facebook.com
mind
Дали зелене світло: чому лоукостери почали відкривати нові рейси з України

Дали зелене світло: чому лоукостери почали відкривати нові рейси з України

І чи лишатиметься український ринок й надалі привабливим для іноземних авіакомпаній

Цей матеріал також доступний російською
Дали зелене світло: чому лоукостери почали відкривати нові рейси з України
Фото: pixabay.com

Улітку, коли найбільший європейський лоукостер Ryanair заявив про відмову від планів щодо виходу на український ринок, багато експертів, у тому числі міністр інфраструктури Володимир Омелян, попереджали громадськість, що це може послужити негативним сигналом для інших авіакомпаній. Про те, чому ж за фактом вийшло з точністю до навпаки, і чи стала саме відмова найбільшого європейського лоукостера Ryanair від виходу на український ринок стимулом для зростання кількості польотів сюди багатьох його конкурентів, Mind запитав Олександра Ланецького, директора Friendly Avia Suppor.

Wizz Air повернулася. Лише через декілька днів після гучної заяви ірландців їхній головний конкурент на ринках Центральної і Східної Європи, угорський перевізник Wizz Air оголосив від відкриття п'яти нових рейсів з Києва: до Копенгагена, Любліна, Познані, Франкфурта та Нюрнберга. 24 серпня в аеропорт Києва прибув другий літак Wizz Air, що базуватиметься в Україні.

Також угорці оголосили про плани з весни 2018 року ще збільшити розмір флоту, який базується в Києві (Жуляни), відкрити польоти в Таллінн та Лісабон і збільшити частоту польотів на вже існуючих напрямках. Зокрема, компанія запустить 11 додаткових рейсів на тиждень у рамках літнього розкладу з Києва і декілька – зі Львова.

Варто зазначити, що основні напрямки, на яких зараз концентрується перевізник, – це країни з великою українською діаспорою та маршрути, популярні в «заробітчан». Так, з 21 напрямку, що їх наразі Wizz Air обслуговує з України, по сім припадають на Польщу і Німеччину. У цей же ряд добре лягають напрямки до Ларнаки, Таллінна, Вільнюса, Лісабона і Лондона. І навіть Данія є одним з європейських лідерів з прийому українських студентів на трудову практику – найчастіше сільськогосподарських вузів, наприклад, Житомира та Полтави.

У цілому наступного літа Wizz Air запропонує українському ринку вдвічі більше перевізних потужностей, ніж цього року. І вже зараз можна констатувати, що угорський лоукостер виконує польоти з більшої кількості напрямків, ніж було на момент закриття ним української дочірньої авіакомпанії навесні 2015 року. Це лише підтверджує, що тоді згортання маршрутів, як і прогнозувалося, означало не відхід Wizz Air з українського ринку, а лише оптимізацію витрат. Компанія просто відмовилася від утримання недешевої української «дочки» після лібералізації авіасполучення між Європою і Україною.

Після відновлення платоспроможного попиту авіакомпанія не тільки відкрила майже всі раніше затребувані рейси, але і додала нові. З популярних раніше напрямів з Києва авіакомпанія поки не літає лише до Москви (зі зрозумілих причин), Іспанії, Італії та Ізраїлю (через позицію авіаційних властей цих країни). Причому лише цим прикладом свідоцтва початку «буму» лоукостерів не обмежуються.

З Fly Ernest літатимемо до Італії. Слідом за Wizz Air про вихід на український ринок оголосив новий італійський перевізник – Fly Ernest. Це віртуальна авіакомпанія (не має навіть свого сертифіката експлуатанта, а користується замовними рейсами чартерної Mistral Air), яка стартувала на початку минулого літа з польотів з дюжини італійських міст до Тирани. Тепер до них додадуться рейси з Києва до Бергамо і Неаполя, а також зі Львова до Бергамо, Венеції та Неаполя.

Дивно лише, що ці напрямки раніше не зацікавили українських перевізників, і особливо МАУ. Тим більше, що у них є два важливих плюси. По-перше, півмільйонна легальна українська трудова діаспора (друга за чисельністю в ЄС після Польщі) родом в основному із Західної України. По-друге – чітка позиція італійської авіавлади щодо недопускання європейських (не італійських) лоукостерів на рейси між Італією та Україною. Хоча це і суперечить підписаному між нашими країнами договору та лібералізації авіасполучення.

Qatar Airways і Buta Airways. Початок осені ознаменувався приходом на український ринок ще двох нових авіакомпаній. 29 серпня, на дев'ять місяців раніше неофіційно заявленого терміну, був запущений рейс Доха – Київ авіакомпанії Qatar Airways. Напевно, головною причиною простимулювати швидкий вихід катарців на український ринок стала транспортна блокада емірату з боку арабських сусідів. Саудівська Аравія, ОАЕ, Бахрейн, Єгипет і ще цілий ряд країн регіону заборонили як польоти катарської авіакомпанії до себе, так і транзитом над їхньою територією. При цьому до кризи тільки на напрямку Доха – Дубай авіакомпанія виконувала дюжину щоденних рейсів. Це призвело до того, що від чверті до третини флоту Qatar Airways виявилися припарковані.

Водночас швидко відкрити нові рейси до Євросоюзу авіакомпанія не може, бо більшість країн ЄС, в які вона ще не літає, не мають двостороннього договору про авіаційне сполучення. І зараз підписати їх неможливо, оскільки Євросоюз і Катар ведуть переговори про підписання спільного договору. А він, судячи з усього, блокується не без участі найбільших європейських традиційних авіаперевізників, які бояться ще більшого посилення конкуренції з наполегливими арабами. І Україна тут підвернулася якраз до речі. І якщо блокада Катару затягнеться, то цілком ймовірно відкриття рейсів і з українських провінційних центрів.

А 5 вересня в Жуляни виконав перший рейс Київ – Баку новий віртуальний азербайджанський лоукостер Buta Airways.

Здорова конкуренція. Все це вказує, що міркування про те, що відмова Ryanair виходити на український ринок послужить червоним світлом для всіх іноземних авіакомпаній, які планують вихід сюди, не мають під собою підстав. Дослідження європейської профільної асоціації CAPA і консалтингової служби Flight Global показали, що лоукостери в ЄС вважають за краще активно уникати конкуренції як з мережевими перевізниками, так і між собою. Фахівці Flight Global минулого року з'ясували, що найбільші європейські лоукостери – Ryanair, Norwegian, Vueling, Wizz Air і EasyJet – конкурують між собою менше ніж на 20% маршрутів.

Найрідше з конкурентами з великої п'ятірки стикається Wizz Air – лише на 12% маршрутів. Так, цього літа Ryanair конкурував з Wizz Air тільки на 30 маршрутах з декількох тисяч, виконуваних авіакомпаніями. Але цього сезону Wizz Air закрив три напрямки, не витримавши конкуренції з ірландським перевізником. Треба зауважити, що серед заявлених з України маршрутів Ryanair були два, які збігалися з рейсами Wizz Air: Львів – Вроцлав і Львів – Берлін. Зараз же, після демаршу Ryanair, угорці поспішають наростити свою присутність в Україні та максимально закріпитися перед очікуваною майбутньою битвою за українського пасажира з більшими лоукостерами. Тому вони і відкривають нові рейси, і у 2018-му, напевно, відкриють ще поки не заявлені нові напрямки, у тому числі, можливо, з нових українських міст.

Публічна відмова ірландців від запуску рейсів до України під приводом неприйняття їхніх умов аеропортом Бориспіль за фактом стала зеленим світлом не лише для Wizz Air, а й для багатьох інших, хто раніше тільки приглядався до українського ринку. Це підтверджує і той значний інтерес до української делегації на міжнародному ярмарку World Routes, який щойно завершився в Барселоні й на якому аеропорти домовляються з авіакомпаніями про відкриття нових рейсів.