«Нічийні дороги»: як не допустити колапсу та безгосподарності
Яким чином місцевій владі варто підготуватися до «подарунку» децентралізації

З 1 січня 2018 року до облдержадміністрацій відійде 120 000 км автомобільних доріг. Губернатори повинні завчасно розпочати процедуру закупівлі послуг з їхнього експлуатаційного утримання. Інакше посеред зими може виявитися, що дороги від снігу розчищати нікому.
З метою забезпечення належних умов дорожнього руху в зимовий період на перехідному етапі, напередодні передачі автодоріг місцевого значення до сфери управління облдержадміністрацій, фахівці «Укравтодору», Мінінфраструктури спільно з експертами Команди підтримки реформ при Мінінфраструктури та Проектного офісу секторальної децентралізації (EDGE) розробили проект Покрокового плану дій облдержадміністрацій для забезпечення утримання автомобільних доріг місцевого значення.
У чому головні ризики «нічийних» доріг? У рамках децентралізації з 1 січня 2018 року зі сфери управління «Укравтодору» до облдержадміністрацій буде передано майже 120 000 км автомобільних доріг загального користування місцевого значення (обласних та районних). Тобто за утримання вказаних автомобільних доріг відповідатиме ОДА.
І слід розуміти, що необхідно завчасно вирішити не лише питання власне передачі доріг, але й питання їхнього утримання в належному транспортно-експлуатаційному стані.
Усім відомо, що утримання доріг – це відповідальний і трудомісткий процес, особливо в зимовий період, який вимагає наявності виконавця робіт разом із спеціалізованою дорожньою технікою і кваліфікованими робітниками.
Тож для ОДА є вкрай необхідним розпочати процедуру закупівлі послуг з експлуатаційного утримання доріг вже наприкінці цього року.
Так, закон «Про публічні закупівлі» встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану закупівель. А замовник – це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, юридична особа.
Важливо, що законом не встановлено обов’язку замовника складати та затверджувати річний план закупівель на підставі кошторису, фінансового плану. Причому в оголошенні про проведення процедури відкритих торгів обов’язково зазначається очікувана вартість закупівлі послуг.
Мінекономрозвитку зробило офіційне роз’яснення: при визначені очікуваної вартості закупівлі під час складання річного плану закупівель замовники можуть виходити з планових вартісних показників, які можуть розраховуватись, виходячи із потреби у відповідних товарах, роботах і послугах у минулих роках з урахуванням економічних факторів.
Що робити задля уникнення дорожнього колапсу? Закон не містить обмежень щодо організації процедур закупівель до набрання чинності закону про Державний бюджет на відповідний рік, затвердження кошторису, плану використання бюджетних коштів та інше. Тож для забезпечення невідкладних потреб замовник може наприкінці поточного року розпочати процедуру закупівлі.
При цьому в договорі необхідно передбачити порядок виникнення договірних зобов’язань залежно від реального фінансування з урахуванням вимог статей 23 та 48 Бюджетного кодексу.
Губернатори повинні реалізувати такий план дій:
-
Облдержадміністрація визначає управління (департаменти) капітального будівництва замовником та балансоутримувачем автомобільних доріг загального користування місцевого значення в області шляхом внесення відповідних змін до внутрішніх документів організаційно-розпорядчого характеру.
-
Замовником оголошується процедура відкритих торгів на закупівлю послуг з утримання автомобільних доріг (листопад 2017 року).
-
До 31 грудня 2017 року замовником, враховуючи строки проведення відкритих торгів, забезпечується прийняття рішення про намір укладання договору.
-
Не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю замовником укладається договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів протягом строку дії його пропозиції. Але не раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення на веб-порталі Мінекономрозвитку повідомлення про намір укласти договір. У випадку укладання договору пізніше 1 січня 2018року застосовується положення частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України щодо застосування умов договору до відносин між сторонами, які виникли до його укладення.
Тож, якщо губернатори все зроблять правильно та вчасно, ніякого дорожнього колапсу взимку не буде.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.