mind
«Як тільки будуть зрозумілі результати виборів, РФ погодиться на переговори» – Коболєв

«Як тільки будуть зрозумілі результати виборів, РФ погодиться на переговори» – Коболєв

Голова «Нафтогазу України Андрій Коболєв в інтерв'ю для ТСН розповів про тристоронні переговори, транзит газу та ін.

«Як тільки будуть зрозумілі результати виборів, РФ погодиться на переговори» – Коболєв
Голова правління «Нафтогазу України» Андрій Коболєв
Фото УНІАН

Після перемоги НАК «Нафтогаз України» над «Газпромом» у Стокгольмському арбітражі, російська сторона відмовилась від визнання цього рішення, на основі якого пропонувалось підписати нову транзитну угоду. Після чого було запущено серію тристоронніх консультацій Україна-Росія-ЄС. 

Наразі відомо, що «Нафтогаз України» працює над збільшенням до 20 млрд куб. м запасу газу у підземних газових сховищах (ПСГ) на наступний опалювальний сезон в рамках підготовки до закінчення контракту з «Газпромом».

Голова «Нафтогазу України Андрій Коболєв в інтерв'ю для ТСН розповів про тристоронні переговори, транзит газу та ін. Mind занотував найцікавіше.

Про тристоронні переговори Україна-Росія-ЄС

Наскільки я розумію, Марош Шефчович (віце-президент Єврокомісії Марош Шефчович – Mind.) хоче, щоб вони пройшли відразу після виборів президента і я думаю, що вони швидше за все відбудуться на початку травня.

Думаю, їм (росіянам –
Mind.) є, про що з нами поговорити. У них важка ситуація з «Північним потоком-2», їм треба думати про те, як транспортувати газ після 2019 року, у них точно є інтерес. Чи будуть вони готові вести переговори до остаточного оголошення результатів? Думаю що ні. Але як тільки будуть зрозумілі результати виборів, вони погодяться на переговори.

Про «Північний потік – 2» і транзит газу

Це не сильно допомагає нам посилювати позиції на переговорах. Те, що «Північний потік-2» не запрацює 1 січня наступного року, це очевидно, до цього готові вже все. Для росіян це, напевно, навіть можливість. І вони, за моїм прогнозом, намагаються скористатися тим фактом, що «Північного потоку-2» немає, і можуть влаштувати чергова газова криза, це дуже в їхньому стилі.

Так, я вважаю, що цей сценарій найбільш вірогідний (повна зупинка тразиту –
Mind.), якщо до того часу не буде підписаний договір. Росіяни роблять все можливе, щоб договору не було, саме щоб шантажувати Європу. Газова криза – це їх стандартний хід в подібних ситуаціях. Тому так важливо, щоб Україна, як держава, максимально підготувалася до цієї зими, щоб ми створили додаткові запаси газу. І якщо криза станеться, щоб ми до цього були готові.

Я не буду коментувати очікування від російської сторони, тому що не знаю, з чим вони приїдуть, і не до кінця розумію, як вони відреагують на нашу політичну ситуацію. Позиція України досить проста: ми хочемо новий, європейський контракт, підписаний на основі європейського права і має відповідати європейському газовому регулювання. Цього ж очікує і Європейська комісія.

Це означає, серед іншого, що контракт буде не з «Нафтогазом», він буде з новим відокремленим від «Нафтогазу» оператором газотранспортної системи (ГТС). Контракт буде припускати бронювання потужностей і чіткі гарантії оплати за заброньовані потужності. Це основні елементи. Європейське регулювання, серед іншого, також вимагає, щоб контракт дозволяв новому оператору повністю покривати всі свої економічно обґрунтовані витрати. З точки зору України як власника української ГТС це дуже важливо і найбільш відповідає нашій позиції як економічної, так і нашим бажанням інтегруватися в Європейський Союз.

Проект «Північний потік-2» подавався на альтернативний варіант маршруту навколо Данії. І за цим варіантом вони згоди не отримали. Замість цього, їм порекомендували вивчити можливість прокласти газопровід по іншому маршруту. По суті, це відмова від першого маршруту і переклад уваги «Газпрому» на наступний маршрут. Новий маршрут – це нове вивчення, зокрема, екології, узгодження з іншими країнами, це цілий новий процес. З точки зору затягування часу і витрат на проект, для «Газпрому» – це дуже серйозна проблема. Будь-які відстрочки дають нам більше можливостей вести переговори і зберігають на довший термін транзит по території України. Для України кожний місяць відстрочки цього проекту – це додаткові 200-250 млн доларів доходу.

Про Стокгольмський арбітраж

Ми в даний момент за старими арбитражам продовжуємо процедуру стягнення в різних юрисдикціях – Швейцарія, Нідерланди, Великобританія. Зараз ми очікуємо ще три нових юрисдикції.

За новим арбітражем: процес розпочато, вже визначено графік слухань. Новий арбітраж є дуже важливим інструментом для того, щоб ми як держава, в разі, якщо не зможемо домовитися з «Газпромом» про підписання нового контракту і збереженні транзиту, щоб ми могли отримати компенсацію за втрату вартості нашої ГТС. Це за великим рахунком наша можливість отримати гроші, якщо транзит буде зупинений.

Ми говоримо про претензії на суму близько $12 млрд. Велика частина цієї суми відображає ту втрату вартості української ГТС, яка відбудеться, якщо «Газпром» не підпише контракт з українським оператором ГТС і відмовиться продовжувати транзит. Де-факто «Газпром» блокує можливість всіх інших постачальників газу користуватися нашою системою, – це раніше був Туркменістан, Узбекистан, Казахстан, потенційно це могли бути приватні російські компанії. З огляду на цю ситуацію, на нашу думку, «Газпром» повинен нести відповідальність за подібну втрату вартості.

Більше про газовий ринок України читайте в матеріалі Mind : «Газове ралі: чому «Нафтогаз» вирішив терміново запасатися паливом «.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті