росія й надалі збільшує доходи від нафти в обхід санкцій – результати дослідження
Три найбільші імпортери, як то Індія, Китай та Туреччина, продовжують підтримувати попит на російську нафту

Доходи рф від продажу нафти за поточних обмежень цін та за санкційного статусу-кво сягнуть $141 млрд цього року та $135 млрд наступного. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $166 млрд та $164 млрд у 2025 і 2026 роках відповідно.
Про це свідчать дані дослідження KSE Institute.
Експерти зазначають, що торік у грудні доходи росії від експорту нафти зросли на $0,4 млрд до $15,1 млрд, оскільки збільшення доходів від продажу нафтопродуктів на $0,5 млрд повністю компенсувало зниження надходжень від продажу сирої нафти на $0,1 млрд.
Як стверджують аналітики, росія й надалі покладається на тіньовий флот, що спонукає санкційну коаліцію до посилення тиску. Водночас рф продовжує обходити обмеження.
У грудні 2024 року російський експорт сирої нафти морем скоротився на 2%, сягнувши найнижчого рівня з початку повномасштабного вторгнення. Поставки сирої нафти зменшилися на 9,5% за місяць до дворічного мінімуму, але зростання експорту нафтопродуктів на 9,5%, яке зумовлене сезонним збільшенням переробки на НПЗ, майже компенсувало цей спад.
Більшість перевезень російської нафти здійснюється тіньовим флотом, що становить загрозу для навколишнього середовища. У грудні з російських портів вийшли 192 тіньових танкерів, завантажених нафтою та нафтопродуктами, 87% з яких понад 15 років, ідеться у оприлюднених дослідженнях.
Кількість таких суден залишається стабільно високою, як і частка застарілих танкерів. Це створює постійну загрозу для морських екосистем. Крім того, використання тіньового флоту продовжує сприяти фінансуванню війни.
Аналітики KSE Institute зазначають, що для протидії російському тіньовому флоту країни санкційної коаліції посилили обмеження щодо танкерів. Станом на 17 січня уряди США, Великої Британії та ЄС запровадили санкції проти 276 нафтових танкерів за порушення умов транспортування російської нафти. 10 січня Міністерство фінансів США внесло до санкційного списку 187 суден, зокрема 159 танкерів, які перевозили 1,65 млн барелів російської нафти на добу у 2024 році. Ці заходи можуть суттєво порушити ланцюги постачання та транспортування російської нафти, однак їхня ефективність залежатиме від подальшого впровадження санкцій новою адміністрацією США.
«Попри санкції, росія продовжує обходити обмеження. З 276 підсанкційних танкерів, 53 продовжують транспортувати нафту, завантажену після введення санкцій. Майже 70% цих суден керуються компаніями, які зареєстровані в ОАЕ, на Сейшелах та в росії», – йдеться у дослідженні.
Як стверджують аналітики, щоб ускладнити відстеження, росія змінює ключові відомості про судна – 122 танкери змінили принаймні один параметр, зокрема прапор, назву або менеджера, після того, як потрапили під санкції. Водночас більшість підсанкційних танкерів простоює, здебільшого у російських портах Находка, Мурманськ та в Суецькому каналі.
Також повідомляється, що три найбільші імпортери продовжують підтримувати попит на російську нафту. Індія залишається ключовим покупцем російської сирої нафти, імпортуючи 1,557 тис. барелів на добу, що становить 51% усіх поставок. Китай посідає друге місце з 1,244 тис. барелів на добу. Водночас Туреччина лідирує в закупівлі нафтопродуктів, імпортуючи 545 тис. барелів на добу.
Бекграунд. Раніше Mind писав, що офіс контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США запровадив санкції проти двох найбільших нафтових компаній РФ «Газпром нефть» і «Сургутнефтегаз», а також провайдерів страхування суден «Ингосстрах» та «Альфастрахование».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].