facebook.com
mind
Земельна децентралізація: що можуть отримати громади

Земельна децентралізація: що можуть отримати громади

Як має відбуватися процес передачі землі «на місця»

Цей матеріал також доступний російською
Земельна децентралізація: що можуть отримати громади
Фото Shutterstock

Децентралізацію називають реформою №1 в Україні. Головна її мета – надати громадам повноваження та ресурси для оптимального управління власним розвитком. Перший етап реформи – фінансовий – пройшов швидко та успішно. Бюджети громад значно збільшилися. Проте громади зможуть створювати та реалізовувати справді стратегічні програми розвитку лише після отримання контролю над головним ресурсом – землею.

Зараз завдання передачі повноважень з управління земельними ресурсами актуалізувалося. Міністерство регіонального розвитку та будівництва розробило новий законопроект, що нарешті вирішить застарілу проблему. Про особливості та нововведення проекту закону розповідає експерт Проектного офісу секторальної децентралізації з питань земельних відносин при міністерстві Олег Проценко.

Як передати землю громадам? Земля – найголовніший ресурс для розвитку громад. Адже новостворені об’єднані громади повинні мати ресурси для свого ефективного розвитку. А питання належності земель за межами населених пунктів – ключовий стимул та чинник для успішного формування базового рівня місцевого самоврядування.

При цьому Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні передбачає: «Визначення матеріальною основою місцевого самоврядування майна, зокрема землі, що перебуває у власності територіальних громад сіл, селищ, міст (у комунальній власності), об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, району, області, а також належної бази оподаткування».

Слова влади повинні співпадати з діями, отже час передати землі державної власності до сфери управління громад. Тобто саме громада має вирішувати: чи передати в оренду, чи віддати під приватизацію, чи дати дозвіл на спорудження підприємства (промислового, логістичного, рекреаційного) на цій землі.

Навіщо ще потрібне розпорядження? Воно дає чітке розуміння, хто власник або орендар, хто платитиме з неї податки. А також створити умови, щоб орендар землі вкладав не лише в вирощування, а й переробку продукції. А це вже – робочі місця і податки (ПДФО) до місцевого бюджету.

Вже два роки на розгляді парламенту – законопроект №4355 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилення державного контролю за використанням та охороною земель». Проте за цей період до проекту накопичилися занадто багато правок. Тому міністерство розробило новий законопроект щодо передачі об’єднаним територіальним громадам повноважень з розпорядження землею на усій своїй території, тобто і за межами населених пунктів.

Саме у цьому проекті детально описана процедура передачі державної землі від Держгеокадастру до громад. Зокрема, проектом пропонується встановити, що землі державної власності за межами населених пунктів передаються у власність територіальних громад, які об’єднались відповідно до закону, та визначити порядок такої передачі.

Про яку землю йдеться і скільки вона коштує? Всього в країні налічується понад 60 млн га землі, з яких більше 70% (42 млн га) – землі сільгосппризначення, розташовані за межами населених пунктів. З них 32 млн га розпайовані. Проте ще 10,5 млн га – досі державні. Й суттєва частина цих земель розташована в межах об’єднаних територіальних громад. Та громади ними не можуть розпоряджатися. Замість них землею розпоряджаються центральні органи влади.

Зараз, за даними ЗМІ, на сірому ринку ціна землі складає біля $1000/га. Проте це не межа. У Польщі, наприклад – $3000/га. За оцінкам експертів, найвищі ціни на землю – на Мальті та в Нідерландах (понад $45 000–60 000/га). У більшості західноєвропейських країн ціни коливаються від $15 000 до $30 000/га, а у Східній Європі – від $1000 до максимум $10 000/га. Деякі спеціалісти вважають, що за родючістю українська земля схожа на чорнозем у США (штат Айова) та Аргентині (LaPlata), де земля коштує у середньому $12 800/га (дані 2015 року).

Передача землі дасть громадам мільярдні ресурси
Вартість землі
Джерело: voxukraine

Вартість оренди за кордоном також інша. Найвищий розмір орендної плати зараз у Данії, Ірландії та Нідерландах – понад $600/га на рік. Найнижчий – у Литві та Словаччині ($54/га та $26/га на рік).

Ціни на продану землю

Орендні ставки

Рік

Ціна, $/га

Рік

Ціна, $ га

Болгарія

2014

4653,59

2005

278,94

Німеччина(схід)

2013

11600,62

2005

219,36

Німеччина(захід)

2013

16761,46

2009

219,36

Данія

2012

25919,26

2014

708,83

Ірландія

2014

39305,78

2009

592,20

Нідерланди

2012

63738,43

-

672,14

Польща

2014

10265,66

-

-

Росія

2012

1140,00

-

-

Румунія

2012

6132,00

-

-

Сербія

2013

19926,96

Сполучене королівство

2015

31389,61

2007

281,29

Франція

2012

7453,00

2009

195,09

Джерело: Євростат, Національний статистичний інститут Болгарії. Центральне статистичне, бюро Польщі, Німецька сільськогосподарська асоціація

В Україні орендна плата на землю в приватній власності коливалася біля $75/га перед знеціненням гривні, а в 2015 році становила близько $32/га (зі значними відмінностями в розрізі регіонів).

Скільки громади втрачають коштів? Міністерство постійно вивчає ситуацію в конкретних громадах та надає практичні рекомендації. Тож можна на прикладі окремої ОТГ показати суми збитків.

Візьмемо Тетерівську ОТГ. Центром громади є с.Тетерівка. Також до складу громади увійшли села Буки, Дениші, Корчак. Населення складає близько 7000 жителів. Тобто вона з категорії малих громад, яких у країні більшість.

На території об’єднаної територіальної громади наявні землі всіх категорій, а також землі запасу

Всього, га:

1) землі сільськогосподарського призначення

5087,703

2) землі житлової та громадської забудови

952,6359

3) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення

4) землі оздоровчого призначення

16,2196

5) землі рекреаційного призначення

4,0222

6) землі історико-культурного призначення

7) землі лісогосподарського призначення

7434,564

8) землі водного фонду

695,91

9) землі промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення

7025,21

Наочно це виглядає так:

Передача землі дасть громадам мільярдні ресурси
Земельні ресурси на прикладі конкретної ОТГ
Джерело – liga.net

Впорядкування земельних питань містить великий потенціал збільшення надходжень до бюджету громади. Загальна площа ОТГ складає 22 736 га. За 2016 рік плата за землю склала 6,8% доходів бюджету – 1039 грн. При цьому щодо 64% земель с/г призначення, переданих у оренду, НЕ проведено нормативну грошову оцінку (потенційно – 300 000 грн), 25% земель в межах населених пунктів НЕ проінвентаризовані (потенційно – 125 000 грн), 50% земель за межами населених пунктів НЕ проінвентаризовані (потенційно – 350 000 грн).

Тож зараз 722 000 грн (5% від загального бюджету ОТГ) – плата за землю фактична за 2016 рік. А ще 775 000 грн – можливі додаткові доходи зі сплати за землю. Загалом потенційний ріст – 107%. Причому можна сміливо стверджувати, що така ситуація є типовою для країни, адже 65% ОТГ мають площу до 250 кв. км.

Якими є наступні завдання? Першочергове завдання земельної реформи – це передача державної землі громадам. Отримавши відповідні права, громади самі впорядкують, інвентаризують та реалізують на відкритому аукціоні орендні права на землю. Завдяки цьому громади отримають потужний фінансовий ресурс для свого розвитку.

Отже, найближчим часом необхідно:

  • Розробити та впровадити стратегію для взаємодії з парламентом для прийняття відповідних рішень щодо посилення повноважень ОТГ щодо розпорядження земельними ресурсами в межах їхньої юрисдикції.
  • Допомогти громадам довести рівень інвентаризованих земель до 100%.
  • Визначити комплексну планувальну документацію, яка передбачає архітектурну та земельну інформацію рівня громади та регіону.
  • Забезпечити передачу в оренду або продаж земельних ділянок комунальної та державної власності через механізм прозорих електронних аукціонів.