,2 грн, на оренду фітингової платформи у приватних – 399,6 грн, УЗ – 547,2 грн, на оренду цистерни у приватних – 300 грн, УЗ – 684 грн.
Станом на 1 вересня 2018 року загальна кількість вантажних залізничних вагонів на ринку України за даними АМКУ склала 181 000 вагонів, з яких 105 300 (58%) належить «Укрзалізниці» і 75 700 – приватним власникам. При цьому, кількість робочих вагонів становить всього 132 500, з них 68 500 (52%) належить «Укрзалізниці» і 64 000 приватним власникам.
На думку АМКУ, частка «Укрзалізниці» на ринку надання в оренду вагонів (щодо робочого парку) становить: 43% ринку піввагонів, 56% ринку зерновозів, 78% ринку критих вагонів, 64% ринку цементовозів, 21% ринку цистерн і 54% ринку окатишевозів.
«Розвиток конкуренції на ринку перевезень вантажів залізничним транспортом стримується неможливістю допуску приватних операторів локомотивної тяги залізничні колії загального користування в результаті відсутності належної нормативно – правової бази», – підкреслюють в АМКУ.
З метою вирішити ситуацію, що склалася, в комітеті запропонували допустити приватних операторів локомотивної тяги на залізницю загального користування (вимагає розробки відповідної нормативно-правової бази), прийняти нову редакції закону України «Про залізничний транспорт» та створити незалежного регулятора в області транспорту.
Нагадаємо, що в кінці листопада 2017 року АМКУ оголосив про проведення дослідження ринку перевезення вантажів залізничним транспортом (в тому числі піввагонами). Його метою було названо перевірка дій ПАТ «Укрзалізниця» при забезпеченні вантажовідправників піввагонами на дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
Як писав Mind, великі замовники вантажних перевезень залізницею не готові суттєво розширювати власні парки вантажних вагонів через великі ризикі, зокрема, відсутність законодавчого врегулювання, а також через зношеність залізничної інфраструктури УЗ.
У той же час щодо кількості вагонного парку експерти зазначали, що у приватному парку українських компаній – 65 000 вантажних вагонів, з них 40 000 – напіввагони, найпопулярніший вид вагонів для металургів, що переважає в структурі парку компаній ГМК. У парку УЗ – 103 000 робочих вагонів, з яких 46 000 – напіввагони. При цьому держкомпанія поступається в обсягах перевезень піввагонами приватникам.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].