Захворіло у світі
31,880,241
Померло у світі
976,640
Вилікувалось у світі
21,983,692
Захворіло в Україні
188,106
Померло в Україні
3,757
Вилікувалось в Україні
83,458
Закон про валюту: нові-старі правила

Закон про валюту: нові-старі правила

Чого чекати ринку і громадянам

Цей матеріал також доступний російською
Закон про валюту: нові-старі правила
Фото Shutterstock

Нацбанк оприлюднив для громадського обговорення проект закону «Про валюту» для переходу до нової, більш ліберальної моделі валютного регулювання. У повідомленні НБУ також зазначено, що регулятор має намір обговорити законопроект з представниками бізнесу, банківського сектора, держструктур та експертним співтовариством протягом наступних трьох тижнів.

Регулятор підготував і презентацію щодо принципів роботи нового законодавства про валюту. Детальніше про пропозиції регулятора Mind розповів фінансовий експерт Олексій Кущ.

З огляду на якість діючої законодавчої бази, яка в частині валютного регулювання обмежується базовим Декретом КМУ від 1993 року, морально застарілим уже років п'ятнадцять тому, будь-які законодавчі зміни варто лише вітати. Оскільки навіть сирий, неякісний законопроект навряд чи зможе погіршити ситуацію: тут вже працює правило «дна» – гірше не буде.

Ключове завдання НБУ на найближчі місяці - це розблокування каналів руху капіталу. Економіка вже не в змозі долати інерцію адміністративних обмежень, які, за теорією, мають діяти на середньостроковому часовому інтервалі (максимум на шість місяців), а розтягнулися на цілих три роки. Без успішного вирішення даної проблеми говорити про зростання прямих іноземних інвестицій у нашу економіку не доводиться.

Україна може мати який завгодно високий потенціал, включаючи дешеві ресурси і робочу силу, але для його реалізації необхідна ринкова інфраструктура, у тому числі й механізми перетікання капіталу.

Свого часу Польща зуміла радикально вирішити завдання залучення зовнішнього капіталу в свою економіку і тепер збирає плоди успішних реформ. На жаль, діючий в Україні законопроект не несе в собі того стартового ефекту, який би дозволив виграти конкурентну боротьбу за інвестиції.

Єдині новації – це лібералізація транскордонного руху капіталу, що дозволить нашим громадянам активніше користуватися європейським ринком фінансових послуг. У частині дерегуляції бізнесу – особливих зрушень немає. Експортно-імпортні операції й надалі перебуватимуть під наглядом валютного контролю. Крім того, законопроект передає значний масив системи валютних обмежень під дію нормативних актів НБУ, що збільшує його ступінь впливу на суб'єктів ринку капіталу.

Також закон не передбачає взаємозв'язок з податковою реформою, тоді як заміна валютного контролю податковим – це ключовий світовий тренд останніх років. У світі контролюють сплату податків, а не покупку валюти.

Якщо ти є законослухняним платником податків, то вільне розпорядження коштами є ознакою цивілізованої та вільної країни. У нас же зазвичай чиновник вирішує, скільки валюти можна купити і на які цілі її слід перераховувати.

Що має бути зроблене? Тому для створення вільного ринку капіталу Україні слід уже в 2018 році впровадити всі стандарти BEPS, схвалені Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), які складаються з 15 пунктів і запобігають фіктивному відтоку фінансових ресурсів, відмиванню доходів і тіньовому готівковому обігу. Для цього Україні необхідно посилити роботу з трансфертного ціноутворення та розкриття податкової інформації вітчизняних фінансово-промислових груп, що використовують міжнародні транзакції для мінімізації оподаткування в Україні.

Лише в результаті припинення непродуктивного відтоку капіталу наша країна зможе перейти до реальної, а не декларативної лібералізації валютного ринку.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті