Катастрофа в «Шереметьєво»: чому в «Аерофлоті» Superjet вважають найменш безпечним літаком

Катастрофа в «Шереметьєво»: чому в «Аерофлоті» Superjet вважають найменш безпечним літаком

Учорашня авіакатастрофа стала не першою в історії авіалайнера

Катастрофа в «Шереметьєво»: чому в «Аерофлоті» Superjet вважають найменш безпечним літаком
фото Wikipedia

Жорстка посадка авіалайнера SuperJet100 в Шереметьєво, яка призвела до загибелі 41 людини, стала другою авіакатастрофою в історії лайнера. Крім того, російська компанія «Аерофлот» вважає, що саме цей літак є найменш безпечним з усіх, що є в її розпорядженні. Про це повідомляє ВВС.

Сім років тому, у травні 2012 року, в Індонезії «Суперджет» із реєстраційним номером RA-97004 розбився під час показових польотів – через помилки пілотів і диспетчерів лайнер врізався в гору. Ця катастрофа сталася під час технічного польоту і, незважаючи на загибель 45 осіб, той факт, що її причиною був людський фактор, не сильно позначилася на репутації лайнера.

Із 2011 року, коли почалася комерційна експлуатація «Суперджету», тільки остання катастрофа сталася під час польоту на пасажирських лініях.

Говорити про її причини ще занадто рано, а слідство розглядає відразу кілька версій, зокрема, і людський фактор та несправність обладнання.

За вісім років експлуатації з «Суперджетами» сталося кілька подій. Дві великих потрапили в пресу: 2013 року в Ісландії під час сертифікаційного польоту через несправність шасі літак із заводським номером 95005 приземлився з прибраними стійками (літак не був списаний, але не використовується на комерційних лініях), а 2018 року лайнер із реєстраційним номером RA-89011 під час посадки в Якутську викотився за межі злітно-посадкової смуги. Цей борт відновлювати не стали.

Крім того, з цими літаками періодично відбуваються більш дрібні неприємності, як-от зіткнення з птахами або відмова обладнання, які не призводить до аварій.

Авіаційні фахівці зазначають, що, коли йдеться про безпеку, то це не означає, що літак може зламатися на землі або в повітрі, а вказує на те, випустять чи ні його в політ інженери й техніки на землі, а також скільки заплатять за обслуговування й ремонт фінансові відділи авіакомпаній.

Оскільки кожен борт перевіряють перед кожним польотом (крім того, кожен лайнер регулярно проходить сервісне обслуговування), то літак із невисоким рівнем безпеки просто менше літатиме. Це буде коштувати великих грошей, але авіакомпанії скоріше витратять додаткові кошти, ніж випустять несправний літак у рейс.

В авіакомпаніях, які використовують SuperJet100, непоодинокими є випадки багатоденного і навіть багатомісячного простою цих лайнерів.

У жовтні 2018 року третина літаків Superjet100 у великих авіакомпаніях не літала. За даними на 29 жовтня з 50 літаків SSJ100 авіакомпанії «Аерофлот» понад шість днів поспіль не літали 15. З них тільки два залишалися на землі з 19 жовтня, і один – з 18 жовтня.

З півсотні «Суперджетів» у «Аерофлоті», за даними FlightRadar24, не літають протягом декількох тижнів, літають вкрай нерегулярно всього вісім машин.

З 22 літаків мексиканської компанії Interjet, згідно з тим ж джерелом, не літають понад місяць 16. Багато з них стоять на землі з минулого року.

Всі ці проблеми вже призвели до труднощів із продажами літаків за кордоном: у листопаді бельгійська компанія Brussels Airlines відмовилася від «Суперджет» (у лютому їх лізингодавець – ірландська CityJet – оголосила, що поверне літаки власнику), а в березні стало відомо, що про це ж починають подумувати в мексиканській компанії Interjet, хоча рішення там ще не прийнято.

«Суперджет» для Росії був багато в чому іміджевим проектом – перший повністю спроектований і побудований в РФ авіалайнер, нехай не в найбільшому класі, але все-таки був побудований, сертифікований і запущений у виробництво. І держава намагається підтримати його.

У вересні «Аерофлот» підписав з Об'єднаною авіабудівної корпорацією угоду на постачання ще 100 літаків «Суперджет». Вони будуть поставлені авіакомпанії з 2019 по 2026 рік. Авіавиробник планує створити нову, укорочену версію Superjet на 75 пасажирів, розраховуючи на те, що вона буде більш затребувана на ринку.

У проекті брала участь велика кількість як іноземних компаній, так і спільних підприємств. 2007 року частка іноземних матеріалів і комплектуючих у літаку склала 55,4%. А до 2016 року вона збільшилася і становила 72%.

Зараз виробник літаків проводить програму імпортозаміщення – у компанії намагаються відмовитися від іноземних комплектуючих.

Нагадаємо: напередодні ввечері літак SSJ100, виконуючи рейс Москва – Мурманськ, повернувся в аеропорт вильоту після отримання екіпажем інформації про несправності на борту. Після «жорсткої» посадки літак вигорів повністю. «Суперджет» подав сигнал лиха після вильоту й став заходити на вимушену посадку. Лайнер не зміг приземлитися з першого разу, з другої спроби вдарився шасі, а потім носом об смугу і загорівся. Внаслідок авіакатастрофи загинула 41 особа.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті